021-44273757 ، 02144273767

میل جنسی در انسان چیست؟

 29 خرداد 1400   12:27
 0
 24428

میل جنسی نوعی تمایل و کشش نیرومند به جنس مخالف است و محرک مجموعه رفتارهایی است که در نهایت به رابطه جنسی قبل از ازدواج و یا بعد از آن می‌انجامد. اگرچه میل جنسی بیشتر معادل شهوت است تا عشق اما به طور کلی شامل حس‌های دیگری از جمله عشق و دوست داشتن نیز می‌باشد. میل جنسی بر اساس دیدگاه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد مثلاً در دیدگاه شوپن هاور معنی اراده، در دیدگاه برگسن معنای شوق، در دیدگاه فلسفه هندی نوع دوستی و سیستم افلاطونی اروس (میل به زندگی) معنا می‌شود. میل جنسی نه‌تنها معانی متفاوتی دارد بلکه در دو جنس مختلف نیز تفاوت‌های فاحشی دارد که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

میل جنسی

میل جنسی دربرگیرنده احساسات، خیالپردازی‌ها، تصویرسازی‌ها و رفتارهای جنسی می‌باشد و هرسه مولفه میل جنسی یعنی عاطفی، فکری و رفتاری در زن و مرد تفاوت‌های زیادی دارد. اکثر مشاورین ازدواج معتقدند یکی از چالش‌های مهم زن و شوهرها مشکلات مربوط به میل جنسی و شیوه برآورده کردن میل جنسی و عوارض نداشتن سکس بعد از ازدواج است؛ البته نه به این دلیل که میل جنسی انسان مهم‌تر از میل‌های دیگر اوست؛ بلکه به دلیل عدم آگاهی لازم هر دو جنس در برخورد با تفاوت‌های مربوط به برآورده کردن میل جنسی خود و طرف مقابل است که مشکلات متعددی را در رابطه زناشویی بوجود می‌آورد. اطلاعات درست در مورد مسائل جنسی و داشتن تجربه جنسی از عوامل موثر درتمایلات جنسی است.

عدم آگاهی از تفاوت‌های زن و مرد در میل جنسی و باورهای اشتباهی که فرهنگ در مورد مسائل جنسی به افراد منتقل می‌کند، نقش اساسی در ایجاد مشکلات جنسی دارد. یکی از بهترین راه‌ها برای به‌دست آوردن اطلاعات درست در این زمینه، مشاوره جنسی است. اگر در زمینه رابطه جنسی با همسر یا شریک جنسی خود دچار تنش و چالش هستید، با ما همراه باشید تا مشاورین ازدواج مرکز مشاوره افرا کلینیک اطلاعات مفید و مهمی را در این مقاله در اختیار شما قرار دهند.

میل جنسی در انسان چیست و چگونه اندازه گیری می‌شود؟

میل جنسی، برانگیختگی و ارگاسم سه بخش اصلی رفتار جنسی می‌باشد. میل جنسی شامل حس‌ها، تخیلات و افکار جنسی است که فرد را به سمت یک رابطه جنسی و در نهایت لذت جنسی سوق می‌دهد. برای اندازه‌گیری میل جنسی هفت بخش را می‌بایست ارزیابی کرد که شامل اطلاعات جنسی، تجربه جنسی، کشش جنسی، نگرش‌های جنسی، خیالپردازی، تصویر بدن و رضایت جنسی است. برای سنجش میل جنسی به روش علمی پرسشنامه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید؛ اما به خاطر داشته باشید تفسیر پرسشنامه‌های جنسی حتما باید توسط روانشناس یا مشاور ازدواج انجام شود تا با انجام یک مصاحبه دقیق تشخیصی، توصیف دقیق‌تری از میل جنسی شما صورت بگیرد.

15 باور اشتباه درباره تجربه جنسی در زنان و مردان

  1. تماس جنسی همیشه باید به رابطه جنسی منجر شود.
  2. فعالیت جنسی مستلزم شیوه‌های یکنواخت و ثابتی است که همیشه باید به ارگاسم ختم شود.
  3. فعالیت جنسی باید حتما به رابطه جنسی ختم شود.
  4. مرد باید در فعالیت جنسی پیشقدم شود و آن را درخواست کند.
  5. مردها به طور طبیعی باید به چگونگی توانایی جنسی خود واقف باشند و همچنین فعالیت جنسی لذت‌بخش باید طبیعی و خود‌به‌خودی باشد.
  6. نعوظ در مردها برای فعالیت جنسی همیشه لازم است.
  7. افراد در مورد نقش جنسی خود در مورد فعالیت جنسی به هیچ‌وجه تحت تاثیر اسطوره‌های سنتی قرار نمی‌گیرند.
  8. افراد باید همانند دیگر جنبه‌های زندگی خود، در فعالیت جنسی به طور موفقیت‌آمیزی عمل کنند.
  9. مردها باید همواره تمایل جنسی داشته باشند و زن‌ها باید در هر رابطه جنسی به ارگاسم برسند.
  10. همه زن و شوهرها در طول هفته چندین بار رابطه جنسی دارند.
  11. فعالیت جنسی در تمام زن و مردها هر بار منجر به ارگاسم می شود.
  12. زن و شوهرها قادر به کسب ارگاسم در یک زمان می‌باشند.
  13. اگر فعالیت جنسی خوب نباشد یعنی اشتباهاتی در ارتباط وجود دارد.
  14. زن و شوهرها باید به طور طبیعی از نوع تحریک مورد نیاز همسر خود آگاهی داشته باشند.
  15. اگر همسری نتواند پاسخگوی جنسی همسر خود باشد در این صورت از نظر جنسی او را جذاب نمی‌بیند.

بیشتر بخوانید: خصوصیات زنان سرد مزاج

عوامل موثر در میزان غریزه جنسی زن و مرد

اطلاعات جنسی

در هر فرهنگی خط قرمزها و تابوهایی وجود دارد. یکی از تابوهای فرهنگ ما گفتگوی آزاد درباره مسائل جنسی است و همین ممنوع بودن آن باعث شده تا اطلاعات تحریف شده و نادرست، شیوع بیشتری داشته باشد؛ در واقع بیشتر اطلاعات افراد در خصوص مسائل جنسی برگرفته از اشارات و صحبت‌های یواشکی بزرگترها و خواندن کتاب‌های نامناسب با سن و خیالپردازی‌های دوران کودکی است و همین اطلاعات غالبا اشتباه به الگویی برای تجربه‌های جنسی تبدیل شده است. سر منشا بسیاری از مشکلات جنسی از همین باورهای غلط فرهنگی و اطلاعات تحریف شده است. باورهایی مثل زن نباید درخواست کننده باشد یا مردها در هر زمانی می توانند حالت اروتیک پیدا کنند.

تجربه جنسی

به دلیل تفاوت زیادی که بین تجربه جنسی زن و مرد وجود دارد، مهارت‌های عملی به وسیله سعی و خطا آموخته می‌شود، مهارت در برانگیختن طرف مقابل و رساندن او به ارگاسم به دریافت فیدبک مناسب بستگی دارد. تجربه جنسی با افراد متفاوت لزوما باعث مهارت‌های عمل جنسی نمی‌شود بلکه کسب اطلاعات در مورد آنچه باعث لذت در خود و طرف مقابل می‌شود، فیدبک، اصلاح و تغییردادن رفتارها و تقویت رفتارهای مناسب باعث می‌شود تا افراد بتوانند آگاهی بهتری در مورد جسم خود و طرف مقابلشان داشته باشند.

کشش جنسی

افراد نسبت به فیزیک‌های مختلف کشش جنسی متفاوتی را تجربه می‌کنند، مشاورین ازدواج توصیه می‌کنند داشتن جذابیت جسمی طرف مقابل از معیارهای اصلی ازدواج است که در نهایت به کشش جنسی می‌انجامد و از جمله ویژگی های افراد دارای خودشیفتگی چیست هم میتواند باشد.

کشش جنسی

بیشتر بخوانید: فوت فتیش

نگرش های جنسی

نگرش‌های جنسی مربوط به جنبه های شناختی میل جنسی است و از عوامل تاثیرگذار در میل جنسی است. برخی شواهد حاکی از آن است که انواع معینی از نگرش‌ها در مورد جنبه‌های مختلف فعالیت جنسی تاثیرگذارند، برای مثال اینکه یک مرد یا زن می‌بایست از لحاظ جنسی چگونه بر خورد کند و یا نگرش افراد در مورد برهنگی، استمنا، پاکیزگی جنسی و... جزو نگرش‌های جنسی کلی است که پاسخ جنسی افراد بر حسب میل، انگیختگی و ارگاسم به شدت تحت تاثیر آن است.

خیالپردازی

خیالپردازی از بخش‌های مهم لذت جنسی است که در مردها بیشتر از زن‌ها اتفاق می‌افتد. یافته‌ها بیانگر آن است که مردان 3 برابر زنان رابطه جنسی را در رویاهای خود می‌بینند. به گزارش لومن، اکثر مردان بالغ زیر 60 سال حداقل یک بار در روز به رابطه جنسی فکر می کنند در حالی که حدود یک چهارم زنان می‌گویند که مرتباً درباره رابطه جنسی خیالپردازی می‌کنند.

تصویر بدن

تصویری که فرد در مورد ظاهر خود و طرف مقابل دارد در میزان لذت جنسی تاثیر زیادی دارد؛ در صورتی که فرد از ظاهری که در خود یا طرف مقابل تصور دارد راضی نباشد باعث کاهش تمایلات جنسی او می‌گردد. باید به این نکته توجه داشت لزوما آنچه افراد از جسم خود تصور دارند با آنچه واقعا وجود دارد یکی نیست، مثلا بعضی افراد تصور چاق بودن درباره جسم خود دارند در حالی که ممکن است از حد طبیعی نیز لاغرتر باشند. تصویر بدنی بسیار متاثر از تبلیغات محیطی و بازخوردهایی است که اطرافیان به فرد می‌دهند.

رضایت جنسی

رضایت جنسی یکی از بخش‌های رضایت زناشویی است و ریشه نارضایتی جنسی در دو فاکتور نداشتن رابطه عاطفی و تجربه جنسی است. در واقع میل جنسی در زنان شدیدا به بخش احساسی و عاطفی ارتباطشان مرتبط است. زنان قبل از رابطه جنسی باید از نظر عاطفی و احساسی آماده و راضی باشند و مورد نوازش قرار بگیرند؛ اما میل جنسی در مردان کمتر تحت تاثیر احساسات و بیشتر مربوط به کیفیت تجربه جنسی است. زنان برای ارتباط عاطفی به عنوان جرقه‌ای برای روشن شدن میل جنسی ارزش بیشتری قائل هستند، همچنین به نظر می‌رسد تمایلات جنسی زنان به شدت تحت تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی می‌باشد. ادوارد او. لاومن، می‌گوید: "میل جنسی در زنان به محیط و زمینه بسیار حساس است." اما در مردان داشتن رابطه جنسی بیشتر باعث رضایت جنسی است. زنان معمولا از احساس نادیده گرفته شدن در رابطه جنسی احساس نارضایتی دارند و مردان معمولا هیجانات منفی زیادی را در برخورد با انتقاد از سوی همسرشان تجربه می‌کنند.

تفاوت تجربه جنسی در زنان و مردان

از آنجایی که میل جنسی و رفتارها و احساسات وابسته به آن در مردان و زنان تفاوت‌های زیادی دارد؛ آگاهی از این  تفاوت‌ها اهمیت زیادی در تجربه لذت جنسی دارد.


بیشتر بخوانید: مهمترین نیاز مردان


مهمترین تفاوت‌های میل جنسی در زنان و مردان

  1. تمرکز روی جسم یا رابطه

میل جنسی مردان بیشتر متمرکز روی جسم زنان و میل جنسی زنان بیشتر متمرکز روی ارتباط عاطفی با مردان است؛ تمایلات جنسی مردان به طور خودکار متمرکز به قسمت‌های جنسی بدن است؛ اما تمایل زنان بیشتر به زمینه‌ای که در ارتباط با طرف مقابل دارند، بستگی دارد. در آزمایش‌های بالینی تفاوت آماری کاملاً مشخصی در الگوهای پاسخ وابسته به تمایلات جنسی در جمعیت زنان و مردان وجود دارد.

  1. تفاوت جسمی و هورمونی

جنسیت زن و مرد از نظر کالبد و فیزیولوژیکی با هم متفاوت است و میل جنسی به میزان زیادی تحت تاثیر تفاوت‌های هورمونی و جسمی است؛ به عنوان مثال نه‌تنها دستگاه تناسلی زن و مرد، هر دو داخلی و خارجی متفاوت است؛ بلکه میزان استروژن و پروژسترون در زنان بالاتر است و تستوسترون در مردان بالاتر است که این باعث تاثیرات متفاوتی در تمایلات جنسی می‌گردد.

  1. زمان رسیدن به اوج لذت

یکی از تفاوت‌های دردسرساز مدت زمان رسیدن به اوج لذت جنسی است که در مردان کمتر از 3 دقیقه و در زنان 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. عدم آگاهی به این موضوع باعث تنش و دلخوری بین زن و مرد در زمان تجربه رابطه جنسی می‌شود.

  1. تداوم لذت جنسی در هر مرتبه از رابطه جنسی

یکی از تفاوت‌های مهم دیگر زنان و مردان در تجربه لذت‌جنسی است. ارگاسم در زنان از هرچندبار رابطه جنسی اتفاق می‌افتد ولی رسیدن به اوج لذت جنسی در هر بار رابطه جنسی در مردان رخ می‌دهد و این مسئله اهمیت پیش نوازش‌ها و داشتن رابطه عاطفی را نشان می‌دهد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای لذت جنسی ارگاسم باشد.

  1. تفاوت لذت بصری و کلامی

نگاه کردن نقش مهمی در تمایلات جنسی مردان ایفا می‌کند مردان از لحاظ جنسی موجودات بصری هستند اما زنان بیشتر نسبت به کلام و واژه‌ها و لحن صدا بر انگیخته می‌شوند.

  1. نقش تخیلات در تمایلات جنسی مردان

تخیلات نیز نقش بسیار مهمی در تمایلات جنسی در مردان دارد؛ این بدان معنی است که مردان بسیار در مورد رابطه جنسی خیال‌پردازی می‌کنند. با افزایش سن زنان و مردان، هر یک کمتر خیال‌پردازی می‌کنند، اما مردان هنوز هم دو برابر بیشتر خیال پردازی می‌کنند. در یک بررسی از مطالعات مقایسه انگیزه‌های جنسی زن و مرد، روی باومیستر، یک روانشناس اجتماعی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، دریافت که مردان تحریک جنسی خود‌به‌خودی بیشتری را گزارش می‌دهند و تخیلات مکرر و متنوع‌تری دارند.

  1. مردان با شوق بیشتری رابطه جنسی را دنبال می‌کنند.

باومایستر پس از بررسی چندین نظرسنجی از زنان و مردان در پایان نتیجه می‌گیرد: "مردان بیشتر از زنان در آغاز رابطه، در وسط آن و بعد از سال‌ها رابطه جنسی می‌خواهند." لاومن می‌گوید، حدود دو سوم مردان خودارضایی(افرادی که وارد پروسه ترک خودارضایی نشده‌اند) می‌کنند، حتی اگر نیمی از آن‌ها احساس گناه کنند. در مقابل، حدود 40٪ از زنان می‌گویند که خودارضایی می‌کنند و فراوانی استمنا در میان زنان کمتر است. البته تصور می‌شود که زنان تمایل به پاسخگویی به تقاضای جنسی را دارند. بسیاری از زنان گزارش می کنند که احساس اشتیاق و موردعلاقه شریک زندگی قرار گرفتن مهم‌تر از ارگاسم است در حالی که مردان معمولاً چنین احساساتی را ندارند.

بیشتر بخوانید: دون ژوان چیست و نحوه برخورد با مردان دون ژوان

  1. تفاوت نیاز به رابطه جنسی

مردان به رابطه جنسی به عنوان بخشی از عشق و رابطه صمیمانه نگاه می‌کنند و به برقراری رابطه جنسی زیاد فکر می‌کنند. این موضوع به دلیل شیطانی بودن آن‌ها نیست بلکه از طبیعت آن‌هاست چرا‌که این موضوع مانع از کنترل میل جنسی نمی‌شود. زنان معمولا یک باطری و یا منبع انرژی دارند که تمام کارهای خود را با آن انجام می‌دهند از قبیل کار و یا رابطه جنسی اما مردان یک باطری تعبیه شده یدک صرفا برای برقراری رابطه جنسی در اختیار دارند. بدین مفهوم که یک مرد ممکن است خسته از کار باشد اما کماکان انرژی کافی برای برقراری رابطه جنسی دارد و این به ساختار زیستی مرد مربوط است.

چه عواملی باعث بروز مشکلات جنسی در زنان و مردان می‌شود؟

حدود یک سوم مردهای روی زمین از اشکالات مربوط به انزال و یک سوم خانم‌ها از اختلال در ارگاسم رنج می‌برند. یک ارتباط جنسی کامل شامل لذت‌ جنسی، انگیختگی و ارگاسم است که ممکن است در هرکدام از این بخش‌ها مشکلاتی بوجود بیاید. عواملی مثل بیماری‌های عروقی، اختلال‌های هورمونی، اختلال اندام‌های تناسلی، سرطان و انواع داروها، الکل و مسکن‌ها، داروهای ضد‌ فشار خون، داروهای ضد روان‌پریشی در بروز مشکلات جنسی در زنان و مردان موثراند.

مشکلات جنسی در زنان و مردان

بیشتر بخوانید: کودک آزاری

چه زمان باید برای مشکل جنسی درخواست کمک کنم؟

سلامت جنسی فقط مختص به زمان نبود بیماری جنسی و اختلال در عملکرد جنسی از جمله اختلال میل جنسی کم، اختلال بیزاری جنسی، اختلال نعوظ مرد، اختلال انگیختگی جنسی در زن، ارگاسم بازداری شده در زن و مرد انزال زودرس، مقاربت دردناک و واژینیسم نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل مربوط به عدم هماهنگی جنسی را نیز شامل می‌شود.

ملاک اصلی تشخیص مشکلات جنسی در مولفه‌های اصلی جنسی یعنی میل برانگیختگی و یا ارگاسم است و به طور کلی مشکلات جنسی مستقل از عوامل عضوی و یا بیماری‌های روانشناختی مثل افسردگی در نظر گرفته می‌شود. همچنین عدم هماهنگی زوج در تعیین تعداد فعالیت جنسی، شدت یا مدت پاسخ جنسی نیز می‌باشد و برای برطرف شدن آن به درمانگر مسائل جنسی و یا مشاور خانواده مراجعه کنید برای تشخیص مراجعه به مشاور زوج یا درمانگر سکس می‌توانید ابتدا به زوج درمانگر مراجعه کنید. زوج درمانگر در ابتدا به بررسی اولیه مشکلات جنسی از سه جنبه روانشناختی یا جسمی، مداوم یا اکتسابی و تعمیم یافته یا موقعیتی می‌پردازد.

  1. آیا مشکل جنسی صرفاً روانشناختی است؟ مثلا تحریک ناکافی جنسی و یا مربوط به اندام‌های جنسی است.
  2. آیا مشکل جنسی مداوم بوده یا این که بعد از یک دوره عملکرد مناسب جنسی ایجاد شده است؟
  3. آیا مشکل جنسی عمومیت دارد (مثلا در تمام موقعیت‌های جنسی بروز می‌کند و یا موقعیتی است مثلا فقط در اتاق خواب اتفاق می‌افتد.

و در صورتی که مشکلات جنسی شما از نوع روانشناختی، مداوم و تعمیم یافته باشد زوج درمانگر شما را به درمانگر سکس ارجاع می‌دهد.

میل جنسی از منظر زیست شناسی، اجتماعی و فرهنگی

از دیدگاه زیست شناختی، میل جنسی ایجاد کننده مکانیسمی است که به واسطه آن تولید مثل امکان‌پذیر می‌گردد. به همین لحاظ رفتار جنسی پاسخی به میل جنسی در نظر گرفته می‌شود تا به بقای گونه‌های مختلف کمک کند. دیدگاه زیست شناسی تاثیر هورمون‌ها را در تفاوت رفتارهای جنسی زنانه و مردانه موثر می‌داند. تولید هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) باعث کمترشدن خشونت، کاهش پرخاشگری، ابراز وجود، رقابت و ... در زنان می‌شود همچنین تولید هورمون زنانه پیوند‌جویی را در زنان تقویت می‌کند. هورمون جنسی تستسترون (هورمون جنسی مردانه) میل جنسی، پرخاشگری، تهاجم، رقابت، اتکا به نفس، حرکات تند و ... را در مردان سبب می‌گردد. این دیدگاه تولید بیشتر هورمون جنسی مردانه را باعث خشونت، روابط ناسالم دختر و پسر، تجاوز های جنسی و بد رفتاری جنسی، حس رقابت واتکا به نفس می‌داند.

البته ما تنها با مغز سر و کار نداریم. ما با ذهن نیز سر و کار داریم و ذهن‌ها، در مقابل مغزها، بسیار تحت تأثیر اجتماع و فرهنگ قرار دارند اما فرهنگ کاملاً نمی‌تواند مانع از بیان گرایش‌های ذهنی افراد گردد. به عنوان مثال زیست شناسی ممکن است همجنسگرا بودن شما را تأیید کند، اما اجتماع و فرهنگ نمی‌تواند برای تغییر این واقعیت کار زیادی انجام دهد. اما از دیدگاه روانشناختی میل جنسی منشاء بروز عواطف و صمیمیت است و تحقیقات نشان داده نارضایتی جنسی به نارضایتی زناشویی و ناهماهنگی زناشویی باعث سرد شدن رابطه می شود، به همین دلیل ارتباط جنسی رضایت‌بخش، نقش و اهمیت فراوانی در تداوم و حفظ روابط سالم زناشویی دارد.

برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین، تلفنی و حضوری می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

نتیجه‌گیری

بر اساس گفته مشاورین ازدواج، 80 درصد اختلافات زناشویی مربوط به حوزه جنسی است. توصیه مشاورین این است که اگر همسران با در نظر گرفتن تفاوت‌ها برای برقراری ارتباط جنسی به رفع نیازهای یکدیگر بپردازند از به وجود آمدن بخش عظیمی از مشکلات پیشگیری می‌کنند؛ در نتیجه اختلاف نظرها، تنش و درگیری‌ها بسیار تقلیل خواهد یافت و رابطه صمیمانه‌تری نسبت بهم خواهند داشت.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha