021-44273757 ، 02144273767

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

 20 مرداد 1400   11:03
 0
 5181

یکی از سوالات رایج از مشاورین این است که آیا رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث صدمه به رابطه‌مان می‌شود؟ واقعیت این است که فاکتورهای زیادی بر زندگی زناشویی و رضایت بعد از ازدواج نقش دارند؛ بنابراین نمی‌توان پاسخ مشخصی به این سوال داد. رابطه جنسی قبل از ازدواج ممکن است به خودی خود بد نباشد اما معایبی هم دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. یکی از معایب وجود رابطه جنسی قبل از ازدواج این است که ممکن است مانع از تصمیم‌گیری صحیح شود و در صورت لزوم فرد نتواند به یک رابطه ناسالم پایان دهد؛ علاوه بر این عواملی مثل مذهب و فرهنگ در تجربه جنسی تاثیر زیادی دارد. در فرهنگ‌ها و مذاهبی که داشتن رابطه قبل از ازدواج نهی شده است، افراد در صورت داشتن رابطه جنسی، دچار احساس گناه، ترس و شرم زیادی خواهند شد و تحمل این احساسات به قدری می‌تواند سخت و دشوار باشد که رابطه را به سراشیبی سوتفاهم‌ها و بدبینی سوق دهد؛ اما غیر از عوامل فرهنگی و مذهبی موثر بر رابطه جنسی قبل از ازدواج عوامل دیگری نیز قابل بررسی است که ما در این مقاله سعی می‌کنیم به طور مفصل به آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

رابطه جنسی قبل از ازدواج

اگرچه داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث شناخت بیشتر می‌شود، اما زمان انجام آن هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افراد قبل از ازدواج می‌خواهند بدانند آیا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج به شناخت بهتر آن‌ها از هم کمک می‌کند یا خیر؟ اگرچه داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث شناخت بیشتر می‌شود اما زمان انجام آن هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که برای یک تصمیم‌گیری صحیح، ابتدا لازم است که اطلاعات را با کمترین درگیری احساسی به دست آوریم و این مسلما تنها زمانی میسر است که افراد در مراحل اولیه صرفا به شناخت ویژگی‌های یکدیگر بپردازند و بعد از گذر از مراحل اولیه ارتباط، در صورتی که اولویت‌های اولیه را داشتند در مرحله بعد عواطف و احساسات را در رابطه وارد کنند.

اگرچه به مرور و با گذشت زمان در روند احساسات نسبت به طرف مقابل با نوسان‌هایی رو به رو خواهیم بود اما افراد باید در مراحل اولیه به شکل آگاهانه از درگیری احساسی اجتناب کنند. داشتن تجربه جنسی قبل از ازدواج به دلیل درگیر شدن افراد در بعد احساسی و عاطفی می‌تواند هم کمک به شناخت لایه‌های عمیق‌تر شخصیت طرف مقابل کند و هم باعث نادیده گرفتن بخش‌هایی از شخصیت گردد. به طوری که گاهی ممکن است فرد خود را مسئول یا متعهد به ازدواج با کسی کند که تناسبی با او ندارد؛ در این صورت افراد نه به دلیل انتخابِ هم بلکه به دلیل وابستگی عاطفی به هم وارد زندگی مشترک می‌شوند و این مسئله یکی از دلایل مهم سرخورده و دلزدگی زوج در زندگی مشترک است. متخصصین افرا کلینیک در این مقاله شما را با زوایای مهم داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج آشنا می‌کنند تا با توجه به شرایطی که شما در رابطه‌تان دارید تشخیص دهید آیا این تجربه به رابطه شما صدمه می‌زند و یا باعث تحکیم ازدواج‌تان خواهد شد.

روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

زمانی که دو نفر قصد ازدواج دارند مسلما باید بدانند روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد تا بتوانند تصمیم درستی برای بودن یا اتمام رابطه بگیرند. مرحله اول افراد باید همدیگر را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده تصوری از زندگی مشترک خود به دست بیاورند. بنابراین هر چقدر اطلاعاتی که در اختیار هم می‌گذارند واقعی‌تر باشد یعنی این اطلاعات از روی شناخت و به دور از هیجان‌زدگی باشد در زندگی مشترک خود به احتمال کمتری دچار سرخوردگی می‌شوند، بنابراین در مراحل اولیه شناخت، داشتن رابطه جنسی باعث انحراف از تصمیم‌گیری صحیح  می‌شود. اگرچه یکی از جنبه‌هایی که افراد می‌بایست نسبت به هم کسب اطلاع کنند میزان میل، نوع باور جنسی و جنسیتی است.

روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

اما این اطلاعات می‌بایست بعد از شناخت خصوصیات فردی و بررسی اعتقادات و باورهای فرد مقابل در مورد زمینه‌های مختلف زندگی باشد (شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله پیش نیازهای ازدواج منطقی و عاقلانه به دور از هر گونه احساس مراجعه کنید) و در مراحل بعدی افراد می‌توانند میزان تجربه جنسی از سطحی‌ترین بخش آن که گفتگو در این باب است تا عمیق‌ترین آن که تجربه جنسی کامل است را بسته به نوع ساختار زندگی و باورهای شخصی افراد قبل از ازدواج تجربه کنند. در آخر به این موضوع تاکید می‌کنیم آنچه رابطه جنسی قبل از ازدواج را به یک رویداد مثبت و یا منفی تبدیل می‌کند زمان انجام رابطه جنسی، میزان برقراری رابطه جنسی، نوع نگاه افراد به این تجربه و شباهت یا تفاوت آن‌ها در این تجربه است.


بیشتر بخوانید: زوج‌ درمانی چیست و چه زمانی به زوج درمانی نیاز هست؟


مزایا و معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج

آنچه در رابطه جنسی قبل از ازدواج باید بدانید، مزایا و معایب این تجربه است که در اینجا به آن می‌پردازیم:

معایب:

  1. فشار فرهنگ سنتی

در فرهنگ‌های سنتی نقش مرد، تامین‌کننده مسائل مالی و امنیتی خانواده است و نقش زن تامین‌کننده مسائل میل جنسی و تولید مثل است؛ بنابراین داشتن رابطه جنسی می‌تواند مشوق خوبی برای پذیرفتن مسئولیت‌ها برای مردان باشد، مسلما در این بافت فرهنگی داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث می‌شود مردها احتمالا برای تشکیل خانواده انگیزه لازم را از دست بدهند و زنان در این شرایط احساس ترس و نگرانی زیاد از به هم خوردن رابطه و آبروریزی و فشار جامعه را داشته باشند.

  1. احساس وابستگی

در رابطه جنسی دو نفر تجربه یکی شدن و نزدیک‌ترین تجربه ممکنِ با هم، را دارند و برای افرادی که در ذهنشان قصد بودن طولانی مدت با طرف مقابل وجود دارد هورمون اکسی توسین شروع به افزایش ترشح کرده و چون این هورمون مربوط به وابستگی است با رابطه جنسی، فرد به طرف مقابلش وابسته می‌شود. اگر این وابستگی شدید قبل از شناخت طرف مقابل اتفاق بیفتد و یا طرف مقابل قصد ماندن طولانی مدت در رابطه را نداشته باشد باعث آسیب شدید به فرد می‌شود. این نکته مهمی است که بهتر است شما خواننده عزیز بدانید: اگرچه رابطه جنسی منجر به صمیمیت می‌شود ولی اگر افراد صرفا قصد رابطه جنسی بدون رابطه طولانی مدت را در ذهنشان داشته باشند این هورمون ترشح نشده و برای فرد ایجاد وابستگی نمی‌کند بنابراین تصور این که با او وارد رابطه می‌شوم تا بعد از وابستگی نتواند از من جدا شود تصور اشتباهی است چرا که وابستگی بسیار به ذهن افراد بستگی دارد نه خود تجربه جنسی!

  1. بدبین شدن یا بی‌اعتمادی طرفین

در صورتی که یکی از طرفین زمینه‌های بی‌اعتمادی و بدبینی داشته باشد بعد از تجربه رابطه جنسی شروع به انجام یکسری کنجکاوی‌ها برای پی بردن به تجربه‌های قبلی طرف مقابل می‌کند و همین سرآغاز سلسله سوالات و مقایسه‌ها با شریک جنسی قبلی، گذشته فرد و بهم خوردن رابطه است در حالی که اگر درست رابطه پیش می‌رفت یعنی رابطه جنسی بعد از شناخت طرف مقابل و حساسیت‌ها و ضعف‌های او انجام می‌شد، اگر قصد ازدواج با او را می‌داشتید، تمهیداتی را در رابطه در نظر می‌گرفتید که از رابطه بهتر مراقبت کرده و مانع آسیب دیدن آن می‌شدید.

  1. آسیب خانواده‌ها

گاهی خانواده‌های سنتی، ناخودآگاه، فشار زیادی برای عدم پذیرش فردی که فرزندشان انتخاب کرده است دارند. آیتمی که شاید افراد قبل رابطه جنسی در رابطه دونفری‌شان پیش‌بینی نکرده بودند و همه تصورات خود از زندگی مشترک را صرفا بر پایه رابطه با طرف مقابل‌شان چیده باشند و یک مرتبه با ورود خانواده‌ها رابطه تغییرات زیادی کرده که قبل از رابطه جنسی با این مسائل رو به رو نشده بودند. در این مواقع وجود یک رایطه جنسی، حل و فصل تعارضات را پیچیده‌تر می‌کند.

  1. خطر بارداری

اکثر رابطه‌های جنسی قبل از ازدواج در شرایط مناسبی اتفاق نمی‌افتد چرا که هم ممکن است آگاهی‌های جنسی کم باشد و هم ممکن است افراد به دلیل نداشتن امکانات لازم به دردسر بیفتند و بارداری‌هایی که در دوران آشنایی اتفاق می‌افتد، افراد احساسات مختلفی از جمله احساس گناه، اجبار در ازدواج، اضطراب و خشم به دلیل فشار قضاوت اجتماع و خانواده‌ها، ترس به دلیل عدم آمادگی طرفین برای تجربه مادری و پدری را تجربه کنند که هر کدام از این احساسات برای بهم خوردن و خراب شدن رابطه با دوام کافی است.

  1. خطر بیماری‌های جنسی

در صورتی که افراد به گذشته هم اصلا کاری نداشته باشند ممکن است از بررسی سلامت جسمی و جنسی طرف مقابل غافل شده و بسیاری از بیمارهای مقاربتی به همین دلیل انتقال پیدا کنند.

  1. فرار از مشکلات جدی

داشتن رابطه جنسی قبل از شناخت کامل، گاهی برای فرار از مشکلات درونی و یا رابطه‌ای است و گاهی افراد برای دور شدن از مشکلات درونی به اعتیاد به مواد، کار و یا رابطه جنسی روی می‌آورند. اصولا افراد معتاد به رابطه جنسی بیشتر سراغ افراد با عنوان‌هایی جلب‌کننده می‌روند مثلا اگر ما در رابطه جنسی مشکلی نداشته باشیم با خانواده‌ام جلو می‌آیم و یا من باید ببینم توی رابطه جنسی چطور هستی تا بتوانم به رابطه جدی فکر کنم.

نزديكي قبل از ازدواج

بیشتر بخوانید: روابط ناسالم دختر و پسر؛ نشانه ها و روش خاتمه روابط اشتباه

مزایا:

  1. شناخت کامل‌تر

دختر و پسرهایی که کمتر در قالب‌های جنسیتی عمل می‌کنند با هم برای تشکیل زندگی کار می‌کنند و برابری و تعامل بیشتری بین آن‌ها وجود دارد. رابطه جنسی قبل از ازدواج جنبه دیگری از شناخت است که افراد برای شناخت کامل‌تر ممکن است به توافق برسند که آن را قبل از ازدواج تجربه کنند.

  1. صمیمیت

عشق سه مولفه دارد که یکی از مولفه‌های آن، اشتیاق جنسی است (مقاله عشق چیست را بخوانید.) بنابراین اگر دو نفر از همه لحاظ غیر از جسمی برای هم متناسب هستند اما از نظر ظاهر برای هم جذاب نباشند بهتر است این رابطه تمام شود. چرا که داشتن جذابیت جنسی فاکتور مهمی است که مثل چسب ازدواج عمل کرده و انگیزه برای حل مشکلات و تعارضات زندگی مشترک را بالا می‌برد، بنابراین افراد با داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند این بٌعد را نیز بررسی کنند.

مزایای رابطه جنسی قبل از ازدواج


بیشتر بخوانید: نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج : دلیل، عواقب و راه حل


نظر روانشناسان در مورد رابطه پیش از ازدواج

از آنجایی که در دهه‌های اخیر پرداختن به مشکلات جنسی از نظر روانشناسی به شیوه‌های دقیق‌تر و تخصصی‌تر در حال انجام است، روانشناسان بر آگاهی و مهارت در رابطه جنسی (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله میل جنسی چیست؟ تفاوت تمایلات جنسی در زنان و مردان مراجعه کنید.)  به عنوان بخش مهمی از رابطه زناشویی تاکید دارند. اگر چه برای کسب اطلاعات بیشتر و یا داشتن مهارت جنسی لزوما به تجربه جنسی قبل از ازدواج نیاز نیست، بلکه آموزش درست در مورد واقعیت رابطه جنسی و درک تفاوت‌های زن و مرد در زمینه تجربه جنسی از اولویت بالایی از دیدگاه زوج درمانگران دارد.

تاثیرات رابطه جنسی قبل از ازدواج در زندگی زناشویی

آنچه رابطه جنسی قبل از ازدواج را به یک تجربه تاثیرگذار مثبت و یا منفی تبدیل می‌کند عمدتا به عواملی غیر از خود تجربه جنسی مرتبط می‌باشد عواملی از جمله نوع نگاه به رابطه جنسی قبل از ازدواج، احساس گناه بعد از رابطه جنسی، سطح تمایزیافتگی افراد از خانواده‌های پدری، نحوه‌ی استفاده از اطلاعات جنسی که قبل از ازدواج افراد کسب می‌کنند.

تاثیرات رابطه جنسی قبل از ازدواج در زندگی زناشویی

بیشتر بخوانید: گاموفوبیا

سوالات متداول در مورد رابطه جنسی پیش از ازدواج

  • آیا رابطه جنسی قبل از ازدواج با بعد از ازدواج متفاوت است؟

بُعد جنسی رابطه نیز مانند دیگر ابعاد رابطه در گذر زمان تغییراتی به سمت بهتر یا بدتر شدن دارد و افراد بسته به میزان صمیمیت، تفاهم و قدرت حل تعارض در رابطه می‌توانند رابطه جنسی پخته‌تر و یا سردتری داشته باشند. اما آنچه به طور قطعی می‌توانیم بگوییم این است که رابطه یک چیز ثابتی نیست و افراد در زندگی مشترک مدام یا در حال نزدیک شدن و یا دور شدن از هم هستند و آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، میزان برخوردار بودن از مهارت‌های گوش دادن، جرات ورزی و حل مسئله است. رابطه جنسی نیز در سال‌های مختلف پس از ازدواج با هم متفاوت است هرچه تجربه و شناخت افراد در رابطه بهتر شود کیفیت رابطه نیز بهتر می‌شود و در واقع رابطه به یک بلوغ و پختگی می‌رسد. به ویژه اینکه اکثرا رابطه جنسی قبل از ازدواج در محیط مناسب و امنی اتفاق نمی‌افتد و در بسیاری از مواقع با رضایت دو طرف انجام نمی‌شود و همین مسئله از کیفیت رابطه جنسی می‌کاهد.

  • آیا داشتن تجربه رابطه جنسی قبل از ازدواج برای دخترها ضرر دارد؟

مسلما در فرهنگ‌های سنتی که نقش‌های زنانه و مردانه قوی و قالب‌بندی شده است خارج شدن از نقش‌های تعیین شده جامعه چه داشتن رابطه جنسی باشد، چه تنها زندگی کردن و چه هر چیزی که برای زن سنتی از نگاه جامعه منفی تلقی شده است می‌تواند استرس‌زا و پر چالش باشد و به میزانی که افراد از نقش‌های سنتی جنسیتی دور می‌شوند، تجربه‌ها کمتر وابسته به جنسیت است و فرد مستقل از آنچه برای زن خوب است به فعالیت‌هایی که بیشتر به درونیات و باورها و ساختار زندگی او مرتبط است، می‌پردازد.

  • آیا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث دردسرهای زیاد بعد از ازدواج می‌شود؟

در صورتی که رابطه جنسی قبل از شناخت یکدیگر اتفاق بیفتد، این تجربه باعث منحرف شدن مسیر واقعی شناخت شده و افراد به جای دقت کردن در شناخت خصوصیات اخلاقی و گفتگوهای به دور از هیجانات زیاد، درگیر تجربه‌های لذت‌بخش شده و همین مسئله باعث نادیده گرفتن مشکلاتی که نیاز به کاوش و بررسی دقیق‌تر دارد، می‌شود.

  • آیا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث بدبینی مردها می‌شود؟

مردانی که رگه‌های آسیب شخصیت پارانوئید، وسواس و یا کمال‌گرایی داشته باشد و یا حتی با وجود سلامت شخصیت، مردی که بسیار سنتی باشد، تجربه‌های جنسی قبل از ازدواج ممکن است یک رابطه ای که پتانسیل خوب پیش رفتن را داشته به یک رابطه خراب تبدیل کند. آیتم‌هایی مثل باورهای فرهنگی نقش مهمی در برخورد با موضوع رابطه جنسی قبل از ازدواج دارد. در صورتی که فرد رابطه جنسی را برای مردان مجاز بداند و برای زنان نه، این مرد قطعا به نقش‌های جنسیتی اعتقاد زیادی دارد و در صورتی که با خانمی وارد رابطه شود یا با او ازدواج نمی‌کند و یا بعد از ازدواج آزادی‌های او را محدود می‌کند.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha