021-44273757 ، 02144273767

روابط ناسالم دختر و پسر : نشانه ها و روش خاتمه روابط اشتباه

 30 آذر 1399   15:13
 0
 4674

افرادی که در کودکی مورد سواستفاده جنسی قرار گرفتند، اعتماد به نفس پایین دارند و یا احساس گناه شدیدی نسبت به خود دارند، بنابراین بیشتر از دیگران در روابط ناسالم قرار میگیرند. با توجه به تحولاتی که در دهه‌های اخیر در نحوه شکل گیری روابط بین دخترها و پسرها اتفاق افتاده است، با خواندن این مقاله می‌توانید روابط اشتباه آسیب زننده را شناسایی و راه‌های خارج شدن از آن را بررسی کنید.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

نشانه‌های روابط ناسالم دختر و پسر

علائمی برای تشخیص روابط ناسالم وجود دارد که شما می‌توانید آنها را در روابط خود با دقت ارزیابی کنید. نکته مهم در این بخش شدت این علائم است؛ مسلما همه افراد گاهی در رابطه خود احساس گیر افتادن و یا نادیده گرفته شدن می‌کنند. اما اگر شما اکثر این علائم را در رابطه خود دارید، بهتر است حتما با یک متخصص روانشناس در این زمینه یا مشاوره ازدواج مشورت کنید. اگر با وجود این علائم می‌دانید که این رابطه ناسالم است اما نمی‌خواهید آن را تمام کنید، به احتمال زیاد رابطه فعلی شما نقاط مشترکی با روابط گذشته شما دارد که اجازه تصمیم گیری درست برای رابطه فعلی را به شما نمی‌دهد.

نشانه‌های یک رابطه‌ی اشتباه

  • سوالات زیاد شبیه بازجویی

سوال كردن مداوم در این مورد که شما کجایید؟ با چه کسی هستید؟ چرا دیر جواب دادید و تقاضای ویدئو کال کردن در هر شرایطی، این سوالات نشانه ناامنی در رابطه است. اگر جدا از اینکه شما چگونه رفتار می‌کنید، طرف مقابل شما مدام این سوالات را می‌پرسد، این پرسش‌ها می‌تواند به سمی شدن رابطه منجر شود.

  • محدود شدن شبکه ارتباطی

اگر بعد از مدتی به نظرتان می‌‌آید که با وجود این رابطه، دیگر وقتی را  با دوستان و خانواده‌تان نمی‌گذرانید و یا در محیط کار خیلی با همکارانتان ارتباط برقرار نمی‌کنید، بهتر این در این رابطه تجدید نظر کنید. چرا که ترس ناراحت شدن و از دست دادن طرف مقابلتان و از دست دادن رابطه عاطفی‌تان را دارید. این نگرانی‌ها در مورد رابطه‌تان جدی است و نشان از ناسالم بودن رابطه دارد. 

  • به امید تغییر

شما ممکن است فکر کنید طرف مقابل شما قصد تغییر یکسری رفتارهای اشتباه خود را دارد. او می‌داند رفتارهایش چقدر باعث آزار شما می‌شود و تاکید می‌کند تا به او فرصت تغییر دهید. شما نیز به امید تغییر این رفتارها رابطه را ادامه می‌دهید. در این صورت حتما با یک متخصص روانشناس صحبت کنید.

  • پنهانکاری

اگر مدام احساس می‌کنید او از این که شما را به دوستان و آشنایانش معرفی کند امتناع می‌کند، احتمالاَ مسائلی در رابطه وجود دارد که از چشم شما دور مانده است.

  • احساس وابستگی شدید به خانواده

اگر در هر کدام از دو طرف رابطه، زمانی‌‌که با طرف مقابلشان در خوشی هستند، احساس گناه کرده و این حس را دارد که به خانواده‌اش پشت کرده و آدم بی‌وفایی است، قطعا برای زندگی مستقل از خانواده‌اش هنوز آماده نشده است.

  • عدم صداقت

شما ممکن است گاهی متوجه شوید که پارتنرتان در مورد محل زندگی‌اش، خانواده، شغلش و حتی موضوعات پیش پا افتاده روزمره اش، به شما دروغ می‌گوید. این علائم می‌تواند نشانه اختلال شخصیت باشد. بنابراین شما در یک رابطه ناسالم قرار دارید و باید با مشاور‌ در این زمینه مشورت کنید.

  • الگوهای بی‌احترامی

اگر به طور مدام پارتنر شما در رابطه دیر به سر قرار می‌رسد و یا حوادث و اتفاقاتی که برای شما مهم است را فراموش می‌کند، این رفتارها ممکن است نشان دهد، مشکلی ریشه‌ای در رابطه‌تان وجود دارد.

  • راه رفتن روی پوسته‌های تخم مرغ

اگر شما نگران هستید که با گفتن ناراحتی‌تان، تنش شدید بینتان اتفاق می‌افتد، و به همین دلیل از درگیری اجتناب می‌کنید، این کار به مرور زمان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما خواهد شد. اگر همواره هر مسئله‌ای را برای خود نگه می‌دارید، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به رشد فردی شما زده شود. 

  • ضعف پشتیبانی

کارابالو می‌گوید: "روابط سالم مبتنی بر تمایل متقابل برای موفقیت دیگری در همه زمینه‌های زندگی است." اما وقتی همه چیز سمی می‌شود، هر دستاوردی به یک رقابت تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر، شما احساس نمی‌کنید، که شریکتان حامی شماست.

  • در ارتباطات نادرست 

اگر بیشتر مکالمات شما به جای مهربانی، پر از کنایه، انتقاد یا خصومت است به حدی که شروع به اجتناب از صحبت کردن با یکدیگر دارید، این علامت زنگ خطری در رابطه است.

  • حسادت

گرچه تجربه حسادت هر از گاهی طبیعی است، اما اگر هر کدامتان نتوانید احساس موفقیت طرف مقابل را بپذیرید، این مسئله می‌تواند مشکل ساز شود.

  • کینه

گاهی ناراحتی از یک مساله باعث ایجاد کینه‌هایی در قلب شما شده و رابطه‌ی شما از صمیمیت دور می‌کند. با گذشت زمان، ناامیدی یا کینه می‌تواند شکاف‌های کوچکی رابطه را به شکافی عمیق در رابطه تبدیل کند.

  • رفتارهای مالی منفی

شریک عاطفی شما ممکن است بدون مشورت با شما تصمیمات مالی نادرستی بگیرد. مثل خرید کالاهای گران قیمت یا قرض کردن مداوم از شما بدون بازگرداندن آن. این نشانه عدم آمادگی برای صمیمیت مالی است.

  • استرس مداوم

یک مقدار طبیعی تنش در هر رابطه‌ای وجود دارد، اما اگر خودتان را  به طور مداوم در فضایی اضطراب آور تصور می‌کنید، نشانگر این است که چیزی سرجایش نیست. این استرس مداوم می‌تواند به سلامت جسمی و روحی شما آسیب برساند.

  • عدم مراقبت از خود

در یک رابطه ناسالم، ممکن است عادت‌های معمول مراقبت از خود را کنار بگذارید. ممکن است از سرگرمی‌هایی که قبلاً دوست داشتید دست بکشید و از سلامتی خود غافل شوید و اوقات فراغت خود را فدای رابطه کنید. این امر نشان از روابط ناسالم دارد.

بیشتر بخوانید: احساس تنهایی در زندگی مشترک بعد از ازدواج + علل و راهکارها

دلایل ادامه یک رابطه اشتباه

در تحقیقات اخیر در مورد تصمیمات دخترها و پسرها در مورد ماندن یا ترک رابطه، مهمترین عامل تعیین کننده رضایت از رابطه است. اما چگونه می توانیم از روابط ناسالم رضایت داشته باشیم؟ چرا افراد به رابطه ناسالم ادامه می‌دهند؟ تحقیقات نشان داده عامل رضایت، علت مهم ماندن در هر رابطه است؛ بنابراین باید به دلایل رضایت از یک رابطه نادرست بپردازیم:

دلایل ادامه یک رابطه اشتباه

بیشتر بخوانید: ویژگی های رفتاری یک رابطه عاطفی سالم و موفق چیست؟

  1. عزت نفس پایین

برخی افراد که عزت نفس پایینی دارند یا افرادی که خود را کمتر جذاب می‌دانند به چیزی کمتر از استانداردهای یک رابطه از جمله احترام، حقوق برابر، آزادی و مراقبت، راضی هستند. افراد با عزت نفس پایین احتمالاً درگیر روابطی می‌شوند که مدت کوتاه‌تری دارد و با پایان یافتن روابطشان عزت نفسشان افت بیشتری می‌کند (لوسیانو و اورث ، 2017) 

  1. سطح مقایسه

شما با سطح مقایسه خود "معیارها" یا آنچه از یک رابطه انتظار دارید تا دریافت کنید را مشخص می‌کنید. افراد با سطح مقایسه پایین انتظارات زیادی از روابطشان ندارند، اما انتظار مشکلات زیادی را دارند. اگر سطح مقایسه کمی دارید، ممکن است رابطه بدی را تجربه کنید. تحقیقات نشان داده زنانی که در کودکی مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، خود را در سطح مقایسه پایینی دانسته و رضایت بیشتری از روابط ناسالم با کیفیت پایین تر دارند.

  1. تغییر اولویت‌ها

مکانیسم دفاعی ما برای حفظ روابط می‌تواند پر رنگ کردن"ویژگی‌های مثبت شریک" و یا "توهمات مثبت" باشد. هر دو اصطلاح به این واقعیت اشاره دارد که ما، تمایل داریم که پارتنر خود را مثبت ببینیم، حتی اگر شده گاهی اوقات غیرواقعی او را مثبت فرض کنیم. ما ویژگی‌های مثبتی را که از طرف مقابلمان می‌بینیم بیش از سایر مشخصات ارزیابی می‌کنیم (فلچر و همکاران ، 2000). به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما سخاوتمند است اما متفکر نیست، ممکن است بیش از اندیشیدن در طول رابطه خود به سخاوت ارزش دهید. وقتی ویژگی‌های منفی پارتنرمان آشکار می‌شود، ممکن است اهمیت این ویژگی‌ها را پایین آورده و اهمیت صفات مثبت آن‌ها را، ارتقا دهیم.

  1. گزینه‌های کم کیفیت

اگر در یک رابطه نامطلوب هستید، ممکن است به کیس‌های دیگری برای رابطه فکر کنید. اگر فهمیدید که ممکن است یک گزینه دیگر مثل تنهایی یا یک کیس دیگر، نسبت به وضعیت فعلی شما ارجح باشد، به احتمال زیاد رابطه خود را ترک خواهید کرد. اما اگر به رابطه‌های با کیفیت پایین‌تری فکر کنید، احتمال ماندن حتی در یک رابطه نامطلوب بیشتر هم می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فکر کردن به گزینه‌های ضعیف برای رابطه، احتمال ماندن در کنار یک شریک نامطلوب را افزایش می‌دهد (ادواردز و همکاران ، 2011). 

  1. استقلال مالی 

ترک رابطه در کشورهایی که افراد به استقلال اقتصادی بیشتری دست می‌یابند، متداول‌تر است. این نشان می‌دهد که افراد در صورت داشتن امکانات اقتصادی برای زندگی مستقل و وجود شرکای احتمالی دیگر، بیشتر دست به ترک رابطه می‌زنند.

  1. دستکاری

اگر پارتنر شما آگاه است که می‌خواهید رابطه را ترک کنید، ممکن است از روش‌های مختلف دستکاری برای اجبار شما به ماندن استفاده کند. مانند کوچک شمردن، تحقیر کردن، یا حتی تهدید به خشونت علیه افرادی که بعدا ممکن است وارد زندگی شما شوند و با این کار باعث می‌شود تا شما در رابطه بمانید. مردان با عزت نفس پایین و همچنین مردانی که از نظر جسمی جذابیت کمتری نسبت به شریک خود دارند، ممکن است برای جلوگیری از ترک شریک زندگی خود از این روش استفاده کنند؛ همچنین زنانی که از نظر روانی مضطرب هستند، ممکن است احساس کنند توانایی ترک شریک زندگی خود را ندارند.

  1. سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مشترک با پارتنر از دیگر موانع مهم برای خروج از یک رابطه بد است. سرمایه گذاری زمان زیاد در یک رابطه یا به اشتراک گذاری مسائل مالی بزرگ باعث میشود افراد در روابط ناسالم بمانند. ریگو روانشناس بالینی می‌گوید:"زمانی‌‌که ما قبلاً وقت، تلاش یا منابع زیادی را در یک رابطه سرمایه گذاری کرده‌ایم، بسیاری از ما آن سرمایه گذاری را ادامه می‌دهیم حتی اگر بهترین کار برای ما نباشد." ما به ادامه روابط ناخوشایند، تعصب داریم و در شرایط تصمیم گیری در رابطه، اغلب به احساسات به جای تعقل منطقی اعتماد می‌کنیم که ما را به ماندن در روابط بد تشویق می‌کند.

  1. عشق

در عشق بین سه مولفه افکار، مولفه احساس و مولفه رفتار ممکن است نا‌هماهنگی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در مورد یک رابطه بد، ممکن است افکار شما منفی باشد، به شما بگوید که شریک زندگیتان خوب نیست، اما احساسات شما هنوز مثبت باشد. ما ممکن است به عشقمان ادامه دهیم، حتی اگر آگاهانه تشخیص دهیم درگیر روابط ناسالم هستیم؛ همچنین ممکن است احساسات مثبت و منفی قوی نسبت به رابطه داشته باشیم.

کاری که می‌توانید برای کمک به آن انجام دهید

اگر رابطه بدی دارید، برای حمایت اجتماعی، از دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرید. اگر شما از دوستان یا اعضای خانواده شخصی هستید که در یک رابطه نامناسب درگیر است، نظرات شما می‌تواند او را متقاعد کند تا به درد و رنج خود پایان دهد. نظرات منفی بیان شده توسط دوستان و اعضای خانواده با افزایش احتمال پایان دادن به یک رابطه بد همراه است. نگرش بیرونی در رابطه یعنی، هنگامی که دوستان و اعضای خانواده ما از روابط ما حمایت می‌کنند و یا ناراضی هستند، روابط ما موفق‌تر و یا کمرنگ‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج دوران آشنایی قبل از ازدواج

عواقب ادامه روابط ناسالم و اشتباه

  • مانع رشد شخصی شما می‌شود

هنگامی‌که در یک رابطه اشتباه گیر افتاده‌اید، فضای رشد شما بسیار محدود می‌شود؛ برای مثال طرف مقابلتان سعی در کنترل شما و تسلط بر شما را دارد. در رابطه اشتباه شما به او اجازه می‌دهید تا شما را متقاعد کند که به اندازه کافی خوب نیستید و شما را فریب خواهد داد تا فکر کنید که به او نیاز دارید و بدون او نمی‌توانید زندگی کنید. 

  • باعث محتاط شدن بیشتر شما می‌شود

تجربیات ما چیزهای زیادی در مورد زندگی کردن به ما می‌آموزد؛ اما گاهی از یک موقعیت بد، چیز اشتباهی را یاد می‌گیریم. در این حالت، تجربیات شما در روابط ناسالم ممکن است شما را نسبت به دیگران پرخاشگر و مشکوک کند. شما می‌ترسید که اگر به کسی خیلی نزدیک شوید، او نیز به شما آسیب برساند. بنابراین شما دور خود دیوار می‌کشید و سعی می‌کنید اینگونه از احساسات خود محافظت کنید. اما با این کار، همه روابط آینده خود را از بین می‌برید، انگار که فقط منتظر اشتباه افراد هستید تا بتوانید بهانه‌ای برای ترک آن‌ها داشته باشید.

  • آسیب پذیری نسبت به زندگی

حتی اگر قبلاً رابطه خود را با شخصی که قبلا با او در یک رابطه نادرست بوده‌اید قطع کردید، پس از آن، نگاه شما به جهان و زندگیتان تغییر خواهد کرد. جایی که زمانی خوش بینی و شادی وجود داشت، اکنون ممکن است اضطراب، ترس و بی‌اعتمادی وجود داشته باشد. ممکن است نسبت به عشق و صمیمیت بدبین شوید و از اطرافیان فاصله بگیرید. همچنین احتمالاً با احساس گناه، تنهایی و سایر اشکال ناراحتی عاطفی که معمولاً به دنبال یک جدایی اتفاق می‌افتد دست و پنجه نرم می‌کنید. از بین بردن این نوع آسیب‌های روحی دشوار است و حتی پس گذشت زمان زیادی ممکن است با شما بماند.

  • منفی باف می‌شوید 

وقتی در یک رابطه سمی هستید خوشحال بودن سخت است. شما اغلب احساس می‌کنید که هر کجا بروید ابر بارانی تاریکی به دنبال شما می‌آید و باعث می‌شود بدترین وضعیت خود، روزتان و تقریباً همه چیزهای دیگر زندگی خود را ببینید. شما دائماً احساس ضعف یا بدخلقی می‌کنید، زیرا گذراندن زمانی طولانی با کسی که بسیار منفی است، باعث می‌شود نگرشتان به مسائل کم کم منفی شود. 

  • از نظر احساسی شما را دلزده می‌کند

روابط اشتباه از نظر عاطفی خسته کننده است، زیرا شما بیشتر وقت و انرژی خود را صرف اختصاص دادن به فرد مقابل و نیازهای او می‌کنید. وقت گذراندن با این شخص، برای شما استرس و اضطراب به همراه دارد، زیرا که او خودشیفته است، بیش از حد از شما انتقاد می‌کند و همه چیز را خراب می‌کند. او چنان شما را درگیر داستان‌های بیهوده خود می‌کند که فقط بودن در کنار او نیز برایتان طاقت فرسا می‌شود.

  • عزت نفس شما را از بین می‌برد

روابط ما با دیگران و نحوه برخورد آنها چیزهای زیادی در مورد خودمان به ما می‌گوید و این یکی از مهمترین پایه‌های تصویر شخصی خود است. بنابراین وقتی با شخصی که به شما اهمیت نمی‌دهد رابطه ناسالمی دارید، داشتن احساس خوب نسبت به خود برایتان سخت می‌شود. شما به طور مداوم خود را از محبت، حمایت و اطمینان خود از بدن، طرز تفکر و شخصیتتان دریغ می‌کنید و این باعث افت عزت نفس شما می‌شود. شما در یک رابطه اشتباه اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید، دیگر به خود اعتماد ندارید و برای داشتن احساس ارزشمندی تلاش نمی‌کنید.

  • ایده شما درباره یک رابطه سالم را تحریف می‌کند

یكی از بدترین مواردی كه یك رابطه اشتباه برای شما به همراه دارد، باور لیاقت نداشتن است. بدرفتاری و سو استفاده عاطفی توسط شخصی که قبلاً آنقدر به او اهمیت می‌دادید تصور شما را در مورد یک رابطه خوب و مفید، تحریف می‌کند. شما به دنبال روابط مشابه مضر و ناکارآمد خواهید بود، زیرا این همان چیزی است که بیشتر با آن احساس راحتی می‌کنید.بنابراین با گذشت زمان، توانایی ایجاد شناخت در هنگام برقراری یک رابطه شاد و سالم را از دست خواهید داد.

  • بر جسم شما تأثیر منفی می‌گذارد

واضح است که روابط اشتباه برای سلامت روان شما بسیار مضر است. اما ممکن است تعجب کنید که بدانید این امر می‌تواند بر سلامت جسمی شما نیز تأثیرات منفی بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که روابط ناسالم اغلب منجر به خطر بیشتر مشکلات قلبی، افزایش سطح قند خون، فشار خون و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. خستگی بیش از حد و انرژی کم نیز با توجه به استرس و اضطرابی که بیشتر افراد در روابط سمی به طور مداوم تجربه می‌کنند، امری معمول است.


بیشتر بخوانید: ازدواج با شخصیت ضد اجتماعی یا سایکوپات


روش‌های خاتمه یک رابطه ناسالم

  1. یادگیری رها کردن

رها کردن شخصی که به او اهمیت می‌دهید قطعاً کار دشواری است. اگر در یک رابطه سمی گیر کرده‌اید، بدانید که می‌توانید این قدرت را پیدا کنید که خود را از آن رها کرده و به زندگی خود ادامه دهید.

  1. دریابید که شما لیاقت بهترین را دارید

گاهی اوقات، می‌ترسید که همان عشق را دریافت نکنید و دوست داشتن فردی دیگر برای ادامه‌ی زندگی شما کافی نباشد. مثل این است که در یک ماشین قدیمی و خراب قرار بگیرید. هر چقدر عرق و اشک بریزید، دیگر هرگز مثل سابق نخواهد بود.

  1. زمانی که برای یک شخص اشتباه تلف می‌کنید، مانع از این می‌شود که فرد مناسب سر راه شما قرار گیرد.

اگر قبلاً آن فضا را پر کرده‌اید، چگونه فردی می‌تواند وارد زندگی شما شود؟

اگر فقط باور داشته باشید که چیز خیلی بهتری برای شما وجود دارد، زندگی را با کیفیت بهتر تجربه خواهید کرد. ممکن است شما ندانید که آنها چه کسانی با چه موقعیتی هستند و یا چه زمانی آن را تجربه می‌کنید. اما آن‌ها منتظر شما هستند که رها کنید تا بتوانند وارد زندگی شما شوند.

  1. منتظر تغییر شریک زندگی خود شدن

این بزرگترین اشتباه است که می‌توانید به ماندن در رابطه‌ای که در آن با شما بدرفتاری شده، ادامه داده و طرف مقابلتان را تغییر دهید. شما باید بپذیرید که تنها شخصی که در این دنیا کنترل می‌کنید، خودتان هستید. تا زمانی‌که شخص مقابل اشتباهات خود را نپذیرد و تمایل به کمک گرفتن نشان ندهد، احتمالاً تغییر نخواهد کرد. او ممکن است وعده تغییر و تحولات را به شما بدهد؛ حتی ممکن است در آن لحظه اهدافش جدی باشد. اما به احتمال زیاد، اوضاع ثابت خواهد ماند، به خصوص اگر در گذشته بارها قولی داده که عمل نکرده است. چرا که تغییر باید از درون رخ دهد و با قول دادن به دیگری ایجاد نمی‌شود.

  1. رویای خواستنی بودن

گاهی قضاوت ما ابری می‌شود. بعضی اوقات می‌خواهیم بهترین‌ها را در کسی ببینیم در حالی که ما فقط چون از تنها ماندن می‌ترسیم او را تا این حد ایده‌آل تصور می‌کنیم. صرف نظر از آن‌چه ما به خود می‌گوییم، برخی از روابط آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای ما دارند. بپذیرید که صدمه خواهید دید و راهی ساده برای دور زدن آن وجود ندارد. شما نگران این هستید که احساس مطلوب بودن، خواسته شدن، لحظات صمیمی و نزدیک مشترکتان را از دست ندهید، در صورتی که این فقط بخشی از زندگی شماست. شما بخش‌های دیگری هم دارید و با این رابطه فراموش کرده‌اید چگونه برای خود زندگی کنید.

  1. تصور ماندگاری همیشگی در ناراحتی اولیه

کنار آمدن با ناراحتی اولیه از سخت‌ترین قسمت‌های جدایی است. اما همین که از آن مرحله عبور کردید، زندگی خیلی راحت تر می‌شود. درسی که در این راه می‌آموزید به شما امکان رشد و تبدیل شدن به فرد بهتری را می‌دهد. درد برای همیشه دوام نخواهد داشت. زمان بهترین دوست شماست. اگر درد را تجربه کنید، به جای تلاش برای جلوگیری از آن، احتمال ماندگاری احساسات دردناک بعداً کمتر می‌شود.

  1. از گریه به عنوان یک درمان استفاده کنید

بهترین کاری که می‌توانید برای خود و تسکین درددتان انجام دهید گریه کردن است. آن را سرکوب نکنید، گاهی اوقات انتظار می‌رود که هنگام برخورد با شرایط سخت، قوی باشیم. این کار به معنای مواجه نشدن با احساسات واقعی نیست. هرچه بیشتر سعی کنید درد خود را تحمل و پنهان کنید، احساس بدتری پیدا می‌کنید و سرانجام به خودتان فشار بی‌فایده میآورید. وانمود نکنید که همه چیز خوب است. اجازه دهید تا اشک‌هایتان جاری شود. چند هفته طول خواهد کشید، اما وقتی تمام شود احساس می‌کنید مثل یک فرد جدید هستید. شروع به تفکر واضح‌تر کنید تا متوجه شوید که همه چیز در واقع آن‌چنان که فکر می‌کنید بد نیست. به جای اینکه بخواهید قوی باشید، با خودتان صادق باشید، گریه می‌تواند به بهبودتان کمک کند.

  1. بگذارید کمی زمان بگذرد

گاهی اوقات در زمان قطع ارتباط، به نظر می‌رسد دنیا به پایان رسیده است، حتی اگر اینطور نباشد. ذهن شما سعی می‌کند با شما بازی کند و این باور را به شما می‌دهد که دیگر شادی امکان پذیر نیست. اما این تفکر درست نیست. اغلب اوقات، بهترین درمان درد زمان است. با استراحت به قلب، ذهن و روح خود فرصتی برای بهبود دهید. همچنین این فرصت بهترین زمان برای شناخت خودتان است.

ممکن است یک سرگرمی وجود داشته باشد که شما آن را دوست داشته باشید یا فعالیتی که از انجام آن لذت ببرید. کم کم تمرکز را بیشتر روی خودتان بگذارید و کمتر به گذشته فکر کنید. اگر فرصت دهید، هر روز کمی راحت‌تر می‌شوید. زمان مرحم دردهاست و حتی اگر رابطه‌تان طبق تصورات و برنامه‌ها پیش نرفت، هنوز هم می‌توانید از زندگی لذت ببرید. خوشبختی در کنترل شماست زندگی شما تمام نشده است. گرفتن کنترل مجدد با شما شروع می‌شود.

  1. همه زمانی به کمک دیگری احتیاج دارند. شما مجبور نیستید این دوران را به تنهایی پشت سر بگذارید.

اگر در یک رابطه سمی هستید، افرادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. کمک گرفتن از عزیزانتان، یک فرد متخصص مثل روانشناس یا مشاور، می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره بتوانید روی پای خود بایستید. نگران آینده نباشید و به حال بسنده کنید.

برای دریافت مشاوره فردی به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :

روابطی که نشانه‌های یک رابطه سالم را ندارد و فرد در رابطه خود احساس گیر افتادن و یا نادیده گرفته شدن می‌کند رابطه ناسالم است.

سوالات زیاد شبیه بازجویی -  محدود شدن شبکه ارتباطی - پنهانکاری - احساس وابستگی شدید به خانواده - عدم صداقت - حسادت

استرس مداوم و ...

مانع رشد شخصی فرد می‌شود - باعث آسیب پذیری نسبت به زندگی می‌شود - از نظر احساسی فرد را دلزده می‌کند - عزت نفس فرد را از بین می‌برد - ایده فرد درباره یک رابطه سالم را تحریف می‌کند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha