021-44273757 ، 02144273767

مشاوره خانواده تلفنی

 16 مهر 1403   10:49

خانواده باید منبع حمایت، عشق و احساس تعلق باشد، ولی متأسفانه برای بسیاری از افراد همیشه این‌طور نیست و روابط با خانواده نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این شرایط مشاوره خانواده می‌تواند به افراد کمک کند از چالش‌ها عبور کنند و روابط خود را درون سیستم خانواده بهبود ببخشند. خانواده‌درمانی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها خانواده‌درمانی تلفنی است.

این روش یک ابزار مؤثر برای حمایت از خانواده‌ها در بهبود روابط و حل مشکلات است که می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای جلسات حضوری مورداستفاده قرار گیرد؛ به‌ویژه در شرایطی که دسترسی به خدمات درمانی حضوری امکان‌پذیر نیست. در ادامه این مقاله از سایت افرا کلینیک با ما همراه باشید تا با مشاوره خانواده تلفنی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید. همچنین برای شروع جلسات نیز می‌توانید با شماره مشاور خانواده تلفنی که در سایت موجود است، تماس بگیرید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره خانواده تلفنی چیست؟

قبل از آشنایی با مشاوره خانواده تلفنی، بهتر است ابتدا ببینیم مشاوره خانواده اصلاً چیست؟ مشاوره خانواده یا خانواده‌درمانی یکی از رویکردهای روان‌درمانی است که بر یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها و پیچیدگی‌های زندگی خانوادگی متمرکز است. این روش درمان باهدف شناسایی و رفع مشکلات عاطفی، روانی یا رفتاری در افراد خانواده، بهبود ارتباط و رفع تنش بین اعضا انجام می‌شود. مشاوره خانواده روشی کوتاه‌مدت است و با تمرکز بیشتر بر راه‌حل‌های عملی انجام می‌شود.

در جلسات خانواده‌درمانی، معمولاً همه افراد خانواده باید حضور داشته باشند؛ ولی در شرایطی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر نیستند یا درگیر مشغله‌های مختلف هستند و نمی‌توانند در جلسات درمانی حضور داشته باشند، مشاوره تلفنی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. خانواده‌درمانی تلفنی به‌نوعی از مشاوره خانواده گفته می‌شود که به‌صورت غیرحضوری و از طریق تماس تلفنی انجام می‌شود.

این روش مشابه خانواده‌درمانی حضوری است و تنها تفاوت آن در نحوه ارتباط است. در واقع به‌جای ملاقات فیزیکی در مطب درمانگر، اعضای خانواده از طریق تماس تلفنی با درمانگر خود صحبت می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون توجه به موقعیت فیزیکی خود درمان را آغاز کنند. بر اساس نتایج مطالعات مختلف ثابت شده است که خانواده‌درمانی تلفنی نیز به‌اندازه درمان حضوری برای بهبود سلامت روان و روابط مؤثر است.

مشاوره خانواده تلفنی چه کمکی می‌ تواند بکند؟

مشاوره خانواده تلفنی می‌تواند با ارائه حمایت روانی و راهنمایی تخصصی به خانواده‌ها کمک می‌کند تا با مشکلات خود به طور مؤثرتری مواجه شوند و از طریق گفت‌وگو راه‌حل‌های عملی برای چالش‌ها موجود پیدا کنند. برخی از مهم‌ترین تأثیرات مشاوره در بهبود زندگی خانوادگی شامل موارد زیر است:

بهبود ارتباط بین اعضای خانواده

در واقع بسیاری از مشکلات بین افراد خانواده ناشی از عدم ارتباط مؤثر و بروز سوءتفاهم است. به همین دلیل مشاوره خانواده به اعضای خانواده کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی مؤثر را یاد بگیرند، بهتر با یکدیگر صحبت کنند، شنونده‌های بهتری باشند و احساسات و نیازهای یکدیگر را درک کنند.

مدیریت بحران‌ها و تعارضات خانوادگی

گاهی در مواقع بحرانی مانند بیماری، ازدست‌دادن یکی از اعضای خانواده، مشکلات اقتصادی، مهاجرت و بروز تعارض یا اختلاف خانواده‌ها اغلب با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. در این شرایط مشاوره تلفنی به اعضای خانواده کمک می‌کند تا روش‌های سالم و سازنده‌ای برای حل این تعارضات پیدا کنند، احساسات یکدیگر را درک کنند و با استفاده از روش‌های مناسب استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

مدیریت رابطه والدین با فرزندان

در مراحل مختلف رشد فرزندان مخصوصاً نوجوانی معمولاً والدین در تربیت و مدیریت رفتارهای فرزندان خود با چالش‌های مختلفی مواجه شوند. خوشبختانه یکی از مهم‌ترین کاربردهای مشاور خانواده بهبود رابطه والدین با فرزندان است. در واقع درمانگر به والدین کمک می‌کند تا به شکل صحیحی با رفتارهای کودک یا نوجوانان خود برخورد کنند و احساسات و افکار آن‌ها را که متناسب با سن آن‌ها است را درک کنند.

مدیریت تغییرات در خانواده

در هر خانواده‌ای ممکن است در زمان‌های مختلف تغییرات عمده‌ای مثل ازدواج، تولد فرزند، بلوغ نوجوانان، بازنشستگی یا حتی طلاق رخ دهد که این تغییرات می‌توانند فشار روانی زیادی برای اعضای خانواده ایجاد کنند. درمانگر خانواده می‌تواند برای هر یک از افراد فضایی امن و بدون قضاوت فراهم کند تا بتوانند به‌راحتی احساسات خود را بیان کنند و با چنین موقعیت‌های پیچیده در زندگی خود کنار بیایند.

درمان اختلالات روانی

جلسات خانواده‌درمانی همچنین می‌تواند یک رویکرد مؤثر برای درمان اختلالات فردی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس فکری، مصرف مواد... باشد که معمولاً به‌عنوان مشکلات فردی در نظر گرفته می‌شوند. زیرا مسائل مربوط به سلامت روان به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تأثیر روابط بین‌فردی قرار دارد. برای مثال ممکن است برخی روابط خانوادگی باعث ایجاد، حفظ یا تشدید علائم فرد شود یا اینکه علائم فرد بر سایر اعضای خانواده تأثیر بگذارد. به همین دلیل خانواده‌درمانی می‌تواند برای درمان این نوع اختلالات مفید باشد.

 درمان اختلالات روانی

مزایای مشاوره خانواده تلفنی کدام است؟

خانواده‌درمانی تلفنی یا آنلاین در شرایطی که امکان شرکت در جلسات حضوری وجود ندارد، توصیه می‌شود و مزایای متعددی برای مراجعان به همراه دارد. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی می‌کنیم:

  • یکی از مزایای مشاوره تلفنی خانواده این است که برای تعیین زمان جلسات انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد و هرکس می‌تواند باتوجه‌به برنامه شخصی خودش با درمانگر صحبت کند.

  • درمان تلفنی یا آنلاین معمولاً برای افراد مقرون‌به‌صرفه‌تر است، زیرا نسبت به جلسات حضوری هزینه کمتری دریافت می‌شود. همچنین هزینه‌های رفت‌وآمد به کلینیک درمانگر نیز کاهش می‌یابد.

  • این روش به افرادی که در مناطق کم‌برخوردار یا محروم زندگی می‌کنند و به خدمات سلامت روان باکیفیت دسترسی ندارند، کمک می‌کند تا به‌صورت غیرحضوری از این‌گونه خدمات بهره‌مند شوند.

  • برای افرادی که ترجیح می‌دهند مسائل خانوادگی خود را به‌صورت تلفنی و بدون حضور در مطب درمانگر مطرح کنند تا احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند، مشاوره تلفنی این امکان را فراهم می‌کند.

  • درمان غیرحضوری به صرفه‌جویی در وقت و زمان مراجعان نیز کمک می‌کند.

  • همچنین این روش روان‌درمانی برای افرادی که به دلایلی مثل طی‌کردن دوره نقاهت بیماری، ابتلا به اضطراب اجتماعی یا ناتوانی حرکتی و.... امکان خروج از خانه را ندارند، بسیار مفید است.

سوالات متداول و مهمی در جلسه با مشاور خانواده تلفنی باید مطرح شود؟

در شروع جلسات درمانی بهتر است سؤالاتی را از مشاور خانواده تلفنی بپرسید تا مسیر درمان برای شما روشن و واضح شود. این مرحله را جدی بگیرید؛ زیرا نحوه پاسخ‌دادن درمانگر می‌تواند اطلاعات مهمی راجع به سطح تخصص و تسلط او به شما بدهد. برخی از سؤالاتی که می‌توانید در طول تماس تلفنی بپرسید عبارت‌اند از:

  • رویکرد درمانی شما چیست؟ آیا مجوز رسمی دارید؟

  • آیا همه اعضای خانواده باید در جلسات شرکت کنند؟

  • مدت‌زمان هر جلسه چقدر است؟

  • به چند جلسه برای حل این مشکل نیاز داریم؟

  • جلسات هر چند وقت یک‌بار برگزار می‌شوند؟

  • هزینه جلسات چقدر است؟

  • آیا تخصص و تجربه درمان مشکلات مشابه را دارید؟

  • روند یا برنامه درمان چگونه است؟

  • چه مواردی را ممکن است در طول جلسات خانواده‌درمانی تجربه کنیم؟

  • چگونه می‌توانید موفقیت فرایند درمان را ارزیابی کنید؟

  • آیا نسبت به کار با کودکان تخصص یا تجربه دارید؟

  • در پایان درمان انتظار چه نوع تغییراتی را داشته باشیم؟

بهترین مشاوره تلفنی خانواده چه ویژگی‌ هایی دارد؟

برای یافتن بهترین مشاوره تلفنی خانواده باید درمانگری را انتخاب کنید که ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند به طور مؤثر به شما کمک کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • درمانگری که انتخاب می‌کنید باید دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روان‌شناسی باشد.

  • مشاور باید اطلاعات شخصی و خانوادگی شما را محرمانه نزد خود نگه دارد.

  • یک مشاور خوب باید بدون قضاوت و سرزنش فضای امنی ایجاد کند و به مشکلات شما گوش دهد.

  • مشاور باید پس از صحبت با اعضای خانواده تلاش کند که مشکلات اساسی را شناسایی و تحلیل کند. سپس به شما کمک کند تا مهارت‌های زندگی و ارتباطی خود را بهبود ببخشند.

  • فردی را انتخاب کنید که همه اعضای خانواده با او احساس راحتی داشته باشند. مطالعات نشان داده است که کیفیت رابطه بین مراجع و درمانگر یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت درمان است.

  • یک مشاور خوب باید بتواند مشکلات مختلف را از زوایای مختلف بررسی کند و دیدگاه جامع و کاملی داشته باشد.

 چگونه از مشاوره خانواده تلفنی در افراکلینیک استفاده کنیم؟

چگونه از مشاوره خانواده تلفنی در افراکلینیک استفاده کنیم؟

مرکز مشاوره افراکلینیک با حضور بهترین و معتبرترین درمانگران یک مرکز مشاوره خانواده تلفنی در تهران است که دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روان‌شناسی ایران نیز است. این روش به افرادی که امکان شرکت در جلسات حضوری را ندارند، توصیه می‌شود و مزایای متعددی به همراه دارد. برای شروع جلسات در افراکلینیک حتما به سایت مراجعه کنید.

شماره تماس مشاوره خانواده تلفنی

شماره تماس مشاوره خانواده تلفنی برای شروع جلسات در افراکلینیک شماره‌های 44273757 -021 و 44273767 -021 است که می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید. مرکز مشاوره افراکلینیک با حرفه‌ای‌ترین مشاوران روانشناسی آماده پاسخگویی به شما عزیزان در زمینه مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی، مشاوره تربیت کودک، مشاوره تحصیلی، مشاوره طلاق، مشاوره شغلی و روان درمانی است. 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به مشاوره خانواده تلفنی صحبت کردیم. خانواده‌درمانی در بهبود رابطه اعضای خانواده، مدیریت بحران‌ها، سازگاری با تغییرات و درمان اختلالات روانی به افراد کمک می‌کند. این رویکرد برای افرادی که به دلایل مختلف مثل عدم دسترسی، ناتوانی جسمی و... نمی‌توانند در جلسات حضوری شرکت کنند، به‌صورت تلفنی نیز انجام می‌شود. جلسات غیرحضوری از طریق تماس با شماره مشاور تلفنی خانواده شروع می‌شوند و همه اعضای خانواده باید با مشاور صحبت کنند تا به بهترین نتیجه برسید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha