021-44273757 ، 02144273767

رایج ترین اشتباهات دوران آشنایی پیش از ازدواج

 23 مهر 1401   10:14
 0
 1360

تصمیم‌گیری درباره ازدواج امری بسیار مهم و تعیین‌کننده است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که می‌تواند تمامی ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مسیر زندگی و آینده شخص را تعیین کند. دوران دوستی پیش از ازدواج زمان مهمی است که فرد طی آن می‌تواند به شناختی نسبی از طرف مقابل دست پیدا کند. به همین دلیل اشتباهات دوران آشنایی ازدواج نیز دارای اهمیت بالایی است. در حقیقت دوران دوستی قبل از ازدواج دوران طلایی برای شناخت کافی و لازمه یک ازدواج موفق است. در این مقاله از افرا کلینیک سعی داشته‌ایم به بررسی اشتباهات رایج در آشنایی پیش از ازدواج بپردازیم.

برای دریافت مشاوره ازدواج آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

اشتباهات دوران دوستی قبل ازدواج

دوران آشنایی پیش از ازدواج

دوران آشنایی و دوستی پیش از ازدواج زمان مناسبی برای شناختن طرف مقابل است. در این دوران زوج‌ها می‌توانند با جنبه‌های مختلف اخلاقی، شخصیتی و فرهنگی یکدیگر آشنا شوند. این آشنایی در تصمیم‌گیری برای ازدواج و داشتن ازدواجی موفق می‌تواند کمک‌کننده باشد. عوامل گوناگونی مانند شور و اشتیاق اولیه و یا بی‌توجهی به نشانه‌های هشداردهنده می‌توانند باعث شوند فرد طی این دوران در شناخت دقیق شریک عاطفی خود اشتباه کند. کوتاهی و یا اشتباه کردن در دوران آشنایی قبل از ازدواج می‌تواند عواقبی جبران‌ناپذیر برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین شناختن این اشتباهات برای پیشگیری از انجام آن‌ها، برای زوج‌ها ضروری است.

شایع ترین اشتباهات زوجین در آشنایی قبل از ازدواج

زبرخی از رایج‌ترین اشتباهات افراد در دوران آشنایی پیش از ازدواج عبارت‌اند از:

شفاف نبودن در بیان انتظارات

گفتگو درباره خواسته‌ها، نیازها و انتظارات خود از یک رابطه با شریک عاطفی‌مان به بهبود رابطه و شناخت بیشتر از یکدیگر کمک می‌کند. یکی از اشتباهات دوران آشنایی ازدواج این است که انتظارات و نیازهای خود را بطور واضح و شفاف با شریک عاطفی خود مطرح نکنند. باید بدانیم طرف مقابل قادر به حدس زدن خواسته‌های ما نیست و برای برآورده شدن نیازهایمان باید بتوانیم آن‌ها را مطرح کنیم. پیامد مطرح نشدن انتظارات در رابطه عاطفی این است که طرفین شناخت صحیحی از یکدیگر پیدا نخواهند کرد. 

نادیده گرفتن نشانه‌های هشدار دهنده

یکی از اشتباهات دوران دوستی قبل ازدواج این است که فرد نشانه‌های هشداردهنده در رفتار طرف مقابل را نادیده گرفته و آن‌ها را انکار می‌کنند. به عنوان مثال زنی که شریک عاطفی‌اش دچار اعتیاد است ممکن است با این فکر که او بعد از ازدواج اعتیادش را ترک خواهد کرد، خود را فریب دهد و یا فردی که شریک عاطفی‌اش او را مورد خشونت فیزیکی و یا کلامی قرار می‌دهد، ممکن است این رفتارها را نادیده بگیرد. یک اشتباه آشنایی قبل ازدواج با دختر نیز می‌تواند این باشد که پسر ویژگی‌های اخلاقی نامطلوب در شریک عاطفی‌اش را در دوران دوستی انکار کند.معمولا این افراد این نشانه‌های هشداردهنده را با مکانیزم‌های دفاعی گوناگون توجیه می‌کنند. 

نداشتن مرز مشخص با خانواده‌ها

مرزبندی با خانواده خود و خانواده همسر در زندگی مشترک امری بسیار مهم و تعیین‌کننده است. نداشتن مرز مشخص با خانواده‌ها می‌تواند دوام یک رابطه را شدیدا تهدید کند. درصورتی که پیش از ازدواج مرزبندی خود را با خانواده خود و همسرتان مشخص نکنید و حریم خصوصی رابطه خود را حفظ نکنید، بعد از ازدواج با مشکلاتی جدی مواجه خواهید شد. برای یادگیری نحوه مرزبندی با خانواده‌ها به گونه‌ای محترمانه، می‌توانید از مشاوران خانواده در افراکلینیک کمک بگیرید.

نادیده گرفتن تردیدهای خود

ازدواج تصمیم بسیار مهمی است و تبعاتی جدی برای آینده شخص به دنبال دارد. مردد بودن به میزانی اندک پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج با شریک عاطفی‌مان امری طبیعی است اما اگر تردید به میزانی قابل توجه باشد و ما را مضطرب کند بهتر است آن را نادیده نگیریم. در این شرایط کمک گرفتن از یک مشاور می‌تواند در گرفتن تصمیمی منطقی ما را یاری کند. مشاوران فردی و پیش از ازدواج در افرا کلینیک می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.


بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج


اشتباه آشنایی قبل ازدواج با دختر

عدم معاشرت به اندازه کافی

زمانی که قصد داریم با شخصی ازدواج کنیم، باید طی معاشرت‌ها و گفتگوهای مکرر به شناختی نسبی از او دست یابیم. درباره زمان کافی برای دوستی و آشنایی پیش از ازدواج نظرات متعددی وجود دارد. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد زوج‌هایی که پیش از ازدواج به مدت یک سال و یا بیشتر با یکدیگر دوست بوده‌اند، بعد از ازدواج احتمال طلاق گرفتن در آن‌ها 20 درصد کمتر از زوج‌های دیگر است. اغلب متخصصان و روانشناسان حوزه ازدواج معتقدند زوج‌ها پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج بهتر است حداقل 12 تا 18 ماه با یکدیگر دوست باشند.

برخی از نشانه‌های هشداردهنده که در زمان دوستی باید به آن‌ها توجه کرد 

باید بدانیم دوران آشنایی پیش از ازدواج زمانی حساس و طلایی برای توجه کردن به رفتارهای طرف مقابل است. در این دوران باید نسبت به نشانه‌های رفتاری مختلف حساسیت بالایی داشته باشیم و به شکلی منطقی و عقلانی به مسئله نگاه کنیم. برخی از نشانه‌های رفتاری هشداردهنده که از اشتباهات فرآیند آشنایی پیش از ازدواج است، عبارت‌اند از:

  • نوع برخورد شخص با دیگران

یکی از نشانه‌های هشداردهنده این است که شریک عاطفی‌تان با دیگران خصوصا اعضای خانواده و نزدیکانش برخوردی تند و نامناسب داشته باشد. نوع رفتار شخص با دیگران، می‌تواند آینه‌ای از ابعاد مختلف شخصیتی او باشد. 

  • کنترل‌گری

اگر شریک عاطفی‌تان سعی در محدود کردن و کنترل کردن شما داشته باشد، بهتر است برای تصمیم‌گیری درباره ازدواج با او بیشتر فکر کنید. کنترل‌گری، شامل رفتارهایی از قبیل بازرسی کردن گوشی و وسایل شخصی شما، محدود کردن روابط شما با دیگران و دخالت در تصمیم‌ها و انتخاب‌های شخصی شما است. گاهی اوقات خارج شدن از رابطه با فرد کنترل‌گر می‌تواند دشوار باشد؛ در این شرایط بهتر است با کمک یک مشاور و یا روان‌درمانگر فردی برای ماندن و یا ترک روابط ناسالم دختر و پسر خود تصمیم بگیرید. مشاوران فردی در افرا کلینیک می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

  • پرخاشگری کلامی

شنیدن ناسزا و کلمات نامناسب از شریک عاطفی خود می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند باشد. از باورهای اشتباه در مورد ازدواج این است که فرد تصور می کند طرف مقابل بعد از ازدواج رفتارش تغییر می‌کند، تصمیم به ازدواج با او بگیرد. باید به این نکته توجه کنیم که ما قادر به تغییر دادن دیگران نیستیم. افراد تنها با میل خود و با مراجعه به روان‌درمانگر می‌توانند تغییر کنند. اگر شریک عاطفی‌تان از لحاظ فیزیکی و یا روان‌شناختی شما را آزار می‌دهد و با شما رفتاری پرخاشگرانه دارد باید بدانید امیدی به تغییر وجود ندارد. اگر با فردی در رابطه هستید که به گونه‌ای توهین‌آمیز با شما صحبت می‌کند می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران افراکلینیک درمورد ادامه دادن و یا ندادن رابطه خود تصمیم بگیرید. 

  • دروغگویی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید به آن توجه کنید عادت شریک عاطفی‌تان به دروغ گفتن است. دروغگویی مداوم حالتی بیمارگون است که می‌تواند نشانه اختلالات شخصیتی باشد. این عادت رفاری باعث می‌شود اعتماد کردن به شریک عاطفی‌تان بعد از ازدواج برای شما دشوار باشد. 


بیشتر بخوانید: پیش نیاز ازدواج


اشتباهات دوران آشنایی ازدواج

  • داشتن سابقه طلاق

سابقه ازدواج قبلی به تنهایی نشانه‌ای هشداردهنده تلقی نمی‌شود اما همراه شدن این عامل با عوامل دیگر می‌تواند دوام زندگی مشترک شما را تهدید کند. آمارها نشان می‌دهند حدود 65 درصد از ازدواج‌های پس از طلاق، با شکست مواجه می‌شوند. برای تصمیم‌گیری درباره ازدواج با شخصی که قبلا طلاق گرفته است بهتر است ابتدا جوانب مختلف از جمله داشتن فرزند از ازدواج قبلی و یا دلایل جدایی از همسر سابق را بسنجید. در این زمینه می‌توانید از مشاوران پیش از ازدواج در افراکلینیک کمک بگیرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha