021-44273757 ، 02144273767

احساس تنهایی در زندگی مشترک بعد از ازدواج : علل و راهکارها

 25 آبان 1399   14:53
 0
 7743

احساس تنهایی بعد از ازدواج، زمانی بوجود می آید که شما در زندگی مشترک از نظر عاطفی نیاز به همسرتان دارید ولی او در دسترس نیست. احساس تنهایی با وجود همسر می تواند منجر به احساس خشم و سرخوردگی در زندگی مشترک شود.

علائم و نشانه‌های درد تنهایی در متاهلی

وقتی در ازدواج خود احساس تنهایی می‌کنید، احساس نمی‌کنید که بخشی از زندگی همسرتان هستید  و عملا مفهوم "ما" برای شما وجود ندارد. به نظر می‌رسد شما و همسرتان کاملاً جدا از هم هستید. اگرچه شما از نگاه دیگران یک زوج خوشبخت باشید، در حالی که شما و همسرتان فقط با یکدیگر صحبت می‌کنید، ولی احساس صمیمیت، ارتباط و امنیتی بین شما وجود ندارد. در صورت احساس تنهایی بعد از ازدواج، متوجه می‌شوید که شما و همسرتان در بعضی از ارزش‌های اساسی، دنیایی جدا از هم دارید. این اختلاف باعث ترس و وحشت شما شده و متعجب می‌شوید که چرا اصلاً با او ازدواج کرده‌اید.

به نظر می‌رسد همسرتان دائماً حرف‌های اشتباه را در زمان نامناسب می‌گوید. شما با خودتان فکر می‌کنید که آیا همیشه همینطور بوده یا به تازگی تغییر کرده است. احساس می‌کنید انتخاب این فرد در زمان گذشته هیچ دلیل دیگری نداشته است جز اینکه شما خیلی جوان، احمق یا شیفته بوده‌اید. احساس می‌کنید همسرتان به شما توجه نکرده و قادر به پاسخگویی به نیاز‌های اساسی ذهنی شما  در مورد آنچه برای شما مهم است یا آنچه روزانه احساس و یا فکر می‌کنید نیست. گاهی اوقات افراد دیگر شما را مجذوب خود می‌کنند و همین باعث احساس گناه و عصبانیت شما می‌شود. شما نمی‌خواهید آن شخصی باشید که خیانت کرده است، اما احساس می‌کنید همسرتان با بی‌توجهی احساسی، شما را به این سمت سوق می‌دهد. خودتان را قادر به تصور اینکه ازدواج شما طی پنج یا 10 سال دیگر چگونه خواهد بود ، نمی‌دانید. اگر هم بتوانید بیشتر ناراحتتان می‌کند.

برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین می توانید با مشاوران کلینیک افرا در ارتباط باشید.

021-44273757 ، 021-44273767

  • شما علاقه‌های بیرونی زیادی را در پیش می‌گیرید، خود را به کار مشغول می‌کنید یا دوستان زیادی پیدا می‌کنید تا به خود نشان دهید. زندگی بدون داشتن رابطه نزدیک با همسرتان هم می‌تواند خوب باشد. شما در همه این محیط ها رشد می‌کنید، اما متاسفانه در خانه بیشتر احساس تنهایی و جدا بودن از همسرتان را دارید. تعجب برانگیزترین قسمت حس تنهایی این است که گاهی اوقات این احساس را دارید که شریک زندگی شما هم همین احساس تنهایی را دارد.
  • خیلی کم راجع به همسرتان و مسائل او فکر می‌کنید. هرزمان که سعی می‌کنید سوالی درباره‌ی روزمره‌ی او بپرسید نمی‌توانید و مکالماتتان به مشاجره ختم می‌شود. همسرتان گیج و آزرده به نظر می‌رسد و نمی‌فهمد که دقیقا شما چه می‌خواهید.
  • معمولا در مورد مسائل پیش پا افتاده بحث می‌کنید. گاهی اوقات بحث می‌کنید، زیرا این تنها راهی است که احساس می‌کنید همسرتان به شما توجه می‌کند. شما کمتر در مورد خودتان می‌گویید، و اکثر صحبت‌هایتان در مورد بچه‌ها، کار یا خانه است.
  • ممکن است همسرتان مثل همیشه با شما رابطه جنسی داشته باشد، اما هنگام رابطه احساس غم، تمایل نداشتن و یا حتی عصبانی شدن می‌کنید. احساس می‌کنید هیچ ارتباط عاطفی در رابطه جنسی شما وجود ندارد. شما صرفا یاد می‌گیرید که رفتارهایی را انجام دهید تا بتوانید از همسرتان دلجویی کنید، اما اغلب در رابطه جنسی احساس تنهایی می‌کنید حتی وقتی جلوی بقیه و بچه‌ها همدیگر را بغل می‌کنید!
  • قطع ارتباط عاطفی می‌تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد و اگر این لحظات جمع شود، خطرناک است. احساس قطع ارتباط نیز می‌تواند به آرامی اتفاق بیفتد و به تدریج در طول سال‌ها عمیق شود. میزان زمان با هم بودن رفته رفته کمتر شده و احساس تنهایی در زندگی مشترک پر رنگتر می‌شود. گفتگوهای معنی‌دار که احساسات، علایق، امیدها و رویاهای افراد را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارد، به تدریج متوقف می‌شوند. مکالمه کاملاً عملی، معامله‌ای یا معطوف به حل مشکلات می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهمترین نیازهای زنان

چرا باوجود همسرم همچنان تنها هستم؟

می‌توانیم از دلایل رایج احساس تنهایی بعد از ازدواج به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. از لحاظ عاطفی خاموش شده باشید، شاید این احساس به دلیل محافظت از خود در برابر عصبانی شدن از همسرتان باشد. زمانی که احساس می‌کنید، ناامیدی و عصبانیت شما در حال افزایش است و هیچ راه حلی برای خودتان نمی‌بینید، جز این که از او فاصله بگیرید و خود را با کار، تلویزیون، سرگرمی و حتی خوردن مشغول کنید، این راه‌ها به مرور باعث احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌شوند.
  2. گاهی مقابله به مثل کردن راهی است که وقتی همسرتان دور می‌شود یا نادیده‌تان می‌گیرد و شما با گفتگو و حتی دعوا نتوانسته‌اید، او را تغییر دهید. از روی خشم و انتقام از او، چاره‌ای جز مقابله به مثل کردن در خود نمی‌بینید. بعد از مدتی می‌بینید اگرچه دیگر مثل قبل از او عصبانی نیستید، اما حتما حس تنهایی بیشتری را در زندگی مشترک حس می‌کنید.
  3. وقتی حس می‌کنید شما بیشتر از اینکه همسرتان را دوست داشته باشید، احساس می‌کنید که انگار هم خانه دارید که هر کدام برای گذران زندگی نیاز به همدیگر دارید به مرور احساس تنهایی تان در زندگی مشترک بیشتر می‌شود.
  4. افتادن در چرخه ارتباطی چسبنده، دوری گزین. وقتی یکی عصبانی و خواستار مکالمه است، دیگری از گفتگو فرار می‌کند و ساکت می‌شود، این چرخه افراد را در زندگی مشترک سرخورده و تنها می‌کند.
  5. زمانی که یکی احساس بی‌اهمیت / بی‌ارزش بودن می‌کند و دیگری احساس شکست و ناامیدی در زندگی مشترک می‌کند، باعث می‌شود نتوانند خلاء‌های یکدیگر را پر کنند و به مرور حس تنهایی در زندگی مشترک زیاد می‌شود. 

چرا باوجود همسرم همچنان تنها هستم؟

بیشتر بخوانید: مردان وابسته به مادر

دلایل احساس تنهایی مردان و زنان متاهل بعد از ازدواج

  1. عدم تحمل تفاوت‌ها

علت اساسی احساس تنهایی بعد از ازدواج، عدم تحمل تفاوت‌هاست. وقتی دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می‌کنند، به دلیل عاشق شدن، جذابیت‌های جنسی و علایق مشترک با هم رابطه برقرار می‌کنند. به نظر می‌رسد که این موارد با گذشت زمان برای حفظ رابطه در زندگی مشترک کافی نیست و آنچه باعث می‌شود زوج ها احساس تنهایی بعد از ازدواج نکنند، داشتن مهارت تحمل تفاوت‌هاست.

  1. تفاوت در میزان احساس وابسته بودن

افراد متاهل ممکن است در زندگی مشترک نیاز به صمیمیت و وابستگی متفاوتی داشته باشند و اگر این تفاوت درک نشود و برای برآورده کردن نیاز طرف مقابل بیشتر دردسترس هم نباشند، این تفاوت باعث احساس تنهایی بعد از ازدواج در فرد وابسته تر می‌شود.

  1. نداشتن آگاهی در نحوه برخورد با استرس‌های همدیگر

عوامل استر‌سزا در زندگی مانند فشارهای مالی، کاری یا بچه‌دار شدن از جمله شرایطی است که اگر زوج ها مهارت همدلی در این شرایط را نداشته باشد، بیشتر به یکدیگر استرس وارد می‌کنند. در این صورت به مرور هر کدام سعی می‌کنند، مشکلات خود را به تنهایی تحمل کنند و احساس تنهایی با وجود همسر بیشتر می‌شود.

  1. اختلاف یعنی اشتباه در انتخاب همسر

یکی از باورهای شایعی که در زن و شوهرهای متاهل وجود دارد، تلاش برای شبیه هم بودن است. آنها احساس می‌کنند اگر در مورد اتفاقات نظر متفاوتی داشته باشند، به معنی آن است که با هم فرق دارند و باید از هم جدا شوند! به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنند تا شبیه همسر خود باشند یا او را شبیه خود کنند، که در بیشتر این مواقع این تلاش‌ها باعث احساس دلزدگی و دور شدن زوج ها از هم و ایجاد احساس تنهایی در زندگی مشترک می‌شود.

  1. قطع ارتباط عاطفی طولانی مدت

دشواری در صمیمی شدن یا عدم ارتباط در سطح عاطفی عمیق‌تر، باعث شود که زن و شوهر از یکدیگر دور شوند و در رابطه احساس تنهایی کنند. همه زوج‌ها قطع ارتباط عاطفی را تجربه می‌کنند. این قطع ارتباط نیست که به رابطه آسیب می‌رساند، بلکه عدم توانایی در اتصال مجدد است که باعث احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌شود.
قطع ارتباط طولانی مدت در برخی موارد زمانی اتفاق می‌افتد که زن و شوهر دچار بحران‌هایی مثل شوک از دست دادن عزیزی، ورشکستی مالی، ضربات شدید(تروما) می‌شوند. تروما فقط در مورد صدمات جسمی یا تصادفات نیست، بلکه در مورد هیجانات شدید زندگی هم اتفاق می‌افتدکه این ضربههای شدید هیجانی ممکن است به شکل فاصله عاطفی خود را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:نداشتن رابطه بعد از ازدواج

چگونه از تنهایی در زندگی متاهلی رها شویم؟

  • ابتکار عمل داشته باشیم

 اگر تنها هستید، به احتمال زیاد شریک زندگی شما نیز در چرخه قطع ارتباط عاطفی به دام افتاده است و برای شکستن آن احساس درماندگی می‌کنید. سعی کنید مکالمه‌هایی را شروع کنید که مربوط به جزئیات نیستند. از همسرتان نظرش را درباره چیزی که برایش مهم است، بخواهید و به او نشان دهید که به او گوش می‌دهید. از او انتظار نداشته باشید که بلافاصله پاسخ متقابل بدهد، زیرا تغییر عادت‌ها زمان بر است و از همه مهمتر او فرد جدا از درون شما است و از تصمیمتان برای رهایی از تنهایی خبر ندارد .بنابراین اگر واکنش مناسبی از او ندیدید، صبر کنید احتمالا او هم بعد از چند حسن نیت، تغییر خواهد کرد.

  • ایجاد تجربیات مشترک

اگر همسرتان در اتاق دیگری مشغول تماشای فیلم مورد علاقه‌اش است، کنار او بنشینید (و بگویید: "تو این سریال را خیلی دوست داری، منم می‌خواهم آن را امتحان کنم." او ممکن است گیج، مشکوک یا ترکیبی از این دو حس را داشته باشند، اما فقط صادق باشید و سعی کنید موضوع را از چشم او ببینید، حتی اگر مورد علاقه‌ی شما نباشد. بعد از دیدن فیلم، با او گفتگو کنید از او نظرش را در مورد فیلم بپرسید و به او بگویید که از چه چیزی در فیلم خوشتان آمده است.

همچنین می‌توانید فعالیت‌های خاصی را که به تلاش کمی نیاز دارد مانند پیاده روی با هم، پختن یک وعده غذایی با هم، تماشای فیلم عروسی خود یا فیلم خاطره انگیز فرزندانتان را (یادآوری اوقات خوش گذشته) ، سازماندهی آلبوم عکس با هم، یا برنامه ریزی‌های مشترک برای آخر هفته را انجام دهید.

  • تمرین کردن دیدگاه همسر

 از باورهای اشتباه در مورد ازدواج این است که فکر می‌کنیم هرچه بیشتر از ازدواجمان بگذرد، بیشتر می‌دانیم طرف مقابل چه چیزی می‌خواهد یا دوست دارد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که چنین نیست. افراد بعد از سال‌ها زندگی مشترک دچار ذهن خوانی می‌شوند و همین باعث کلافگی طرف مقابل و احساس نادیده گرفته شدن و احساس تنهایی در زندگی مشترک می‌شود. فهمیدن دیدگاه شخص دیگری (معروف به پرسپکتیو گرفتن) یک تمرین فکری است که اهمیت آن برای درک طرف مقابل بسیار موثر است. در واقع ما باید چشمان خود را ببندیم و برای چند دقیقه (نه ثانیه) روی دیدگاه طرف مقابل تمرکز کنیم، دنیای او و دیدگاه او را در آن تصور کنیم. به دست آوردن درک بیشتر از افکار و احساسات شریک زندگی خود، به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به آنها ابراز همدردی و درک بیشتری کنیم و به نوبه خود، پیوندتان را تعمیق بخشید و به این ترتیب برای احساس تنهایی در متاهلی خود نیز قدم موثری بر دارید.

  • خود افشایی راهی برای صمیمیت بیشتر

یکی از مشکلات زن و شوهرها بعد از چند سال زندگی مشترک، پنهانکاری است. پنهانکاری روشی است که زوج‌ها برای دوری از دعوا و تنش در خانه انجام می‌دهند، اما عواقب این پنهانکاری دور شدن زوج از هم، مشکلات و اتفاقات را تنهایی تجربه کردن، است. بنابراین اگر شما دوباره شروع کنید و بخشی از کارها یا احساساتی که با همسرتان در میان نمی‌گذاشتید، را برای او کم کم بازگو کنید. اگرچه شما با خارج شدن از فضای امنی که برای خودتان درست کردید، ترسناک است، اما برای رهایی از تنهایی بعد از ازدواج این یکی از بهترین راه‌هاست.

  • سومی‌های رابطه را در زمان بودن با همسرتان حذف کنید

گاهی زوج موقع صحبت کردن، غذا می‌خورند یا تلویزیون یا موبایل نگاه می‌کنند. این سومی‌ها که بین شما و همسرتان هستند، گاهی مانع از این می‌شوند که شما تمام حواستان را به همسرتان بدهید و نتوانید خوب او را گوش دهید. بنابراین سعی کنید فضای دو نفری را فراهم کنید که بتوانید در موقع صحبت کردن با همسرتان کمترین حواس پرتی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:دون ژوان چیست

روش های جلوگیری از احساس تنهایی با وجود همسر

حس تنهایی برای خیلی از افراد تجربه بسیار سختی است و تمام تلاششان را می‌کنند تا آن را تجربه نکنند. اگر پاسخ شما بله فرار است پس می‌بایست در وهله اول این مشکل را به کمک مشاور یا زوج درمانگر حل کنید. اما اگر پاسخ شما این است که، با تنهایی خود مشکلی ندارم فقط در زندگی مشترک خلاء‌هایی دارید که می‌خواهم با همسرم پر شود، حالا به سوال دوم پاسخ دهید.

چگونه با شریک زندگی خود "هماهنگ" می‌شوید؟ یک راه این است که بطن و علت آنچه همسرتان می‌گوید را جستجو کنید. در پس هر شریک انتقادی، طلبکار یا عصبانی شخصی وجود دارد که دوست دارد احساس کند مهم و ایمن است. دوست دارد شنیده و دوست داشته شود. در پس هر شریک منزوی، مطرود، به ظاهر منفعل و در حال عقب نشینی، شخصی است که دوست دارد احساس کفایت کند، می‌خواهد به اندازه کافی احساس امنیت کند تا به شریک زندگی خود نزدیک شود و نیازهای او را برآورده کند.

روش های جلوگیری از احساس تنهایی با وجود همسر

بیشتر بخوانید: اختلافات زناشویی و لزوم حل اختلاف با همسر؛ برخورد مناسب بعد از دعوا و اختلاف

غالباً ، هر دو شریک در مسیر درخواست آنچه که نیاز دارند گیر افتاده‌اند. این ممکن است به مشکلات زندگی جنسی و روانی آنها تبدیل شود. با توجه به این موارد می‌توان این الگوها را تغییر داد، این به زمان و روش‌های متفاوتی نیاز دارد و این امر مستلزم این است که هر دو شریک زندگی خطرپذیر بودن را بپذیرند و شروع به خود افشایی کنند. انجام این کار به شجاعت نیاز دارد و ممکن است نیاز به کمک حرفه‌ای یک مشاور یا روان درمانگر باشد.

در همین حال، ببینید آیا می‌توانید متفاوت به همسر و رابطه خود نگاه کنید. اگر همسرتان منتقد، یا عصبانی است، ببینید آیا می‌توانید "هماهنگ" شوید و در مقابل خشم او به جای مقابله سعی کنید احساس دوست داشتن را به او بدهید. از خود بپرسید، "او واقعاً در پس رفتار عصبانی و انتقادگرش چه می‌گوید؟" "او واقعاً چه چیزی نیاز دارد؟" اگر شریک زندگی شما منزوی، منفعل یا کناره گیری میک‌ند، می‌توانید از خود بپرسید، "چه اتفاقی افتاده است؟" در حال حاضر چه چیزی در حال اتفاق افتادن است که باعث می‌شود او نتواند به من نزدیکتر شود؟ چه چیزی او را به عقب نشینی وا می‌دارد؟ آیا احساس امنیت نمی‌کند و نیاز به محافظت از خود و رابطه دارد؟ 

آسان است فرض کنیم که ما می‌دانیم شریک زندگی‌مان چه احساسی دارد یا چه فکری می‌کند. خصوصاً اگر مدت طولانی با هم بوده‌ایم. اما ممکن است اینطور نباشد. تصور اینکه دنیا از دیدگاه آنها چگونه به نظر می‌رسد، به شما امکان می‌دهد نسبت به آنها احساس همدلی و درک بیشتری داشته باشید، به آنها احساس شنیده شدن دهید. این امر هم شما را از حس تنهایی در می‌آورد و هم پیوندهای عاطفی قوی‌تری بینتان ایجاد می‌کند.

مشاوره متاهلین در خصوص غلبه بر تنهایی پس از ازدواج در کلینیک مشاوره افرا

بسیاری از مراجعان به دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج  مراجعه می‌کنند. اغلب همسرانشان با گیجی یا تحقیر به آنها نگاه می‌کنند. آنها می‌پرسند که چطور ممکن است با وجود این همه دوست و خوش گذرونی باز به من اعتراض می‌کند که تو نیستی؟ من احساس تنهایی می‌کنم؟! باید این نکته مهم را در نظر گرفت خیلی از مراجعین فکر می‌کنند، احساس تنهایی، احساس آزاردهنده‌ای است که می‌بایست از زندگی خود دور کنند.
برای رفع این مشکل در وهله‌ی اول روانشناسان روی این موضوع کار می‌کنند تا این افراد بتوانند با احساس تنهایی خود بنشینند و او را بخش لاینفک زندگی متاهلی خود بدانید. به یاد داشته باشید شمار زیادی از مشکلات بین فردی به خاطر مشکلات فردی و الگوهای نادرست است که آنها در مشاوره‌های فردی حل می‌شوند. اما اگر با وجود حل شدن مسائل فردی هنوز احساس می‌کنید، جنس مشکل شما یک مشکل دوطرفه بین شما و شریکتان است، حتما از زوج درمانگران افرا کلینیک کمک بگیرید. زوج درمانگران مرکز مشاور افرا با رویکردهای متفاوت طرح واره درمانی، هیجان مدار و سیستمی در این زمینه می‌توانند گام‌های موثری برای احساس تنهایی بعد از ازدواج شما، بردارند.

برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین می توانید با مشاوران کلینیک افرا در ارتباط باشید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :

احساس نمی‌کنید که بخشی از زندگی همسرتان هستید  و عملا مفهوم "ما" برای شما وجود ندارد. به نظر می‌رسد همسرتان دائماً حرف‌های اشتباه را در زمان نامناسب می‌گوید. احساس می‌کنید انتخاب این فرد در زمان گذشته هیچ دلیل دیگری نداشته است جز اینکه شما خیلی جوان، احمق یا شیفته بوده‌اید. احساس می‌کنید همسرتان به شما توجه نکرده و قادر به پاسخگویی به نیاز‌های اساسی ذهنی شما  در مورد آنچه برای شما مهم است یا آنچه روزانه احساس و یا فکر می‌کنید نیست. گاهی اوقات افراد دیگر شما را مجذوب خود می‌کنند و همین باعث احساس گناه و عصبانیت شما می‌شود.

عدم تحمل تفاوت‌ها - تفاوت در میزان احساس وابسته بودن - نداشتن آگاهی در نحوه برخورد با استرس‌های همدیگر - قطع ارتباط عاطفی طولانی مدت 

ایجاد تجربیات مشترک - تمرین کردن دیدگاه همسر - خود افشایی راهی برای صمیمیت بیشتر - سومی‌های رابطه را در زمان بودن با همسرتان حذف کنید - مراجعه به روانشناس و مشاور ازدواج

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha