021-44273757 ، 02144273767

شوهر وابسته به مادر و بهترین روش برخورد با او

 22 مهر 1399   11:15
 0
 5575

همسران مردان وابسته به مادر یا به اصطلاح شوهران بچه ننه در زندگی مشترک با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. یکی از عوامل مهم در اختلافات خانوادگی، دخالت مادر شوهر در زندگی خصوصی عروس و فرزندش است، که گاهی شوهران به این موضوع دامن می‌زنند. از طرفی تلاش شما برای دور کردن شوهرتان از مادرش نتیجه عکس خواهد گذاشت.

نشانه های مردان وابسته به مادر

  • مرد وابسته، حتی اگر ظاهرا مستقل شده باشد به لحاظ عاطفی و عقلی به مادرش وابسته است.
  • بدون مشورت با او تصمیم نمی گیرد.
  • صحبت های مادرش می تواند عقیده او را کاملا دگرگون کند.
  • به خاطر مادرش، خیلی از کارهایی را که دوست دارد انجام دهد اما می داند مادرش مخالف است، انجام نمی دهد.
  • از کوچک ترین فرصتی برای بودن در کنارش استفاده می کند.
  • نمی تواند به درخواست های مادرش حتی اگر برخلاف مصلحت او باشد، نه بگوید.

برای دریافت مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

شوهر وابسته به مادر

فرق مردان دلبسته و وابسته به مادر

خیلی از اوقات دلبستگی به مادر با وابستگی مردان به مادر اشتباه گرفته می‌ شود؛ در واقع مردی که به توانایی تصمیم گیری رسیده است و از قاطعیت کافی برای انجام کارها برخوردار است به مادر خود وابسته نیست بلکه نسبت به مادرش دلبسته است. وابستگی یعنی فرد کسی را که از او منفعتی به او می ‌رسد یا بدون او نمی تواند زندگی عادی را داشته باشد دوست دارد. این شکل از رابطه نوعی مکانیزم بیمارگونه است چرا که احساس تملک ایجاد می‌ کند و آزادی را از فرد می‌ گیرد. در واقع نوعی دوست داشتن مشروط است و در آن خودخواهی به چشم می‌خورد. دلبستگی یعنی دوست داشتن بی قید و شرط که در آن فرد کسی را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایی که دارد دوست دارد، به دنبال کسب منفعت از این رابطه نیست و در زندگی اش برای بودن فرد مورد علاقه اش حاضر به باج دادن نیز نمی باشد.

نحوه برخورد صحیح با مردان و شوهران وابسته به مادر 

1. مرزهای مشخص ایجاد کنید

ممکن است مرد شما عادت داشته باشد مادرش هر نیاز و خواسته او را تأمین کند، اما این بدان معنا نیست که شما نیز به آن نیاز دارید. این مهم است که شما حد و مرزهایی تعیین کنید و به او بگویید که مثل مادرش رفتار نمی کنید. او می تواند با مادرش هر آنچه را که به عنوان یک پسر می خواهد، درخواست کند اما وقتی با شما است باید مانند یک مرد رفتار کند که می تواند از خودش مراقبت کند. ممکن است همسرتان برای رسیدن به هدف خود بخواهد با تحریک حسادتتان روی شما تاثیر بگذارد. مطمئنا با كنترل مرزها در ازدواج، می توانید بر حس حسادت خود غلبه کنید و اثر حضور نفر سوم که اینجا مادر شوهر است را در زندگی زناشویی تان کم رنگ کنید.

2. چالش هایتان را به دور از مادر همسرتان نگه دارید

اگر همسرتان پسر مامانی باشد، فکر خوبی نیست که برای حل اختلافات با او به خانه مادرش بروید چرا که رابطه آنها به عنوان مادر و پسر قبل از رابطه شما شکل گرفته است. پس اگر شما نمی خواهید هنگام زندگی با همسرتان نفر سوم رابطه باشید کسی را وارد رابطه دوتایی خود نکنید.

3. منزل مستقل تهیه کنید

اگر هردو از عهده تهیه مکانی برای خودتان بر نمی آیید، پس احتمالاً هنوز آمادگی لازم را برای ازدواج نداشته اید. حتی اگر در تنگنای مالی هستید بهتر است کمک والدین تان را نپذیرید و اگر قبول کردید حتما تاریخی، برای باز پرداخت آن قرار دهید. اگر کمک مالی را قبول کردید، متوجه باشید که ممکن است در معرض آسیب رساندن غیرقابل جبران به ازدواج تان باشید.

4. از رویارویی بپرهیزید

وظیفه شما نیست که به خانه مادر شوهرتان بروید و از او بخواهید عقب نشینی کند. اگر می خواهید با کسی در مورد این شرایط صحبت کنید، این شوهر شماست که باید با او صحبت کنید. هنگامی که به موضوع اشاره می کنید، دقت کنید در مورد رابطه او با مادرش کمتر صحبت کنید و بیشتر در مورد نیازهای که در رابطه با او دارید، گفتگو کنید، مثلا بگویید دوست دارید بیشتر وقت با او بگذرانید. به او یادآوری کنید که مادرش را دوست دارید و قصد قطع ارتباط ندارید، اما مادرش نباید به دلیل تنها بودن یا مرزهای ضعیفی که با او دارد  در تمام فعالیت ها و قرارهای شما دخالت کند و برای برقراری ارتباط بهتر با هم به زمان با هم بودن بیشتر نیاز دارید.

5. انتخاب خود را انجام دهید

مادر شوهر شما نباید بخشی از تصمیمات شخصی شما در مورد امور مالی، مسیرهای شغلی، فرزندپروری یا مرخصی باشد، مگر اینکه مستقیماً از وی درخواست کمک کنید. اگر همسر شما بیش از حد به مادرش وابسته است ، مهم است که ببینید این امر چگونه به ازدواج شما آسیب می زند. شما در هنگام آشنایی احتمالاً علائم اخطار را در این مورد نادیده گرفته اید، بنابراین اگر اکنون آن را در ازدواج خود می بینید، باید با تدبیر و صبوری همسرتان را در مسیر استقلال کمک کنید. اگر تلاش برای برقراری ارتباط و حل مشکلات پیرامون این مسئله، کارها در مسیر درست پیش نمی رود، احتمالاً کمک حرفه ای مناسب مثل مراجعه به زوج درمانگر نیاز دارید.

مردان بچه ننه

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت وابسته، علائم، دلایل و درمان این اختلال 

روش درمان مردان بچه ننه (رسیدن به استقلال)

اگر به دنبال راه هایی برای برقراری رابطه سالم تر با مادر خود هستید، در اینجا کارهایی که می توانید انجام دهید وجود دارد.

1. تصمیم بگیرید که شما به عنوان یک مرد بالغ چگونه انسانی هستید.

وقت آن است که خارج از آنچه مادر شما می گوید، به جستجوی خود بپردازید و در مورد آنچه که برای زندگی خود از نظر شغل و روابط خود، می خواهید تصمیم بگیرید.
" شما زمانی وارد دنیای بزرگسالی شدید که بتوانید هویت خود را بسازید، شما می بایست از نظر عاطفی و روانی روی پای خود بایستید.

"دانستن آنچه در زندگی نمی خواهید کافی نیست، بلکه باید بدانید که در زندگی خود چه می خواهید".

"تعیین اهداف شغلی و زندگی خود به شما تمرینی است تا در هنگام انتخاب شریک زندگی خود نیز مستقل عمل کنید. "وقتی بدانید که برای زندگی خود چه می خواهید، شریک زندگی را انتخاب می کنید که برای مسیری که شما می خواهید طی کنید، مناسب است." 

"درک درستی از هدف خود، از هویت خود و از جهت زندگی خود داشته باشید."
اگرچه تکمیل این مرحله ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما قطعاً ارزش دارد که برای تعیین هویت خود وقت بگذارید البته در این مسیر روانشناس یا مشاور می تواند شما را زودتر به آنچه برای شناخت خود نیاز دارید، آگاه کند.

2. زندگی مشترک خود را بدست آورید.

وقتی تصمیم گرفتید که واقعاً می خواهید با زندگی خود چه کاری انجام دهید، وقت آن است که فعالانه اهداف خود را دنبال کنید: "به طور خلاصه، قاطعیت خود را در تمام زمینه های زندگیتان نشان دهید."

"اول زندگی خود را درست کنید. اگر هر ماه به دنبال شغل هستید نمی توانید به آنچه والدینتان از نظر شغلی از شما می خواهند نه بگویید. نشان دهنده آن است که آنها این قدر شما اعتماد ندارند که می خواهید چه کاری انجام دهید، زیرا شواهد علیه شما صحبت می کنند. در تمام جنبه های زندگی خود شواهد کافی داشته باشید تا به آنها نشان دهد که شما قاطع هستید و از یک زندگی خوب و مطمئن برخوردارید و واقعاً برای آنچه به دنبال آن در زندگی خود هستید، تلاش می کنید. "

درمان شوهران وابسته به مادر

3. با مادرتان خوب صحبت کنید.

برای اکثر والدین، انجام دو مرحله قبلی کافی است تا آنها اعتماد کنند که شما می توانید خود، تصمیم بگیرید. اما اگر مادر شما هنوز در مقابل استقلال شما مقاومت می کند، ممکن است وقت آن باشد که یک صحبت قلبی داشته باشید و مرزهای خود را با او تعیین کنید.

"معمولاً صحبت های قلبی شما از این قرار است: اول ، به مادر خود اطمینان دهید که هنوز او را دوست دارید و این با مستقل شدن شما تغییر نخواهد کرد." "هیچ چیزی نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد که شما پسر او هستید. "

"دوم این است كه به آنها اطمینان دهید كه شما را به خوبی تربیت كرده اند." "نوع ارزشهایی را که بخاطر او دارید"، ذکر کنید. به مادرت بگویید ، تو مرا بزرگ کردی که مرد خوبی باشم. به خاطر شما آموخته ام که زن خوب کسی است که این و آن کیفیت را داشته باشد پس دوست دارم  شما به این انتخاب من اعتماد کند. "

"سخت است اما به همین دلیل است که باید دو مرحله اول انجام شود." "وقتی زندگی شما به هم ریخته باشد نمی توانید این نوع مکالمه را داشته باشید و نمی دانید برای خود چه می خواهید" پس به آرامی و با برنامه ریزی پیش روید تا حس مستقل بودن را کم کم تجربه کنید.
 

برای دریافت مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha