021-44273757 ، 02144273767

روش های درمان افسردگی شدید - مشاوره درمان افسردگی

 12 مهر 1399   11:22
 0
 2514

همه انسان ها در طول زندگی خود فراز و نشیب هایی را طی کرده و با انواع چالش ها و مشکلات مختلفی روبرو می شوند. در گذر از این مشکلات گروهی از افراد به انواع افسردگی با شدت های متفاوتی مبتلا می شوند. زمانی که افسردگی بیش از 2 هفته دوام داشته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد روزانه ی فرد شود، لازم است از یک روانشناس کارآزموده در این زمینه کمک گرفته شود. همچنین، گوش دادن فعال و همدلی با فرد افسرده نیز می تواند کمک بزرگی به او کند. میزان بروز علایم افسردگی در زنان بیشتر از مردان بوده و این موضوع دلایل زیادی از جمله مسئله فرهنگ و تربیت در آن تاثیر زیادی دارد. افسردگی ممکن است گاهی اوقات با علائم فیزیکی مانند درد های جسمی و سردرد های مداوم بروز کند. اتفاقات ناگوار مانند سوگواری، طلاق، از دست دادن شغل و یا یک عزیز می تواند باعث افسردگی در فرد شود. وراثت، شرایط محیطی نامناسب، تنهایی، نگرانی های فکری و جسمی، تجارب اولیه ی زندگی و خصوصیات شخصیتی فرد، و نوشیدن افراطی الکل نیز از جمله عوامل ایجاد افسردگی هستند.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با کلینیک روانشناسی افرا تماس حاصل فرمایید.
021-44273757 ، 021-44273767

درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی

روش های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به روان درمانی، دارو درمانی، درمان با استفاده از گیاهان دارویی و تغییر سبک زندگی اشاره کرد. 
اگر برای مدت بیش از 2 هفته دچار حداقل 4 مورد از علائم افسردگی شدید(برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله نشانه های افسردگی مراجعه کنید)، لازم است به یک مشاور یا روان درمانگر مراجعه نمایید.

درمان افسردگی به روش روان درمانی (  psychotherapy )

در روان درمانی فرد افسرده از طریق صحبت کردن درباره شرایط خلقی و مشکلات زندگی اش با یک متخصص بالینی، آگاهی های لازم برای درک شرایط کنونی خود را پیدا می کند و به کمک درمانگر برای بهبود شرایط خود تلاش می کند.

درمان افسردگی بدون دارو

روش های مختلفی جهت درمان افسردگی بدون استفاده از دارو نیز وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • انجام فعالیت های بدنی مثل شرکت در کلاس های ورزشی و پیاده روی تند
  • نقاشی کردن و نوشتن درباره ی هیجانات و احساسات خود، اتفاقات روزمره، اهداف آینده ی دور و نزدیک، خواسته ها و نیازها
  • تغییر سبک زندگی با لذت بردن از لحظه ی حال و انجام دادن کارهای مورد علاقه، ایجاد سرگرمی های جدید یا قدیمی لذت بخش برای خود، رفتار محترمانه با دیگران داشتن و یافتن یک هم صحبت معتمد و همدل، آگاهی از افسردگی و یافتن علت آن، انجام نهایت تلاش و کوشش برای کار البته همراه با واقع بینی، کاهش مشغله ی زندگی روزمره، تغذیه درست و مناسب و کنترل آن وعدم پرخوری، داشتن خواب کافی، و کنترل استرس می تواند در کاهش علایم افسردگی موثر باشد.
  • خوردن مواد غذایی گرم و خرما، گردو، انجیر و کشمش که سردی مغز را از بین برده و باعث کاهش افکار منفی و افسردگی فرد می شود.
  • روش های تمرکز افزایی بر پذیرش خود

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

امروزه با توجه به افزایش ابتلا به بیماری افسردگی در دنیا، استفاده از داروهای گیاهی نیز در کنار داروهای شیمیایی افزایش پیدا کرده است. اگرچه خاصیت درمانی داروهای گیاهی در درمان افسردگی هنوز به طور قطعی اثبات نشده است؛ اما به دلیل تصور اکثر مردم درباره عوارض جانبی کمتر نسبت به داروهای شیمیایی، تمایل بیشتری برای مصرف داروهای گیاهی برای برطرف شدن افسردگی وجود دارد. لازم است به دلیل تداخل دارویی و عوارض جانبی آن حتما قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید. تعیین میزان مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی بر عهده ی پزشک بوده و تغییر آن توسط بیمار تائید نمی شود. 

گیاهان دارویی که در درمان افسردگی استفاده می شوند، عبارتند از:

  • گل راعی: برای افسردگی های ملایم تا متوسط، جایگزین داروهای شیمیایی است.
  • روغن اسطوخدوس: بوییدن آن و خوردن شکل خوراکی آن باعث کاهش اضطراب و ایجاد آرامش می شود.
  • ریشه ی سنبل الطیب: داروی گیاهی برای بهبود خواب، ضد افسردگی ملایم و ضد اضطراب است. 
  • رزماری: یک ضد افسردگی است و در پختن بعضی از غذاها نیز استفاده می شود.
  • آویشن: تثبیت کننده ی خلق و خو، آرام بخش و خواب آور است.
  • ریشه ی کاوا (نوعی درخت فلفل جزایرپلینزی): به عنوان چای برای اختلال اضطراب عمومی استفاده شده و مانند الکل یا والیوم در بدن برای آرام بخشی و کاهش اضطراب عمل می کند.
  • بابونه: دو مدل بابونه ی وحشی یا آلمانی و بابونه ی رومی یا انگلیسی دارد که از هر دو برای کاهش علایم افسردگی و اضطراب استفاده می شود.
  • آشواگاندا (جنسینگ هندی): برای رفع علایم افسردگی استفاده می شود. این گیاه خواص متعددی دارد. تثبیت کننده ی خلق و خو، محافظ در برابر استرس و افزایش دهنده ی هوش و حافظه است.
  • ماکا: تحریک کننده ی میل جنسی بوده و برای درمان و کاهش علائم اضطراب و افسردگی کاربرد دارد.
  • عصاره ی کهن دار (جینکو بیلوبا): برای کاهش علایم افسردگی و اضطراب، گیجی، مشکلات تمرکز و از دست دادن حافظه، صدای گوش و سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش دهنده ی جذب سروتونین و دوپامین بوده و با کاهش سطح هورمون کورتیزول باعث کاهش تنش و اضطراب می شود.
  • گلاب: استشمام گلاب نشاط بخش است و برای رفع افسردگی و ضعف اعصاب استفاده می شود.

درمان افسردگی بعد از زایمان

بیشتر بخوانید: افسردگی در نوجوانان؛ روش های درمان افسردگی نوجوان

درمان افسردگی بعد از زایمان

بیبی بلوز یا گرفتگی خلق پس از زایمان یکی از اختلالات خلقی شایع در مادران است. مادران به مدت 2 هفته بعد از تولد فرزندشان احساساتی مثل غم و اندوه را در بازه هایی از زمان تجربه می کنند. اگر این حالت به مدت چند هفته ادامه یابد و مادر را درگیر غم، اندوه، نگرانی، سردرگمی، احساس بی کفایتی و تردید در دوست داشتن فرزندش کند، به حدی که این احساسات باعث اختلال در کارهای روزانه ی او گردد، مادر دچار افسردگی پس از زایمان شده است. در این حالت، مادر نسبت به کارهای روزانه ی خود دچار بی اعتمادی به خود شده و ممکن است این وضعیت تا حدی ادامه پیدا کند که مشکلاتی در تغذیه و خواب خود پیدا کند. عدم انعطاف پذیری در تغییر سبک زندگی، تغییرات هورمونی، سابقه ی خانوادگی، تغییر در روابط اجتماعی و عدم تحمل شرایط تولد فرزند، جنسیت و خلق فرزند از عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان است. نکته حائز اهمیت در افسردگی پس از زایمان، افسردگی در دوران قبل و حین بارداری است که باعث می شود مادران نسبت به خود بی توجه بوده و مراقبت کمتری از خود به عمل بیاورند. از دستورات پزشک خود سر باز زده و خواب و استراحت کافی و تغذیه ی مناسبی نداشته باشند. حاملگی باعث تشدید افسردگی شده و افسردگی در دوران حاملگی نقش مهمی در افسردگی پس از زایمان دارد. در درمان افسردگی پس از زایمان آنچه اهمیت زیادی دارد بر طرف شدن علایم در کمترین زمان است چرا که افسردگی مادر اثرات جسمی و خلقی منفی را روی نوزاد می گذارد؛ بنابراین بهترین روش در ابتدا دارو درمانی است و خوشبختانه داروهای مناسبی برای دوران شیردهی مادر وجود دارد که او می تواند با استفاده از دارو از عوارض افسردگی بر روی فرزندش جلو گیری کند و در کنار دارو درمانی با مراجعه به روانشناس یا مشاور به بررسی ریشه ای افسردگی و درمان آن بپردازد.

درمان افسردگی به چند روش انجام می شود:

  1. روان درمانی: در این روش فرد در مورد نگرانی ها، احساسات و مشکلات خود به صحبت کردن با یک روانشناس یا مشاور می پردازد و با تعیین اهداف واقع گرایانه به مقابله با احساسات منفی و حل مشکلات خود اقدام می نماید.
  2. دارو درمانی: گاهی استفاده از داروهای ضد افسردگی برای متوقف کردن علایم سریع بیماری توسط پزشک تجویز می شود.
  3. تغییرات سبک زندگی جهت کاهش علائم افسردگی به ویژه افسردگی پس از زایمان توصیه می شود. برقراری ارتباطات اجتماعی، ورزش کردن، استراحت و خواب کافی، پرهیز از نوشیدن الکل و داشتن تغذیه ی مناسب و سالم، کمک خواستن از دیگران و اختصاص زمانی به خود، داشتن انتظارات واقع بینانه از خود همگی از جمله اقداماتی برای اصلاح و تغییر سبک زندگی هستند.
  4. بستری شدن در بیمارستان، درمان با شوک الکتریکی و تحریک مغناطیسی جمجمه از دیگر روش های درمان افسردگی شدید می باشد.

بهترین روش درمان افسردگی

بیشتر بخوانید: آشنایی با تحریک الکتریکی مغز (TDCS)؛ TDCS در مغز چگونه کار می کند؟

آیا روشی برای درمان افسردگی شدید در زنان وجود دارد؟

افسردگی شدید معمولا با احساس پوچی، ناامیدی شدید، بی تحرکی فلج گونه و عموما با افکار خودکشی همراه است. در افسردگی شدید حتما می بایست فرد زمینه ژنتیکی داشته باشد و در اثر ترکیب عواملی مانند عوامل ژنتیکی و محیطی مانند ورشکستگی، فوت عزیز و ...ایجاد می شود. درمان افسردگی شدید نیز با ترکیب درمان های جسمانی و روان شناختی است در واقع هر کدام از درمان ها به تنهایی نمی توانند به عنوان درمان قطعی باشند، آنچه در درمان افسردگی شدید بسیار حائز اهمیت است اولویت دارو درمانی بر درمان روان شناختی است چرا که ابتدا بیمار می بایست بتواند بخشی از انرژی زندگی اش را به کمک دارو دوباره به دست آورد تا در مرحله بعد بتواند به طور ریشه ای مسائل عمیق و آسیب دیده خود را به کمک روانشناس ترمیم کند.

بهترین روش غلبه بر افسردگی کدام است؟

مراجعه به یک روانشناس متخصص و استفاده از روش روان درمانی به عنوان بهترین روش غلبه بر افسردگی شناخته شده است. نتایج تحقیقات نشان داده است که روان درمانی از دارودرمانی نیز موثرتر بوده و افراد را در برابر افسردگی و برگشت مجدد آن مقاوم می سازد. صحبت کردن درباره ی نگرانی ها، عواطف، احساسات و ریشه یابی آن با یک درمانگر متبحر و آگاهی از تاثیر تجارب اولیه ی زندگی بر اوضاع فعلی و کسب بینش در مورد زندگی خود می تواند باعث کنترل و بهبود علائم افسردگی شود.

مشاوره در زمینه درمان افسردگی در افرا کلینیک

درمان افسردگی در افرا کلینیک در دو سطح مشاوره و روان درمانی انجام می شود؛ در سطح مشاوره، مراجع با آموزش یکسری تکنیک های درمانی علائم و نشانه های افسردگی را کاهش می دهد. در سطح روان درمانی درمانگر با تحلیل بخش های نیمه هشیار ذهن مراجع، عوامل درونی مسبب افسردگی را شناسایی و آسیب ها را ترمیم می کند. در شرایطی که علایم افسردگی شدید باشد برای کنترل علائم و بهبود سریع تر مراجع همراه با روان درمانی، خدمات دارودرمانی نیز دریافت می کند.
 

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با کلینیک روانشناسی افرا تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha