021-44273757 ، 02144273767

مشاوره زوج درمانی

 28 آبان 1399   10:22
 0
 2150

زوج درمانی یکی از شاخه‌های اصلی روانشناسی است که تمرکز آن بیشتر بر روابط دونفره زن و مرد است. در این رویکرد درمانی، زوج درمانگر با شناسایی الگوهای ارتباطی و بررسی ساختار شخصیتی زوج، چرخه‌های ارتباطی را کشف و با دادن بازخوردهای مناسب، زوج را از آن آگاه می‌کند؛ در مرحله‌ی بعد زوج درمانی، با آموزش‌های مورد نیاز، زوج را برای یک ارتباط موثر و متناسب با نیازها و اهدافشان در زندگی مشترک آماده می‌کند.

مشاوره زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی یکی از روش‌های روان درمانی است که درمانگر آن متخصص روانشناس یا مشاور خانواده و ازدواج است. وی در زمینه روابط زوج تخصص و تجربه لازم را دارد تا با زوج‌هایی که دچار مشکلات ارتباطی شده‌اند، گفتگو کند. مشاوره زوج درمانی راه حلی است، برای افرادی که به تنهایی قادر به حل مشکلات، تعارضات و کشمکش‌های بین خود و همسرشان نیستند.

برای دریافت مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

زوج درمانی چیست

هدف از مشاوره زوج درمانی چیست؟

  • پیداکردن ریشه اختلافات و مشاجرات زوج
  • تحلیل خیانت و نحوه برخورد با آن
  • ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات رابطه‌ی جنسی
  • ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات مربوط به زوج و یا مشکلات مربوط به ازدواج قبل
  • ریشه یابی درگیری‌های مکرر، احیا ارتباط بین زوج

بیشتر بخوانید: خیانت و بررسی انواع آن در روابط زن و شوهر؛ مواجهه با خیانت همسر


ضرورت مشاوره زوج درمانی

با توجه به اینکه منشاء بسیاری از اختلافات سو تفاهم میان زوجین است، با شرکت در جلسات درمانی زوج‌ها می‌توانند به تدریج مشکلات را به راحتی میان خودشان حل کنند. در این راه زوج درمانگر مهارت‌های لازم در زندگی مشترک را به آنها آموزش می‌دهد. این آموزش به صمیمیت بیشتر، بهبود رابطه، افزایش همدلی و درک متقابل میان زوجین کمک خواهد کرد. در هر بار جلسه مشاوره زوج درمانی، زوجين می‌توانند به کمک مشاور، بيشتر یکدیگر را بشناسند. 

ویژگی‌های یک زوج درمانگر خوب چیست؟

  1. یک زوج‌ درمانگر خوب قضاوت نمی‌کند و با ارزش‌های خود رفتارهای زوج را بررسی نمی‌کند.
  2. یک زوج ‌درمانگر خوب سعی می‌کند بی‌طرف باشد و اتحاد با زوج‌ها انجام ندهد.
  3. یک زوج ‌درمانگر خوب مهارت‌های لازم مانند مهارت کنترل خشم، همدلی، ارتباط موثر را یاد می‌دهد.
  4. یک زوج‌ درمانگر خوب، نقشه و طرح مشخصی از اهداف درمان و شیوه‌ی درمان دارد.
  5. یک زوج ‌درمانگر خوب با هر یک از طرفین همدلی می‌کند و در عین حال قضاوت درست و غلط نسبت به احساسات و رفتارهای زوج ندارد.
  6. یک زوج ‌درمانگر خوب به زوج‌ها کمک می‌کند راه حل مسائل خود را پیدا کنند، نه اینکه خودش به آن‌ها راه حل بدهد. در واقع زوج درمانگر مراقب است زوج را در حل مشکلات به خود وابسته نکند. یعنی در حین روشن کردن تعارضات و معایب الگوهای رفتاریشان، آنها را به سمت حل مستقل مشکلات سوق دهد.
  7. یک زوج‌ درمانگر خوب سوال‌هایی می‌پرسد که به همسران کمک کند بفهمند خانواده‌ها در روابط زناشویی آنها چه نقشی دارند.
  8. یک زوج درمانگر خوب مهارت گوش دادن فعال را یاد می‌دهد و کمک می‌کند تا افراد بتوانند از دید یکدیگر به مسائل نگاه کنند.
  9. یک زوج‌ درمانگر خوب شما را در جریان پیشرفت‌های‌‌تان می ‌گذارد و به شما امیدواری می‌دهد.

مشاوران افرا کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره ازدواج آنلاین به شما هستند.

چه زمانی نیاز به مشاوره زوج درمانی داریم؟

  • وقتی که اعتماد شکسته شده

یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به زوج درمانی نیاز به کمک برای ترمیم اعتماد از دست رفته است. با ایجاد محلی که در آن هر دو طرف در ابراز آسیب خود آزاد باشند، می‌توان به بازسازی اعتماد کمک کرد.

  • بحث و جدال زیاد

بحث‌های کوچک روزمره تکراری که باعث فرسایش رابطه می‌شوند. 

  • ارتباط ضعیف 

یکی از ملموس‌ترین نتایج زوج درمانی، افزایش ارتباطات و بهبود قابل توجه کیفیت آن است. یک مشاور ماهر می‌تواند شما را به ابزاری مجهز کند که به شما کمک م‌ کند هر روز ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنید، بشنوید و درک کنید.

  • تغییر روابط به سمت ناخوشایند بدون پیدا کردن علت آن

اگر چیزی در روابط شما تغییر کرده است، اما شما واقعاً نمی‌دانید علت آن چیست، اینها اغلب نشانه‌های اولیه‌ شکل گیری فعل و انفعالات نا سالم یا ناکارآمد در روابط شماست. اما این به آن معنا نیست که یک فرد مقصر است، بلکه به این معنی است که رابطه خوب کار نمی‌کند.

  • موضوعی وجود دارد که می‌خواهید شریک زندگی شما بداند اما نمی‌دانید چطور به او بگویید.

بعضی اوقات درمان با وارد شدن به اتاق درمانگر شروع می‌شود. جلسات مشاوره می‌تواند به مکانی امن و حمایت کننده برای شما تبدیل شود تا مواردی را که گفتن آنها در محیط‌های دیگر دشوار است، مطرح کنید. یک متخصص آموزش دیده با حضور گرم اغلب می‌تواند به شما کمک کند بر ترس خود از به اشتراک گذاشتن چیزی با شریک زندگیتان غلبه کنید.

  • نداشتن مهارت حل مسئله 

متأسفانه، روش‌های ناکارآمد در برخورد با مشکلاتی که با همسرتان دارید، باعث می‌شوند مشکل اصلی بسیار بدتر شود. روش‌های نا کارآمد مانند فریاد زدن یا قهر کردن، موقع حل کردن مشکل شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

  • گذراندن بحران‌های زندگی به تنهایی

به عنوان مثال، بسیاری از زوجین با از دست دادن کودکشان، راه ‌ای جداگانه‌ای را برای سوگواری طی می‌کنند؛ همچنین گذراندن بیکاری طولانی مدت، بیماری یا آشفتگی در یکی از خانواده‌های اصلی به تنهایی باعث دلسردی در روابط زوج می‌شود.

  • کاهش صمیمیت عاطفی 

"جرقه" صمیمیت که رابطه را گرم می‌کند، پس از یک دهه یا بیشتر در کنار یکدیگر بودن ممکن است از دست برود و افراد بیشتر شبیه هم خانه با همسر خود می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج مجدد ؛ زمان مناسب و آمادگی برای ازدواج مجدد

بهترین زمان مراجعه به زوج درمانگر 

مراحل مشاوره زوج درمانی

  1. در طول فرایند مشاوره زوج درمانی، درمانگر تلاش می‌کند تا به هر دو شریک زندگی کمک کند تا رابطه را به روشی عینی‌تر ببینند. آنها یاد می‌گیرند که "بازی سرزنش" را متوقف کرده و در عوض برایشان در رابطه از نظر حسی و فکری چه اتفاق افتاده و چه اثری بر دیگر می‌گذارند. درمانگران ابتدا با مشاهده روابط زوجین اطلاعات را جمع آوری کرده، سپس رابطه‌ای که وجود دارد را فرموله کرده و خطاهای موجود را شناسایی می‌کند. 
  2. زوج درمانگر رفتار ناکارآمد را اصلاح می‌کند. او سعی در تغییر نحوه رفتار واقعی زوج با یکدیگر دارد. درمانگر علاوه بر کمک به زوج در بهبود تعاملات، باید اطمینان حاصل کند که فضای جلسه به اندازه کافی امن است که آنها بتوانند خود افشایی کرده و خارج از جلسات آسیب‌های جسمی، روانی یا اقتصادی برای هم ایجاد نکنند. برای انجام این کار، درمانگر ارزیابی‌های دقیقی انجام می‌دهد تا مشخص کند آیا مراجعین شرایط خود افشایی را دارند و در معرض خطر در خارج از جلسات قرار نمی‌گیرند. در صورت لزوم، ممکن است برای امن شدن فضای درمان زوج را برای مدتی به جلسات روان درمانی فردی ارجاع داده و یا بعد از یک دوره دارو درمانی جلسات مشاوره زوج درمانی را شروع کند. 
  3. تمرکز جلسات زوج درمانی بر کاهش فاصله عاطفی بین زوجین است. زوجی که از ابراز احساسات خود اجتناب می‌کنند، خود را در معرض فاصله عاطفی و خطر طلاق قرار می‌دهند. زوج درمانگر کمک می‌کند با ایجاد فضای امن برای زوج، بیان احساسات و افکاری که برایشان سخت است را امکان پذیر کند. زوج درمانی مبتنی بر دلبستگی به همسران امکان می‌دهد ترس کمتری از بیان نیازهای خود برای نزدیکی عاطفی داشته باشند. گاهی زوج‌ها از نشان دادن میزان نیازعاطفی‌شان امتناع می‌کنند. زیرا می‌ترسند که شریک زندگیشان او را طرد کند. درمانگران مبتنی بر رفتار درمانی فرض می‌کنند بزرگسالان ممکن است از ابراز احساسات واقعی خود ترس داشته باشند زیرا در گذشته "تقویت" نشده‌اند. در هر دو رویکرد درمانگر فضای امنی را برای زوج فراهم می‌کند تا احساسات واقعی خود را به گونه‌ای بیان کنند که در نهایت به یکدیگر نزدیک شوند.
  4. در مرحله نیمه پایانی مشاوره زوج درمانی درمانگر کمک می‌کند تا آنچه در مراحل قبل شناسایی و آموزش داده شده است در این مرحله به طور عملی از زوج‌ها خواسته شود تا انجام دهند. ممکن است زوجین به "رفتار درمانی" نیاز داشته باشند تا یاد بگیرند که چگونه با روش‌های پشتیبانی و درک بیشتر با یکدیگر صحبت کنند. آنها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه بیشتر و فعالانه به یکدیگر گوش دهند. 
  5. در مرحله آخر زوج درمانگر نسبت به تغییرات بازخورد می‌دهد و زوجین را تشویق می‌کند. هدف از بازخورد و تشویق، تثبیت تغییرات ایجاد شده در روابط است. زوج‌ها معمولا از اتمام جلسات هر ماه برای پیگیری و ماندگاری تغییرات تا 6 ماه جلساتشان را ادامه می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی بعد از خیانت همسر برای حفظ زندگی مشترک


روش‌ها و تکنیک‌های زوج درمانی 

  • روش هیجان مدار

زوج درمانگر با رویکرد هیجان مدار با افزایش شناخت هیجانات و احساسات به زوج‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند آنچه در ارتباط‌شان تجربه می‌کنند را به کلام آورند و این روش تاثیر زیادی بر روی روابط زوج می‌گذارد. چرا که تغییرات در سطوح عمیق هیجان و احساس اتفاق می‌افتد. 

  • روش گاتمن

مشاوره زوج درمانی به روش گاتمن به زوج‌ها کمک می‌کند تا برای افزایش محبت، صمیمیت و احترام روی رابطه خود تمرکز کنند. وقتی زوجین احساس می‌کنند به بن بست رسیده است، این تکنیک‌ها به آنها کمک می‌کند تعارضاتشان را حل کنند. همچنین یاد می‌گیرند که یکدیگر را درک کرده، با آرامش در مورد مشکلات گفتگو کنند، نیازهای خود را بیان کنند، صادقانه درباره آرزوها و عقاید خود صحبت کنند و در نهایت اعتماد و تعهد در رابطه‌شان تقویت شود.

  • طرحواره درمانی

از آنجایی که بخش بزرگی از تعاملات ما از طریق یادگیری مشاهده‌ای در سنین پایین شکل گرفته است تعدادی از زوج درمانگرها با ریشه یابی این باورها و تجربیات عمیق در افراد به آنها کمک می‌کنند تا بهتر بتوانند رفتارهای سخت و غیر منعطفشان را در روابط پیدا کنند. درمانگر به زوج کمک می‌کند تا با شناسایی آنها و تشویقشان برای گفتگو در فضای امن جلسه، هم خود و هم همسرشان درک عمیق‌تری از رفتارهای یکدیگر پیدا کنند. 

  • روابط موضوعی

در رویکرد روابط موضوعی زوج درمانگر به دنبال پیدا کردن الگوهای تکراری و غیر کارآمد در زوج‌هاست. برای مثال درمانگر سعی می‌کند از گزارش اتفاقات میان زوج‌ها، روشن کند هر کدام دیگری را جای کدام فرد مهم زندگی خود گذاشته و جدا از اتفاقی که رخ داده بر اساس الگوهای ثابت گذشته عمل کرده است.

  • روایت درمانی

یک درمانگر با رویکرد روایت درمانی از زوج می‌خواهد که مشکلات خود را به صورت روایت توصیف کنند. سپس به زوج کمک می‌کند تا قسمت‌های منفی داستان را دوباره بنویسند. با مشخص شدن یک مشکل، شخصی را مقصر نمی‌داند بلکه کمک می‌کند، زوج دیدگاه جدیدی در مورد موضوع گزارش داده به دست آورند. روایت درمانی به زوج کمک می‌کند تا مشکلات خود را از زوایای مختلف مشاهده کنند.

  • روانشناسی مثبت

زوج درمانگر با رویکرد مثبت بر احساسات مثبت، بر نقاط قوت شخصیت و نهادهای سازنده تأکید می‌کند تا این تصور را که خوشبختی از عوامل مختلف ذهنی و عاطفی ناشی می‌شود، تقویت کند. درمانگر زوج کمک می‌کند تا لحظات خوش را در هنگام وقوع شناسایی کنند. از طریق این نوع درمان، زوجین یاد می‌گیرند که بر احساسات مثبت تمرکز کرده و در لحظه فعلی زندگی کنند. به نظر بسیاری از زوجین، روانشناسی مثبت آزادکننده و شادی آور است. 

انواع روش‌های مشاوره زوج درمانی در افرا کلینیک

زوج درمانگران در افرا کلینیک از تکنیک‌های درمانی متنوعی استفاده ‌کنند. هدف مشاوره زوج درمانی در افرا کلینیک این است که ریشه‌های ناخودآگاه یک مسئله به سطح کلام بیاید، خواه این مشکل متعلق به یک یا هر دو شریک باشد. تجربه طولانی مدت کار با زوج‌ها نشان داده است این شیوه درمانی زوجین زمانی بیشتر مفید واقع می‌شود که الگوهای غیر منطقی شناسایی شود. باور زوج درمانگران افرا کلینیک این است که وقایع مهم زندگی و تجربیات کودکی، گرایش‌های رفتاری زوج را شکل می‌دهند. چنین تجربه‌هایی ممکن است یک نیاز برآورده نشده یا نگاهی تحریف شده به واقعیت ایجاد کند که منجر به رفتار ناکارآمد شود؛ مشاورین به زوج‌ها کمک می‌کنند تا این الگوهای ناکارآمد شناسایی و اصلاح شوند تا زوج‌ها بتوانند با ترمیم روابط، زندگی‌شان را بازسازی کنند.

برای دریافت انواع مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :

هر فردی در گذشته خود یکسری تعارضات و مسائل حل نشده دارد و زمانی که دو نفر با هم زندگی مشترک شان را شروع می کنند این تعارضات و مشکلات که سازگاری با آن را یاد گرفته بودید دوباره خود را نشان می دهد و ممکن است اگر برای مشکلات پیشروی تان آماده نباشید دچار سرخوردگی و یاس شوید. بنابراین می توانید برای پیشگیری از تعاملات آزاردهنده در سال های اول زندگی مشترک با یک مشاور زوج در ارتباط باشید تا برای داشتن یک زندگی مشترک با کیفیت  به شما کمک کند.

یکی از اختلالات مهم روانشناختی سوءظن و بدگمانی  است که باعث می شود فرد، طرف مقابلش را مدام ارزیابی کند و او باید مدام خودش را به او اثبات کند که قصد بدی در موردش ندارد و این رابطه به مرور بسیار فرسایشی می شود. متاسفانه این افراد به مشاور نیز اعتمادی ندارند چرا که اصلا مشکلی در خود نمی بینند و تصور می کنند دیگران باید خودشان را اصلاح کنند. بنابراین توصیه می شود شما برای داشتن تعامل مناسب با چنین همسری با یک روانشناس در ارتباط باشید.

این موضوع بستگی به رویکرد مشاور و هدف مراجع دارد. مشاورینی که بیشتر روی رابطه فعلی و بر طرف کردن مشکلات ارتباطی تمرکز دارند نیاز به حضور دو نفر بیشتر است اما مشاورینی که معتقدند در هر مشکلی دو نفر سهم دارند نیازی به حضور هر دو نفر ندارند و باور دارند اگر یک نفر تغییر اساسی در سبک زندگی اش ایجاد کند فرد مقابل نیز تغییر می کند. هدف مراجع نیز از مراجعه مهم است گاهی هدف مراجع تغییر طرف مقابل است چرا که فکر می کند او مشکل دارد در این شرایط نیاز به حضور دو نفر در جلسه مشاوره زوج است.

اگر قرار باشد جلسه با حضور دو نفر باشد زوج درمانی تلفنی شرایط مناسبی نیست. اما در صورتی که جلسه با حضور یکی زوج ها باشد چنین چیزی امکان پذیر است. چرا که مشاور در زمانی که هر دو در جلسه هستند نیاز به مشاهده واکنش های هر یک به رفتار دیگری است که در  مشاوره تلفنی بخش زیادی از این اطلاعات از دست می رود.

داشتن احساسات بد نشانه هشداردهنده‌ای است که با بررسی آن در جلسه مشاوره می توانید درک بهتری از این رنجش ها پیدا کرده و از زوایای دیگری نیز موضوع بررسی شود. در بیشتر مواقع درک بهتر خود و درک زوایای دیگر باعث می شود احساسات تغییر کنند اما باید به این موضوع توجه کنید که درهیچ رویکرد مشاوره ای به مراجع کمک نمی شود تا احساسات بدی که دارد را سرکوب یا فراموش کند بلکه به افراد کمک می شود تا به درک عمیق تر این رنجش رسیده و ظرفیت تحمل احساسات منفی بیشتر شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha