021-44273757 ، 02144273767

گاموفوبیا؛ دلایل و راهکارهای درمان آن

 27 مهر 1399   12:41
 0
 3120

جای تردید نیست که بعضی از افراد ترس از ازدواج دارند. در شرایط مختلف این ترس می تواند طبیعی قابل درک و منطقی باشد. به این دلیل که ازدواج جزو تصمیمات و تجربه های بزرگ هر فردی است. اما گاهی اوقات شدت این ترس به حدی زیاد است که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را مختل می‌کند. عوامل متعددی می تواند باعث ترس از ازدواج شود که در ادامه‌ی مقاله به آن می پردازیم. باید توجه کرد که می توان با تلاش های فردی و کمک گرفتن از یک متخصص بر ترس از ازدواج غلبه کرد. اگر در یک رابطه طولانی مدت هستید که به سمت ازدواج سوق پیدا کرده است یا می خواهید نامزد کنید، اما ناگهان متوجه شده اید که از ازدواج می ترسید و برایتان سوال شده است که چگونه می توانید بر این ترس غلبه کنید تا بتوانید با شریکتان یک رابطه سالم داشته باشید؛ در این مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

ترس از ازدواج يا گاموفوبيا

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج، یک واژه یونانی است و از دو بخش ((گاموس)) به معنای ازدواج و ((فوبوس)) به معنای ترسیدن و هراسیدن تشکیل شده است. گاموفوبیا برای توصیف ترس های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود. گاموفوبیا می تواند نوعی اضطراب اجتماعی نیز باشد. برای چنین افرادی انتظارات اجتماعی برای ازدواج مانع بزرگی است که قادر به غلبه بر آن نمی باشند. در واقع این هراس زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما با این حال، زنان اغلب نسبت به مردان بیشتر به گاموفوبیا مبتلا می‌شوند. گاموفوبیا چیزی بیش از ترس از تعهد است. بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که تفاوت فاحشی بین ترس از ازدواج و ترس از تعهد وجود دارد. ممکن است فردی از ازدواج بترسد اما همچنان به رابطه خود متعهد باقی بماند. ترس از ازدواج به گونه‌ای است که حتی فرد با فکر کردن در مورد آن دچار یک حمله وحشت تمام عیار می شود و در بعضی افراد غیر قابل کنترل است.

 دلایل ترس از ازدواج در زنان و مردان چیست؟

  • کمالگرایی و تمامیت خواهی یکی از دلایل شایع ترس از ازدواج است. یکی از نگرانی های افرادی که ترس از ازدواج دارند ترس از گزینه های بهتر بعدی است. این افراد می ترسند اگر ازدواج کنند و بعد ببینند کیس بهتری هم وجود داشته، دچار حس پشیمانی غیر قابل وصفی شوند. به همین دلیل مدام در زمان تصمیم گیری در مورد ازدواج دچار اضطراب و ترس از تصمیم گیری هستند.
  • دودلی و عدم قدرت تصمیم گیری در هر کاری، یکی از علائم مهم وسواس فکری است. افرادی که برای تصمیمات ساده ای از جمله خرید لباس نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند، قطعاً برای ازدواج دچار ترس بیشتر و وسواس فکری شدیدتری می شوند.
  • عدم خودباوری و اعتماد به نفس باعث می شود افراد نتوانند دوست داشتن کسی را در مورد خود باور کنند.
  • ترس از خیانت یکی از دلایل مهم دیگری است که افراد را از ازدواج می ترساند. 
  • ترس از متعهد بودن به کسی: تحقیقات نشان داده افرادی که در زندگی مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند؛ برای مثال چند بار رشته تحصیلی خود را عوض کرده‌اند و یا هر از چندگاهی محل کار خود را تغییر می‌دهند؛ برای ازدواج ترس بیشتری دارند.
  • ترس از مسخره شدن: افرادی که مدام در حال مقایسه خود با همسن و سالان خود هستند، از این می‌ترسند که انتخاب شان توسط دیگران مورد سرزنش یا تمسخر قرار بگیرد. 
  • عدم مسئولیت پذیری: افرادی که در زندگی مجردی، خانواده مسئولیت خاصی به آن‌ها نداده است؛ برای ازدواج و پذیرش مسئولیت های آن ترس زیادی تجربه می کنند.
  • افرادی که اختلال اضطرابی دارند: این افراد مدام در حال پیش بینی های منفی هستند و احساس می کنند ازدواج اتفاقی است که خیلی از مراحل آن را نمی توانند پیش بینی کنند. در نتیجه ترس شدیدی از ورود به این مرحله دارند.
  • افرادی که اختلال اجتنابی دارند: به دلیل دوری از محیط های اجتماعی در مهارت های ارتباطی ضعیف هستند و برای پذیرش یک ارتباط نزدیک در خود آمادگی لازم را نمی بینند و بسیار می ترسند.
  • افرادی که تجربه دیدن زندگی های مشکل دار نزدیکان خود را داشته اند: این افراد تنها تصوری که از زندگی مشترک پیدا می کنند؛ از همین تجربه های منفی است و همین باعث ترس از ازدواج در آن‌ها می شود.
  • افرادی که به استقلال خود اهمیت زیادی می دهند و اهداف فردی زیادی برای خود دارند، ترس از این دارند که با ازدواج کسی مانع از رسیدن آن‌ها به اهداف فردی شان شود.
  • افرادی که خود سرزنشی افراطی دارند ترس زیادی را برای ازدواج تجربه می کنند. چرا که در هر مرحله از ازدواج بخش های سختی وجود دارد که باعث می شود، گاهی افراد دچار تردید در ازدواج شوند. این افراد در این مواقع نمی توانند خشمی که نسبت به خود دارند را تحمل کرده و به همین دلیل خود سرزنشی بالا باعث می شود، از مقوله ازدواج بترسند.

بیشتر بخوانید: خیانت و بررسی انواع آن در روابط زن و شوهر

علائم ترس از ازدواج در افراد به چه صورت است؟

افرادی که از گاموفوبیا رنج می برند، گزارش کرده اند که هنگام ترس کنترل خود را از دست می دهند. آن‌ها اغلب می توانند بگویند که ترس ممکن است غیر منطقی باشد، اما این آگاهی از ترس، واقعیت را تغییر نمی دهد بلکه هنوز از آن رنج می برند. مانند بسیاری از بیماری های ناشی از اضطراب، گاموفوبیا می تواند با انواع علائم جسمی نیز همراه باشد. علائم جسمی هراس می تواند شامل حالت تهوع، تنگی نفس، تعریق، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، بی خوابی و موارد دیگر باشد. اگر در صورت مواجهه با مسئله ازدواج، حالت ها و شرایط زیر را تجربه کردید حتماً به مشاور مراجعه کنید:
هنگام فکر کردن در مورد ازدواج، اضطراب وجود شما را می گیرد.
از رفت و آمد با زوج های متاهل و رفتن به عروسی امتناع می کنید.
قادر به کنار آمدن با اضطراب ناشی از تعهد نیستید.
تنش، ضعف عضلانی یا عرق کردن را در مواجه با مساله ازدواج تجربه می کنید.
حملات هراس یا حملات اضطرابی (می تواند مانند حمله قلبی احساس شود) را در هنگام مواجهه با موضوع ازدواج داشته‌اید و یا فکر کردن در مورد این علائم شما را وحشت زده می‌کند. 
رابطه هایتان را مکرراً قطع می‌کنید و یا روابط بلند مدتی نداشته‌اید.
با تجربه این علائم می توانید این فرضیه را برای خودتان مطرح کنید که ممکن است ترس غیر منطقی از ازدواج یا نگرانی های شدید و یا همان ازدواج هراسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ملاک‌های مهم در ازدواج منطقی

راه های مقابله با ترس از ازدواج در زنان

  1. به خودتان حق بدهید که نگران هستید. ناامید نشوید و برای حل آن تلاش کنید.
  2. باید برای خودتان مشخص كنید كه دقیقاً از چه چیزی می‌ترسید. بدترین تصویر ذهنی كه شما را در مقابل ازدواج كردن خلع سلاح می‌كند، در ذهن خود مجسم كنید. شاید شما در مسئله تصمیم گیری مشکل دارید و یا گاهی ترس از ازدواج مربوط به عدم پذیرش اشتباه از سمت خود است.
  3. ترس‌هایتان را مخاطب قرار دهید. تمام صحنه‌هایی كه باعث ایجاد ترس در شما می‌شود را مجسم كنید و سپس به این مطلب فكر كنید كه برای بهبود اوضاع چه قدمی می‌توانید بردارید.

چند نمونه از کارهایی که می توانید در این مواقع انجام دهید را در زیر برایتان آورده ایم:

  • در مورد چیزهایی که به شما در مورد یک رابطه خوب اطمینان می دهد فكر كنید و پیرامون آن‌ها با شریك خود گفتگو كنید.
  • به تمام نقاط منحصر بفرد و فوق العاده ازدواج فكر كنید. به این مطلب فكر كنید كه می‌توانید با كسی كه دوستش دارید زندگی كنید.
  • یکی از دلایل شایع ترس از ازدواج، نداشتن تمرین اعتماد کردن و فرصت ندادن به دیگران برای نزدیک شدن به شما است. سعی کنید مهارت های ارتباطی خود را بیشتر کنید.
  • زمان هایی که احساس هراس شدید کردید را یادداشت کنید همچنین بنویسید چرا و در چه زمانی و به چه علتی شما ترسیده اید.
  • اطرافتان را با زوج های شاد و کسانی که رابطه‌ی موفق دارند پر کنید.
  • اگر رفتاری در شریک عاطفی تان باعث بروز این هراس می شود با او در این مورد صحبت کنید. 
  • مهارت های حل مساله، حل تعارض، خودآگاهی، ابراز وجود خودتان را تقویت کنید.
  • برای خودتان وقت بگذارید.
  • به یاد داشته باشید شما وجود مستقلی دارید و شریکتان نیز فردیت جدا از شما دارد. پس نگران استقلال خود نباشید.
  • به همان اندازه که می‌توانید شبیه الگوهای ناکام کننده‌ی قبلی باشید به همان اندازه می‌توانید مسیر غلطی که دیده یا تجربه کرده اید را عوض کنید.
  1. در صورتی که با این تلاش ها همچنان در مواجه با موضوع ازدواج دچار ترس و هراس شدید می‌شوید، با مشاور یا روانشناس در مورد ترس‌هایتان صحبت کنید. منظور صحبت با یک درمانگر است. به کمک درمانگر می توانید ریشه موضوع را پیدا کنید.

روش مقابله با ترس از ازدواج

بیشتر بخوانید: ازدواج درونگرا با برونگرا؛ مشکل ارتباطی زوج درونگرا و برونگرا

روش های مقابله با ترس از ازدواج به کمک مشاور

همان‌طور که در مورد هراس‌های خاص دیگر گفته شده است، گاموفوبیا نیز با استفاده از انواع تکنیک‌های موثر روانشناختی قابل درمان است. درمان صحیح همراه با کمک و حمایت خانواده و دوستان می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا بر ترس از تعهد و یا ازدواج غلبه کنید. روان درمانی اولین خط درمانی است که برای این فوبیا توصیه می شود. فرد مبتلا تشویق می شود که در مورد ترس، پیچیدگی های تعهد و سایر جنبه های ازدواج و یا رابطه با روانشناس صحبت کند. اگرچه این افراد می‌توانند با یک مربی، والدین، دوست یا یک متخصص حرفه ای بهداشت روان نیز صحبت کنند؛ اما بسته به درجه و میزان ترس، هر چقدر این ترس ها بیشتر به فوبیا نزدیک باشد نیاز به گفتگو با یک روانشناس متخصص ضروری تر است. هیپنوتیزم یکی دیگر از روشهای درمانی است که می تواند به ریشه یابی گاموفوبیا کمک کند تا باور های منفی شکل گرفته در مورد ازدواج شناسایی شود اما مسلماً بعد از شناسایی ریشه ترس ها، فرد نیاز به دوره درمان با یک درمانگر برای برطرف شدن آن‌ها دارد. رفتار درمانی و مواجهه درمانی سیستماتیک دو روش موثر دیگر برای غلبه بر این فوبیا هستند. علاوه بر این رویکردهایی از جمله طرح واره درمانی، هیجان مداری و روانکاوی می توانند در حل این مشکل به شما کمک موثری کنند.

جمع بندی

گامافوبیا یا ترس از ازدواج اگرچه یک بیماری بسیار شایع نیست، اما مانند هر بیماری روانشناختی دیگری طول درمان دارد. اگر کسی از گاموفوبیا رنج می برد، راه هایی زیادی برای مقابله با آن وجود دارد. چرا که ترس ها بر پایه ی باورهای اشتباه و اغلب غیر منطقی هستند و این بدان معنی است که می توان بر آن غلبه کرد. با داشتن افراد و منابع مناسب، از جمله متخصصین روانشناس می توان گاموفوبیا را مدیریت کرد و با آن مبارزه کرد. با این حال، باید توجه داشت که ازدواج، یا حتی تعهد طولانی مدت برای همه‌ی افراد مناسب نیست و مسیر زندگی افراد با هم متفاوت است. صرفا متفاوت نه بهتر یا بدتر!

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha