021-44273757 ، 02144273767

اختلاف با همسر و حل اختلافات زن و شوهر

 12 اردیبهشت 1400   10:41
 0
 2482

با وجودی که بعضی از تجربه‌ها مثل اختلاف با همسر در زندگی مشترک طبیعی است؛ اما در ناخودآگاه بسیاری از افراد دعوای زن و شوهری اتفاق ناگواری است که  باید خیلی سریع جلوی آن را گرفت؛ در حالی که گاهی نادیده گرفتن و یا حل کردن هیجانی آن باعث آسیب‌های جدی به رابطه صمیمانه با همسر می‌شود. بنابراین متخصصان افرا کلینیک به شما توصیه می‌کنند بااین مقاله همراه شوید تا با راهکارهای مناسب برای حل تعارضات خانوادگی آشنا شوید.

زندگی مشترک یکی از تجربه‌های خاص در زندگی هر انسانی است. تجربه‌ای که ابتدا بسیار لذت‌بخش به نظر می‌آید؛ اما به مرور وقتی با چالش‌های آن و اختلاف با همسر روبه‌رو می‌شویم، شاید نگاهمان به آن عوض شود. با وجودی که بعضی از تجربه‌ها در زندگی مشترک طبیعی است؛ اما در ناخودآگاه بسیاری از افراد دعوای زن و شوهری اتفاق ناگواری است که باید خیلی سریع جلوی آن را گرفت؛ در حالی که نادیده گرفتن باعث دوری از همسر و دلزدگی زناشویی می‌شود. 

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اختلاف با همسر

با توجه به بدیهی بودن اختلاف با همسر در زندگی مشترک و اصلاح باور "اختلاف یعنی اشتباه در انتخاب همسر" ، وارد مرحله بعد یعنی لزوم حل اختلاف با همسر می‌شویم؛ برای این کار می‌بایست به اصلاح باور"اختلاف با همسر طبیعی است، پس باید در مقابل اختلاف زناشویی، صرفا تحمل کرد" نیز بپردازیم. اگر چه تحمل و سازگاری در حل اختلاف با همسر بسیار مهم است، اما بهتر است از آن به عنوان تنها راهکار برخورد با اختلافات زناشویی استفاده نکنیم. چرا که صرف تحمل آنچه در رابطه آزاردهنده است باعث دلسردی رابطه زناشویی می‌شود. بنابراین بهتر است  به سمت راهکارهای مناسب و متنوعی که در آن هر دو زوج احساس برد – برد در هنگام مشاجره دارند، برویم.

اختلاف با همسر

مهم این است که در هنگام مشاجره با همسر، شما صرفا باور "یا راهی پیدا خواهم کرد و یا راهی خواهم ساخت" داشته باشید، برای پیدا کردن راه‌های حل اختلاف با همسر ابتدا می‌بایست با مهمترین دلایل اختلاف با همسر آشنا شویم:

مهم‌ترین دلایل اختلاف با همسر

از مهمترین دلایل اختلاف با همسر می‌توانیم به عدم توانایی تحمل تفاوت‌ها اشاره کنیم. مسلما زوج‌های مشابه در این زمینه اختلاف کمتری دارند ولی زوج‌های مکمل که بر اساس ویژگی‌های متفاوت از خود، جذب هم شده‌اند، بعد از ازدواج به مرور این تفاوت‌ها آنها را خسته کرده و سعی می‌کنند همسر خود را شبیه خود کنند و همین باعث مشاجره و اختلاف با همسر می‌شود. اگر زن و شوهرها توانایی تحمل تفاوت زاویه نگاه هم را نداشته باشند، بحث‌های بی‌پایانی را شروع خواهند کرد. این بحث‌های بی‌پایان به تدریج زمینه‌ساز فرسایش روانی و دلسردی و دلزدگی از زندگی مشترک می‌شود. 

بیشتر بخوانید: درد تنهایی در متاهلی

موضوعات مورد اختلاف بین زن و شوهر

اختلال وابستگی، عدم درک متقابل، روابط غیر متعارف خارج از چارچوب ازدواج، دخالت خانواده‌های اصلی زوج، مشکلات مالی، عدم مسئولیت‌پذیری، نداشتن تصور درست از نقش خود و همسر در زندگی زناشویی، نبود صداقت، آرمان‌گرایی، صحبت نکردن پیرامون مسائل و مشکلات، مسائل مربوط به تربیت فرزندان، مشکلات جنسی، طلاق عاطفی، مشکلات شغلی و تحصیلی و وجود بیماری‌های مختلف جسمی، جنسی و روانی از مهم‌ترین دلایل اختلاف با همسر است. یکی از دسته‌بندی‌های مربوط به اختلافات زن و شوهر شامل مقاطع زمانی است که زن و شوهر در آن قرار دارند، ما در اینجا به مشکلات رایج مراحل مختلف زندگی مشترک می‌پردازیم:

اختلاف با همسر در دوران عقد

در دوران نامزدی و عقد، دختر و پسر ترجیح می‌دهند اکثر اوقات را با هم بگذرانند و این می‌تواند شروع اختلافات را رقم بزند. وجود محدودیت‌ها، قوانین و رسم و رسوم‌های خانواده طرفین، ممکن است منشاء اختلاف با همسر در دوران عقد باشد. دوران نامزدی و عقد علاوه بر اینکه تجربه هیجان‌انگیزی برای زوج‌ها است، در صورت عدم مدیریت مشکلات و تعارضات این دوران می‌تواند به یک دوره اختلافات و بحث‌های ناگوار تبدیل شود. دخالت و نظارت بیش از حد و یا کناره‌گیری و طرد کردن خانواده‌ها می‌تواند زمینه‌ساز مشاجره زن و شوهر جوان شود. در این مسیر زوج‌ها با عقاید، آداب و رسوم‌های خانوادگی، فرهنگ مختلف، ایده‌های متفاوتی رو به رو می‌شوند که ممکن است پذیرش آن برایشان سخت باشد یا با خواسته‌هایی مواجه شوند که با توجه باورهایشان جزء خط قرمز‌ها به حسب بیاید مثلا برقراری رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی.

در دوران عقد به دلیل نیاز به تصمیم‌گیری‌های مشترک ممکن است جر و بحث‌های زیادی در مورد مسائل مالی، خریدهای عروسی و خرید منزل و برگزاری جشن ازدواج بوجود بیاید. حتی ممکن است با ابعادی از شخصیت طرف مقابلشان روبرو شوند که تا قبل از دوران عقد متوجه آن نبودند و آشنا نبودن به مشکلات و راه‌حل‌های آن می‌تواند باعث احساس بی‌اعتمادی و یا ناامنی در رابطه شود.

نداشتن مهارت حل مسئله، تعارضات شدید، عدم خودآگاهی، نداشتن کنترل خشم، عدم پذیرش انتقاد و مسئولیت‌های فردی و بین فردی، نبود مرزهای مشخص در ارتباط و تفاوت قائل نشدن برای نقش همسری و فرزندی به مشکلات این مرحله دامن می‌زند. 

نکته مهم در مورد اختلافات دوره نامزدی و عقد این است که شیوه حل کردن این اختلافات می‌تواند تصویر تقریبا قابل پیش‌بینی از کیفیت رابطه در سال‌های اول زندگی را نشان دهد. زوج‌هایی که در این دوران می‌توانند مهارت حل مسئله پیدا کنند و یا دیگران را وارد اختلافات خود نکنند، بعد از ازدواج احتمالاً مسیر مطمئن‌تری را برای رسیدن به راه‌حل‌های مناسب در مورد اختلافاتشان طی خواهند کرد.


مشاوره زوج درمانی


اختلافات سال‌های اول زندگی زناشویی

در این دوره از زندگی مشترک، شدت مشکلات به میزان تمایزیافتگی زن و مرد از خانواده‌های اصلی بستگی دارد. هر چقدر زن و شوهرهای جوان، بتوانند بین زندگی مشترک و خانواده‌های اصلی خود تفاوت قائل شده و مشکلات دو نفری خود را از خانواده‌هایشان تفکیک کنند، احتمال این که به احساس صمیمت بیشتر بعد از حل کردن اختلافات زناشویی‌شان برسند، بیشتر است. 

اختلاف با همسر در دوران بارداری

اگر زن و شوهر در دو مرحله قبل زندگی مشترکشان به تفاهم بیشتر رسیده باشند و بعد وارد مرحله بچه‌دار شدن شده باشند، بی‌شک می‌توانند اختلافات این مرحله را نیز به خوبی حل کنند. دوران بارداری دوران حساسی برای زن و شوهری است که در آستانه تجربه پدر و مادری هستند. مرد باید با مسئولیت‌های جدید پدری آشنا شده و کنار بیاید و مسائل مالی را مدیریت کند. از طرفی زن هم در حال تجربه تغییرات فیزیکی، جسمی و روحی است و این تغییرات می‌تواند اختلافات متفاوتی از گذشته را با همسر بوجود آورد. اختلافات از سطحی‌ترین مسائل مثل جنسیت، نام فرزند تا لایه‌های عمیق‌تر مثل خواستن یا نخواستن فرزند، اختلاف نظر در تربیت کودک بعد از به دنیا آمدن باشد. عدم توجه به مادر، عدم رفع نیازهای او، عدم حمایت‌های روحی و جسمی، نادیده گرفتن نیازهای پزشکی، عدم همراهی، عدم درک متقابل به خصوص در شرایطی که مادر افسردگی بارداری را تجربه می‌کند، شرایط تنش‌زا، عدم محبت و مهرورزی بین زن و شوهر، نبود رابطه جنسی مثل گذشته، تغییرات ظاهری و رفتاری مادر، عدم برآورده شدن نیازهای شوهر از جمله مشکلات رایج در مرحله سه نفری شدن است.

مشاوران افرا کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره خانواده تلفنی به شما هستند.

اختلافات مربوط به تربیت فرزند

گذاشتن قوانین از سمت پدر و مادر و پایبند بودن به آن از مهمترین چالش‌های این دوره است. اگر زن و شوهر در خانواده‌هایی با سبک تربیتی متفاوت بزرگ شده باشند، ناخودآگاه همان شیوه را می‌خواهند با فرزند خود پیاده کنند و یا مشکلاتی که با والدین اصلی‌شان داشتند را با بزرگ شدن فرزندشان به این رابطه جدید انتقال دهند و این‌ها از عمده‌ترین مشکلات این مرحله از زندگی زناشویی است. 

اختلافات مربوط به سندرم آشیانه خالی

زن و شوهرها ممکن است به مرور در نقش پدر و مادری خود آنچنان غرق شوند که زمان ترک آخرین فرزند از زندگیشان یک مرتبه با یک تنهایی بزرگ مواجه شوند. اگر زن و شوهر برای این مرحله از زندگیشان خود را آماده نکرده باشند در بیشتر مواقع یکی از این چند راه زیر را در پیش می‌گیرند که شامل درگیر شدن با همسر، اجازه ندادن به مستقل شدن واقعی فرزندان و درگیر کردن آنها با خود و یا بیمار شدن است. گاهی داشتن اختلاف با همسر راهی است برای درگیر نشدن با مشکلات لاینحل زندگی فردی، بنابراین باید به اختلافات زناشویی دوره میانسالی با دقت بیشتری نگاه کرد تا بتوانیم به راهکارهای مناسب برای حل کردن اختلافات با همسر در این دوران برسیم و به سلامت از این دوران عبور کنیم.

اختلاف زن و شوهر

مشاوران افرا کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره طلاق به شما هستند.

برخورد مناسب با همسر بعد از دعوا و اختلاف

قهر کردن، سکوت کردن طولانی، جدا کردن جای خواب، صحبت نکردن در مورد مسائل روزمره، فریاد زدن، تحقیر کردن، نبش قبر کردن گذشته‌ها و مقابله به مثل از راه‌حل‌های ناکارآمدی است که کردن باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شده و نه تنها مشکل شما را حل نمی‌کند بلکه دلخوری و رنجش بینتان را بیشتر و پیچیده‌تر می‌کند. برای جلوگیری از برخوردهای نامناسب در هنگام اختلاف با همسر چند راهکار زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

راهکارهایی برای حل و فصل اختلاف با همسر

  1. اختلافی که بین شما و همسرتان بوجود آمده، حتماً راه حلی هم دارد. حرف‌هایتان را بدون حاشیه و کنایه بزنید. مستقیماً حرف‌هایتان را بزنید و از فرد سومی برای انتقال حرف‌هایتان استفاده نکنید. برای پیشبرد اهدافتان با نفر سوم اتحاد یا ائتلاف نکنید. به خاطر داشته باشید که در رابطه‌ زناشویی دو تیم وجود ندارد شما و همسرتان هر دو در یک تیم هستید.

  2. در اختلافات زناشویی هیجاناتتان را کنترل کنید و سعی کنید آرام باشید. این آخرین باری نیست که شما سر موضوعی با هم اختلاف دارید پس سعی کنید در مقابل وسوسه تکانشی رفتار کردن، اول خونسردیتان را حفظ کنید تا بعد بتوانید راه‌حل مناسبی برای مشکل پیدا کنید. ممکن است در لحظه اختلاف هیجانات منفی را تجربه کنید؛ اما اجازه ندهید این هیجانات به رفتار نامناسبی تبدیل شود. در این لحظات تصمیم‌گیری نکنید و به خاطر داشته باشید این فرد همان همسری است که لحظات خوشی را با او تجربه کرده‌اید. 

  3. در زمان مطرح کردن مشکل با همسرتان مسائل گذشته را مطرح نکنید. اولویت‌بندی کنید و سعی کنید بفهمید کدام مشکل الان شما را آزار می‌دهد. این کار باعث می‌شود وقتی موضوعی را با همسرتان مطرح می‌کنید از این شاخه به آن شاخه نروید و روی همان موضوع متمرکز شوید تا به نتیجه برسید.

  4. برای شروع مطرح کردن مشکل، شرایط همسرتان را در نظر بگیرید. برای رسیدن به یک نتیجه برد برد می‌بایست هر دو از نظر روحی و خلقی شرایط خوبی را داشته باشید.

  5. اگر حین گفتگو متوجه شدید جایی را اشتباه کرده‌اید، از معذرت خواهی نترسید و سعی کنید بدون خجالت و با شفافیت در مورد پشیمان بودن خود از صدمه‌ای که به همسرتان وارد کردید، صحبت کنید.

  6. وقتی رنجیده یا خشمگین هستید، از احساساتتان صحبت کنید و بدون متهم کردن همسرتان در مورد تاثیر رفتارش روی خودتان بگویید.

  7. سعی کنید نسبت به ضعف‌ها و نقاط قوتتان آگاه باشید، بدانید دقیقاً چه نیازی دارید و چه احساسی را تجربه می‌کنید. این اطلاعات کمک زیادی برای داشتن یک گفت‌ و گوی موثر بین شما و همسرتان می‌کند.

  8. همسرتان را قضاوت نکنید به او فرصت دهید و سعی کنید از جایگاه او هم به مساله نگاه کنید و آن را به همسرتان بگویید. برای مثال به او بگویید من فکر می‌کنم وقتی من دیر به خونه رسیدم باعث شدم تو فکر کنی من به تو اهمیت ندادم. 

جمع‌بندی

اختلاف با همسر در زندگی مشترک امری طبیعی است و اصلاح کردن باورهای اشتباه در مورد اختلاف با همسر و آگاهی از اختلافات هر دوره از زندگی مشترک می‌تواند کمک موثری برای برخورد مناسب در این شرایط باشد. ما در این مقاله چند راهکار مفید در زمان حل اختلاف با همسر آورده‌ایم. در صورتی که از این راهکارها استفاده کرده و همچنان به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید، می‌توانید از متخصصین افرا کلینیک کمک بگیرید.

توجه به این نکته، ضروری است که حل کردن اختلافات با همسر به شیوه برد برد می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای صمیمیت بیشتر در زندگی مشترک باشد. همان طور که بی‌توجهی به اختلافات با همسر می‌تواند شما و همسرتان را به دلزدگی زناشویی برساند.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha