021-44273757 ، 02144273767

ازدواج درونگرا با برونگرا و نتایج آن

 12 دی 1400   11:38
 0
 1406

درونگرایی و برونگرایی ویژگی‌هایی هستند که همه انسان‌ها تا حدودی از هر دوی آنها برخوردار هستند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که برونگرایی به رفتارهای مربوط به شخصیت هیستریونیک و نمایشی و درونگرایی به شخصیت‌های اسکیزوئیدی و دوری‌گزین نزدیک می‌شود. اغلب شخصیت‌های هیسترونیک و نمایشی مربوط به زنان و شخصیت‌های اسکیزوئیدی و دوری‌گزین مربوط به مردان است. افراد در این دو گروه از اختلالات، گرایش زیادی به هم دارند و در ابتدا عشق‌های آتشینی را با هم تجربه می‌کنند؛ اما به مرور بسته به میزان اختلالی که دارند، تعارضات و مشکلات زیادی را درابطه‌شان تجربه می‌کنند که باعث سردی و خیلی اوقات جدایی آنها می‌شود.بنابراین ما در این مقاله از افراکلینیک در ابتدا به این دو ویژگی و تاثیرات ان بر زندگی مشترک خواهی پرداخت و سپس به بررسی ازدواج درونگرا با برونگرا می پردازیم.


بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج آنلاین


برونگرایی و درونگرایی و تاثیر آن در زندگی مشترک

سامان اولین بار مهری را در مهمانی شلوغ دوستش که بسیار به او اصرار کرده بود تا در آن شرکت کند، دید. او محو زیبایی و سرزندگی مهری شده و از روابط اجتماعی گرم و خنده‌های کودکانه او بسیار خوشش آمد و مهری نیز مجذوب اعتماد به نفس بالا و نگاه‌های نافذ و رفتارهای مردانه سامان شده بود. آنها خیلی زود عاشق هم شدند و رابطه خود را شروع کردند. در ابتدا این تضاد شخصیتی که داشتند آنها را به هم جذب کرده بود و هر دو از کنار هم بودن لذت می‌بردند؛ اما به مرور، درونگرا بودن سامان و برونگرا بودن مهری باعث اختلافات زیادی بینشان شد؛ به قدری که هر زمان همدیگر را می‌دیدند تنها زمانشان به انتقاد نسبت به هم می‌گذشت. این سرگذشت بسیاری از زوج‌های درونگرا با برونگراست که اغلب با دلخوری و رنجش از هم به پایان می‌رسد.

افراد درونگرا دارای شخصیتی هستند که از تنهایی و بودن با خود لذت می‌برند. این افراد دوست دارند کمترین ارتباط اجتماعی را داشته باشند و از بودن در جمع‌های شلوغ احساس موذب بودن دارند. این افراد دوستان کمی دارند؛ اما رابطه عمیقی با آنها برقرار می‌کنند. شغل‌هایی که این افراد انتخاب می‌کنند اغلب در کمترین میزان ارتباط با دیگران است. افراد درونگرا بُعد هنری دارند و نویسندگی و شاعری از رشته‌های مورد علاقه آنهاست. افراد برونگرا دارای شخصیتی اجتماعی هستند که از محیط‌های شلوغ و ارتباطات زیاد لذت می‌برند. این افراد تنهایی را دوست ندارند و در همه زمان‌ها با فرد یا افرادی در ارتباط هستند که اغلب پر حرف و احساساتی هستند و دوست دارند مرکز توجه باشند. افراد برونگرا از شغل‌هایی که بتوانند در آن خود را بروز دهند و دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند لذت زیادی می‌برند.

تیپ شخصیتی درونگرا در مردها بیشتر و برونگرا در زن‌ها بیشتر است و این دو گروه جزو ازدواج‌های مکمل هستند که متفاوت بودن زیادشان باعث جذب شدن می‌شود. این دو تیپ شخصیتی ابتدا اغلب عشق‌های آتشین و یکباره را تجربه می‌کنند؛ اما با شروع زندگی مشترک به تدریج با تعارضاتی روبه‌رو می‌شوند. به ویژه زمانی که بخواهند طرف مقابل خود را شبیه خودشان بکنند و برای تفاوتی که بینشان وجود دارد ارزشی قائل نباشند. در واقع اگر این زوج‌ها مهارت توانایی تحمل تفاوت‌ها را نداشته باشند به احتمال زیاد زندگی‌شان دچار دلزدگی و طلاق خواهد شد.

ازدواج درونگرا با برونگرا

مشکلات ازدواج درونگرا با برونگرا

  • ناپدید شدن عشق: ویژگی مهم ازدواج‌های مکمل، عشق‌های آتشین آن است. در واقع افراد وارد یک رابطه رمانتیک می‌شوند که بسته به قوی بودن فانتزی‌هایی که در رابطه با هم دارند می‌تواند تا مدتی بعد از ازدواج ادامه پیدا کند؛ اما زمانی که زوج با هم زندگی مشترک را شروع می‌کنند، متوجه ویژگی‌هایی در طرف مقابل می‌شوند که اصلا فکرش را هم نمی‌کردند و همین ناپدید شدن تصورات رمانتیک و روبرو شدن با واقعیت باعث از بین رفتن عشق آتشین بینشان می‌شود.

  • عدم درک یکدیگر: از آنجایی که درک متقابل نیاز به شناخت بیشتر همدیگر دارد، در صورتی که زوج بدون شناخت کافی نسبت به هم ازدواج کنند بعد از مدتی احساس می‌کنند اصلا حرف همدیگر را نمی‌فهمند و درک دنیای یکدیگر برایشان سخت است.

  • احساس فریب خوردن: زمانی که فاصله بین آشنایی تا ازدواج زیر 6 ماه باشد، اغلب افراد زمان کافی برای دیدن بخش‌های منفی، ضعیف یا آسیب‌دیده همسر خود را ندارند؛ به همین دلیل وقتی بعد از ازدواج با آن روبرو می‌شوند دچار احساس فریب‌خوردگی و خشم زیاد نسبت به طرف مقابل می‌شوند.

  • احساس سرخوردگی: زوج‌های درونگرا با برونگرا در ابتدا محو ویژگی‌های طرف مقابل می‌شوند و احساس می‌کنند خودشان هم دوست دارند که شبیه طرف مقابل باشند؛ اما بعد از مدتی دلتنگ ویژگی‌های شخصیتی خودشان می‌شوند و حالا تلاش می‌کنند طرف مقابلشان را شبیه خودشان کنند؛ از آنجایی که اینکار امکان‌پذیر نیست باعث تعارض و درگیری و در نهایت احساس سرخوردگی در هر دو می‌شود.


    بیشتر بخوانید: پیش نیاز ازدواج 


راهکارهای موثر برای موفقیت ازدواج افراد درونگرا با برونگرا

  • انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری باعث می‌شود افراد در مقابل ‌ویژگی‌هایی که طرف مقابل‌شان دارد و باعث دردسر برای آنها ‌شود، تاب‌آوری داشته و سعی در تغییر دادن او و شبیه کردن او به خود را نداشته باشند. 

  • پذیرش تفاوت‌ها: پذیرش تفاوت باعث می‌شود افراد زمانی که ‌ویژگی‌هایی در طرف مقابل دیدند که خودشان ندارند -برای مثال لذت بردن از بودن در جمع- بتوانند با آن کنار بیایند و نیاز همسر خود را برآورده کرده و با او همراهی لازم را داشته باشند.

  • مهارت حل تعارض: تعارض بخش جدانشدنی از رابطه است و در صورتی ‌که ازدواج از نوع مکمل باشد، این تعارضات بیشتر و عمیق‌تر نیز خواهد بود؛ بنابراین مهارت حل تعارض اهمیت ویژه‌ای در این نوع ازدواج‌ها دارد.

  • مهارت ابراز وجود: در صورتی که افراد نتوانند خود را توضیح دهند؛ یعنی در بیان احساسات، انگیزه‌ها، رفتارها و افکار خود مشکل داشته باشند و توقع داشته باشند طرف مقابل آنها را درک کنند، اصولا این ازدواج‌ها به شدت به مشکل برمی‌خورد؛ چرا که افراد دنیای درونی هم را نمی‌شناسند و بر اساس نقشه ذهنی خود طرف مقابلشان را تحلیل می‌کنند؛ بنابراین زوج‌های مکمل بیشتر دچار سرخوردگی و تعارض می‌شوند.

  • مهارت گوش دادن: در ازدواج، افراد نیاز دارند برای شناخت طرف مقابل‌شان خوب گوش دهند تا بتوانند او را همان‌طور که واقعا هست بشناسند. این مهارت در ازدواج‌های مکمل اهمیت ویژه‌تری دارد؛ چرا که دنیای آنها با هم تفاوت‌های زیادی دارد و نیاز است تا افراد قدم به قدم همسر خود را با درونیات خود آشنا کند.

در صورتی که فکر می‌کنید شما در مهارت‌های بالا نیاز به آموزش دارید، مشاورین افرا کلینیک می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند.

بیشتر بخوانید: سوءاستفاده عاطفی

ازدواج افراد درونگرا با برونگرا چه مزیت‌هایی دارد؟

در صورتی که ویژگی‌های درونگرا و برونگرایی در زوج در دو انتهای طیف نباشد، یعنی تفاوت‌های آنها شدید نباشد، این تفاوت می‌تواند باعث تنوع در زندگی هر یک از آنها شود. در واقع افراد درونگرا نیاز دارند که فردی آنها را تشویق کند تا در اجتماع ظاهر شده و از غرق شدن آنها در تنهایی‌شان جلوگیری کند. افراد برونگرا نیز نیاز دارند تا فردی را تجربه کنند که می‌تواند از تنهایی خودش لذت ببرد و با خودش وقت بگذراند و آنها را تشویق به بودن با خود کند. 

به این ترتیب زوج‌های درونگرا با برونگرا می‌توانند تعادلی را در زندگی هر یک بوجود آورند؛ البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک به متفاوت بودن طرف مقابل احترام گذاشته و نخواهند او را شبیه خود کنند تا به این ترتیب ویژگی‌های هر یک پذیرفته شده و فشاری برای تحمیل تغییر از طرف مقابل وجود نداشته باشد.

درمانگران زوج افرا کلینیک با رویکردهای مختلف طرحواره درمانی، اکت و متمرکز بر هیجان و... می‌توانند شما را در رسیدن به زندگی زناشویی با کیفیت همراهی کنند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha