021-44273757 ، 02144273767

خیانت همسر و راه های درمان افسردگی بعد از آسیب

 01 مرداد 1403   16:54
 0
 8397

یکی از خطراتی که همواره زندگی مشترک بسیاری از افراد را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد، خیانت است. تعاریف متعددی از خیانت وجود دارد که وجه مشترک همه آن‌ها ارتباط محرمانه با شخص دیگری غیر از همسر است. در ارتباط محرمانه همواره یکی از دو مؤلفه صمیمیت عاطفی یا رابطه جنسی و گاهی هر دو برجسته و مورد توجه است.

مراحل افسردگی بعد از خیانت همسر (افسردگی بعد از خیانت شوهر)

وقتی افراد متوجه وجود فرد سوم یا خیانت همسر خود می‌شوند با بحران بزرگی مواجه می‌شوند. علاوه بر اینکه مملو از احساسات و هیجانات منفی هستند باید برای ادامه زندگی خود نیز تصمیم بگیرند. این شرایط سخت ممکن است زمینه‌ساز افسردگی در فرد خیانت‌دیده شود. در واقع می‌توان گفت بعد از کشف خیانت، همسر خیانت‌دیده ابتدا هیجانات منفی بسیار زیادی را تجربه می‌کند. یکی از این هیجانات خشم است. شدت خشم در ابتدا بسیار زیاد است؛ اما بسته به نوع تفکر یا رفتار افراد می‌تواند تبدیل به افسردگی شود. اگر افراد این خشم را معطوف به خود کنند به این معنا که خود را صددرصد مقصر بدانند و سرزنش کنند بعد از خیانت همسر به احتمال بسیار زیادی دچار افسردگی می‌شوند.

افسردگی بعد از خیانت یک مانع مهم در بازسازی و حفظ زندگی مشترک بعد از خیانت است. با افراکلینیک همراه باشید تا در مورد افسردگی بعد از خیانت و مهم‌ترین راهکارهای درمانی آن بیشتر بدانید.

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر

علائم افسردگی بعد از خیانت همسر

افسردگی بعد از خیانت همسر آرام و به تدریج شروع می‌شود. این نوع افسردگی ناگهانی نمی‌آید و قبل از شروع با علائمی همراه است.  به طور کلی هر نوع افسردگی با 2 علامت مهم همراه است. بی‌لذتی و احساس غم. چنانچه بعد از 6 هفته در اکثر اوقات احساس غمگینی یا خشم و تحریک‌پذیری زیاد شما کاهش پیدا نکرده است و یا متوجه شدید هیچ لذتی از زندگی نمی برید به احتمال زیاد در حال تجربه افسردگی هستید. علاوه بر این 2 علامت اصلی علائم فرعی دیگری نیز وجود دارند مثلا تغییراتی در اشتها، خواب، افکار ناامیدی و پوچی و ...  . 


بیشتر بخوانید: احساس بی ارزشی


فردی که دچار خیانت شده است در کنار تجربه این علائم، نشانه‌های دیگری نیز دارد. مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: 

  • احساس می‌کنند، هویت خود را از دست داده‌اند.

  • دیگر احساس استثنایی و خاص بودن برای همسر خود ندارند.

  • از کمبود عزت‌نفس رنج می‌برند.

  • کنترل خود را بر افکار و اعمالشان از دست می‌دهند.

  • حس ذاتی خود را در مورد نظم و عدالت در دنیا از دست داده‌اند.

  • ارتباطات خود را با دیگران محدود می‌کنند.

  • نسبت به علائق خود بی‌تفاوت هستند و لذتی از زندگی نمی‌برند.

  • میلی به زندگی کردن ندارند.

حالات مرد بعد از خیانت

  • احساس گناه و پشیمانی: مرد ممکن است به شدت احساس گناه و پشیمانی کند و این احساسات را به صورت کلامی یا غیرکلامی نشان دهد.
  • افزایش اضطراب و استرس: خیانت می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب و استرس در مرد شود که ممکن است به صورت بی‌قراری، بی‌خوابی یا تغییرات در رفتار روزمره بروز کند.
  • تلاش برای جبران: مرد ممکن است تلاش کند با انجام کارهای خوب یا هدیه دادن، خیانت خود را جبران کند و اعتماد همسرش را بازسازی کند.
  • دوری و انزوا: برخی مردان ممکن است به دلیل احساس گناه و شرم، از همسر و خانواده دوری کنند و به انزوا پناه ببرند.
  • افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری: خیانت می‌تواند باعث افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری مرد شود که ممکن است به صورت عصبانیت یا واکنش‌های تند بروز کند.
  • تغییر در الگوهای ارتباطی: مرد ممکن است در تلاش برای پنهان کردن خیانت، الگوهای ارتباطی خود را تغییر دهد و کمتر با همسرش صحبت کند یا از پاسخ دادن به سوالات او طفره برود.
  • کاهش اعتماد به نفس: خیانت می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس مرد شود و او را نسبت به خود و توانایی‌هایش دچار شک و تردید کند.
  • افزایش توجه به ظاهر: برخی مردان ممکن است پس از خیانت، بیشتر به ظاهر خود توجه کنند و سعی کنند جذاب‌تر به نظر برسند.
  • تغییر در عادات روزمره: مرد ممکن است عادات روزمره خود را تغییر دهد، مانند تغییر در ساعت‌های کاری یا فعالیت‌های اجتماعی

آسیب‌های افسردگی ناشی از خیانت

خیانت همچون طوفانی است که کاملا خانواده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وقتی خیانت برملا می‌شود همه افراد آسیب می‌بینند. اگرچه فرد خیانت‌دیده سهم بیشتری دارد؛ اما سایر افراد نزدیک به زوج نیز با آسیب‌هایی مواجه هستند.


برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.


آسیب‌های وارده بر فردی خائن

بسیاری از افرادی که به همسر خود خیانت می‌کنند تصور می‌کنند این رابطه برای همیشه پنهانی می‌ماند و برملا نمی‌شود؛ اما این تصور همیشه درست نیست و در بسیاری از موارد این رابطه کشف می‌شود. بنابراین اولین آسیب رابطه پنهانی یا خیانت برای فردی که تجربه رابطه فرازناشویی دارد، از دست دادن احترام و اعتماد دیگران است. شایع‌ترین احساساتی که این افراد تجربه می‌کنند عبارت است از:

  • بی‌قراری

  • نگرانی مزمن

  • خشم 

  • فقدان احساس گناه یا احساس گناه شدید

  • احساس تقصیر و گناه در برابر فرزندان

  • انزوا

  • ناامیدی

  • عجز

  • بیزاری از خود

آسیب‌های وارده بر خیانت‌دیده

بعد از کشف رابطه پنهانی فرد خیانت‌دیده ترکیبی از احساسات خشم، بهت، غم و گاهی گیجی را تجربه می‌کند. گاهی ممکن است فرد خیانت‌دیده متوجه وجود احساسات متناقض در خود شود و در عین داشتن احساس تنفر به او به خاطر خیانتی که کرده هنوز او را شدیدا دوست داشته باشد. تجربه این احساسات متناقض و شدید یکی از اولین آسیب‌های وارده بر فرد خیانت‌دیده است. همسری که مورد خیانت قرار گرفته است اعتماد خود را از دست می‌دهد و یا ممکن است به این نتیجه برسد که دیگر دنیا و آدم‌های درون آن امن نیستند. افکار مختلفی به سمت فرد هجوم می‌آورد و ساعت‌ها باعث مشغولیت ذهنی در فرد خیانت‌دیده می‌شود. افکاری همچون چرا حواسم نبود؟ چرا اعتماد کردم؟ چرا با من این کار را کرد؟ و ... این افکار در صورتی که به موقع کنترل نشوند زمینه‌ساز نشخوار فکری و افسردگی خواهند بود.

آسیب‌های وارده بر نفر سوم رابطه بودن

بسیاری از افرادی که وارد یک رابطه دو نفره می‌شوند، دلخوش به یک سری وعده‌ها بوده و به نوعی عواقب کار را پیش‌بینی نمی‌کنند. فردی که وارد یک رابطه شده و نقش نفر سوم را بر عهده می‌گیرد، همیشه با نوعی پنهان‌کاری مواجه است. به دلیل نفر سوم بودن همیشه باید در سایه باشد و این زندگی مخفیانه به تدریج او را دچار فرسودگی کرده و عزت‌نفسش را به شدت کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد متاهلی که وارد رابطه پنهانی می‌شوند به دلایل متعدد اصلا امکان برملا کردن این رابطه را ندارند و صرفا به نفر سوم وعده می‌دهند تا او خسته شود و خودش از رابطه بیرون رود.

وقتی نفر سوم رابطه باشید و پوچ بودن این وعده‌ها برایتان برملا شود، به شدت از لحاظ روحی دچار تخریب می‌شوید و سلامت روان شما آسیب جدی می‌بیند؛ چرا که بازیچه فرد دیگری قرار گرفته‌اید و احساس قربانی بودن و اینکه از شما سوء استفاده شده است، دارید. چنانچه یک رابطه پنهانی برملا شود هیچ احساس همدلی برای فرد سوم وجود نخواهد داشت و او همیشه در جایگاه متهم و شریک جرم قرار دارد، بنابراین نوعی انزوا و تنهایی در انتظار فرد سوم خواهد بود. 

آسیب‌های ناشی از خیانت بر فرزندان

برملا شدن خیانت، مسیر رشد و شکوفایی فرزندان را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فرزندانی که شاهد بی‌وفایی و خیانت والدین خود بوده‌اند، ممکن است این الگو را درونی کرده و همین کار را با همسر خود انجام دهند. از سوی دیگر ممکن است برخی از فرزندان  احساس شرم را به خاطر نوع تجربه والدینشان داشته باشند، اغلب این کودکان در بزرگسالی اعتماد خود را به دیگران از دست می‌دهند و نمی‌توانند به هیچ فردی اعتماد کنند یا تبدیل به افرادی به شدت کنترل‌گر و سلطه‌جو می‌شوند. علاوه بر این بسته به اینکه فرزندان در چه مرحلۀ سنی باشند، خیانت والدین کودکان و نوجوانان را در معرض اختلالات اضطرابی، افسردگی، اعتیاد و مشکلات تحصیلی قرار می‌‌دهد.

چرا افسردگی بعد از خیانت همسر رخ می‌دهد؟

افسردگی بعد از خیانت همسر به دلایل متعددی رخ می‌دهد. اما مطالعات پژوهشی بر نقش چند عامل تاکید بیشتری داشته‌اند که در ادامه توضیح داده می‌شود.

  • در برخی از افراد افسردگی در واقع واکنشی است به اتفاقی که افتاده و نوعی سوگواری برای از دست رفتن رابطه. وقتی فرد مورد خیانت و بی‌وفایی قرار می‌گیرد ممکن است دچار بی‌معنایی شود و معنای زندگی خود را از دست بدهد. بی‌معنایی منجر به بی‌انگیزگی شده و فرد مستعد ابتلا به افسردگی می‌شود. 

  • همان‌طور که قبلا هم گفته شد احساس خشم یکی از رایج‌ترین احساسات تجربه شده در پدیده خیانت است. اما اگر این خشم به درستی مدیریت نشود و مستقیما معطوف به خود شود زمینه‌ساز افسردگی خواهد بود. 

  • یکی از دلایل دیگری که بعد از خیانت، افراد دچار افسردگی می‌شوند این است که باورهای بنیادین آن‌ها در مورد، مورد اعتماد بودن دیگران به شکل جدی نقض شده و دیگر نمی‌توانند اعتماد کنند در نتیجه احساس ناامنی و تنهایی خیلی زیادی دارند. این احساسات می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی در افراد شود.

 درمان افسردگی ناشی از خیانت همسر

راه‌های درمان افسردگی ناشی از خیانت همسر

زوج درمانی

در فرایند زوج درمانی، افراد جلسات انفرادی و مشترک متعددی با روان‌درمانگر خود برگزار می‌کنند. این جلسات در صورتی مفید خواهد بود و کاربرد دارد که همسر پیمان‌شکن (فردی که خیانت کرده است) ابراز پشیمانی کرده و زوج تصمیم به بازسازی رابطه گرفته ‌باشند. چنانچه یکی از طرفین تمایلی برای ادامه رابطه نداشته باشند، زوج درمانی خیلی موثر نخواهد بود و بهتر است روان‌درمانی فردی انجام شود. در جلسات انفرادی، هر یک از طرفین مورد مصاحبه دقیق روانشناختی قرار می‌گیرند. این جلسات انفرادی بینش زیادی به افراد داده و هر کدام می‌توانند متوجه اشتباهات احتمالی خود بشوند و اگر لازم باشد تحت درمان انفرادی نیز قرار می‌گیرند. در جلسات مشترک مسائل زوج و نقاط آسیب‌پذیر رابطه برای طرفین شرح داده می‌شود و در مورد بازسازی رابطه و ایجاد صمیمیت تکنیک‌هایی به افراد آموزش داده می‌شود.

زوج‌ درمانی گروهی 

در زوج‌درمانی گروهی، تعدادی از افراد که تجربه مشترکی دارند در کنار هم قرار گرفته و در مورد مسائل خود زیر نظر یک روانشناس گفت‌وگو می‌کنند. مهم‌ترین مزیت یک گروه‌درمانی بیان تجارب و احساسات مشترک است. این کار باعث می‌شود احساس تنهایی و یا حس شرم از اتفاقی که افتاده است تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و پذیرش احساسات منفی و ناخوشایند برای افراد راحت‌تر اتفاق بیفتد. روانشناس شرایطی را در گروه فراهم می‌کند تا افراد آزادانه در مورد مشکل خود صحبت کنند و به تدریج با همفکری هم راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: درد تنهایی در متاهلی


CBT یا درمان شناختی‌رفتاری

تمرکز عمده درمان شناختی‌رفتاری در درمان افسردگی بعد از خیانت، ابراز هیجانات و اصلاح باورهای افراد است. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد فردی که مورد خیانت قرار می‌گیرد و یا خیانت می‌کند، هیجانات زیادی را تجربه می‌کند. درمان شناختی رفتاری به افراد افسرده کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر بشناسند و بتوانند بیان کنند. علاوه بر این باورهای افراد در مورد پدیده خیانت مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود به افراد کمک شود تا درک صحیحی از این اتفاق پیدا کنند. رفتار درمانی شناختی در فعال کردن افراد و ایجاد انگیزه در فرد افسرده نیز بسیار موثر خواهد بود.

روانشناس برای درمان افسردگی ناشی از خیانت چه کاری انجام می‌دهد؟

روانشناس فضای امنی برای فرد افسرده فراهم می‌کند تا بتواند به راحتی در مورد این اتفاق صحبت کند. روانشناس کمک می‌کند تا فرد با احساس خشم خود روبه‌رو شده و آن را سرکوب نکند، بلکه به شکل موثر  و سالمی آن را تجربه و مدیریت کند. در افسردگی ناشی از خیانت، روان‌درمانگران به افراد در مورد مشکلات و آسیب‌پذیری‌های شخصیتی که دارند بینش داده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند از خیانت‌های بعد پیشگیری کنند. 

چه تیپ شخصیت‌هایی بیشتر در معرض افسردگی پس از خیانت هستند؟

اگرچه تجربه کوتاه افسردگی در زوج‌هایی که با خیانت مواجه شده‌اند، طبیعی است؛ اما بعضی تیپ‌های شخصیتی بیشتر در معرض اختلال افسردگی هستند از جمله:

شخصیت‌های وابسته

افرادی که تمرکز زیادی روی همسرشان دارند و تمام زندگی خود را برپایه تصمیمات همسرشان می‌گیرند، حتی تصمیمات شخصی و کارهایی که مربوط به زندگی فردی‌شان است. این افراد وقتی با خیانت همسر خود مواجه می‌شوند، در مرحله اول اغلب تجربه حمله اضطرابی پنیک را دارند و احساس می‌کنند زندگی‌شان به آخر رسیده و سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف خود را فریب بدهند که این موضوع واقعیت ندارد، چرا که تجربه خیانت همسر برایشان خارج از تصورشان است. این افراد بعد از مرحله انکارِ خیانت همسرشان وقتی واقعیت را می‌پذیرند، وارد مرحله افسردگی می‌شوند و اگر به سرعت به روانشناس مراجعه نکنند، ممکن است سال‌ها افسرده بمانند و افسردگی‌شان تبدیل به انواع مشکلات بدنی شود. 

شخصیت‌های افسرده

افرادی که از قبل زمینه‌های افسردگی را دارند و به همین دلیل نقش منفعلی نیز در زندگی مشترک دارند، زمانی که با خیانت همسرشان مواجه می‌شوند، اغلب خلق افسرده‌شان تبدیل به اختلال افسردگی شده و اغلب این افراد برای خارج شدن از این شرایط، حتما نیاز به کمک یک فرد متخصص مثل روانشناس یا روانپزشک را دارند.

شخصیت‌های خود شیفته

افرادی که تصور می‌کنند در همه زمینه‌ها بهتر از همسر خود هستند، برای مثال از نظر خانوادگی، مالی، شغل یا تحصیل از همسر خود بالاتر هستند، زمانی که با خیانت همسر خود مواجه می‌شوند، به شدت باورهایشان نسبت به توانایی‌ها و منحصر به فرد بودنشان بهم خورده و به یکباره خود را می‌بازند و احساس شکست و تهی بودن می‌کنند. این افراد به شدت در معرض افسردگی و خودکشی هستند و مراجعه به روانشناس یا روانپزشک برای آنها ضروری است.


برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین، تلفنی و حضوری می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.


درمان افسردگی ناشی از خیانت با مشاوره خانواده در افرا‌کلینیک

افرا کلینیک با بهره‌گیری از متخصصان و مشاوران خانواده زبده در قالب جلسات تخصصی (گروهی و فردی) به دو شکل آنلاین و حضوری در خصوص درمان افسردگی بعد از خیانت، خدمات متنوع و گسترده‌ای ارائه می‌دهد. این خدمات شامل روان‌درمانی انفرادی، گروه درمانی و زوج‌درمانی برای احیای رابطه بعد از خیانت است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha