021-44273757 ، 02144273767

ازدواج بدون عشق و علاقه چه پیامدهایی دارد؟

 01 آبان 1401   09:06
 0
 6120

هنگامی که دو نفر تصمیم می‌گیرند تا با یکدیگر ازدواج کنند، به این دلیل است که آن‌ها عشق و پیوند خاصی نسب به هم دارند. اگر این عشق نباشد، هیچ یک از زوجین احساس نمی‌كنند كه مورد محبت و مراقبت قرار می‌گيرند. زندگی در يك ازدواج بدون عشق بيشتر شبيه بودن با يك هم‌اتاقی است كه بدون مراقبت از شما يا اهميت دادن به رفاه شما رفت‌وآمد می‌كند. 

باقی ماندن يك ازدواج بدون عشق و علاقه شايد يكی از سخت‌ترين چالش‌هايی باشد كه برخي زوج‌ها با آن روبه‌رو هستند. افراد اين نوع ازدواج‌ها معمولا ساعات زيادي را صرف كار مي‌كنند تا زمان كمتري در كنار همسرشان باشند، انواع خيانت و دروغ در ازدواج بدون عشق بيشتر است. نبود عشق و علاقه در رابطه جنسی زوجين تاثير زيادی دارد. 

عشق در يك رابطه طبق ديدگاه استرنبرگ از تعهد، شور و ميل جنسی و صميميت می‌آيد. وقتی اين مثلث شكل نگرفته باشد، زوجين به هر حال روزی دچار مشكل می‌شوند. به ويژه افرادی که مهارت‌های ارتباطی را نیز به درستی نیاموختند. 

برای دریافت مشاوره ازدواج آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

نتیجه ازدواج بدون عشق-

اما اگر در یک ازدواج بدون عشق هستید، این پایان راه نیست. روابط قابل ترمیم شدن هستند و می‌توان برای نگهداری و مراقبت از رابطه تلاش كرد. نياز است علامت‌های ازدواج بدون عشق را بدانيد تا از رسيدن به نقطه‌ای كه رابطه‌تان از دست رود جلوگیری نماييد. 

در مبحث ازدواج بدون عشق و علاقه دو حالت مطرح می‌شود: 

  1. عشق به مرور در رابطه کمرنگ شده و از بین رفته است،
  2. ازدواج به طور سنتی و قدیمی (بدون آشنایی کافی و ایجاد عشق و علاقه) صورت گرفته است.

در هر دو حالت باید وقت زیادی برای حفظ رابطه گذاشت و ممکن است جواب بدهد یا ندهد. همواره عشق بعد از ازدواج به وجود نمی‌آید؛ همانطور که همواره عشق ضمانتی برای رابطه سالم نیست.  

چگونه با ازدواج بدون عشق کنار بیاییم؟ عواقب ازدواج بدون علاقه چیست؟ دلایل و مشکلات ازدواج بدون عشق را در این مطلب از افراکلینیک بخوانید. 

ازدواج بدون عشق و علاقه چه پیامدهایی دارد؟

یکی از پیامدهای ازدواج بدون عشق این است که، ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد و در شما احساس درماندگی ایجاد کند. چیزی که در این نوع ازدواج بیشتر دیده می‌شود، بی‌تفاوتی، عدم وجود شادی، فقدان اشتیاق و یکنواختی است که منجر به فلج شدن رابطه می‌گردد. این احساس در افراد به وجود می‌آید که گویی وجود یک زندگی عاشقانه را برای خود قربانی کردند و بهای گزافی را می‌پردازند. 

یک رابطه رمانتیک بالغ نیازمند سطوح عمیقی از احساس صمیمیت و درک کردن است؛ آیا زمانی که به کسی علاقه‌ای نداشته باشیم می‌توانیم به او احساس نزدیکی کنیم؟ آیا انگیزه‌ای داریم تا برای فهمیدن او وقت بگذاریم؟

آن چیزی که به مرور زمان در یک رابطه به طور طبیعی کمرنگ می‌شود، عشق نیست؛ بلکه شور، هیجان و میلی است که تنها یکی از ستون‌های رابطه عاشقانه را تشکیل می‌دهد. در حالی که احساس اعتماد، صمیمیت عاطفی و تعهد لازم است تا قوی‌تر شوند.

اگر در يك رابطه حمايت و درك متقابل وجود نداشته باشد،‌ به سمت سمی شدن پیش می‌رود. نشانه‌های یک رابطه سمی:

  • فقدان حمایت
  • سرزنش کردن
  • رقابت
  • رفتارهای کنترل‌گرانه
  • فقدان احترام
  • عدم صداقت
  • خصومت
  • حسادت
  • رفتارهای پرخاشگرانه منفعل
  • ارتباط ضعیف 
  • استرس بالا

یک رابطه سالم چیزی بیش از عدم وجود تعارض است. ازدواج‌های پایدار نیز شامل اختلاف‌های سازنده همزمان با وجود صمیمت است. زوجین برای به اشتراک گذاشتن تجربیات معنادار و پرورش اشتیاق به صمیمیت نیاز دارند. این مولفه محیطی امن ایجاد می‌کند که در آن دو نفر می‌توانند احساسات مثبتی را رشد دهند و آزادانه در مورد عقاید و ایده‌های يكديگر بحث كنند. فقدان صميميت تقريبا هميشه منجر به جدايي يا طلاق می‌شود. در يك ازدواج بدون عشق و علاقه،‌ صميميتي وجود ندارد. 


بیشتر بخوانید: عشق چیست


آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟

ازدواج ایده‌آل ازدواجی است که بر پایه عشق پرشور بنا شده باشد. همانطور که فرانک سیناترا به ما گفت: «عشق و ازدواج، مانند اسب و کالسکه با هم پیش می روند؛ شما نمی‌توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید». با این حال، این دیدگاه کاملاً صحیح نیست. ازدواج‌های خوبی وجود دارد که برای مدت طولانی بدون عشق عمیق دوام می‌آورد. درست يا نادرست بودن ازدواج بدون علاقه بستگی به شما دارد. هدفتان از ايجاد يك رابطه چيست؟ دیدگاه شما نسبت به ازدواج و شریک زندگی چیست؟ چه معیارها و اولویت‌هایی در زندگی شخصی خود دارید؟

ازدواج بدون علاقه

اهمیت عشق در ازدواج

از بین تمام ویژگی‌ها و معیارهایی که به یک ازدواج سالم و شاد کمک می‌کند، عشق تقریبا در فهرست همه افراد قرار دارد. این مسئله به خوبی قدرت عشق و آنچه که می‌تواند برای حفظ یک رابطه انجام دهد نشان می‌دهد. بدون عشق، هرگز نمی‌توانید انگیزه، توجه، از خودگذشتگی و صبری که لازم است برای موفقیت پایدار رابطه خود داشته باشید، به ارمغان بياوريد. 

یک ازدواج عاشقانه می‌تواند به شكل‌های تاثيرگذاری به زندگی شما بیافزاید؛ می‌تواند دیدگاه شما را در مورد مسائل، احساسات و حتی سلامتی شما تحت تاثیر قرار دهد. برای درک اینکه چگونه عشق می‌تواند زندگی زناشویی و زندگی شخصی شما را معنادارتر کند، به مزایای مختلف عشق که در زیر ذکر شده است نگاهی بیندازید:

  • باعث شادي در رابطه شما می‌‌‌شود: هنگامی که عاشق هستید، بدن شما دوپامین ترشح می‌کند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که در «مرکز پاداش» مغز آزاد می‌شود. پس جای تعجب نیست که دوپامین باعث احساس قدردانی، خوشحالی، پاداش در شما شود و احساسات مثبت را تقویت کند. عشق همچنین باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود. در حالی که کورتیزول معمولاً هنگام استرس زیاد ترشح می‌شود، در مورد عاشق شدن، کورتیزول شما را مضطرب نمی‌کند؛ بلکه مسئول آن حس پرواز هزاران پروانه در شکم و اشتیاق شما است.
  • سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند: فعالیت جنسی منظم با شریک عشق خود می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. زوج‌هایی که به طور مرتب رابطه جنسی دارند نسبت به همتایان بدون رابطه جنسی، میزان افسردگی، سوء مصرف مواد و فشار خون پایین‌تری را تجربه می‌کنند. رابطه جنسی سالم نیز به لحاظ روانی نیازمند دلبستگی، علاقه و عشق است. 
  • احترام را پرورش می‌دهد: مهم‌ترین چیز در ازدواج چیست؟ عشق و احترام. احترام سنگ بنای هر رابطه سالم است. بدون احترام، عشق و اعتماد نمی‌توانند رشد کنند. شما می‌دانید که کلمات، افکار و احساسات شما زمانی ارزش دارند که احساس احترام کنید. وقتی احترام نشان داده شود، می‌توانید آزادانه اعتماد کنید. اهمیت احترام و عشق در ازدواج شامل حمایت عاطفی نیز می‌شود. وقتی شریکی دارید که برای نظرات شما ارزش قائل است و با شما خوب رفتار می‌کند، می‌توانید آسیب‌پذیر بوده و به آن‌ها اعتماد نماييد.
  • كيفيت خواب شما را ارتقا می‌دهد: مطالعات نشان می‌دهد زوج‌هایی که در کنار هم می‌خوابیدند، سطح کورتیزول کمتری داشتند، آرام‌تر می‌خوابیدند و سریع‌تر از آن‌هایی که تنها می‌خوابیدند به خواب می‌رفتند. به همین دلیل است که عشق در ازدواج مهم است؛ زيرا شما را به يكديگر نزديك‌تر خواهد كرد. 
  • استرس را كاهش می‌دهد: عشق در ازدواج می‌تواند به سلامت روان شما نیز کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که احساس تنهایی می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند و حتی مراکز درد را در مغز شما فعال کند. احساس تنهایی باعث افزایش سطح اضطراب می‌شود. عشق و رابطه جنسی در دفع استرس و اضطراب شگفت‌انگیز هستند. با ترشح هورمون اکسی‌توسین احساس دلبستگي و وابستگی بيشتری خواهيد كرد. پس از لمس کسی که دوستش دارید اين هورمون ترشح مي‌شود. اکسی‌توسین همچنین سطح استرس را کاهش می‌دهد و مواد شیمیایی عصبی شما را متعادل می‌کند و باعث از بین رفتن اضطراب و استرس می‌گردد. ازدواج بدون عشق باعث احساس دلزدگی و دور شدن زوج ها از هم و ایجاد درد تنهایی در متاهلی می‌شود.
  • ارتباط شما را تقويت می‌كند: یک رابطه جنسی سالم بخشی از عشق در ازدواج است، نه تنها به این دلیل که نزدیک بودن به شریک زندگی خود از این طریق احساس خوبی دارد، بلکه به این دلیل که شما را از نظر شیمیایی و جسمي به هم پیوند می‌دهد. به طور طبیعی عشق، به عزت‌نفس، احساس اعتماد و خوش‌بینی مي‌افزايد. 

اهمیت عشق در ازدواج بی‌پایان است. مزایای سلامتی، پیوند نزدیک‌تر، بهبود زندگی جنسی را به همراه دارد و استرس و اضطراب‌های روزمره زندگی را کاهش می‌دهد. بدون عشق، شما و شریک زندگیتان نمی‌توانید از یک رابطه شاد و سالم لذت ببرید.

دلایل ازدواج بدون عشق

ازدواج به شدت وابسته به فرهنگ است؛ يعنی در فرهنگ‌های مختلف رسوم متنوعی برای فرآيند آشنايی و ازدواج وجود دارد. در فرهنگ كهن ايران،‌ ازدواج به این شکل بود که خانواده‌ها باید با هم آشنا می‌شدند و معمولا مادرها برای پسر خود، دختری مناسب را پیدا می‌کردند. معمولا زوجین پیش از ازدواج خیلی فرصتی برای عاشق شدن نمی‌یافتند! اما اينكه چرا ازدواج‌های آن زمان پایدار بودند، دلایل مختلفی دارد که از موضوع این مقاله خارج است. امروزه در ایران ما شاهد آن فرهنگ قدیمی نیستیم؛ یعنی افراد به آشنایی پیش از ازدواج اهمیت بیشتری می‌دهند و زمان بیشتری را صرف می‌کنند تا احساساتشان به درستی شکل بگیرد. 

یکی دیگر از علت‌های ازدواج بدون عشق مذهب است. در دین اسلام عشق پیش از ازدواج لزوما تایید نمی‌شود و بیشتر افراد به سمت تعریفی از ازدواج سوق داده می‌شوند که در آن بعد از عهد بستن قانونی دو نفر و با تشریفات خاصی دو نفر می‌توانند شروع به زندگی مشترک می‌کنند و سپس با توجه به برنامه دینی که فرد معتقد به آن است پیش رفته و عشق نمایان خواهد شد. این نوع ازدواج بسته به فرهنگ، شخصیت و عوامل مرتبط دیگر مي‌تواند پایدار بماند یا نماند. 

پیامدهای ازدواج بدون عشق

از دیگر دلایل ازدواج بدون عشق می‌تواند تصمیم‌های شخصی افراد باشد؛ برای مثال فردی برای دور شدن از خانواده‌ای که عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده‌اند تصميم به ازدواج می‌گيرد. در واقع در اين نوع ازدواج فرد عشق را ملاك قرار نمی‌دهد؛ بلكه مثلا برايش پول، آزادی و ... ملاک اصلی است. برخی افراد صرفا برای اینکه می‌ترسند تنها بمانند ازدواج می‌کنند. 

عواقب ازدواج بدون عشق

همیشه این گزاره درست نیست که «عشق بعد از ازدواج به وجود مي‌آيد»؛ زيرا نمي‌توان به طور قطع عاقبت چنین رابطه‌ای را پيش‌بيني كرد. ازدواج بدون عشق عواقبی دارد که اگر مورد انتخاب شما است باید آن‌ها را بپذیرید:

  • عدم وجود هیجان‌های ابتدای رابطه،
  • عدم وجود امید به آینده،
  • شروع جروبحث‌ها از همان ابتدا،
  • دوری کردن از یکدیگر،
  • عدم اعتماد به یکدیگر در ابتدای رابطه.

ادامه دادن زندگی بدون عشق

برخی ازدواج بدون عشق را به دلایل مختلف ادامه می‌دهند. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • برای فرزندانشان،
  • برای اینکه طلاق در جامعه پذیرفته شده نیست،
  • انکار حقیقتی که در روابط ناسالم دختر و پسر آن‌ها نهفته است،
  • طی کردن مراحل قانونی برای احقاق حق برایشان سخت است. 

سرانجام ازدواج بدون عشق چه می‌شود؟

به طور کلی، نتیجه ازدواج بدون عشق سه گزینه خواهد داشت. شما می‌توانید در ازدواج بمانید و در عین حال اجازه دهید کینه بین شما و همسرتان ایجاد شود. شما می‌توانید روی بهبود اوضاع کار کنید یا تصمیم بگیرید که رابطه را پایان دهید.

اگر همچنان در یک زندگی بدون عشق باقی بمانید، می‌تواند به رفاه روانی شما و همسرتان آسیب برساند. اگر عاشق همسرتان نباشید، مشکل را نادیده بگیرید، ممکن است ناامیدی و رنجش به مرور زمان افزایش یابد.

اگر به دلیل ناامیدی نسبت به بهبود اوضاع، تصمیم به پایان دادن به ازدواج خود بگیرید، فرصت دیگری به خود خواهید داد. با این حال، یک راه متعادل به زوج‌ها این فرصت را می‌دهد که به مسائل رسیدگی کنند و سعی کنند عشق را در زندگی مشترک خود زنده نمایند. این تلاش می‌تواند به ازدواج شما انرژی و گرمایی بدهد که برای حفظ ماهیت محبت‌آمیز خود به آن نیاز دارید.

فرزندان، دلایل مالی، احترام متقابل و مراقبت از یکدیگر یا عملی بودن ساده زندگی زیر یک سقف – می‌تواند دلایلی باشد که باعث می‌شود برخی از زوج ها ازدواج بدون عشق را انتخاب کنند. در چنین شرایطی، زوج‌ها فراتر از یافتن پاسخی برای حل یک ازدواج بدون عشق هستند. ازدواج عملکردی است، جایی که شراکت مستلزم همکاری، ساختار، توزیع عادلانه کار و مسئولیت و احساس توافق بین زوجین است. اگر انتخابتان بازسازی رابطه است، باید صبور باشید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha