021-44273757 ، 02144273767

دلایل سرد شدن رابطه زناشویی چیست؟

 07 خرداد 1401   11:05
 0
 6782

علت سرد شدن رابطه زناشویی قبل از هر چیز به جنسیت افراد بستگی دارد. برای زنان نداشتن صمیمت و آغوش گرم و پر محبت همسر، مهم‌ترین دلیل سرد شدن و برای مردان نداشتن رابطه جنسی از دلایل مهم سردی در رابطه زناشویی است. مهم‌ترین نشانه سرد شدن زنان و مردان نسبت به رابطه زناشویی بی‌تفاوتی نسبت به همسر و امور خانواده‌است . 

برای جلوگیری از سرد شدن رابطه زناشویی در قدم اول شناخت نیازهای اساسی زنان و مردان لازم است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله نیازهای اساسی زنان و مردان مراجعه کنید. در ادامه این مقاله به چند راهکار موثر برای جلوگیری از سرد شدن رابطه زناشویی در زنان پرداخته‌ایم.

رابطه ابعاد مختلفی دارد که نادیده گرفتن و یا بی‌توجهی به هر کدام از آن‌ها می‌تواند به رابطه زناشویی صدمه زده و باعث سرد شدن آن شود. زوج‌درمانگران معتقدند از دلایل اصلی سرد شدن رابطه زناشویی عدم آشنایی به مسائل جنسی، عدم شناخت نیازها و احساسات خود و مشکلات ارتباطی است. اما آن‌چه در رابطه زناشویی عامل ضربه زننده اصلی است، نداشتن حمایت همسر در شرایط سخت و احساس تنها گذاشته شدن از طرف اوست

دلایل سرد شدن رابطه زناشویی

با ما همراه باشید تا در این مقاله زوج‌درمانگران افرا کلینیک شما را با دلایل سرد شدن رابطه زناشویی و راه‌های پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا کنند.

نشانه‌ها و علائم سرد شدن رابطه زناشویی

یکی از ضرورت‌های داشتن یک زندگی زناشویی با کیفیت، مراقبت از رابطه است. آمار طلاق نشانگر آن است که بی‌توجهی به سرد شدن رابطه زناشویی قبل از طلاق عامل کلیدی است که متاسفانه به آسانی نیز مورد غفلت زوج‌ها قرار می‌گیرد؛ زیرا اغلب زوج‌ها متصورند همسرشان عامل سرد شدن رابطه و مسئول برطرف کردن آن است. در حالی که برطرف کردن سردی در رابطه یک مسئولیت دوطرفه است که هر یک از همسران باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند.

شما می‌توانید با آگاهی از نشانه‌های سرد شدن رابطه، رابطه زناشویی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز برای جلوگیری یا برطرف کردن نشانه‌های سرد شدن رابطه زناشویی از مشاورین افرا کلینیک راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت نمایید:  

نشانه‌های سرد شدن مرد نسبت به زن

  1. امتناع یا بی‌میلی از داشتن رابطه جنسی یا عاطفی با همسر.

  2. از چشم افتادن همسر و بی‌علاقگی به گفتگو با همسر و یا اتفاقاتی که برای او می‌افتد.

  3. ایرادگیر شدن و احساس بدبینی به رفتارها و احساسات همسر پیدا کردن.

  4. با همسر خود وقت مشترک نگذاشتن، به‌ویژه حذف اوقات فراقت مشترک؛ برای مثال تا دیر وقت کار کردن.

  5. بی‌توجهی به فراهم کردن نیازهای ضروری خانواده و به ویژه همسر.

  6. صحبت‌هایی که نشان از بی‌علاقگی به ادامه زندگی مشترک است.

  7. عدم دنبال کردن اهداف مشترکی که در گذشته با همسر خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

  8. بی‌علاقگی برای رفت و آمد با خانواده همسر.

نشانه‌های سرد شدن رابطه زناشویی از طرف زن

  1. پنهان‌کاری و بی‌میل بودن برای گفتگو با همسر درباره خود و در جریان گذاشتن او از امورات خانه و بچه‌ها.

  2. به وجود آوردن دل‌مشغولی‌های فردی در زمان حضور همسر در خانه برای این که کمتر با همسر خود رابطه داشته باشد.

  3. گذاشتن وقت بیشتر با افرادی غیر از همسر و جستجو کردن افرادی غیر از همسر برای به وجود آوردن ارتباط صمیمی و محبت‌آمیز با او.

  4. بی‌توجهی به ظاهر خود در زمان حضور همسر و یا عدم تمایل به رابطه جنسی و عاطفی با همسر.

  5. بی‌توجهی به امور خانه، فرزندان و یا پیگیری اهداف مشترک.

نداشتن رابطه زناشویی

روش‌های جلوگیری از سرد شدن رابطه زناشویی

چند روش کلیدی و موثر برای جلوگیری از سرد شدن رابطه زناشویی وجود دارد که شما می‌توانید با انجام دادن آن از سرد شدن رابطه زناشویی خود پیشگیری کنید:

  1. آگاهی از رابطه جنسی صحیح و گفتگو با همسر در مورد نیازها و انتظارات جنسیتان.

  2. آگاهی از مشکلات رفتاری خود، از جمله: مغرور بودن، لجباز بودن، عدم کنترل خشم، عدم بیان نیازهای خود، عدم پذیرش اشتباه طرف مقابل و عدم انتقادپذیری و سعی نکردن در رفع آن.

  3. آگاهی از باورهای اشتباه، از جمله: اگر انتخاب درست داشته باشید نیازی به تلاش برای بهبود رابطه نیست، اگر محبت کنید باعث پر توقع شدن همسر می‌شود، این باور که من بالاتر از تو هستم. تغییر دادن این باورها باعث می‌شود تا از سرد شدن رابطه زناشویی جلوگیری شود.

  4. گذراندن وقت مشترک برای تفریح کردن و لذت بردن از جمله موارد مهمی است که رابطه را از سرد شدن محافظت می‌کند.

  5. توجه کردن به نیازهای همسر و بدون مقایسه کردن این که چقدر او این نیازها را در شما تامین می‌کند.

  6. حمایت کردن همسر به ویژه زمانی که او در شرایط سختی قرار دارد؛ از جمله درگیري با بیماری والدینش و یا مشکلات شغلی.

  7. داشتن ارتباط متعهدانه با همسر و عدم پنهان‌کاری در رابطه باعث اعتمادسازی شده و یکی از بهبود‌‌دهنده‌های مهم رابطه زناشویی است.

زوج‌درمانگران به این نکته اشاره دارند كه از فاصله گرفتن همسر خود برای مدت کوتاه نترسید؛ چرا که دوری و نزدیکی یکی از ویژگی‌های رابطه است. پس اگر کمی همسرتان از شما فاصله گرفت نگران سرد شدن رابطه نشوید؛ بلکه منتظر بمانید تا در فرصت مناسب دوباره به او نزدیک شوید. برای مثال همسر شما گرفته و ناراحت از بیرون می‌آید و بدون توضیح دادن می‌خوابد و یا درگیر موبایلش می‌شود، بهتر است در چنين شرايطی به همسر خود فرصت دهید تا کمی با خود خلوت کند. مراقب باشید خودتان دچار اشتغال ذهنی با افکار منفی نشده و آن را یک روند طبیعی رابطه بدانید تا بتوانید به خوبی با نیاز همسرتان برخورد کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha