021-44273757 ، 02144273767

انواع خیانت چیست؟ بررسی خیانت در روابط زن و شوهر

 28 مرداد 1399   11:14
 0
 6564

 خیانت همسران براساس فرهنگ و نوع نگرش افراد، از کلامی خارج از عرف تا زندگی پنهانی با فردی دیگر را شامل می شود و بسته به تعریف بسیار گسترده آن، آمار وقوع خیانت از 75 درصد تا 25 درصد در زندگی های زناشویی متغیر است.خیانت یا بی وفایی یکی از نابودکننده ترین و البته عمومی ترین تجربیات زندگی زناشویی است و برای زوج درمانگران جزء پیچیده ترین موضوعات در جلسات درمان است.با ما همراه باشید تا انواع خیانت همسران را برای شما شرح دهیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

مشاوره خیانت همسر

خیانت یا بی وفایی چیست؟

سوزان جانسون یکی از زوج درمانگران متبحر عصر حاضر، که بیش از دو دهه روی خیانت های زناشویی کار کرده است، به سوال، تعریف خیانت به همسر چیست؟ این گونه پاسخ می دهد، به هر رفتاری که خدشه ای به حس اعتماد همسر وارد کرده و باعث تضعیف پیوند زناشویی شود، خیانت می گویند.در واقع خیانت شامل سه بخش اصلی، رابطه پنهانی، که بنای اولیه خیانت با آن شکل می گیرد؛ دوم رابطه عاطفی و سوم رابطه جنسی که رابطه را خاص و ماندگار می کند، می باشد.نکته قابل تامل، در مورد خیانت این است که، در هیچ زمانی به اندازه ی، دهه های اخیر خیانت کردن سهل و آسان نبوده است؛ در عین حال در هیچ زمانی نیز به این اندازه مخرب نبوده است! چرا که امروزه بیشتر ازدواج ها بر پایه عشق و دوست داشتن است و مانند گذشته، صرفاْ یک معامله نیست، بنابراین خیانت یک تهدید برای امنیت عاطفی و از بین برنده پایه های اعتماد و دوست داشتن است.

بیشتر بخوانید: افسردگی بعد از خیانت و راه های درمان

انواع خیانت چیست؟

خیانت با توجه به نوع و شدت آن، احساسات متفاوتی از احساس گناه، شرم تا خشم و ناکامی را به همراه دارد. خیانت را می توان به سه دسته ی خیانت عاطفی, خیانت جنسی و خیانت عاطفی-جنسی تقسیم کرد.

انواع خیانت عاطفی همسران چیست؟

همسرانی که عشق و عواطف را در جایی خارج از خانه دنبال می کنند، احساس می کنند در دو راهی سختی قرار دارند، که نه می خواهند زندگی مشترک خود را تمام کنند و نه حاضرند با کمبودها و نواقص آن کنار بیایند. بنابراین راه سوم که خیانت عاطفی است، را انتخاب می کنند.  بیشتر این افراد انسان های کمالگرایی هستند که نمی توانند با نقص و کاستی های زندگی مشترکشان کنار بیایند و بعد منطقی و خشک شخصیت خود را در ارتباط با همسر خود نشان می دهند و با شخص سوم، ارتباط عاطفی و احساسی می گیرند. در بیشتر موارد به دلیل بعد منطقی و خشکی که دارند ارتباط با همسرشان، به سردی می رود و معمولا زنان به دلیل تلاش های نافرجامی که برای گرم کردن زندگی شان انجام داده اند، تصور مرد منطقی ای را از همسر خود در ذهن می سازند. به همین دلیل زمانی که از موضوع خیانت همسرشان مطلع می شوند، به شدت شوکه می شوند.
مهسا یکی از این همسران آسیب دیده ای بود، که در جلسات مشاوره زوج درمانی اش با بغض و اشک به همسر نادمش می گفت "یه عمری من از تو خواستم که کمی با محبت تر باشی و تو فریاد می زدی من از اون مردای زن ذلیل نیستم ولی زمانی که پیام هات رو به اون خانم دیدم، همان چیزی که من سالها از تو می خواستم رو به او گفته بودی".
با توجه به سطح ارتباط عاطفی که در خیانت عاطفی وجود دارد، می توانیم به خیانت افلاطونی و کلامی اشاره کنیم.

  •  خیانت افلاطونی

 با وجودی که اکنون طلاق در جامعه پذیرفته تر است و اجباری به تحمل زندگی های سرد نیست، اما همسران به دلایل متفاوتی زندگی خود را نگه داشته و رابطه های عاطفی خارج از زندگی مشترک را شکل می دهند. یکی از این روابط عاطفی، خیانت افلاطونی است، رابطه ای که بدون هزینه است و در آن توقع و تعهدی وجود ندارد. این رابطه ها معمولا با عناوینی مانند همکارم، دوستم و همکلاسیم شروع می شود؛ اما اکثرا این روابط، در همین سطح نمی مانند؛ چرا که رابطه خاصیت پویایی دارد یعنی افراد مدام در حال نزدیک شدن و یا دور شدن از هم هستند؛ در نتیجه معمولا دو بخش دیگرخیانت هم، به مرور به رابطه آنها اضافه می شود.

  • خیانت کلامی

     وقتی ارتباط در حد کلام است، عده ای تصور می کنند، هر زمان که بخواهند، می توانند آن را تمام کنند؛ در حالی که وابستگی لزوما نیاز به رابطه فیزیکی یا جنسی ندارد، جمله معروفی در بین مردان وجود دارد که "من چه نیازی به خیانت دارم وقتی همسرم همه جوره با من همراهی می کند" و با آسوده کردن وجدان خود و این که رابطه با این خانم، فقط یک دوستی اجتماعی است در این نوع ارتباطات پیش می روند. در حالی که، اگر با مطرح کردن مسائلشان با فرد سوم  دیگر نیازی به گفتن آن به همسر خود نداشته باشند؛ این ارتباط کم کم خارج از چهارچوب یک ارتباط اجتماعی شده و باعث سرد شدن رابطه فرد با همسرش و آغازگر، پنهانکاری و دورغ در زندگیش می شود.

انواع خیانت جنسی همسران

همسرانی که وارد خیانت جنسی می شوند، به ظاهر بر سر مسائل جنسی با همسر خود به توافق نرسیده اند، اما در واقع این افراد بیشتر به دلیل مشکلات شخصیتی، سرگرمی و یا ضعف در تصویر خود، خیانت جنسی را انجام می دهند. از جمله باورهای رایج این افراد که از دلایل خیانت مردان است، این است که "من نیاز جنسی متفاوتی از همسرم دارم و او نمی تواند نیازهای من را برآورده کند؛ اما اگر از او جدا شوم نمی تواند بدون من زندگی کند" بنابراین خیانت جنسی را یک رفتار کمک کننده به زندگی خود می بینند و یا باور دارند، این یک رفتار مردانه است که اکثر مردان آن را انجام می دهند و خیانت جنسی را یک رفتار عادی در بین دوستان خود، جلوه می دهند تا هم دیگران را ترغیب کنند که اگر شما این کار را نمی کنید، خودتان را از این حق طبیعی مردانه محروم کرده اید و هم احساس گناه خود را کم کنند. خیانت توافقی یکی از انواع خیانت های جنسی است.

انواع خیانت جنسی همسران

خیانت توافقی

زمانی که نفر سومی وارد حریم دو نفری زن و شوهر شود، احتمال سرد شدن ارتباط و جدایی زن و شوهر وجود دارد، در خیانت توافقی هر دو نفر توافق می کنند، که نفر سوم وارد رابطه آنها شود و یا توافق می کنند هر دو نفر با افرادی خارج از روابط خود، ارتباط بگیرند، که این نوع از توافق ها در خانواده هایی که زن و شوهر اختلال شخصیت دارند و یا در کودکی آسیب های شدیدی دیده اند به حدی که مفهوم خانواده برایشان معنا ندارد، اتفاق می افتد.

خیانت عاطفی-جنسی

این نوع رابطه، اول با خیانت عاطفی یا جنسی شروع می شود؛ یعنی گاهی، همسران خود را راضی می کنند که "من همسرم را دوست دارم اما به دلیل بیماری یا مشکلات جنسی که با همسرم دارم، مجبور به رابطه جنسی با فرد دیگری شدم" و یا ممکن است، بگویند: "من هرگز به همسرم خیانت نمی کنم، فقط دنبال دوستی هستم که با او درددل کنم" ولی اکثرا روابط فرازناشویی در این سطح نمی ماند و به یک ارتباط کامل تبدیل می شود، این افراد در ابتدا قصد خیانت و یا تشکیل یک زندگی پنهانی را ندارند، ولی به مرور این اتفاق می افتد. خیانت های مجازی یکی از متداول ترین این نوع خیانت است.

خیانت مجازی

یکی از عوارض ارتباطات بدون مرز در شبکه های اجتماعی، به وجود آمدن روابط خارج از زندگی زناشویی است. تعداد زیادی از مردان متاهلی که از این طریق به همسر خود خیانت می کنند، افراد پایبندی هستند که، فقط در شبکه های اجتماعی به قصد کنجکاوی و یا شوخی، سر صحبت را با خانمی باز کرده و اصلا تصور نمی کردند، که با وجود داشتن خط قرمزها و یا ارتباط خوبی که با همسر خود دارند، بتوانند به فرد دیگری علاقه مند شوند و زمانی به خود می آیند که به رابطه وابسته شده اند و نمی توانند به راحتی رابطه را تمام کنند. خیانت های مجازی یا خیانت های آنلاین چون رو در رو نیست به معنی کم خطر بودن، نیست و خیلی از این روابط به رابطه کامل عاطفی_ جنسی ختم می شوند.

بیشتر بخوانید: نشانه های خیانت زن متاهل و شوهردار

چرا خانم ها از خیانت عاطفی بیشتر رنج می برند؟

با توجه به این که ما در عصری زندگی می کنیم، که خانم ها صرفا برای تامین مالی ازدواج نمی کنند و چه بسا از نظر مالی از همسر خود درآمد بیشتری داشته باشد؛ بنابراین امروزه بعد عاطفی در ازدواج، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در واقع زنان با ازدواج می خواهند نیازهای مربوط به دوست داشتنی بودن، مورد توجه و تائید بودن و صمیمیت را با همسر خود تجربه کنند؛ بنابراین زمانی که ازدواج می کنند، خیانت را از زندگی خود بسیار دور می بینند و تصور نمی کنند که، همسرشان چنین رفتاری را انجام دهد؛ به همین دلیل زمانی که خانمی با خیانت همسر خود مواجه می شود، دچار شک شده و احساس می کند، همسرش با این کار، او را نه تنها تحقیر کرده بلکه تمام آنچه بعنوان توانمندی یا امتیاز ویژه در خود می دیده با ترجیح داده شدن فرد دیگری به او، زیر سوال برده است؛ در واقع یک خانم با دیدن خیانت، فقط اعتمادش نسبت به همسرش از بین نمی رود بلکه تا حدود زیادی، اعتماد به نفسش را هم، از دست می دهد. اگرچه باید به این نکته مهم اشاره کرد، که هرچه خانم ها اعتماد به نفسشان درونی تر باشد و کمتر متمرکز به تائیدات بیرونی باشد در صورت تجربه خیانت، آسیب و رنج کمتری می بینند.

مواجهه با خيانت همسر

بیشتر بخوانید: طلاق عاطفی زوج ها ؛ مهم ترین نشانه‌های طلاق عاطفی

مواجهه با خیانت همسر

آمارهای جهانی نشان می دهد، اکثر زندگی های زناشویی که دچار خیانت شده، ادامه پیدا می کنند و این در حالی است که ما در زمانه ای زندگی می کنیم، که آدم ها نه برای خوشبخت نبودن، بلکه برای بیشتر خوشبخت بودن به زندگی های مشترک خود پایان می دهند؛ به نظر شما چرا آمارها چیز دیگری را نشان می دهد؟ چرا با وجودی که مردها می توانند جدا شوند اما با تشکیل یک رابطه پنهانی، زندگی مشترک خود را نگه می دارند و چرا با وجود داشتن امکان جدایی، برخی از خانم ها، ادامه دادن به زندگی مشترک را انتخاب می کنند؟ هدف از مطرح کردن این سوالات نشان دادن پیچیدگی مسئله خیانت است که حضور یک متخصص را برای حل کردن پیامدهای خیانت بسیار ضروری می کند.
 زنان با مخفی کردن موضوع مورد خیانت واقع شدن سعی می کنند بتوانند احساسات شرم، حقارت و خشم خود را تحمل کنند. از طرفی دیگر ممکن است هنوز همسر یا زندگیشان را دوست داشته باشند و این احساسات متضاد، آنها را سردرگم می کند؛ این در شرایطی است که پیشنهادهای اطرافیان اکثرا خیلی تند و تیز و جانبدارانه است برای مثل یکی از مراجعین آسیب دیده از خیانت در جلسات مشاوره اش می گفت: من وقتی با دوستانم صحبت می کردم آنها مدام به من می گفتند: "این آدم خیانتکار را از زندگیت بیرون بینداز" یا "این آدم بی لیاقت نمی تواند قدر تو را بداند" و یا این که "اگر اعتماد به نفس داشته باشی می توانی حقت را از او بگیری" و من سرخورده و نا امید با خودم می گفتم یعنی هیچ راه نجاتی برای زندگیم وجود ندارد؛ در واقع اکثر زنان آسیب دیده از خیانت دچار سردرگمی و بلاتکلیفی عجیبی می شوند.همچنین مردان نیز شرایط سختی را تجربه می کنند، از طرفی تصور می کنند، بعد از سالها همسر رویاهای خود را پیدا کرده اند؛ از طرفی دیگر همسر خود را دوست دارند و یا به شدت احساس گناه و پشیمانی از رفتارهای خیانت آمیز خود دارند، خیلی از این مردان که گاها دچار سندروم دون ژوان هستند و خود نیز مطلع نیستند احساس می کنند که دیگر خود را نمی شناسند و نسبت به تصمیمات و احساسات خود دچار شک و تردید هستند. در این شرایط حضور یک مشاور برای تحلیل زندگی مشترکی که دچار خیانت شده، بسیار نیاز است.

 دریافت مشاوره پس از فهمیدن خیانت همسر از کلینیک روانشناسی افرا

خیانت یکی از شایع ترین و در عین حال از مخرب ترین اتفاقات، زندگی مشترک می باشد. خیانت ها به سه شکل، عاطفی، جنسی و عاطفی-جنسی می باشند. پیامد خیانت مردان، برای همسرانشان بسیار شدید است، چرا که ما در عصری زندگی می کنیم که با وجود راحت بودن خیانت، زنان به دلایل بسیاری آن را از زندگی خود، دور می بینند و در زمان آشکار شدن آن شوکه می شوند. مشاورین مرکز روانشناسی افرا تلاش می کنند با کمک به زوج های آسیب دیده از خیانت، بدون قضاوت و جانبداری، تحلیل درستی از نقاط قوت و ضعف زندگی مشترک شان داشته باشند تا بتوانند در این وضعیت آشفته، که هر دو توان کمک کردن به هم، برای گرفتن تصمیم درست را ندارند، تصمیمات زندگی شان با اطمینان بیشتری بگیرند. دریافت مشاوره خانواده بعد از اطلاع از خیانت همسر می‌تواند از آسیب‌ها وارد شده به بنیان خانواده بکاهد.

همچنین در صورت تصمیم گیری برای جدایی مشاوره طلاق آنلاین، تلفنی و یا حضوری دید بهتری برای تصمیم گیری قاطع و درست به افراد می‌دهد. متخصصین مرکز مشاور افرا، تلاش می کنند تا بدون قضاوت و یا جانبداری از زن یا مرد به آنها کمک کنند تا اول مشکلات زندگی مشترکشان را بهتر ببینند و در مرحله بعد اگر رابطه آنها قابل ترمیم است به خودشان، فرصت بازسازی رابطه را بدهند و اگر امکان ادامه زندگی مشترک ممکن نبود به آنها کمک کنند تا با کمترین آسیب، زندگی مشترک شان را تمام کنند.


منابع: کتاب پیمان شکنی   مولف: پاول ر.پلوسو  مترجمان:دکتر پریوش وکیلی، احمد خالقی انتشارات ارجمند
کتاب: خیانت زناشویی و اشتباهات همسر عهد شکن مولف: ریک رینولدر  مترجم: علی نقی قاسمیان نژاد

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره خانواده می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha