021-44273757 ، 02144273767

مهم‌ترین نشانه‌های خیانت زن متاهل چیست

 02 خرداد 1401   11:32
 0
 2748

از نشانه‌های شایع خیانت زنان، نوع نگرش زنان نسبت به موضوع خیانت است. اغلب این زنان نسبت به این موضوع نگرشی سهل‌گیرانه دارند. اگرچه درگذشته خیانت وابسته به نوع جنسیت بود و مردان بیشتر از زنان درگیر خیانت بودند؛ اما امروزه به دلیل تحولات اجتماعی، زنان نیز مانند مردان بسیاری از نقش‌های اجتماعی، سیاسی و شغلی را بر عهده دارند. 

امروزه نگاه به مسئله خیانت، کمتر جنسیتی است و زنان و مردان متاهل به یک نسبت درگیر پدیده خیانت می‌شوند و عواملی مثل بی‌ثباتی در زندگی زناشویی، عدم صداقت، عدم اعتماد، سپری کردن زمان کمتر با هم، از عواملی است که در زنان و مردان به یک میزان با مسئله خیانت مرتبط است. اما به نظر می‌رسد هنوز به اندازه کافی به نشانه‌ها و را ه‌های جلوگیری از خیانت در زنان پرداخته نشده است.

روانشناسان افرا کلینیک در این مقاله سعی دارند به مهم‌ترین نشانه‌های خیانت، دلایل و نحوه برخورد با این زنان بپردازند.

از مهم‌ترین نشانه‌های خیانت در زنان می‌توانیم به دو فاکتور مهم زیر اشاره کنیم. اگر یکی از نزدیکان یا دوستان شما چنین نشانه‌هایی را دارد، تلاش کنید او را برای گرفتن کمک از یک متخصص، تشویق کنید؛ زیرا گاهی افراد بدون تصمیم و اراده روشن و صرفا به دلایلی که بعدا در این مقاله مطالعه می‌کنید، وارد رابطه‌های فرازناشویی می‌شوند و شما با آگاهی از این نشانه‌ها می توانید به این زنان کمک کنید.

  1. رابطه‌ای که زنان تلاشی برای جلب اعتماد همسر خود نمی‌کنند،
  2. زنان با وجود عدم رضایت از رابطه زناشویی، تلاشی برای برطرف شدن مشکلات آن نمی‌کنند.

انواع خیانت زنان

خیانت عاطفی

هنگامی که روابط فرازناشویی زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد، تعداد کمی از زنان تنها با دلایل جنسی اقدام به خیانت می‌کنند. در واقع زنانی که فقط به دلایل جنسی رابطه نامشروع دارند، بسیار اندک هستند. این افراد اغلب با تصور رسیدن به یک رابطه عاشقانه مملو از حس دوست داشتنی بودن و منحصر به فرد بودن، وارد این روابط می‌شوند.

دلایل خیانت زن

خیانت جسمی

این نوع خیانت کمتر در زنان اتفاق می‌افتد، مگر اینکه قصد انتقام گرفتن یا تلافی کردن داشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات روانشناختی باشد؛ از جمله بیماری دو قطبی در فاز مانیا که در این شرایط فرد به دلیل سرخوشی ناشی از این اختلال، کمتر خود را پایبند به قوانین اخلاقی و متعهدانه می‌داند.

خیانت جسمی_عاطفی

رابطه‌ای که در آن هر دو جنبه صمیمیت و میل جنسی وجود داشته باشد، رابطه عمیقی است که به این راحتی تمام نمی‌شود. رابطه جنسی و صمیمیت در کنار هم، احتمال پایدار بودن رابطه را بالا می‌برند . این نوع خیانت‌ها اغلب به جدایی زنان از زندگی مشترکشان می‌انجامد.

تشخیص خیانت زنان

تشخیص خیانت در زنان راحت‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا تفاوت مهمی که زنان با مردان در مورد علت رابطه فرازناشویی دارند، در میزان نارضایتی در ازدواجشان است. دو سوم از زنانی که خیانت کرده‌اند، از ازدواج خود ناراضی بودند؛ در مقابل تنها سی درصد از مردانی که خیانت کرده‌اند، از ازدواج خود ناراضی بودند.

دلایل خیانت زنان

از دلایل مهم خیانت در مردان نحوه معاشرت آن‌ها است. معاشرت‌هایی که حس کنجکاوی جنسی و امتحان کردن را در آن‌ها بر می‌انگیزد. این امر منجر به گرایش مردان برای داشتن تجارب جنسی تصادفی با شرکای بسیار می‌شود و مهم‌ترین دلیل زنان برای خیانت تجربه منحصربه‌فرد بودن در معاشرت طولانی است؛ اما زوج‌درمانگران به دلایل دیگری نیز در این سال‌های اخیر رسیده‌اند که در ادامه به آن پرداختیم .

اختلالات روانی

مشکلات روانشناختی زنان از قبیل افسردگی، مانیا، خودشیفتگی و اختلال شخصیت مرزی می‌تواند بر نحوه برقراری رابطه و حل تعارضات با همسر تاثیرگذار باشد. عوامل دیگری نیز از قبیل مراحل زندگی یا سن در فرایند تصمیم‌گیری، رفتارهای تکانشی (ناگهانی و بدون فکر انجام دادن کارها) و مدیریت هیجانی زنان بسیار تاثیر دارند. زنان برای دور کردن توجه خود از علایم ناخوشایند بیماری‌های روانشناختی و به دلیل عدم آگاهی از آن‌ها، دست به خیانت می‌زنند. برای مثال زنان دارای اختلال دوقطبی به احتمال بیشتری برای کاستن از درد و رنج درونی و یا نوسانات خلقی که دارند، درگیر خیانت می‌شوند.

هر یک از مسائل روانشناختی فرد از قبیل اضطراب، افسردگی، تحریف‌های شناختی، اختلال‌های شخصیت و یا سایر تشخیص‌های روانپزشکی از نشانه‌های خطرساز برای خیانت به شمار می‌روند.

عدم هماهنگی در نیازهای جنسی

اکثر بزرگسالان تمایل به ارتباط جنسی خارج از رابطه زناشویی ندارند؛ اما این نکته را باید به خاطر داشت افرادی که معتقد به تک همسری هستند، در صورتی که اشتیاق جنسی آن‌ها با همسرشان متناسب نباشد و به همين شكل تلاشی نیز برای هماهنگی نیازها از دو طرف اتفاق نیافتد، زنگ خطر خیانت به صدا در می‌آید.

ویژگی پنهان‌کاری و مخفی‌کاری

ویژگی پنهان‌کاری و مخفی‌کاری از دوران کودکی شکل می‌گیرد. افرادی که در کودکی مورد تحقیر یا سخت‌گیری زیاد بزرگ‌ترها قرار گرفته‌اند و یا الگوی مخفی‌کاری را در بین پدر و مادرشان دیده‌اند به احتمال بیشتری ممکن است دست به خیانت بزنند.

نشانه زن خیانت کار

مشکل در هویت

زنانی که در سنین بلوغ مسیر رسیدن به هویت را طی نکرده‌اند، اغلب در بزرگسالی دچار سردرگمی و بی‌ثباتی در زندگی می‌شوند. این زنان به میزان زیادی از تصمیمات مراحل قبلی خود پشیمان هستند؛ اما به دلیل ناامنی، مشکلات مالی، فرزندان یا آبرو نمی‌توانند جدا شوند. این زنان بیشتر در معرض خیانت کردن هستند.

اختلاف نگرش در مورد صمیمیت و رابطه جنسی

اهمیت باورهای مشترک نسبت به رابطه جنسی و صمیمیت به شدت بر تعهد در رابطه طولانی‌مدت تاثیرگذار است. تعارض‌ها معمولا از اختلاف‌های اولیه زن و مرد در باورهای بنیادینشان در زمینه صمیمیت و رابطه جنسی شکل می‌گیرد. تفاوت‌های پایه‌ای در این دو مفهوم در زنان و مردان وجود دارد؛ مردها رابطه جنسی را برای برآورده شدن نیاز جنسی می‌خواهند در حالی که زنان رابطه جنسی را بعد از برآورده شدن رابطه صمیمیت می‌خواهند. عدم درک این تفاوت از دلایل زیربنایی خیانتاست. 

خودشیفتگی

زنان خودشیفته بیشتر احتمال دارد وارد رابطه فرازناشویی شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند عشق‌بازی از جمله ویژگی‌های افراد خودشیفته است. این زنان در دیدن خیانت ناتوان هستند؛ زیرا آن‌ها تنها قادرند که نیازهای خودشان را ببینند و متصورند هیچ دلیلی نمی‌تواند مانع برآورده شدن این نیازها شود؛ حتی اگر دیگران در این میان آسیب ببینند و درد و رنج خیانت را تجربه کنند.

سبک دلبستگی

دلبستگی یک پیوند عاطفی است که افراد را نسبت به پایداری در روابط متعهد می‌کند. مسائل مربوط به دلبستگی جنبه‌های مختلف روابط صمیمانه فرد از جمله بعد عاطفی، تحمل فشارهای روانی و رفتارهای مراقبتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنان با دلبستگی ناایمن و اضطرابی بیشترین کشش را به داشتن روابط فرازناشویی دارند. 

تحصیلات بالا

برخی مطالعات نشان داده تحصیلات همبستگی معناداری با خیانت زنان دارد. زمانی که تحصیلات مرد نسبت به زن بالاتر باشد، زن به احتمال کمتری به همسرش خیانت می‌کند. رابطه مستقیمی بین سطح تحصیلات بالای زنان و خیانت وجود دارد، در واقع تحصیلات بالا باعث خیانت نمی‌شود بلکه تحصیلاتی که باعث ایجاد نگرش سهل‌گیرانه نسبت به خیانت شود درصد خیانت را بالا می‌برد.

اختلال هسیتریک

زنان هیستریکی که می‌خواهند پیوسته مورد ستایش دیگران قرار بگیرند، در صورتی که از همسر خود به میزان بالایی تحسین و تمجید دریافت نکنند، آن را از افراد دیگر جستجو می‌کنند.این مسئله مسیر خیانت را آسان می‌کند.

مشکلات روانشناختی

زنانی که دچار نوسانات خلقی، هیجانی و یا بی‌تفاوتی شدید می‌شوند، در صورتی که آگاهی از شرایط روانی خود نداشته باشند، ممکن است دیگران را مسئول حال خود بدانند. اين افراد تصور می‌کنند با تغییر افرادی که در ارتباط با آن‌ها هستند می‌توانند خوشحال‌تر و آرام‌تر باشند. در اين ميان احتمال دارد به خود حق دهند که روابط موازی با زندگی زناشویی خود داشته باشند.

فرصت 

فرصت از فاکتورهای مهمی است که اغلب در خیانت نقش مهمی دارد. شبکه‌های اجتماعی در به‌وجود آمدن فرصت خیانت اهمیت زیادی دارند. افراد در شبکه‌های اجتماعی با اشخاص نامناسب و فضاهایی که وسوسه خیانت را ایجاد می‌کنند مواجه هستند؛ همچنین فرصت بودن در شبکه‌های اجتماعی با افرادی که برای شخص خوشایند است و محدودیت‌های بیرونی از جمله قضاوت دیگران نیز وجود ندارد، در به‌وجود آمدن خیانت نقش مهمی دارد.

محدودیت‌های زیاد در دوران مجردی

سبک‌های فرزندپروری مستبدانه و دیکتاتوری باعث می‌شوند تا دختران صرفا برای تجربه رهایی و آزادی‌هایی که حق طبیعی زندگیشان است، تن به ازدواج‌های تحمیلی یا نامناسب دهند. این زنان بعد از جدا شدن از والدین سخت‌گیر خود به مرور ممکن است تصور كنند كه در زندگی خود باخته‌اند و با این نگاه به دنبال تجربه کردن و لذت بردن از زندگی خود به شیوه‌های افراطی و حتی تخریب‌کننده هستند. آن‌ها به خاطر خشمی که از دوران مجردی خويش دارند، خود را از هر نوع تعهد و احساس مسئولیتی که در گذشته پذیرفته بودند، رها دانسته و خیانت را نوعی انتقام از گذشته و والدین خود می‌دانند.

ازدواج بدون علاقه

ازدواج‌ بدون عشق و علاقه و تحمیلی اصولا تعهد را سست و متزلزل می‌کنند؛ چرا که تعهد یکی از سه فاکتور اصلی عشق است. زندگی زناشویی که در آن صمیمیت، میل و اشتیاق نسبت به هم وجود نداشته باشد، احتمال خیانت در آن بالا است.

رفتار در برابر خیانت زن

تغییر شرایط زندگی

افرادی که به دلیل شرایط کاری و یا موقعیت‌های خانوادگی به طور ناگهاني شرایط درآمدی بالایی را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار افراط و اعتیاد در لذت بردن شوند. بعضی از این افراد احساس می‌کنند لذت‌های موجود در چارچوب زندگی زناشویی، نمی‌تواند کافی باشد؛ بنابراین ممکن است به دنبال رابطه‌های جنسی فانتزی و لذت‌های خارج از رابطه زناشویی بروند.

اعتیاد

اعتیاد به مواد، رابطه جنسی، توجه و تحسین، خوش گذراندن افراطی و حتی کمک گرفتن و تکیه کردن به دیگران به شیوه افراط‌گونه، افراد را در پرتگاه خیانت قرار می‌دهد. زنانی که به طور اغراق‌آمیزی صرفا به دنبال برآورده کردن نیازهای خود هستند و به همسر خود توجه ندارند، به احتمال بیشتری دست به خیانت می‌زنند و توجهی به آسیب‌های وارده به همسر خود ندارند. 
 

نشانه‌های خیانت زنان

تمرکز زیاد بر ظاهر 

زنانی که به یک‌باره توجه خود را از جنبه‌های مختلف زندگی خود برداشته‌اند و تمرکز زیادی بر ظاهر خود دارند. دل مشغولی‌های این زنان کمتر روی تحکیم رابطه‌های قبلی است و همواره به دنبال رابطه‌های جدید هستند. این زنان به هر طریقی می‌خواهند ظاهر خود را تغییر دهند تا برای اطرافیانشان جذاب‌تر و زيباتر به نظر برسند. 

ایجاد حریم خصوصی

اگرچه داشتن حریم خصوصی از حقوق اولیه هر انسانی است؛ اما در شرایط خیانت این موضوع شکل دیگری به خود می‌گیرد. مثلا به یک باره طرز فکر خانمی تغییر می‌کند و با وسواس و توجه زیادی حریم خود را از دیگران جدا می‌سازد و یا نسبت به موبایل خود حساس شده و خیلی زیاد و غیر عادی از آن مراقبت می‌کند؛ به طوری که اگر همسر یا فرزندان کنجکاوی در مورد آن نشان دهند، با خشم زیاد و یا دستپاچگی رفتار می‌کند. این رفتارها می‌تواند زنگ خطر خیانت باشد.

تغییر ناگهانی برنامه زندگی

زنانی که تغییرات زیاد در مدت زمان اندک داشته‌اند، به طوری که در ظاهر، طرز فکر، رفتار و شبکه ارتباطی آن‌ها تغییرات چشم‌گیری اتفاق بیفتد. همچنین زنانی که محتوای گفتگویشان بیشتر در زمینه آزادی، استقلال، حقوق زنان بدون در نظر گرفتن حق و حقوق دیگران باشد؛ به شکلی که باعث شود اطرافیان احساس کنند دیگر او را نمی‌شناسند، ریسک اقدام به خیانت بالایی دارند. این افراد با همه قطع ارتباط کرده و ادعا می‌کند که چون فرد آزادی است پس می‌تواند هر نوع تصمیمی برای زندگی‌اش بگیرد. این نوع رفتارها نیز می‌توانند زنگ خطر خیانت باشند.

مقایسه شریک زندگی خود با دیگران

اگر خانمی در گذشته پذیرشِ خوبی از رفتارها یا ظاهر همسر خود داشته است ولی به یک باره همه ویژگی‌های همسرش به نظر او منفی و غیر قابل تحمل بیاید، در صورتی که مشکلات روانشناختی نداشته باشد، خطر خیانت باید بررسی شود.

فراموش‌کاری و نداشتن تمرکز

زنانی که بدون اتفاق بیرونی یا دلیل روشنی، تغییرات زیادی در تمرکزشان اتفاق می‌افتد، به طوری که مدام استرس داشته و یا کارهای روتین و همیشگی خود را فراموش کرده  به حدی که دچار خطای زمانی، مکانی یا گفتاری شوند، ممکن است درگیر یک رابطه عاطفی شده باشند.

واکنش به خیانت زنان

پرهیز از صحبت کردن و گذراندن وقت با همسر

رابطه زناشویی از سرمایه‌گذاری‌های زمانی، مالی، جنسی و عاطفی تغذیه می‌کند؛ بنابراین هنگامی که افراد از گذاشتن انرژی در همه یا بیشتر زمینه‌های مشترک رابطه خودداری می‌کنند، می‌تواند علامت خطری برای رابطه باشد.

برداشتن مبالغ بی‌دلیل از حساب

زنانی که در زمینه مدیریت مالی خود تغییرات چشم‌گیری به یک باره دارند؛ برای مثال حساب مشترک را خالی می‌کنند و یا به دلایل نامعلومی هزینه‌های زیادی را از حساب مشترکشان خارج می‌کنند، به احتمال بیشتری از زندگی مشترک خود خارج شده‌اند. 

استفاده بیش از حد شبکه‌های اجتماعی یا کامپیوتر شخصی

بودن زیاد در شبکه‌های اجتماعی به دلیل دور بودن از قضاوت دیگران، ایجاد فرصت برای رابطه‌های جدید، زمان نامحدود و ارتباط‌های بدون مرز، احتمال ورود به مسیرهای خیانت را بیشتر می‌کند.

یافتن وسایل جلوگیری از بارداری

اگر در وسائل شخصی همسر خود وسائل جلوگیری از بارداری می‌بینید که با سبک ارتباط جنسی شما و همسرتان همخوانی ندارد، بهتر است خطر خیانت را جدی بگیرید.

نحوه برخورد با خیانت زنان

عده بسیار کمی از زنان ممکن است در زمان خیانت احساس بدی نسبت به خود نداشته باشند. اغلب این افراد تلاش زیادی برای خارج شدن از این رابطه‌ها کرده و روزانه درگیر سرزنش خود برای متعهد نبودن به همسر خود هستند؛ بنابراین در این شرایط بايد سعی کنید به دور از قضاوت و سرزنش کردن به آن‌ها کمک کنید. با توجه به این‌که اغلب زنان درگیر در روابط فرازناشویی در گذشته تلاش‌های بي‌سرانجامي برای رهایی از خیانت انجام داده‌اند، کمک کردن به این افراد نیازمند وجود افراد حرفه‌ای در این زمینه است. شما می‌توانید برای یاری این افراد، خودتان شخصا به مشاور مراجعه كرده و راهنمایی‌های لازم برای کمک کردن به این افراد را دریافت کنید. همچنين مي‌توانيد این افراد را تشویق کنید تا از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرند. زوج‌درمانگران افرا کلینیک می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

چه زنانی بیشتر خیانت می‌کنند

نگاه سهل‌گیر به خیانت از عوامل بسیار مهم اين پديده در زنان است. زنانی که ارتباط‌های خارج از چارچوب خانواده را در رابطه والدینشان دیده‌اند و یا اطرافیانی داشته‌اند که درگیر رابطه‌های خیانت‌آمیز بوده‌اند، به احتمال بیشتری درگیر خیانت مي‌شوند. زنانی که دچار خشم‌های فروخورده از والدینشان و هر نوع چارچوب تعصب‌آمیزي بوده‎اند، به دلیل میل به عصیان و سرکشی ممکن است بیشتر خیانت کنند. همچنین زنانی که دچار مشکلات و اختلالات روانی از جمله اختلال مرزی، دوقطبی، خودشیفتگی و هیستریک هستند، به دلیل نقص در احساس گناه، عدم احساس مسئولیت نسبت به دیگران و عدم درک درد و رنج وارده به همسر ، بیشتر دچار خیانت می‌شوند.

مشاوره خیانت زنان در افرا کلینیک

مشاوران افرا کلینیک با مشاوره‌های تخصصی فردی و زوجی در این زمینه برای بالا بردن کیفیت زندگی مراجعین و سالم‌سازی ساختار زندگی افرادگام برمی‌دارند. در صورتی که شما مخاطب عزیز درگیر موضوع رابطه فرا زناشویی هستید، می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین این رشته برای زندگی خود تلاش کنید. ما به شما اطمینان مي‌دهیم در افرا کلینیک به دور از هر نوع قضاوت و یا مرزشکنی، به صورت حرفه‌ای، مشکلات شما بررسی شده و شما را برای رهایی از شرایط نامطلوب و دشواری که در آن قرار گرفته‌اید، آماده خواهيم ساخت .

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha