021-44273757 ، 02144273767

دلتنگی مرد و زن بعد از طلاق : روش رفع دلتنگی بعد از طلاق

 08 آذر 1399   10:12
 0
 4462

یکی از بحران‌های جدی که ممکن است در زندگی هر فردی اتفاق بیافتد، طلاق و شرایط بعد از جدایی است. طلاق تصمیم سختی است که زندگی افراد را بسیار دگرگون می‌کند. بعد از طلاق تجربه‌ای شبیه سوگ برای افراد اتفاق می‌افتد؛ احساس دلتنگی برای همسر سابق و زندگی که با او داشته، به سراغشان می‌آید. گاهی احساس دلتنگی که بعد از طلاق تجربه می‌شود، از احساس دلتنگی بعد از فوت یک عزیز هم سخت‌تر است. چرا که افراد متارکه کرده بعد از اطمینان از درستی طلاق دوباره به طلاق خود شک کرده و برای زندگی قبلی خود، احساس دردناک دلتنگی می‌کنند. آنها احتمالا وسوسه می‌شوند که به زندگی قبلی‌شان بر‌گردند؛ در واقع تحمل احساس دلتنگی اینقدر سخت است که اگر افراد ندانند چطور با آن کنار بیایند، ممکن است دست به کارهای اشتباهی بزنند که جبران آن به آسانی امکان پذیر نباشد. ما در این مقاله به احساس دلتنگی زنان و مردان متارکه کرده و روش‌های بر طرف شدن احساس دلتنگی بعد از طلاق می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره طلاق آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

دلایل دلتنگی بعد از طلاق

در روزهای اول بعد از طلاق ممکن است احساس بی حسی و یا بی تفاوتی داشته باشید؛ اما به مرور احساس دلتنگی به سراغ شما می‌آید. روزهای خوب، خاطرات و تجربیات روزهای اول زندگیتان را به یاد می‌آورید. ممکن است کم کم احساس کنید اشتباه کرده و مقصر همه‌ی اتفاقات شما بودید که بیشتر مقاومت نکردید. مشکلات رابطه‌تان کمرنگ شده و حتی ممکن است فکر کنید همسرتان همیشه خوب و ایده آل بوده و شما بودید که روش زندگی با او را بلد نبودید. با دور شدن از اختلافات و دعواهایی که داشتید، به اندازه قبل دیگر احساسات درماندگی، خشم و تنفر، را به یادتان نمی‌آورید. شما در زندگی‌ای هستید که باید تمام مسئولیت‌هایی که قبلا دو نفری آن را انجام می‌دادید حالا به تنهایی انجام دهید. اگر به خانه‌ی پدریتان برگشته باشید، ممکن است شرایط برایتان سخت و غیر قابل تحمل باشد و دلتان برای استقلالی که در زندگیتان داشتید، تنگ شود. قطعا هر اندازه که خودتان را برای زندگی بعد از طلاق کمتر آماده کرده باشید، این احساس تنهایی شدیدتر و حس دلتنگی برای شما طاقت فرساتر می‌شود.

دلایل دلتنگی بعد از طلاق

بیشتر بخوانید: راهکار حل اختلاف با همسر

راهکارهایی برای کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق

  1. تا 4 ماه نداشتن حس خوب، طبیعی است. زمان سوگواری برای حتی قوی‌ترین افراد هم، حداقل 4 ماه است. پس در این دوران شما احساس غم، بی انگیزگی، پشیمانی، بی ارزشی و بی هدفی را به میزان زیادی تجربه خواهید کرد؛ آگاهی از احساسات این دوران باعث پذیرش بیشتر شرایط و رفع نگرانی برای تجربه آنها می‌شود.

  2. در این دوران بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. گفتگو با افراد غیر حرفه‌ای ممکن است ناخودآگاه شما را به مسیری ببرد که دوره سوگواریتان را طولانی‌تر و غیر قابل تحمل‌تر کند. بنابراین گفتگو با یک فرد متخصص در این دوران، حتی برای مدتی کوتاه بسیار حائز اهمیت است. اگر چه ممکن است افراد تصور کنند که این گفتگو با مشاور یا رواندرمانگر مثل صحبت با هر فرد عاقل دیگری است، در حالی که اینطور نیست و گفتگوهای حرفه‌ای در این دوران مثل جراحی یک توده سرطانی، کار بسیار حساس و تخصصی است.

  3. با توجه به این که زمان‌های تنهایی احساسات ناراحت کننده به ذهن هجوم می‌آورد، هر زمان از شبانه روز که با این احساسات روبرو شدید، بلافاصله آنها در دفترچه‌ای یادداشت کنید و این دفترچه را تا زمان تمام شدن سوگواریتان با خود همراه داشته باشید.

  4. برای انجام تغییر در زندگی خود عجله نکنید، بهتر است بعد از طلاق از همان وسایل قبلیتان استفاده کنید و در صورت امکان، در همان مکان قبلی زندگی خودتان بمانید. چرا که روان انسان برای سازگاری با شرایط جدید، ظرفیت محدودی دارد. تغییرات زیاد ممکن است به شدت اضطراب آور باشد.

  5. تلاش زیادی برای خوشگذرانی نکنید. چرا که جنس این دوران سوگواری است پس خوشحالی زیاد در این دوره مثل ماسک زدن به چهره است. حس واقعی خود را پنهان نکنید و از آن خجالت نکشید.

  6. سعی کنید زمان مرور کردن اتفاقات گذشته را محدود کنید. مثلا دوبار در روز، ساعت 10 صبح و 14 بعد از ظهر به آن بپردازید و بقیه زمان‌ها از فکر کردن به گذشته خودداری کنید. چرا که ذهن تمایل زیادی به غرق شدن در افکار گذشته دارد.

  7. معاشرت با افرادی که شما را در تصمیمی که گرفتید، مردد می‌کنند و یا مدام از همسر سابق شما پیغام می‌آورند، را محدود کنید.

  8. از بدگویی در مورد همسر سابقتان به ویژه با فرزندتان پرهیز کرده و در هیچ شرایطی به خود اجازه بدگویی ندهید. 

  9. از پیگیری زندگی همسر سابقتان در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

  10. مسلما همسر سابق شما هم از این جدایی صدمه دیده است. پس تلاش کنید به او به شکل یک فرد آسیب دیده از این زندگی نگاه کنید و از او برای خود یک زجردهنده نسازید. چرا که خشم و کینه، تنها جسم و روان شما را مورد آسیب قرار می‌دهد.

  11. برای رهایی از احساس دلتنگی وارد رابطه‌ی جدیدی نشوید. چرا که شما در دوران بعد از طلاق مثل دونده‌ای هستید که پایش پیچ خورده و تا دوره نقاهتش طی نشده نباید در مسابقه دو شرکت کند.

  12. حتما برای انتخاب بعدی در زندگیتان، رابطه قبلی خود را با یک روانشناس تحلیل کنید تا دوباره در انتخاب خود، دچار همان اشتباهات گذشته نشوید.

راهکارهایی برای کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق

بیشتر بخوانید: جدایی و مدیریت زندگی پس از طلاق؛ بازگشت به زندگی بعد از طلاق

رفع دلتنگی بعد از جدایی با مشاوره روانشناسی افراکلینیک

مراجعینی که برای رفع احساسات ناخوشایند بعد از طلاق مراجعه می‌کنند، در مرحله اول توسط یک روانشناس مورد ارزیابی بالینی قرار می‌گیرند؛ در صورتی که زمان جدایی آنها کمتر 4 ماه گذشته باشد با گذراندن جلسات مشاوره به مراجع کمک می‌شود تا شرایط سوگ و اتمام زندگی با همسرش را بپذیرید و در صورت داشتن فرزند (با توجه به تاثیر طلاق بر فرزند دختر و پسر)، راهکارهای مناسب برای تعاملات جدید با همسر سابق و فرزند خود را آموزش می‌بینند. در صورتی که بیش از 4 ماه از طلاق مراجع گذشته باشد و شرایط دلتنگی و افسردگی نه تنها کم نشده بلکه حتی افزایش نیز پیدا کرده باشد، بر اساس میزان افت عملکرد فردی و اجتماعی، درمان دارویی همراه با رواندرمانی به مراجع پیشنهاد می‌شود تا شرایط زندگیش سریع تر به وضعیتی قابل کنترل در آید. 

برای دریافت مشاوره بعد از طلاق می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :

یاد آوری روزهای خوب و خاطرات و تجربیات روزهای اول زندگی، کمرنگ شدن مشکلات رابطه و مقصر شمردن خود، دلتنگی برای استقلال در خانه خود و ... دلایل دلتنگی بعد از طلاق هستند.

به خود برای سوگواری بعد از طلاق زمان بدهید - با یک مشاور حرفه‌ای صحبت کنید - احساسات ناراحت کننده خود را جایی یادداشت کنید - برای انجام تغییر در زندگی خود عجله نکنید - تلاش زیادی برای خوشگذرانی نکنید - مرور کردن اتفاقات گذشته را محدود کنید

بله. مراجعینی که برای رفع احساسات ناخوشایند بعد از طلاق مراجعه می‌کنند، در مرحله اول توسط یک روانشناس مورد ارزیابی بالینی قرار می‌گیرند؛ در صورتی که زمان جدایی آنها کمتر 4 ماه گذشته باشد با گذراندن جلسات مشاوره به مراجع کمک می‌شود تا شرایط سوگ و اتمام زندگی با همسرش را بپذیرید و در صورت داشتن فرزند راهکارهای مناسب برای تعاملات جدید با همسر سابق و فرزند خود را آموزش می‌بینند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha