021-44273757 ، 02144273767

تاثیر طلاق والدین بر فرزندان و چگونگی کاهش این اثرات

 28 آبان 1399   12:39
 0
 3332

نگرانی در مورد تاثیر طلاق بر فرزندان یکی از دغدغههای والدین در شرف طلاق است. والدین علاوه بر مشکلاتی که با هم دارند در مورد آینده فرزندان و مشکلاتی که آنها با جدایی والدین باید با آن دست و پنجه نرم کنند، مدام تحت فشار و نگرانی هستند. گاهی با وجود شرایط سخت زندگی حاضرند آن را تحمل کنند تا به فرزندانشان برچسب بچه طلاق نخورد. ما در این مقاله به تاثیرات طلاق بر فرزندان، علایم و نشانه های تاثیر جدایی و راهکارهای کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان میپردازیم.

برای دریافت مشاوره طلاق تلفنی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

تاثیر طلاق والدین بر فرزندان چیست؟

ممکن است از خود بپرسید تاثیر طلاق والدین بر فرزندان چقدر است؟ تحقیقات نشان میدهد، كودكان هنگام جدایی والدین، درگیری و افسردگی كمتری نسبت به كودكانی كه والدین آنها در مشاجره مدام هستند، تجربه میکنند. درگیریهای لفظی یا فیزیکی والدین بر سر اختلافات آسیبهای جبران ناپذیری میزند، خواه متأهل بمانید و یا طلاق بگیرید. بنابراین اگر از تاثیر طلاق بر فرزندان میگوییم، باید بدانیم که این درگیری و بالاگرفتن تعارضات و اختلافات بین پدر و مادر است که اثرات مخرب مستقیم بر روان فرزندان میگذارد و نه لزوماً طلاق.

تاثیر طلاق والدین بر فرزندان چیست

جدایی و مدیریت زندگی پس از طلاق نیازمند یک راهنما و مشاور در این زمینه است، ارتباط با مشاورین به شما کمک میکند با آرامش بیشتری دوران پس از طلاق را بگذرانید. آنها با ارائه راهکارهای مناسب در برخورد با فرزندان باعث سازگاری و پذیرش فرزندان با سبک جدید زندگی میشوند.مشاوران طلاق، با کمک به شما در حل مسائل مختلف حقوقی، رفاه فرزندان و خانواده را مد نظر دارند.

علائم و نشانه‌های تاثیر جدایی والدین بر فرزندان

این تاثیر بر اساس گروه سنی فرزندان و علت جدایی، متفاوت است.اغلب، بچه‌ها از یک یا هر دو والد عصبانی، گیج یا ناامید میشوند. فرزندان به ویژه گروه سنی زیر دبستان به شدت خود را عامل جدایی والدینشان می‌دانند و به دلیل احساس گناه زیادی که دارند علایمی مثل اضطراب بالا، تحریک پذیری، مشکلات رفتاری، کناره گیری اجتماعی یا مشکل در خواب پیدا می‌کنند. کودکان ممکن است توجه و تمرکزشان در کلاس و درس کاهش یابد و در برخی  موارد ممکن است در نگرش‌های بعدیشان نسبت به روابط عاشقانه در آینده تاثیر منفی بگذارد؛ در نتیجه هرچقدر والدین بیشتر بتوانند علت جدایی‌شان را شفاف سازی کنند برای وضعیت سلامت روان فرزندان بهتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزند دختر


راهکارهای کاهش اثر طلاق بر فرزندان

  • طلاق را با زبانی ساده توضیح دهید

در صورت امکان، هر دو والدین در مورد علت طلاق با فرزندان صحبت کنند و حتی بهتر است این گفتگو به طور مشترک با فرزندان انجام شود. آنها می‌توانند توضیح دهند، به عنوان مثال، "مامان و بابا نمی‌توانند با هم خوشحال باشند به خاطر همین تصمیم گرفته‌ایم که در خانه‌های جداگانه زندگی کنیم. این تصمیم برای همه ما بهتر خواهد بود. " به فرزندان خود اطمینان دهید که آنها همیشه عشق هر دوی شما را خواهند داشت و در مورد نحوه بودن با هر کدام را برایشان توضیح دهید. به عنوان مثال، "شما آخر هفته‌ها را با بابا خواهید بود. بقیه اوقات شما با مامان هستید." برای بچه‌های خردسال می‌توانید چیدمان جدید را با عروسک‌ها آموزش دهید. تنظیم یک تقویم همچنین به بچه ها کمک می‌کند تا اطمینان بیشتری داشته باشند که با هر دو والد می‌توانند وقت بگذرانند.

  • گفتگو در رابطه با تاثیر طلاق بر فرزندان

در مورد احساساتی که بچه‌ها به طور طبیعی با شنیدن طلاق پیدا می‌کنند، با آنها صحبت کنید. ممکن است توضیح دهید، "احساس ناراحتی و عصبانیت از طلاق طبیعی است. کنار آمدن با این احساسات سخت است. وقتی عصبانی یا غمگین شدید به مامان یا من بگویید؛ می‌توانید بگویید ، "من ناراحت هستم"، "من باید صحبت کنم" و "ما به شما کمک خواهیم کرد." "بچه‌های خود را تشویق کنید، هر زمان که او نیاز داشته باشد، حاضرید به صحبت‌های او گوش دهید و هر احساسی را که دارند، به جز احساس گناه در مورد طلاقتان قبول کنید. گاهی اوقات بچه‌ها احساسات خود را در درون خود نگه می‌دارند. زیرا نمی‌خواهند شما را ناراحت کنند. با پرسیدن "احساسات در مورد جدایی مامان، بابا چیه؟" سر صحبت را با او باز کنید.

  • برداشتن احساس گناه از دوش فرزندان

به بچه‌های خود اطمینان دهید که طلاق تقصیر آنها نیست. بچه‌ها تمایل به "خود مرکز بینی" دارند و فکر می‌کنند، رفتار یا افکار آنها باعث وقایع ناگوار می‌شود. کودکان باید بدانند که بزرگسالان براساس افکار خود این تصمیم را گرفته‌اند و علت جدایی پدر و مادر هیچ ارتباطی با آنها ندارد.

راهکارهای کاهش اثر طلاق بر فرزندان

 ​​​​مشاوران افرا کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره کودک تلفنی هستند.

  • پرهیز از بدگویی از یکدیگر 

حتی اگر عصبانی از همسر خود هستید از بد گویی و سرزنش کردن او و خانواده‌اش خودداری کنید. کودکان هر دو والد خود را دوست داشته و به آنها احتیاج دارند. آنها به راحتی تحت تاثیر احساسات شما قرار گرفته و احساس بدی به والد دیگر پیدا کرده و این مانع گفتگوی آزاد با والد دیگر می‌شود. کودکان باید احساس کنند هر دو پدر و مادرشان ارزشمند هستند.

  • قبل از ترک خانه به فرزندان خود اطلاع دهید

قبل از اینکه یکی از والدین خانه را ترک کند، به فرزندان خود اطلاع دهید. اگر بچه ها بتوانند از خانه دوم بازدید کنند و بدانند کجا می‌خوابند، احساس کنترل بیشتری در زندگی می‌کنند. یک روش کاهش اثر طلاق بر فرزندان همین است که کودکان را با کمک در چینش مبلمان آپارتمان و آوردن برخی از وسایلشان درگیر کنیم.

  • کمک گرفتن از مشاور

اگر با یک متخصص یا خانواده درمانگر با تجربه طلاق در ارتباط باشید، می‌تواند به شما راهنمایی کند چگونه از پس شرایط سخت پیش آمده، برآیید؛ همچنین گفتگوی کودکان با یک درمانگر می‌تواند برای آنها بسیار سودمند باشد؛ چرا که در این گفتگو اغلب در بیان احساساتی که فکر می‌کنند به والدینشان آسیب می‌رسانند، راحتتر هستند و این بیان آزاد تاثیر منفی جدایی والدین بر فرزندان را کاهش می‌دهد.

  • آگاهی از رفتارهای بازگشتی در کودکان

توجه داشته باشید که وقتی والدین طلاق می‌گیرند، گاهی فرزندان به رفتارهای گذشته‌ی خود واپسروی می‌کنند. غیر معمول نیست که کودکان رختخواب خود را خیس کنند، یا از حرف شنوی امتناع کنند. آنها به وقت بیشتر، پشتیبانی و ارتباطات آزادتر برای پذیرش این جدایی نیاز دارند. با گذشت زمان، این علائم با سازگاری با تغییرات از بین می‌رود. برنامه ریزی و تکرار بعضی برنامه‌های مورد علاقه بچه ها مثل گذشته، این احساس را به آنها می‌دهد که زندگی مثل همیشه ادامه خواهد داشت. تردیدی وجود ندارد که طلاق برای همه افراد سخت است. اما اگر فرزندان همچنان احساس دوست داشته شدن توسط والدین خود را داشته باشند و والدین برای ایجاد یک فضای آرام و پایدار برای فرزندان خود تلاش کنند، کودکان می‌توانند خود را با شرایط جدید سازگار کرده و آرام‌تر شوند. زیرا می‌بینند همه چیز به یک روال عادی تبدیل شده است.

برای دریافت مشاوره طلاق تلفنی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha