021-44273757 ، 02144273767

تاثیر جدایی والدین بر روحیه و شخصیت پسرها

 05 شهریور 1401   14:22
 0
 1455

طلاق و جدایی والدین یکی از رخدادهای بسیار مهم در زندگی کودکان خواهد بود. در این میان ممکن است به فرزندان پسر کمتر از فرزندان دختر اهمیت داده شود و تصور بر این باشد که آن‌ها راحت‌تر با این مسئله کنار می‌آیند.

همین باور عمومی باعث می‌شود، فرزندان پسر در شرایط طلاق والدین نتوانند احساسات و افکار خود را بیان کرده و دست به رفتارهای خطرناکی بزنند؛ زیرا آن‌جایی که زبان قادر به بیان هیجانات و افکارمنفی نباشد، مغز به دنبال راه فرار از طریق رفتارهای آسیب‌زننده خواهد بود. رفتارهایی همچون پرخاشگری، رانندگی پرخطر، مصرف بیش از حد الکل و سیگار، سومصرف مواد و ... .

از آن‌جایی که جنسیت فرزندان ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به طلاق باشد، در این مقاله از سایت افراکلینیک به موضوع تاثیر طلاق بر فرزند پسر پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود جهت آشنایی بیشتر با  آسیب‌های طلاق بر فرزندان پسر، این مقاله را مطالعه کنید. 

 تاثیر جدایی/طلاق والدین بر پسرها

تاثير جدايی والدين بر روحيه و شخصيت پسرها

طلاق با توجه به سن و جنسیت کودکان می‌تواند تاثیرات مختلفی بر آن‌ها داشته باشد. تاثیر طلاق والدین بر فرزندان پسر به شرح زیر است:

  • پسرها به احتمال بیشتری نسبت به طلاق و جدایی والدین با عصبانیت، پرخاشگری و رفتارهای پرخطر واکنش نشان می‌دهند. مشکلات تحصیلی و فرار از مدرسه در بین فرزندان پسری که والدینشان طلاق گرفته‌اند بیشتر دیده شده است. همچنین پسران نوجوانی که والدینشان از هم جدا شده اند، در معرض خطر برای درگیر شدن در رفتارهای بزهکارانه هستند.
  • وقتی یکی از والدین خانه را ترک می‌کند، پسرها به احتمال بیشتری از افسردگی رنج می‌برند، به‌ویژه وقتی پسری نتواند به طور مداوم با والدینش وقت بگذراند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی والدین طلاق می‌گیرند، سطح رفاه روانی و عزت نفس پسران جوان می‌تواند کاهش یابد، به خصوص زمانی که تعارض در بین والدین بسیار واضح است. 
  • پسرها همچنین ممکن است ارتباط خود را با والدینی که با آن‌ها زندگی می‌کنند از دست بدهند؛ زیرا فرزندان پسر ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنند تا خانواده را تامین کنند و خانه را اداره کنند.
  • پسرها به احتمال بیشتری خود را مقصر فروپاشی خانواده می‌دانند و این مسئله احساس گناه شدیدی را در آن‌ها ایجاد خواهد کرد. 
  • از دست دادن پدر پس از طلاق می‌تواند تأثیر منفی بر پسران جوان بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بیشتر کودکان پس از چند سال ارتباط منظم با پدر، ارتباط با او را به دلایلی از دست می‌دهند. برخی از محققان دریافته‌اند که از دست دادن پدر ممکن است سازگاری و رشد پسران را پیچیده‌تر كند یا به تاخیر بیندازد. به همین دلیل، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که پسرها، به‌ویژه آن‌هایی که وارد دوران نوجوانی می‌شوند، نیاز به مشارکت مستمر پدرشان برای کمک به سازگاری با طلاق دارند.

چطور می‌توان تاثیر طلاق والدین بر پسرها را کاهش داد؟

  1. مهارت تنظیم هیجان را به او بیاموزید: پسرها اغلب احساس‌ها و هیجان‌های خود را پنهان می‌کنند تا به اصطلاح عامیانه مردانه به نظر برسند. پسرها ممکن است بخواهند از والدین خود محافظت کنند و از صحبت در مورد درد، غم و نگرانی خود امتناع کنند، یا ممکن است با رفتار نادرست احساسات خود را نشان دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به پسرها در شرایط سخت جدایی والدین این است که او را تشویق کنید تا احساساتش را شناسایی کند و در مورد آن‌ها صحبت کند. به او این پیام را منتقل کنید که علی‌رغم تمام خستگی‌ها و اضطراب‌هایی كه تحمل می‌كنيد، همیشه برای گوش دادن به او وقت دارید.
  2. روی خودتان كار كنيد: نگرش شما نیز عامل مهمی در نحوه سازگاری پسرتان با طلاق است. اگر خود را قربانی می‌دانید یا به دنبال مقصر می‌گردید، پسرتان باورهای شما را منعکس می‌کند. اگر با چالش‌های خود روبرو شويد، به دنبال راهی برای حل كردن مسئله و يافتن کمکی برای خود باشید و تمام تلاش خود را برای سازگاری با زندگی جدید انجام دهید، پسرتان از شما یاد خواهد گرفت.
  3. سعی نکنید احساسات پسرتان را اصلاح کنید: شما می‌توانید درک، تشویق و حمایت را ارائه دهید؛ زیرا با تلاش برای احساس پسرتان به بن‌بست خواهید خورد. جملاتی مثل «احساس گناه نداشته باش!»، «نباید گریه کنی!»، کمکی به فرزند شما نمی‌کند. گوش دادن فعال و همدلانه و تشویق‌ او برای صحبت کردن با شما می‌تواند مثمر ثمر باشد. 
  4. محیط خانه را آرام نگه داريد: از جنگ و جدال در برابر فرزندتان بپرهیزید. این کار پیامدهای منفی بر روان پسرتان خواهد گذاشت. به عنوان یک فرد بالغ، علی‌رغم تمام مشکلات و تعارض‌هایی که وجود دارد، زمانی را به فرزندتان اختصاص دهید و سعی کیفیت رابطه خود را ارتقا دهید.
  5. درک مرزهای سالم: با تمام تغییراتی که می‌تواند در نتیجه طلاق ایجاد شود، فرصت‌های زیادی برای مدل‌سازی مرزهای سالم برای بچه‌ها وجود دارد. آن‌ها ممکن است درس‌های مهم بین فردی را بیاموزند؛ در حالی که کودکان با والدین متاهل این فرصت را ندارند. اگر می‌خواهید فرزندانتان مرزبندی را به‌عنوان تقویت‌کننده‌ای تجربه کنند، تسلط بر تعیین مرز برای خودتان کلیدی است. برای مثال به عنوان مادر در زمانی که فرزندتان با پدرش وقت صرف می کند از او سوالاتی از جمله "بابا با خانمی رابطه داشت؟ بابا در مورد زندگیش چی میگه؟ که مربوط به زندگی شخصی همسر سابقتان است را نپرسید.

تاثیر جدایی بر شخصیت فرزند پسر

جدایی والدین رویدادی نیست که اکثر کودکان هنگام تصور مسیر زندگی خود آن را پیش‌بینی و آرزو کنند. با این حال مهم‌ترین عامل در زندگی کودک عشق است و دو خانواده تک والدی می‌توانند به اندازه خانواده‌های سالم حمایت و محبت را برای فرزندانشان تامین کنند. وقتی به جدایی خود به عنوان فرصتی برای کشف عشق عمیق‌تر و درس‌های بزرگ نگاه کنید، اثرات بلندمدت طلاق بر فرزندان شما می‌تواند مثبت باشد.

افراکلینیک چه خدماتی برای فرزندان پسر طلاق دارد؟

از آن‌جایی که در روند جدایی و طلاق، چالش‌ها و استرس والدین به اوج خود می‌رسد، کلینیک روانشناسی افرا با ارائه خدماتی همچون خانواده‌درمانی، مشاوره طلاق، مشاوره کودک و روان‌درمانی فردی می‌تواند در کنار شما باشد. بسیاری از مسائل و دشواری‌های زندگی به تنهایی حل نخواهند شد و نیاز به افرادی متخصص و کارشناس وجود دارد. متخصصین افرا کلینیک، مسیر پرتلاطم تعارض‌های شما را با تزریق سرمایه‌های روانشناختی آسان می‌کند.  

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha