021-44273757 ، 02144273767

تاثیر جدایی والدین بر روحیه و شخصیت دختران

 22 مرداد 1401   08:22
 0
 1270

طی سال‌های اخیر ساختار خانواده در بسیاری از جوامع تغییر کرده است. زندگی خانوادگی از ثبات کمتری برخوردار بوده و پیوندهای زناشویی به آسانی گسسته می‌شوند. . این تعارض‌ها و نارضایتی از زندگی زناشویی مشکلات فراوانی برای کودکان به‌وجود می‌آورد چرا که خانواده مرکز دنیای کودکان بوده و بسیاری از باورهای بنیادین افراد در رابطه با ارزشمندی خود، دیگران و جهان پیرامون در دوران کودکی و در کانون خانواده شکل می‌گیرد؛ بنابراین طلاق و جدایی والدین یکی از رخدادهای بسیار مهم در زندگی کودکان خواهد بود. 

از آن‌جایی که جنسیت فرزندان ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به طلاق باشد، در این مقاله از سایت افراکلینیک به موضوع تاثیر طلاق بر فرزند دختر پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود جهت آشنایی بیشتر با  آسیب‌های طلاق بر فرزندان دختر  این مقاله را مطالعه کنید.


برای دریافت مشاوره طلاق می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767


تاثیر طلاق بر فرزند دختر

تاثير جدايی والدين بر روحيه و شخصيت دخترها

طلاق بسته به عوامل متعددی از جمله سن و جنسیت می‌تواند به شکل‌های مختلف بر فرزند شما تأثیر بگذارد. تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر و پسر تا حدودی متفاوت است.  تحقیقات نشان می‌دهد که دختران جوان تا یک سال علائمی مانند اضطراب، افسردگی و احساس خشم دارند. این علائم اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند. ایجاد یک رابطه قوی با مادران  پس از طلاق به دختران کمک می‌کند تا در مدت زمان کمتری با شرایط جدید سازگاری و انطباق پیدا کنند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق می‌تواند بر فعالیت‌های تحصیلی و شغلی دختران جوان تأثیر منفی بگذارد. متأسفانه، حدود 10 درصد از دختران جوانی که طلاق را پشت سر گذاشته‌اند، گزارش کرده‌اند که تمایلشان به موفقیت در مدرسه کاهش یافته است. با این حال، به طور متوسط، بیشتر دختران در مدرسه و فعالیت‌های شغلی خوب عمل می‌کنند، به‌ویژه اگر از حمایت حداقل یکی از والدین برخوردار باشند.

اثرات طلاق می‌تواند رشد جسمانی دختران نوجوان را تغییر دهد. یکی از یافته‌های جالب این است که دختران نوجوانی که والدینشان طلاق گرفته‌اند و یا والدین ازدواج مجدد کرده‌اند دچار بلوغ زودرس می‌شوند. بسیاری از این دختران جوان از نظر عاطفی برای تغییراتی که به دلیل بلوغ ایجاد می‌شوند آماده نیستند. به همین دلیل، والدین باید آماده باشند که زودتر این تغییرات بدنی را با دختران خردسال خود در میان بگذارند تا آن‌ها سریع‌تر یاد بگیرند که چگونه با این تغییرات کنار بیایند.

بسیاری از مادران طلاق‌گرفته، دختران خود را مانند یک دوست یا خواهر صمیمی توصیف می‌کنند و این احساس را دارند که می‌توانند با آن‌ها در مورد هر چیزی صحبت کنند، از جمله مشکلات مربوط به روابط عاشقانه، افسردگی، تنهایی، و استرس‌های مالی. 

در صورتی که این مسائل برای کودکان و نوجوانان قابل درک نبوده و بهتر است مادران نگرانی‌های خود را در این زمینه با افراد متخصص مطرح کنند. کودکان به والدینی نیاز دارند که به آن‌ها آموزش دهند و در زمان‌های مناسب در فرآیند رشدشان به آن‌ها کمک کنند. وقتی والدین بیش از حد مشکلات شخصی خود را فاش می‌نمایند، فشار روانی زیادی به فرزندان خود منتقل می‌کنند.

چطور می‌توان تاثیر طلاق والدین بر دخترها را کاهش داد؟

بسیاری از والدین احساس می‌کنند که در صورت جدایی، عواقب منفی ناشی از طلاق، فرزندانشان را برای همیشه آزار داده و به آن‌ها آسیب میزند. در حالی که این کودکان در معرض خطر بیشتری برای مشکلات مختلف هستند، واقعیت این است که اکثر کودکان بسیار انعطاف‌پذیر بوده و به خوبی با طلاق سازگار می‌شوند. با وجود اينكه طلاق یک رویداد تغییردهنده زندگی خواهد بود و بیشتر آن‌ها آرزو می‌کنند که ای کاش هرگز طلاق اتفاق نمی‌افتاد؛ اما اکثر کودکان به طور دائمی در اثر طلاق آسيب نخواهند ديد. آن دسته از کودکانی که مستقل، بالغ و درگیر فعالیت‌های فوق برنامه هستند، پس از طلاق مشکلات کمتری خواهند داشت.

تاثیر جدایی/طلاق والدین بر دختران

شناخت اثرات طلاق بر فرزندان به شما کمک می‌کند تا بتوانید به فرزندان خود کمک کنید با شرایط جدید سازگاری و انطباق پیدا کنند. مهمترین نکاتی که به شما  کمک می‌کند عبارت است از :

  • گاهی اوقات، فرزندان طلاق بیش از حد روی رابطه «شکست خورده» تمرکز می‌کنند و تصور می‌کنند که سرنوشت مشابهی برای آن‌ها رقم خواهد خورد. با دخترتان در مورد طلاق و دیدگاه خود در مورد عشق و روابط صریح باشید. او را تشویق کنید تا مزایای یک زندگی مشترك سالم و عاشقانه را ببیند.
  • اطمینان دادن به فرزندتان با عناصر باثبات زندگی خانوادگی باعث می‌شود تمرکز او از خانواده گرفته شود و آن را در درس‌هایش به کار ببندد. ارتباطات باز را تشویق کنید و توضیح دهید که روال‌ها چگونه تغییر خواهند کرد. عباراتی مانند «هر روز مامان و بابا را می‌بینی، اما ما به عنوان یک خانواده با هم زندگی نمی‌کنیم» و «تو همچنان در همان مدرسه درس می‌خوانی و در یک خانه زندگی می‌کنی» ممکن است به او ثبات لازم را بدهد. ذهن او را از نگرانی بیش از حد آزاد کنید.
  • اعتبار بخشیدن به احساسات او و تشویق او به برقراری ارتباط آشکار و صادقانه با شما، به کاهش احساس اضطرابی که تجربه می‌کند کمک خواهد كرد. به او اجازه دهید تا احساساتش را در مورد این اختلال در زندگی‌اش به طور شفاف ابراز کند، حتی اگر چیزی باشد که برای شما به عنوان والدین شنیدنش سخت باشد. ابراز نارضایتی شما از طلاق فقط بر اضطراب او می‌افزاید و امکان خود افشایی را برای او سخت می کند.
  • دخترها باید احساس کنند که بین والدین احترام مثبت وجود دارد. بنابراین، والدین  هیچگاه نباید در حضور دختر خود از یکدیگر بدگویی کنند. دخترها به این موضوع حساسیت ویژه‌تری دارند؛ اما اين دليل نمی‌شود كه در برخی از پسرها نیز این چنین نباشد. 
  • برای کمک به کاهش احتمال بی‌حوصلگی، اگر والدین طلاق‌گرفته، خصومت خود را در زمان حضور فرزندان به حداقل برسانند، واقعاً مفید است. پدرها نیز به ارتباط منظم و مداوم با دختران خود ادامه دهند.
  • به انتخاب‌های فرزندپروری همسر سابق خود احترام بگذارید و بدون در نظر گرفتن احساسات خود نسبت به همسر قبلی یا طلاق، برای ادامه فرزندپروری فرزندان خود با یکدیگر همکاری کنید. اثرات قدرتمند طلاق بر دختران نوجوان زمانی که والدین با هم همکاری می‌کنند کاهش می‌یابد. با وجود منحل شدن ازدواجشان، آن‌ها همیشه پدر و مادر بوده و خواهند بود؛ بنابراین می‌توانند برای ایجاد عزت نفس دختران نوجوان و تقویت احساس امنیت آن‌ها گام‌های خاصی بردارند.

 افراکلینیک چه خدماتی برای فرزندان دختر طلاق دارد؟

طلاق در هر صورت اثرات خود را بر فرزندان شما خواهد گذاشت؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که تاثیر آن را تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم. بسیاری از مسائل و دشواری‌های زندگی به تنهایی حل نخواهند شد و نیاز به افرادی متخصص و کارشناس وجود دارد. کلینیک روانشناسی افرا با ارائه خدماتی همچون خانواده‌درمانی، مشاوره طلاق، مشاوره کودک و روان‌درمانی فردی می‌تواند در این مسیر کنار شما باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha