021-44273757 ، 02144273767

طلاق عاطفی زوج ها ؛ مهم ترین نشانه‌های طلاق عاطفی

 05 آذر 1399   16:32
 0
 1658

ممکن است برخی از ما با شنیدن کلمه‌ی طلاق تنها حالت جدا زندگی کردن همیشگی زن و مرد از هم را متصور شویم؛ اما در دنیای روابط، مفهومی به اسم طلاق عاطفی نیز وجود دارد. اتفاقی که امروزه برای بسیاری از زوج‌هایی که زیر یک سقف زندگی می‌کنند، می‌افتد. در واقع این زوج‌ها هیچگاه به صورت رسمی و قانونی جدا نشده‌اند؛ اما از نظر عاطفی مدتهاست که جدا هستند.

برای دریافت مشاوره خانواده به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی زمانیست که احساس پیوستگی شما با همسرتان و احساس صمیمیت از بین می‌رود. شما در یک منزل زندگی می‌کنید، بر سر یک میز غذا می‌خورید و حتی همچنان اتاق خواب مشترکی دارید. اما بیشتر احساس می‌کنید با یک غریبه هم‌خانه هستید. مسائل دو نفره برای شما معنا ندارد و انگار شما تنها با خودتان در ارتباط هستید. معمولا از مسائل هم بی‌خبر هستید و کمتر برای هم نگران می‌شوید. گاهی احساس می‌کنید علاقه و انگیزه‌ای برای ادامه رابطه ندارید و آنقدر خسته‌اید که انرژی برای ترمیم مشکلات بینتان ندارید. گاهی فکر می‌کنید اگر عواملی چون فرزندان یا مشکل مالی یا بر چسب‌های اجتماعی و ... نبود تا الان احتمالا طلاق گرفته بودید؛ اسما زن و شوهر هستید اما احساس رابطه‌ی زوجی بینتان وجود ندارد. هیچ چیزی با کیفیت بالا برای شما اتفاق نمی‌افتد. مثلا رابطه‌ی جنسی ندارید یا رابطه‌تان بدون علاقه فقط برای رفع نیاز است.

طلاق عاطفی چیست

نشانه‌های طلاق عاطفی چیست؟

  • رابطه‌ی عاطفی‌ای بین شما وجود ندارد.
  • نسبت به مسائل همدیگر بی‌تفاوت هستید.
  • بحث‌هایتان معمولاً بی‌نتیجه و بی‌پاسخ می‌ماند یا حتی به مرحله‌ای رسیده‌اید که از مشکلی انتقاد نمی‌کنید و آنقدر احساس بی‌اهمیتی و بی‌مسئولیتی نسبت به مسائل هم دارید که اصلا موضوعی برای بحث کردن ندارید.
  • برای خانه و مسئولیت‌های خانه معمولا وقت نمی‌گذارید.
  • بیرون از خانه آدم خوشحال‌تری هستید و معمولاً وقت بیشتری را بیرون از منزل سپری می‌کنید.
  • رابطه‌ی جنسی ندارید و یا روابطتان بی‌کیفیت و بدون معاشقه است.
  • تمام توجه و تمرکزتان بر موضوعاتی خارج از رابطه‌تان است مثل مسائل کاری، تحصیلی یا فرزندان
  •  نسبت به هم بی‌اعتماد هستید.
  • احساس می‌کنید وابستگی به همسر خود ندارید.
  • انگار صدای شما شنیده نمی‌شود و یا همسرتان برای شما وجود ندارد.

دریافت مشاوره طلاق تلفنی در افرا کلینیک

به چه دلایلی طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد؟

  • عدم صداقت در بیان نیازها، انتظارات و احساسات 
  • عدم شناخت احساسات خود و همسرتان و عدم توانایی در بروز موثر آنها
  • عدم مهارت گوش دادن
  • مشکلات کاری، سرگرم بودن افراطی به کار و هم بیکاری
  • نداشتن مهارت‌های کلامی
  • خشونت و همسر آزاری
  • در بعضی موارد اختلاف سنی زیاد
  • ازدواج‌هایی که به دلیل اصرار دیگران یا منفعت‌های اجتماعی و شغلی اتفاق می‌افتد
  • انواع خیانت و رابطه‌های فرازناشویی
  • عدم پذیرش تفاوت‌های فرهنگی
  • مشکلات روانشناختی و شخصیتی همسر
  • نداشتن آگاهی نسبت به مهارت‌های زندگی مثل مهارت حل تعارضات و ارتباط موثر
  • مشکلات جنسی

طلاق عاطفی بر فرزندان چه تاثیری دارد؟

بزرگ شدن کودکان در بستر خانواده‌ای که روابط سردی بین آنها برقرار است و عشق و علاقه‌ای در روابطشان نیست، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. کودکان در این خانواده‌ها تعامل درست، عشق ورزی و مهرورزی را یاد نمی‌گیرند و در بزرگسالی دوباره نقش پدر و مادر خود را بازی می‌کنند. کلام و مهارت‌های کلامی کودکان رشد مناسبی نمی‌کند. ممکن است آنها به اختلالات رفتاری مثل ناخن جویدن کودک، شب ادراری و...؛ مشکلات روانشناختی مثل افسردگی‌های دوران کودکی، بیش فعالی و... دچار شوند. در روابطشان با همسالان ممکن است نقش قربانی و یا حتی آزارگر را داشته باشند. مهارت‌های زندگی کودکان در چنین محیط‌هایی رشد نخواهد کرد. خلاقیت و شادی‌های کودکانه آنها اگر در سنین پایین باشند، سرکوب می‌شود. در عملکرد تحصیلی خود دچار افت می‌شوند. اگر فرزند شما در سنین نوجوانی و دوران بلوغ باشد، طلاق عاطفی آنها را هر روز افسرده‌تر می‌کند و گاهی ممکن است به این فکر کنند که آنها باعث و بانی این رابطه‌ی آسیب خورده هستند. طلاق عاطفی در نوجوانی، می‌تواند نوجوانان را به سمت رفتار‌های پرخطر مثل رابطه ی جنسی پرخطر، استفاده از مواد مخدر و در بعضی موارد حتی به فرار از منزل سوق دهد. از تاثیر طلاق بر فرزند دختر می‌توان به علائمی مانند اضطراب، افسردگی و احساس خشم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: زوج‌ درمانی چیست و چه زمانی به زوج درمانی نیاز هست؟

اما اگر با همه ی این راهکارها طلاق عاطفی بر طرف نشد آن را چطور درمان کنم؟

قبل از اقدام برای هرگونه درمان و حل این معضل به یاد داشته باشید، شما قرار نیست فرد مقابلتان را تغییر دهید. شما قرار است خودتان را تغییر دهید و سایر مسائل را بپذیرید و با آنها سازش کنید. زیرا هر کس خودش باید بخواهد که تغییر کند یا بخواهد که تغییری در نوع نگاه و رفتارش ایجاد شود. بنابراین شما فقط روی خودتان برای تغییر کردن کنترل دارید نه شخصی دیگر. اما در مسیر درمان راه‌های گوناگونی وجود دارد، از خواندن کتاب‌هایی مثل ازدواج بدون شکست تا شرکت در کارگاه‌های مهارت زندگی و سکسولوژی.

راه های درمان طلاق عاطفی

بیشتر بخوانید: نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج؛ دلیل، عواقب و راه حل

در همه‌ی این مسیر‌ها لازم است در نظر بگیرید که این شکاف در رابطه‌ی شما یک شبه بوجود نیامده است. پس یک شبه هم قرار نیست بر طرف شود و احتیاج به صرف زمان و تلاش هر دو طرف دارد. شما احتیاج دارید در وهله‌ی اول یک سری از مهارت‌های فردی خودتان را توسعه دهید. در این مسیر می‌توانید از مراقبه و یوگا، ورزش برای آرامش ذهن و جسم و مشاوره‌های فردی برای اصلاح افکار و رفتار خود استفاده کنید. بعد از اینکه احساس کردید رشد کرده‌اید و می‌توانید برای ادامه‌ی مسیر بجنگید وارد فاز دوم شوید، از شریک خود بخواهید وارد درمان‌های زوج محور شده تا مشکلات خود را ریشه‌ای حل کنید. مسائل زندگی فردی را شاید بتوان به اعضای خانواده و دوستان گفت، اما برای پیچیدگی‌های رابطه‌ی زناشویی کمک یک متخصص لازم و ضروری است.

چگونه از طلاق عاطفی پیشگیری کنیم؟ 

رابطه بر اساس کلمات و مکالمه شکل می‌گیرد. بنابراین هیچ چیز نمی‌تواند مثل گفتگو کردن و صحبت کردن پیرامون مسائل و مشکلات به شما کمک کند. با یکدیگر صحبت کرده و نقطه‌ی شروع این جدایی را پیدا کنید. دنبال دلایل آن باشید و بفهمید چه عواملی باعث شکل گیری آن و تشدید و تمدید آن می‌شود. باهم راه حل پیدا کنید. ضعف‌ها و ایرادتان را بشناسید و برای رفع آنها از یکدیگر کمک بخواهید. صریح و بی‌پرده از احساسات و نیازهایتان صحبت کنید. فعالیت‌هایی ترتیب داده و با یکدیگر انجام دهید، مثل آشپزی کردن. با هم به امور فرزندان رسیدگی کنید و اوقات خوش قبلی را برای هم یادآوری کنید. برای حل مشکلات با فرزندانتان با هم صحبت کنید. مثلا بپرسید چه چیزی از این رابطه آنها را اذیت می‌کند و ابا چه شکلی از رابطه آنها خوشحال‌ترند. نسبت به هم کنجکاویتان را حفظ کنید و سعی کنید چیزهای جدیدی در رابطه و شریکتان که وجود داشته اما شما به آن توجه نمی‌کردید، پیدا کنید. برای مثال "چه جالب که تو همیشه موقع تلویزیون نگاه کردن اینجا میشینی یا موقع خوردن این کار را انجام میدهی". نسبت به حریم یکدیگر حساس باشید و به آن احترام بگذارید.

برای دریافت مشاوره خانواده به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری با مشاوران کلینیک افرا  تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha