021-44273757 ، 02144273767

علت خیانت مردان چیست؟

 26 مهر 1400   09:38
 0
 1554

با وجودی که امروزه افراد آزادی عمل بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا عدم ادامه زندگی مشترک دارند، اما همچنان خیانت به میزان زیادی اتفاق می‌افتد. در گذشته علت جدایی افراد نارضایتی از زندگی مشترک بوده است و امروزه علت جدایی عدم لذت و شاد بودن در زندگی مشترک است. خیانت مردان از جمله مواردی است که امروزه زندگی‌های مشترک زیادی را درگیر خود کرده است.

اگر در گذشته جدا شدن شرم‌آور بود امروزه ماندن در زندگی ناخوشایند شرم‌آور است. با وجود این تغییر نگرش‌ها روانشناسان به دنبال یافتن علت نرخ بالای خیانت در زندگی‌ مشترک هستند. خیانت معنای بسیار گسترده‌ای دارد و طیف وسیعی از رفتارها از جمله دیدن فیلم پورن تا داشتن رابطه کامل جنسی و یا عاشق شدن را در برمی‌گیرد. با وجود باورهای ضد و نقیض افراد در مورد مفهوم و معنای خیانت 90 درصدآن‌ها خیانت و داشتن رابطه پنهان از همسر را اشتباه می‌دانند؛ اما اگر در موقعیت خیانت قرار بگیرند، دقیقا همان‌طور عمل می‌کنند و بعد اظهار می‌دارند که هرگز تصور نمی‌کردند آنها نیز یک روز این عمل را انجام دهند. روانشناسان عوامل ژنتیکی و محیطی را در انواع خیانت موثر می‌دانند. مشاورین افرا کلینیک در این مقاله دلایل خیانت مردان به همسر را از دیدگاه‌های مختلف روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌اند.

 خیانت مردان

چرا مردان به همسرشان خیانت می‌کنند؟ 

همانطور که در بالا گفته شد، افرادی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند هم ممکن است دچار خیانت شوند. یک برداشت کلی برای اتفاق نیافتادن خیانت این است که اگر افراد نیازهایشان در خانه برآورده شود دیگر نیازی نیست که آن را در خارج از خانه دنبال کنند؛ اما با وجودی که همه چیز در خانه فراهم هست افرادی ممکن است باز هم خیانت کنند. شاید بهترین توجیه برای این مسئله این باشد که خیانت پدیده‌ای چندوجهی است و بهتر است آن را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

در دیدگاه تکاملی، باور بر این است که ساز و کارهای روانی طوری برنامه‌ریزی شده که بقا و تولیدمثل را افزایش دهد و رفتارهای انسان تلاشی برای نگه داشتن ژن‌های قوی است تا انسان از این طریق بتواند بقای خود را تضمین کند و خیانت راهی برای نادیده گرفتن بالا رفتن سن و مواجه با مرگ است. در این دیدگاه افرادی که خیانت می‌کنند احساس طولانی بودن مسیر زندگی و فرصت تجربه لذت‌های جنسی و عشق رومانتیک را به خود می‌دهند تا بتوانند امید به زندگی خود را طولانی‌تر و از این طریق با اضطراب پیری و مرگ مواجه نشوند.

  • در دیدگاه انسان‌شناسی خیانت با دو سیستم روانشناختی دلبستگی و میل جنسی در ارتباط است. گاهی این دو سیستم دچار اختلال شده و باعث می‌شود تا افراد میل جنسی‌شان بدون توجه به دلبستگی‌هایشان برآورده شود.

  • در نظریه تک همسری در ابتدا به نظر می‌رسید داشتن باور تک همسری به معنای عدم حضور معشوقه و خیانت در زندگی است؛ اما در حقیقت به نظر می‌رسد هنگامی که افراد تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند فردی را انتخاب کنند در واقع افراد یک بار دیگر اغوای قدرت ممنوعیت می‌شوند. 

  • در نظریه ناهماهنگی شناختی، افراد تمایل دارند تا بین نگرش‌ها و رفتارهایشان هماهنگی بوجود آورند و هر جا ناهماهنگی وجود داشته باشد نگرش تغییر می‌کند تا با رفتار همسو شود. در خیانت برای حفظ رفتار خیانت،  فرد خیانتکار نگرش‌های مثبت با شریک رابطه فرا زناشویی را مثبت‌تر ارزیابی می‌کند تا همسویی بیشتری بین رفتار و نگرش خود ایجاد کند. 

  • در نظریه تبادل اجتماعی فرض بر این است که افراد بر اساس رفتارهای مقابله به مثل روابط خود را شکل می‌دهند و خیانت تنها راهی است که یک همسر بتواند با آن نابرابری در رابطه را به رابطه برابر بازگرداند.

چه مردانی خیانت نمی‌کنند؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از دختران جوان را مشغول کند و به دنبال پاسخی برای آن باشند، این است که چه مردانی خیانت نمی‌کنند؟ پاسخ به این سوال اگر چه خیلی قطعی نیست اما زوج درمانگران معتقدند هرچه افراد در زمان ازدواج هویت کاملتری داشته باشند یعنی بدانند چه کسی هستند و از زندگی مشترک‌شان چه می‌خواهند احتمال این که بعد از ازدواج احساس کنند که اشتباه کرده‌اند کمتر است. البته داشتن سلامت روان زوج و مهارت‌های زناشویی برای نگه داشتن پیوند زناشویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلایل خیانت مردان به همسر در زندگی زناشویی

مشکلات عاطفی یکی از دلایل خیانت مردان

  • داشتن رابطه عاطفی یکی از دلایل اصلی است که افراد به خاطر آن ازدواج می‌کنند و از طرفی دیگر در فرهنگ سنتی تربیت پسرها طوری هست که می‌بایست از کودکی عواطف خود را نشان ندهند. بنابراین وقتی بزرگ می‌شوند نمی‌توانند احساساتشان را به درستی نشان دهند. بنابراین نیازهای عاطفی‌شان را صرفا از کانال جنسی برطرف می‌کنند و یا صرفا راه عشق ورزیدن و صمیمی شدن را از طریق رابطه جنسی می‌دانند و اگر مشکلی در این مسیر باشد احتمال این وجود دارد که بخواهند از طریق رابطه با افراد دیگری غیر از همسرشان آن را تامین کنند.

  • زوج‌هایی که در سال‌های اولیه زندگی به دلیل مشکلات مالی یا تولد زود هنگام بچه، سختی زیادی را متحمل شدند و سال‌های طلایی صمیمیت و با هم بودن را با کار کردن از دست داده‌اند، بعد از تجربه رفاه مالی به یکباره احساس می‌کنند فرصت زیادی برای لذت بردن از دست داده‌اند و می‌خواهند آن را جبران کنند. در این زمان اگر فاصله عاطفی زیادی با همسر وجود داشته باشد و یا مرد از انتخاب خود پشیمان شده باشد، احتمال رخداد خیانت زیاد می‌شود.

  • اختلاف با همسر مشاجرات و دعواهای طولانی مدت در رابطه در بعضی مواقع باعث می‌شود تا مردان بخواهند نیازهای احساسی خود را در جای دیگری برآورده کنند.

  • افرادی که همیشه و در هر شرایطی معتقد هستند حق با آن‌ها است و دیگران همواره مقصر هستند دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند. افراد خودشیفته هرگاه در زندگی با مشکل و یا تعارضی مواجه شوند، همسر خود را مقصر دانسته و هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند. بعضی از مردان خودشیفته در این شرایط به جای تلاش برای نزدیک شدن نظرات به هم از همسر خود دوری می‌کنند و به خود حق می‌دهند تا رابطه‌شان را با فردی که او را قبول دارد، شروع کنند. 

  • عدم خود ارزشمندی یکی از عوامل مهم در خیانت است. مردانی که در مواجه با مشکلات کاری یا ارتباطی به سرعت احساس حقارت و بی‌ارزشی می‌کنند برای رهایی از این احساسات دردناک رابطه خارج از خانواده را انتخاب می‌کنند.

  • مردانی که زود ازدواج می‌کنند، در زمانی که هنوز هویت‌شان شکل نگرفته است و بعد از چند سال زندگی مشترک و داشتن فرزند، به دلیل تغییر در بخش‌های مهم فردی مثل تحصیلات، شغل و مسائل مالی، در ارزش‌ها و باورهای او تغییرات زیادی اتفاق می‌افتد که ممکن است بخواهد با فرد دیگری زندگی کند؛ اما به دلیل داشتن موقعیت اجتماعی امکان چنین کاری ندارد، به احتمال بیشتری دست به رفتارهای خیانت‌آمیز و روابط پنهان می‌زند.

  • تجربه عشق، یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های انسانی است؛ بنابراین گاهی افراد در شرایطی که احساس می‌کنند زندگی‌شان خالی از جذابیت شده و یا برای دوری از مواجه با مشکلات به دنبال رابطه و تجربه عشق می‌روند به تجربه عشق در خیانت روی می‌آورند.

  • بلوغ و پختگی شخصیت با رفتارهای متعهدانه در سنین بین 18 تا 30 سالگی مرتبط است و در صورتی که فرد دچار آسیب شخصیت شده و نقص در شکل‌گیری وجدان و اخلاقیات داشته باشد، به احتمال بیشتری دچار خیانت می‌شود.

  • فشار و استرس میانسالی یکی از چالش‌هایی است که اگر افراد برای آن آمادگی نداشته باشند، ممکن است دست به یکسری رفتارهایی بزنند تا با چالش‌های میانسالی و اضطراب مرگ مواجه نشوند. مردان در این شرایط گاهی برای دوری از این شرایط دوباره عاشق می‌شوند چرا که برای افراد میانسال پادزهر مواجه با مرگ، عاشق بودن است.

  • تعداد و ترتیب فرزند اهمیت زیادی در روابط بعدی افراد دارد. گاهی نداشتن خواهر برای مردها یا نداشتن برادر برای زنان و یا چالش‌های زیاد و مشکلات حل نشده با خواهر یا برادرها باعث می‌شود تا زندگی زناشویی تبدیل به جنگ خواهر و برادری شود. در این میان اگر زنان مدام در تلاش باشند تا همسر خود را مغلوب کنند خیانت تبدیل به نوعی پیروزی چراغ خاموش برای مردان می‌شود. 

  • تجربه‌های کودکی دردناک از جمله تنبیه بدنی از طرف بزرگترها و تحقیر و توهین از طرف خواهر و برادرهای بزرگتر از جمله مواردی است که باعث می‌شود، این مردان برای جبران احساس حقارت و خودکم‌بینی جذب زن‌هایی شوند که با جملات فریبنده به آن‌ها احساس ارزشمندی می‌دهند. 

مشکلات جنسی از دلایل خیانت مردان به همسر

  • مشکلات جنسی یکی از دلایل خیانت در مردان است. در جامعه‌هایی که مرد بودن با داشتن سکس زیاد تعریف می‌شود، اگر مردی در احساس مردانگی ضعف داشته باشد و یا در موقعیتی به احساس مردانگی او خدشه‌ای وارد شود ممکن است به سمت خیانت جنسی رو آورد.

  • تلاش‌های نافرجام در رابطه، عدم درک، همدلی و اولویت قرار دادن چیزهای دیگر بر رابطه دوتایی از عوامل دلزدگی زناشویی است. زوج‌هایی که به دلایل مختلف حاضر به برطرف کردن این دلزدگی نیستند، احتمال خیانت کردن و یا خیانت دیدن در آنها بیشتر است.  

  • یکی از راه‌های بالا بردن ارضاء جنسی تغییر در سوژه جنسی است و مردانی که بر ارضاء جنسی به شکل لذت زیاد تاکید دارند برای بیشتر لذت بردن، ممکن است خیانت جنسی داشته باشند.

  • مردانی که نمی‌توانند در مورد نیاز جنسی خود صادقانه با همسر خود صحبت کنند و یا همسرشان این فضا را به آنها نمی‌دهد که بتواند در مورد نیاز جنسی‌اش صحبت کند، فاکتور مهمی در خیانت کردن است. نادیده گرفتن و سرکوب کردن این نیاز اغلب به صورت خیانت خود را نشان می‌دهد.

  • مردانی که تاب و تحمل ناکامی را ندارند زمانی که مشکلات جسمی همسرشان طولانی مدت می‌شود، نمی‌توانند نیازهای جنسی خود را با همسر خود برآورده کنند، گاهی به رابطه‌های پنهانی پناه می‌برند.

  • محیط‌هایی که رفتارهای مردانه را مساوی با تعدد ارتباط جنسی با زن‌های زیاد می‌دانند، روابط خارج از منزل را امری طبیعی و مردانه تلقی می‌کنند، باعث می‌شوند روابط فرا زناشویی کاملا عادی به نظر برسند.

  • زمانی که مردان در مجاورت مداوم با زنانی اغواگر قرار می‌گیرند که در حال عشوه و تحریک جنسی هستند، احتمال خیانت در مردان بالا می‌رود.

  • گاهی مردان تصور می‌کنند رابطه جنسی رفتاری است که می‌توانند با زن‌های غیر از همسر خود داشته باشند و این موضوع جدا از رابطه با همسر یا دوست داشتن او است این تفکر باعث رفتار خیانت‌آمیز می‌شود.

  • تاثیرات محیطی از فاکتورهای مهم در شکل‌گیری رفتارهای خیانت‌آمیز است. هر چه هویت افراد کامل‌تر باشد کمتر افراد از محیط تاثیر می‌گیرند. رابطه‌های جنسی فانتزی در فیلم‌های پورن باعث می‌شود تا این افراد تصور کنند که در زندگی واقعی نیز قابل انجام است و همین باعث سرخوردگی از همسر و روی آوردن به زن‌هایی که به این کار دست می‌زنند، می‌شود.

اشتباهات زنان علت خیانت مردان

زنانی که رفتار تحکم آمیز و حکومت وار دارند

اگر چه رفتارهای سلطه‌گرانه و منفعلانه هر دو برای حل کردن مشکلات زندگی نامناسب هستند اما آنچه بیشتر باعث آسیب می‌شود رفتارهای منفعلانه مردان در برابر رفتار تحکم‌برانگیز زنان است؛ در واقع زمانی که مردان به جای حل کردن مشکلات خود با همسرشان از آنها فاصله می‌گیرند، این دور شدن باعث می‌شود تا مردان به خود اجازه دهند که برای خود حیات خلوتی درست کند که در آن به خوشی‌ها و لذت‌های جداگانه و ‌شان برسند و با خود بگویند " زندگی با این هیولا غیر ممکن است، فقط من می‌توانم این زن را تحمل کنم، پس این رابطه پنهان حق من است چون هم می‌خواهم دوست داشته بشم و کسی را دوست داشته باشم".

زنانی که بیش از حد شک و تردید دارند

زنانی که بی‌دلیل مدام به هر چیزی گیر می‌دهند و در واقع به هر چیز یا هر کسی که همسرشان بخشی از زمانش را با او  سپری کند، حسادت می‌کنند و خودخواهانه همه علاقه و محبت همسرشان را می‌خواهند صرفا به خود مختص دهند؛ این سبک ارتباطی باعث دلزدگی زناشویی م‌ شود و گاهی مردها به پنهانکاری روی می‌آورند و از آنجایی که پنهانکاری باعث احساس قدرتمند بودن، می‌شود و بعضی مردها به سمت پنهانکاری‌های بزرگتر و جذابتر مثل خیانت کشیده می‌شوند.

توجه بیش از حد به دوستان و فرزندان

گاهی مردها نیاز به دیده ‌شدن دارند و اگر این نیاز در محیط خانه تامین نشود سعی می‌کنند آن را در جای دیگری جست‌وجو کنند. زمانی که زنان می‌خواهند در خانواده بچه‌ها را در تیم خود و مقابل پدرشان قرار دهند گاهی دیده می‌شود که مردان نیز یک تیم پنهانی با یک زن خارج از خانواده تشکیل می‌دهند تا بتوانند نیازهایی از جمله مورد احترام بودن، دوست داشته شدن و مورد حمایت قرار گرفتن را در جایی را تامین کنند.

زنانی که بیش از حد به کار و مادیات توجه می‌کنند

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلایل زیادی از جمله تغییر نگرش زندگی و وضعیت اقتصادی زن‌ها مانند مردان در محیط‌های بیرون فعالیت می‌کنند و در صورتی که یک بازنگری در مورد نقش‌های زنانه و مردانه در خانواده اتفاق نیافتد باعث می‌شود هر دو احساس سرخوردگی کنند و همین سردی در روابط و سرمایه‌گذاری زمانی و عاطفی در خارج از خانه می‌تواند زمینه خیانت برای مردها و زنان را فراهم کند.

زنانی که بیش از حد به خانواده پدری خود می‌پردازند

مردها نیاز دارند که به عنوان تکیه‌گاه و حامی برای همسران‌شان باشند. در صورتی که زن‌ها بعد از ازدواج همچنان مرد ایده‌آل زندگیشان پدرشان باشد و در هر موقعیتی همسر خود را با توانایی‌های کنونی پدر خود مقایسه کنند و یا زنانی که برای حل کردن مشکلاتشان مدام پای خانواده‌شان را وسط می‌کشند باعث می‌شود تا مردان نیاز به دیده شدن از یک طرف و از طرفی دیگر احساس خشم از مورد قبول نبودن از سمت همسر خود را با رابطه‌های پنهانی و خیانت‌آمیز جبران کنند. 

زنانی که همسر خود را سرزنش می‌کنند

سرزنش، تحقیر و توهین از عوامل مهم فاصله گرفتن عاطفی مردها از همسر خود است و واکنش رایج در اینگونه رفتارها یا مقابله به مثل کردن‌ها و یا در سکوت فاصله گرفتن و جایگزین کردن فردی دیگر به جای همسرشان است.


بیشتر بخوانید: راه های درمان افسردگی بعد از آسیب های خیانت همسر + آسیب‌های ناشی از خیانت


علت خیانت در میانسالی چیست؟

آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از خیانت‌ها در بحران میانسالی اتفاق می‌افتد و با کمال تعجب دیده می‌شود که خیانت از کسانی سر می‌زند که سال‌ها با عشق و محبت با همسرشان زندگی کرده‌اند. آن‌ها افراد بی‌بندبار در زندگی زناشویی‌شان نبودند یا باور به تک همسری داشته‌اند و یا هرگز این افراد تصور نمی‌کردند که ممکن است روزی خودشان نیز دست به خیانت بزنند.

زوج درمانگران دلایل جالبی برای رفتار خیانت کشف کرده‌اند. آن‌ها خیانت را یک ابراز اشتیاق و حسرت برای ارتباط عاطفی از دست رفته می‌دانند. خیانت برای پیدا کردن احساس تازگی، رسیدن دوباره به آزادی، تجربه دوباره لذت جنسی زیاد، تلاشی برای به دست آوردن نشاط و شادی، برای بدست آوردن تکه‌های از دست رفته خودشان و یا حتی رفتار جبرانی در مقابل از دست دادن‌ها و افراد بیشتر از این که به دنبال شخص دیگری باشند انگار به دنبال خودی دیگر هستند. بخش مهمی از خیانت‌ها نه برای رابطه جنسی بلکه برای رسیدن به همین آرزو یا میل از دست رفته است. آرزوی ویژه بودن برای کسی، میل به مهم بودن، میل به افراد میانسال احساس زنده بودن می‌دهد و به همین دلایل منحصر به فرد برای کسی نبودن، دوست‌داشتنی نبودن است که خیانت را تبدیل به اتفاق بسیار دردناک برای همسر خیانت دیده می‌کند. 

آسیب خیانت

در گذشته که ازدواج‌ها بیشتر یک شراکت اقتصادی بوده است خیانت صرفا یک تهدید امنیت اقتصادی برای زوج به حساب می‌آمد؛ اما امروزه که ازدواج به معنی داشتن فرصت رابطه عاشقانه و صمیمی است خیانت امنیت عاطفی افراد را تهدید می‌کند. در گذشته تصور می‌شد افراد میل به خیانت دارند چون نیاز به صمیمیت داشتند، اما حالا که افراد انتظار دارند از ازدواج‌شان عشق و صمیمیت بگیرند خیانت خسارت‌های جبران‌ناپذیری به این فرصت صمیمانه می‌زند.

امروزه خیانت به سه روش به افراد صدمه می‌زند، اول اینکه ایده‌آل ذهن افراد در ازدواج از بین می‌رود افراد می‌خواهند در زندگی مشترک بهترین همسرشان باشند، دوست‌داشتنی‌ترین و منحصر به فردترین فرد در زندگی همسرشان باشند و خیانت به افراد می‌گوید که تو آن یک نفر ایده‌آل نیستی. خیانت بزرگترین جاه‌طلبی عاشقانه را در هم فرو می‌پاشد به همین دلیل دردناکترین اتفاق در زندگی مشترک است و بزرگترین صدمات روانی را به همراه دارد چرا که درک ما را از خویشتن مورد تهدید قرار می‌دهد.

آیا مردان بعد از خیانت پشیمان می‌شوند؟

به طور طبیعی هر زمان که افراد کار غیر اخلاقی انجام دهند، دچار احساس گناه و عذاب وجدان می‌شوند. تحقیقات نشان داده بی‌تعهدی با ضعف در وجدان و سلامت روان افراد ارتباط مستقیمی دارد. افراد هر چقدر سلامت روان بالاتر و وجدان سالم‌تری داشته باشند در زندگی‌شان به احتمال کمتری خیانت می‌کنند. اگرچه مسئله خیانت مورد چند وجهی است که دلایل زیادی دارد اما بر اساس نتایج تحقیقات خیانت با احساس گناه رابطه معکوسی دارد.

راه‌های کشف خیانت مردان

از آنجایی که مردها موجودات کلی‌نگر هستند کشف رفتارهای پنهانی آنها سخت نیست و برعکس کتاب‌های رمان که برملا شدن خیانت، خیلی با کارآگاه بازی اتفاق می‌افتد در دنیای واقعی شاید در کمتر از چند روز این موضوع برملا می‌شود. اما در زندگی واقعی چیزی که باید قبل از کشف خیانت به آن پرداخت این است که اگر خیانتی در حال اتفاق افتادن بود، بعدش می‌خواهید چکار کنید؟ تحقیقات نشان داده زنان بعد از برملا شدن خیانت همسرانشان، با وجود درد و رنج بسیار باز هم با همسرشان می‌مانند و تعداد معدودی از زندگی‌ها بعد از خیانت مردها به جدایی ختم می‌شود. این نشان می‌دهد کشف خیانت به معنی تمایل به تمام کردن نیست بلکه نجات زندگی است، اگر جواب شما هم همین است پس به جای پیدا کردن راه کشف خیانت، به دنبال راه نجات زندگی خود از شیوه‌های کمتر دردناک باشید. در این شرایط نیاز است تا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید.

درمان خیانت در افرا کلینیک

مشاورین افرا کلینیک با برگزاری جلسات مشاوره برای زوج‌های آسیب‌دیده از خیانت، میزان آسیب روانشناختی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند و به زوج‌ها کمک می‌کنند تا از طغیان‌های احساسی عبور کنند و شک و تردیدهای بودن یا ترک کردن زندگی مشترک را با دقت مورد بررسی قرار دهند تا شفاف‌تر میل به بودن با هم و یا ناامیدی به ادامه زندگی مشترک را ببینند و بتوانند برای زندگی‌شان مناسب‌ترین تصمیم را بگیرند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha