021-44273757 ، 02144273767

سایکوپت و عاشقی | زندگی با شخصیت ضد اجتماعی

 11 دی 1400   07:57
 0
 7386

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی (سایکوپات) اغلب در کودکی و نوجوانی‌شان سابقه سرقت، دروغگویی، شیادی و پرخاشگری نسبت به افراد و حیوانات، تخریب اموال دیگران، ستیزه‌جویی، مصرف مواد مخدر و درگیری با عوامل قانون دارند؛ همچنان که این افراد بزرگ می‌شوند در عین نقض قوانین، هیچ ردپایی نیز از خود به جای نمی‌گذارند. به همین دلیل ممکن است افرادی که به آنها دل می‌بندند به شدت فریب زبان چرب و نرم آنها را خورده و در صورت دیدن رفتارهای تخریبگرانه آنها با دلیل‌تراشی‌های متبحرانه‌شان این رفتارها را نادیده بگیرند. 

شاید این سول برای شما به وجود بیاید که آیا سایکوپت و عاشقی میتواند با هم جمع شود یا نه؟ زندگی زناشویی با این افراد بسیار سخت و آسیب زننده است؛ در واقع این افراد در مقابل دیگران خود را مسئول نمی‌دانند و بعد از آسیب زدن دچار عذاب وجدان هم نمی‌شوند. این در حالی است که زندگی زناشویی بر پایه صداقت، اعتماد، مراقبت و حمایت از یکدیگر در شرایط سخت ساخته می‌شود و چون این افراد فاقد این ویژگی‌ها هستند، ازدواج با شخصیت ضد اجتماعی به سرعت به سردی و جدایی کشیده می‌شود. اگر فکر می‌کنید شما نیز ممکن است شریکی با اختلال ضد اجتماعی داشته باشید با مشاورین افراکلینیک همراه باشید.


برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

021-44273757 ، 021-44273767


سایکوپت و عاشقی؛ آیا می‌توان با شخصیت ضد اجتماعی ازدواج کرد؟

ما سال‌ها با هم دوست بودیم. او مردی با ظاهری جذاب، مهربان و دوستان زیاد بود، اگرچه من از رابطه‌های زیادی که با دخترها داشت اطلاع داشتم؛ اما به من گفته بود که تو با همه آنها فرق داری و من از همان ابتدا شیفته روحیه خودمانی، حس شوخ طبعی و حالت‌های عاشقانه‌اش شدم. من احساس می‌کردم او را خوب می‌شناسم و او مرا نسبت به عشقی که به من داشت مطمئن کرده بود. او در ابتدا نسبت به من بسیار مهربان بود و به من چیزهایی گفته بود که به قول خودش به کسی نگفته بود. اینگونه بود که من شیفته او شدم و بعد از مدتی با او ازدواج کردم و....

این تجربیات اول آشنایی با افرادی است که با یک فرد ضد اجتماعی شروع به ارتباط می‌کنند. این افراد در برخورد اول افرادی مهربان، فریبنده، حامی و مراقبت‌کننده هستند. آنها همواره مراقب رفتار ظاهری خود هستند و به خوبی می‌دانند که چگونه بیشترین جاذبه را برای دیگران داشته باشند. از آنجایی که افرادی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی اغلب باهوش، شوخ‌طبع و آرام هستند، تعجبی ندارد که در همان برخورد اول طرف مقابل‌شان را شیفته خود سازند؛ اما بعد از مدتی طرف مقابل این افراد که اکثرا خانم‌هایی با اعتماد به نفس پایین، احساساتی و زودباور هستند متوجه می‌شوند که محبوب‌شان فرد فریبکاری است که به انواع رفتارهای نابهنجار و غیر قانونی دست می‌زند و به شکل بسیار حق‌به‌جانبی از کارها و اعمال خود دفاع می‌کند. یکی از علت‌های ضروری مشاوره پیش از ازدواج، تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی است که به طور طبیعی تشخیص آن برای افراد عادی سخت و گاهی غیر ممکن است. در صورتی که تمایل به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید به مقاله پیش نیازهای ازدواج منطقی و عاقلانه به دور از هر گونه احساس مراجعه کنید.

ویژگی اصلی افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی، الگوی رفتاری بی‌حرمتی به دیگران و نقض حقوق انسانی آنهاست. اغلب این افراد دارای ویژگی‌هایی از جمله فریبکاری، سوءاستفاده‌گری با ظاهری گول‌زننده، غیرقابل اعتماد، با توانایی قضاوت اندک و فقدان  حس پشیمانی هستند.

معنای ضد اجتماعی این نیست که فرد از موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کند، بلکه به این معنا است که هیچ احترامی برای افراد اجتماع قائل نیست و به راحتی قوانین اجتماعی را نقض می‌کند. در واقع او فکر می‌کند قانون برای همه لازم‌الاجراست جز خودش. این در حالی است که ازدواج یک پیمان متعهدانه است که افراد تلاش می‌کنند ارزش‌های اخلاقی را در آن رعایت کنند؛ بنابراین ازدواج با این افراد غالباً نمی‌تواند پایدار باشد.

ازدواج با شخصیت ضد اجتماعی

شخصیت ضد اجتماعی را قبل از ازدواج بشناسید

فردی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی، فردی خودخواه، فاقد توانایی همدلی با دیگران، بی‌اعتنا به نیازهای افراد نزدیک خود از جمله همسر است. او فردی سوءاستفاده‌گر، دروغگو و فریبکار است که در جهت رسیدن به خواسته‌های خود به راحتی اصول و ارزش‌های طرف مقابلش را زیر پا می‌گذارد. اگرچه رابطه عاطفی با یک فرد ضد اجتماعی در آغاز می‌تواند دلچسب و هیجان‌انگیز باشد، اما پس از مدت کوتاهی یه یک رابطه پرهزینه از نظر روانی، اقتصادی و حتی جانی نیز تبدیل خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود اگر در رابطه با فردی با چنین خصوصیات هستید حتما از مشاورین افرا کلینیک کمک بگیرید.

مشکلات زندگی با شخصیت ضد اجتماعی و سرد شدن رابطه زناشویی

متاسفانه اگر شما عاشق یک فرد ضد اجتماعی شده باشید، باید بدانید که او احتمالاً در نحوه برخوردش با شما ایرادی نمی‌بیند. در واقع او قدرت درک چیزی به نام احساس درد در دیگران را ندارد. هنگامی که از مغز افراد ضد اجتماعی در حال تماشای صحنه‌های غمناک، وحشتناک، خوشحال‌کننده و خشم‌آور تصویربرداری شد، نتایج نشان داد که مغز آنها از نظر هیجانی در مقایسه با دیگر افراد، واکنش کمتری از خود نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر مغز این افراد توانایی همدلی با دیگران را ندارد، یعنی آنها هر چقدر هم که تلاش کنند نمی‌توانند احساس کنند که شما چه احساسی دارید.
این افراد در روابط، متقلب و حقه‌باز هستند و به خوبی می‌دانند که طرف مقابل‌شان را چطور تحت فشار قرار دهند و تا چه اندازه می‌توانند قوانین و ارزش‌های طرف مقابلش را زیر پا بگذارند و توقعات طرف مقابلشان را نادیده بگیرند. زندگی با افراد ضد اجتماعی در نهایت باعث می‌شود تا افراد احساس عذاب‌آور شک و تردید نسبت به شریک زندگی‌شان به جایی برسد که نتوانند تشخیص دهند که چه چیزی را از او باور کنند و چه چیزی را باور نکنند.


بیشتر بخوانید: پیش نیاز ازدواج


اگر شما عاشق چنین فردی هستید و نسبت به هر حرکت، رفتار، انگیزه و توجیهات او مشکوک هستید در نهایت از این که همچون پلیس مخفی رفتارهای او را زیر نظر بگیرید، خسته خواهید شد. شما وقتی از او بسیار ناراحت خواهید شد که می‌بینید او در قبال کارهای ناشایست خود چندان احساس پشیمانی نمی‌کند، حتی هنگامی که شما او را با کارهای ناشایستش روبرو می‌کنید. در این شرایط کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس می‌تواند به شما در گرفتن تصمیمات واقع‌بینانه و مناسب در رابطه با ازدواج‌تان یاری کند. مشاورین افرا کلینیک می‌توانند در این مسیر سخت در کنار شما باشند تا شما بتوانید با شناخت و آگاهی بیشتر از رابطه‌تان و به دور از فریبکارهای شریک خود، قدم‌های محکم و بدور از شک و تردید بردارید.

چرا افراد جذب شخصیت‌های ضد اجتماعی می‌شوند؟

اگر شما در رابطه‌تان ویژگی‌های زیر را تجربه می‌کنید، باید بدانید که احتمالاً جذب شخصیت فردی ضد اجتماع شده‌اید:

  1. اگر آنچنان مبهوت ویژگی‌های جسورانه و گستاخانه محبوب خود می‌شوید که باعث می‌شود بسیاری از ویژگی‌ها و رفتارهای ناپسند او به چشم شما نیاید.

  2. اگر فرد محبوب شما در حضور والدین یا اعضای خانواده شما شخصیت بسیار متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

  3. اگر او دارای ویژگی‌هایی است که شما به شدت فاقد آن هستید.

  4. اگر یکی از هدف‌های ماندن با طرف مقابلتان کمک و نجات دادن او باشد.

  5. اگر هنگام اقدام به ترک او حتی اگر آن را ضروری نیز بدانید دچار احساس گناه می‌شوید.

  6. اگر عزت نفس شما چنان ضعیف و شکننده است که گفتن کلمه نه به فردی که احساس می‌کنید در موقعیتی برتر از شما قرار دارد برایتان بسیار دشوار است.

اگرچه ممکن است آیتم‌های بالا را به آسانی نتوانید در خودتان ببینید؛ اما هر کدام از این فاکتورها ریشه در عادات آسیب‌زا و خودتخریبی دارد و آگاه شدن به این بخش‌های وجودی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به الگوهای ارتباطی و نحوه روابط با افراد دارای شخصیت ضد اجتماع دید مناسب‌تری داشته باشید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha