021-44273757 ، 02144273767

ویژگی های رفتاری یک رابطه عاطفی سالم و موفق چیست؟

 16 آذر 1400   10:20
 0
 1685

همه انسان‌ها با یک سری نیازهای بنیادی و فطری وارد این کره خاکی می‌شوند. یکی از این نیازهای بنیادی داشتن رابطه به خصوص رابطه عاطفی است. به بیان دیگر انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و تجربه تنهایی و انزوا برای مدت طولانی معمولا احساسات ناخوشایندی هستند؛ به همین دلیل همیشه انسان‌ها به دنبال برقراری ارتباط عاطفی بوده‌اند. 

بیشتر تلاش ما صرف جست‌وجوی روابط می‌شود؛ اما شاید کمتر به دنبال شناخت نشانه‌های یک رابطه عاطفی سالم یا اصول رابطه موفق بوده‌ایم. شناخت این ویژگی‌ها به انتخاب صحیح شریک عاطفی و افزایش سطح رضایت از روابط، کمک بسیار مهمی می‌کند. با مشاورین افراکلینیک همراه باشید تا با مهم‌ترین مولفه‌های یک رابطه عاطفی سالم آشنا شوید.

رابطه عاطفی سالم و موفق

ویژگی‌ داشتن یک رابطه عاطفی سالم

آیا می دانید چگونه می توانیم رابطه عمیق عاطفی داشته باشیم؟ در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابطه عاطفی سالم آشنا خواهید شد.

شناخت شریک عاطفی در رابطه سالم

اولین و مهم‌ترین مولفه در یک رابطه سالم، به دست آوردن شناخت صحیح از یکدیگر است. برای شناخت یکدیگر زمان صرف کنید و بهم فرصت بدهید. شناخت یک شبه و یا ناگهانی و به یکباره به دست نمی‌آید، بلکه با گذشت زمان (بین 3 تا 6 ماه) و قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف و مشاهده واکنش‌های یکدیگر می‌توانید به شناخت نسبی از یکدیگر برسید؛ بنابراین احساسات ابتدای رابطه را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار ندهید و حتما سعی کنید به درک صحیحی از طرف مقابل خود برسید.


برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.


اعتماد و تعهد در یک رابطه سالم

بسیاری از افراد در شروع یک رابطه، جذب ویژگی‌های طرف مقابل می‌شوند و یا صفات مطلوب فرد مقابلشان برایشان بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. وجود ویژگی‌ها و صفات مطلوب در یک فرد بسیار خوب است؛ اما فراموش نکنید صرف وجود یک سری رفتار و اخلاق مناسب تضمین‌کننده یک رابطه سالم نیست. علاوه بر اشتراکات و صفات مطلوب، شریک عاطفی شما باید قابل اعتماد و تعهدپذیر باشد. اعتماد و تعهد دو مولفه بسیار مهم در یک رابطه عاطفی سالم هستند. اعتماد و تعهد باعث می‌شود تا یک رابطه دوام پیدا کند و دو نفر بتوانند کنار یکدیگر زندگی کنند. 

ارتباط صحیح در رابطه سالم

بسیاری از افراد وقتی یک رابطه عاطفی را شروع می‌کنند بر این باور هستند که شریک عاطفی خود را پیدا کرده‌اند و دیگر نیاز به هیچ اقدامی نیست. اما این باور، یک تله ذهنی خطرناک در روابط عاطفی است. وقتی در یک رابطه قرار دارید باید خود را مجهز به انواع مهارت‌های ارتباطی کنید. این مهارت‌های ارتباطی در حکم واکسیناسیون رابطه عمل کرده و رابطه عاطفی شما را از دل طوفان‌های متعدد همچون تعارضات و اختلاف‌نظر، دلخوری، خشم و ... به سلامت عبور می‌دهد.


بیشتر بخوانید: دلایل سردرگمی در عشق


همدردی در یک رابطه سالم

احساس همدردی و همدلی یکی از مولفه‌های بسیار مهم در یک رابطه عاطفی سالم است. تلاش کنید در رابطه احساس همدردی و همدلی خود را ارتقا بدهید و به اصطلاح دنیا را از چشم طرف مقابل خود هم ببینید. مثلا می‌توانید تمرین کنید در هنگام بروز مشکلات علاوه بر خواسته‌ها و نظرات خود، خواسته و نظر طرف مقابل را هم در نظر بگیرید و به هر دو این‌ها همزمان توجه کنید.

احترام متقابل زوجین در رابطه سالم

مورد احترام قرار گرفتن از جمله با ارزش‌ترین احساساتی است که یک فرد می‌تواند تجربه کند. وقتی به خود واقعی یک شخص احترام می‌گذارید و او را همان‌گونه که هست می‌پذیرید، به راحتی احساس دوست‌ داشته شدن را به او منتقل کرده‌اید. در یک رابطه عاطفی سالم، طرفین باید از یکدیگر احترام متقابل دریافت کنند و احساس کنند که از سمت فرد مورد نظر با وجود تمام تفاوت‌ها، نقاط ضعف و قوتشان مورد قبول هستند.

علاقه و توجه در یک رابطه سالم

رابطه عاطفی مانند یک نهال نوپا هست که دائما نیازمند مراقبت و توجه است. این توجه و مراقبت ممکن است گاهی کم و گاهی زیاد شود؛ اما مهم است که پیوسته باشد و در حد معقول. یه راهکار خوب برای نشان دادن علاقه و توجه این که نسبت به نیازهای هم حساس باشید و برای هم وقت صرف کنید. میزان وقتی که با هم می‌گذرانید و حساسیت نسبت به نیازهای یکدیگر می‌تواند تا حدود زیادی نشان‌دهنده میزان علاقه و توجه هر یک از افراد در یک رابطه عاطفی سالم باشد.

صداقت و بی‌پرده بودن در رابطه سالم

دروغ شنیدن برای هیچ فردی خوشایند نیست، چرا که منجر به بی‌اعتمادی و سوءظن در طرفین می‌شود و شروع یک رابطه با بی‌اعتمادی سرانجام خوبی نخواهد داشت. هرچه طرفین یکرنگی و اعتماد بیشتری داشته باشند به طور طبیعی احساس صمیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد. اگرچه از فاکتورهای زیربنای صداقت جرات‌مندی و قاطعیت در بیان احساسات و افکار است که هر فردی باید آن را در خود تقویت کند.

امکان رشد در یک رابطه سالم

اگر شریک عاطفی در مسیر اهداف فردی برای طرف مقابلش نقش حامی و مشوق را داشته باشد، قطعا رابطه گرم‌تر و صمیمانه‌تر خواهد شد؛ اما اگر هم نشد، بهتر است که رفتار محدودکننده و یا مایوس‌کننده نداشته باشد؛ در واقع هر دو طرف باید پذیرای یکدیگر باشند و حداقل مانعی برای رشد و پیشرفت یکدیگر نباشند. رابطه عاطفی سالم باید تسهیل‌کننده رشد شخصی فرد مقابلش باشد نه یک مانع و سد. 

فردیت و حفظ حد و مرز در رابطه سالم

اغلب افراد تصور می‌کنند که یک رابطه عاطفی باید منجر به یکی‌ شدن شود و هر دو طرف کاملا فردیت خود را فراموش کند. درست است که گذشت و صبوری لازمه یک رابطه عاطفی موفق است؛ اما با گذر زمان افراد متوجه می‌شوند که یک رابطه سالم با این طرز فکر دیر یا زود به بن‌بست خواهد رسید. هر انسانی منحصربه‌فرد است و دارای افکار و علایق خاص خود. یکی شدن با فرد دیگر و نداشتن استقلال می‌تواند به ندیدن خود و خواسته‌های خود تمام شود که در انتها باعث ایجاد حس خشم و ناامیدی می‌شود. در یک رابطه سالم، افراد جدا از همراهی و همدل بودن به فکر حفظ فردیت و استقلال خود نیز هستند و خواهان تغییر اجباری یکدیگر نیستند.

انعطاف‌پذیری در رابطه سالم

انعطاف‌پذیری یک مؤلفه مهم در یک رابطه عاطفی سالم است؛ اما شاید تصور درستی از آن وجود نداشته باشد. داشتن انعطاف‌پذیری لزوما به معنای منفعل بودن، کوتاه‌آمدن یا همیشه سنگ زیرین بودن نیست. انعطاف‌پذیری نوعی مهارت است که به شما امکان می‌دهد فراز و فرودهای یک رابطه را به خوبی مدیریت کنید و بدانید کجا باید واکنش نشان دهید، کجا کوتاه بیایید و  چه زمانی بر حرف خود پافشاری کنید. یک راهکار موثر برای مجهز شدن به انعطاف‌پذیری خودآگاهی است. با آگاهی از ارزش‌ها و خواسته‌های خود می‌توانید مشکلات‌تان را به راحتی مدیریت کنید و فقط وقتی واکنش نشان دهید که این ارزش‌ها زیر سؤال می‌روند. می‌توانید در ذهنتان یک تحلیل ذهنیِ سود و زیان داشته باشید. اگر الان کوتاه بیایید چه اتفاقی می‌افتد و اگر انعطاف‌پذیری به خرج ندهید چطور؟ کدام یک از ارزش‌هایتان زیر سؤال می‌رود؟


بیشتر بخوانید: مهارت خودآگاهی و روشهای تقویت آن در زندگی


مسئولیت‌پذیری در یک رابطه سالم

مسئولیت‌پذیری به معنای تعهد درونی است که فرد نسبت به انجام وظایف خود احساس می‌کند. هرچه افراد مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند دیگران اعتماد بیشتری به آن‌ها می‌کنند و حس رضایت دوطرفه بیشتر می‌شود. افرادی که مسئولیت‌پذیر هستند به خود به عنوان فردی اثرگذار نگاه می‌کنند که می‌توانند در هنگام اختلافات خانوادگی کنترل زندگی را به دست گیرند و برای حل آن قدمی بردارند. افراد مسئولیت‌پذیر در بحران‌های زندگی در کنار شریک عاطفی خود نه در مقابل او خواهند بود.

پذیرش تفاوت‌ها در رابطه سالم

وجود تفاوت‌های فردی در یک رابطه کاملا طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. این انتظار که شریک عاطفی باید دقیقا مثل ما فکر کند یا مثلا تله‌پاتی داشته باشیم، انتظار مخربی است و صرفا باعث به وجود آمدن انتظارات غیر واقع‌بینانه‌ در رابطه می‌شود. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که مرز تفاوت‌های فرد تا کجا هست و چه میزان تفاوت طبیعی است؟ این تفاوت‌های فردی باید در دامنه ارزش‌های شما باشند و به طور کلی باعث فاصله و جدایی افراد نشوند. این تفاوت‌ها نباید در حدی باشد که باعث شود هیچ دغدغه و علاقه‌مندی مشترکی نداشته باشید. تفاوت در امور جزئی کاملا طبیعی است و بهتر است از این تفاوت‌های کوچک عبور کنید.


بیشتر بخوانید: پیش نیاز ازدواج منطقی و عاقلانه


حل اختلاف به روش سالم در رابطه عاطفی 

هر رابطه‌ای مزایا و معایب خاص خودش را دارد. یکی از ویژگی‌های همه روابط عاطفی بروز اختلاف است. مهارت حل تعارض جزو مهارت‌هایی است که برای داشتن یک رابطه سالم بسیار ضروری است. مهارت حل تعارض به شما کمک می‌کند بدون توهین، تحقیر و بی‌احترامی به یکدیگر به یک راه‌حل منطقی برسید و بتوانید درک بهتری از وضعیت موجود داشته باشید. مهارت حل تعارض نوعی تفکر برنده – برنده است.

نشانه‌های مشکلات در رابطه عاطفی سالم

‌همان‌طور که یک رابطه عاطفی سالم نشانه‌ها و ویژگی‌هایی دارد، رابطه ناسالم هم دارای علائم و نشانه‌هایی است. مهم‌ترین علائم یک رابطه ناسالم عبارت‌اند از:

احساس فرسودگی 

فرسودگی ترکیبی از احساسات مختلف است. احساس فرسودگی کم‌‌کم و تدریجی به سراغتان می‌آید. معمولا فرسودگی ترکیبی از احساسات ناامیدی، غم، خستگی و از همه مهم‌تر نداشتن انگیزه برای بهبود رابطه است. این احساس زنگ خطر مهمی است. فرسودگی به شما هشدار می‌دهد که باید برای رابطه‌تان کاری انجام دهید و بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

عدم اعتماد به یکدیگر 

طرفین در یک رابطه عاطفی سالم، باید بتوانند به یکدیگر اعتماد پیدا کنند. اگر به هر دلیلی به طرف مقابل خود نمی‌توانید اعتماد کنید باید سعی کنید علت آن را پیدا کنید. گاهی افراد فقط از طرف مقابلشان می‌خواهند که اعتماد آنها را جلب کنند؛ این در حالی است که گاهی علت بی‌اعتمادی مشکلات شخصیتی مثل بدبینی است که تشخیص آن باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود. اگر اعتماد در رابطه‌تان اتفاق نیافتاده است، هرگز به رابطه‌تان به این شکل ادامه ندهید و از مشاورین زوج در این زمینه کمک بگیرید؛ چرا که این بی‌اعتمادی هم برای شما آزاردهنده خواهد بود و هم به طرف مقابل احساس بدی می‌دهد در نتیجه این رابطه هیچ‌وقت برای شما آرامش‌بخش نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید یا بدبین چیست؟


عدم وجود تلاش دو جانبه

روابط همیشه دوطرفه هستند. هر دو طرف باید در این بین کارهایی انجام دهند. هر دو باید برای رابطه و آشنایی بیشتر زمان بگذارند و به یکدیگر توجه نشان دهند. گاهی این تلاش‌ها از جانب یکی از دو طرف بیشتر است. این مسئله همیشه نه؛ اما در اکثر مواقع نشانه هشداری است که باید رابطه بیشتر بررسی شود و علت بی‌توجهی طرف مقابل مشخص شود.

تعارضات متعدد

اگر فرد مقابل یا خود شما نمی‌توانید یکدیگر را بپذیرید و دائما به دنبال تغییر یکدیگر هستید یا مثلا کوچک‌ترین اختلاف‌نظری باعث کدورت و دلخوری در بین شما می‌شود، بهتر است رابطه خود را مجدد بررسی کنید. ممکن است نیاز داشته باشید تا مهارت ارتباط موثر را فرابگیرید یا شاید مناسب هم نیستید و بهتر است تصمیم دیگری برای رابطه‌تان بگیرید.

چه زمانی از روانشناس و مشاوره افراکلینیک در خصوص روابط عاطفی سالم کمک بگیریم؟

در ذهن بسیاری از افراد این‌طور جاافتاده است که فقط هنگام بروز مشکل باید به سراغ روانشناس و مشاور رفت؛ اما خیلی از مشکلات قابل پیشگیری هستند. شما می‌توانید قبل از شروع رابطه عاطفی برای افزایش آگاهی و مهارت‌های خود از روانشناسان و مشاوران افراکلینیک کمک بگیرید. مشاوران افراکلینیک با آموزش مهارت خودآگاهی و مهارت‌های ارتباط موثر به شما کمک می‌کنند تا انتخاب صحیحی داشته باشید.


برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767


همچنین در میانه یک رابطه عاطفی و به منظور افزایش کیفیت روابط خود می‌توانید به افراکلینیک مراجعه کنید. تکنیک‌های افزایش صمیمت، همدلی و حل مسئله در افزایش احساس رضایت طرفین بسیار مهم هستند و به راحتی می‌توانید با استفاده از مشاوره‌های تخصصی به آن‌‌ها دست پیدا کنید. در هنگام بروز مشکلاتی همچون عدم کنترل خشم در رابطه، عدم صمیمیت، عدم توانایی در حل مسائل و مشکلات روانشناسان افراکلینیک در کنار شما هستند. مشاوران و روانشناسان افراکلینیک با ارائه مشاوره‌های تخصصی سهم هر یک از طرفین را در بروز مشکلات مشخص کرده و با استفاده از مشاوره‌های فردی و زوجی افراد تا حد زیادی توانمند می‌شوند و می‌توانند تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha