021-44273757 ، 02144273767

پیش نیاز ازدواج منطقی : نکاتی که حتما باید رعایت کنید

 18 اردیبهشت 1400   15:40
 0
 2776

ازدواج تجربه منحصربه‌فردی است که شما در هیچ رابطه دیگری قادر به تجربه آن نیستید. همه ما در مورد داشتن یک ازدواج منطقی دغدغه‌های فراوانی داریم، اینکه پیش نیازهای ازدواج منطقی چیست؟ و لازم است به چه مواردی در یک ازدواج منطقی توجه داشته باشیم؟

از آنجایی که پیش نیازهای ازدواج منطقی در دنیای سنتی و مدرن متفاوت است، اگر شما ندانید کدام سبک زندگی را برای ازدواج منطقی خود می‌خواهید، ازدواج‌تان دچار مشکلات لاینحلی می‌شود. با ما همراه باشید تا روانشناسان افرا کلینیک شما را با پیش نیازهای ازدواج سنتی و امروزی که حتما باید در یک ازدواج منطقی مد نظر داشته باشید، آشنا کنند.

برای دریافت مشاوره ازدواج آنلاین می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

ملاک‌هایی که در ازدواج منطقی باید مدنظر قرار دهید

اگر شما از آب انتظار رفع گرسنگی داشته باشید دیگر حتی تشنگی شما نیز با آب رفع نخواهد شد. بسیار از افراد به دلیل عدم آگاهی لازم از ملاک‌هایی که در یک ازدواج منطقی باید در نظر داشته باشند، انتظاراتی از  ازدواج دارند که نه تنها ازدواج‌شان قادر به برآورده کردن آنها نیست، بلکه این انتظارات غیر منطقی، عشق و تعلق خاطر را که نیاز اصلی ازدواج است را نیز از بین می‌برد. شما با مطالعه این مقاله با پیش نیازهای ازدواج منطقی که لازمه یک ازدواج موفق است، آشنا می‌شوید.

پیش نیازهای ازدواج منطقی

بیشتر بخوانید: سواد عاطفی

پیش نیاز اصلی ازدواج منطقی آگاهی در مورد انتخاب سبک زندگی سنتی یا مدرن است. سبک زندگی سنتی بر اساس "خوب و بد" بنا شده است. بدین معنا که اموری خوب تلقی می‌شود و اموری بد و مبنای تشخیص آن احکام مطلقی است که ریشه در گذشته ما دارد. روش رسیدن به آن تقلید است و نقشه راه باورهای ماست. سبک زندگی مدرن بر اساس "سود و زیان" پایه‌گذاری شده است و برای تشخیص سود و زیان آن سه ملاک کارایی، مسئولانه بودن و اینجا و اکنون، مهم است. شیوه رسیدن به آن آگاهی و دانش است و آنچه نقشه راه ماست، ارزش‌هاست. بنابراین لازمه ازدواج منطقی در نظر گرفتن پیش نیاز اول یعنی بررسی سبک زندگی خود و طرف مقابل است.

پیش نیاز دوم برای ازدواج منطقی آگاهی از فاصله دنیای واقعی با دنیای ایده‌آل خود و طرف مقابل است. فاصله بین دنیای واقعی و ایده‌آل باعث نارضایتی‌های جدی در زندگی مشترک می‌شود.همان ‌طور که ویلیام گلاسر نظریه‌پرداز انتخاب و واقعیت درمانی، اشاره می‌کند همه انسان‌ها 3 دنیا دارند:

  • دنیای واقعی

  • دنیای ادراکی 

  • دنیای ایده‌آل 

در دنیای واقعی همه انسان‌ها در مورد آن توافق دارند. مثلاً همه جای دنیا مداد مداد است. دنیای ادراکی دنیایی است که اطلاعات بر اساس پنج حس ما شناخته و درک می‌شود و دنیای ایده‌آل که در آن افراد تصاویری می‌سازند که در آن نیازهایشان تمام و کمال برآورده می‌شود. برای مثال: اگر تصور کنید فردی می‌تواند به شما عشق دهد، آن فرد وارد دنیای ایده‌آل شما می‌شود و شما تلاش می‌کنید به آن برسید. یکی از دلایل مهم نارضایتی افراد متاهل از زندگی مشترکشان مربوط به فاصله زیاد بین دنیای واقعی و ایده‌آل‌شان است. بنابراین شناخت این دو دنیا و نزدیک کردن آنها به هم پیش نیاز دوم برای ازدواج منطقی است. برای مثال اگر شما نمره ایده‌آل‌تان در درس فیزیولوژی 20 باشد، اما در امتحان نمره 16 بگیرید فاصله بین این دو میزان نارضایتی شماست. بنابراین هر چقدر فرد مقابل شما از ایده‌آل‌تان فاصله داشته باشد مسلما این تفاوت باعث نارضایتی شما از ازدواج می‌شود.

پیش نیاز سوم برای ازدواج منطقی بر اساس نظریه واقعیت درمانی گلاسر مربوط به نیازهاست. گلاسر معتقد است انسان‌ها پنج نیاز اساسی دارند که شامل: بقا، قدرت_ارزشمندی، عشق_تعلق، آزادی و تفریح است. این نیازها در همه انسان‌ها مشترک است. تنها تفاوت انسان‌ها در شدت و اندازه این نیازهاست. بر اساس این نظریه انسان‌ها قادر به ارضاء چهار نیاز از این پنج نیاز اساسی به تنهایی هستند و برای ارضای نیاز به عشق و تعلق، به فرد دیگری نیاز است و خود فرد به تنهایی نمی‌تواند آن را برآورده کند؛ بنابراین اگر برای برآوردن این چهار نیاز اول که خودتان مسئول برآورده کردنش هستید، می‌خواهید ازدواج کنید باید بدانید احتمالاً با سرخوردگی و ناامیدی مواجه خواهید شد. چرا که تنها نیازی که در ازدواج برآورده می‌شود، عشق و تعلق است. 

پس از تعیین پیش نیازهای ازدواج منطقی که شامل انتخاب سبک زندگی، مشخص کردن فاصله دنیای واقعی و ایده‌آل و نیاز عشق و تعلق به نکاتی که برای حفظ ازدواج عاقلانه و منطقی باید قبل از ازدواج در نظر بگیریم، می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج


نکاتی که برای حفظ ازدواج عاقلانه و منطقی باید رعایت شود

  1. جذابیت‌های ظاهری

چقدر ظاهر او را دوست دارید. اگر نمره‌ای که به ظاهر، لحن و طرز صحبت کردنش می‌دهید کمتر از 70 باشد بهتر است در انتخاب خود بیشتر تامل کنید. چرا که ظاهر چیزی است که قرار نیست تغییر کند و شما اگر از ابتدا کششی نداشته باشید بعدها با مشکل مواجه خواهید شد. جذابیت‌های ظاهری مثل چسب ازدواج می‌ماند و در صورتی که گرایش‌های ظاهری وجود داشته  باشد انگیزه برای حل کردن چالش‌های زندگی مشترک بیشتر خواهد بود. 

  1. انتظارات شما درباره زندگی زناشویی

شما می‌بایست از ازدواج انتظارات منطقی داشته باشید. گاهی افراد معتقد هستند اگر عاشقانه ازدواج کنند همه مشکلات قابل حل است. باید بدانید گرچه عشق و تعلق نیازی است که می‌بایست در زندگی مشترک تامین شود اما عشق نمی‌تواند نقش آچار فرانسه را در حل کردن مشکلات زندگی مشترک داشته باشد. از موارد کوچک مانند تمیز کردن خانه تا تصمیمات اساسی در مورد امور مالی و تربیتی فرزندان، همیشه اختلاف نظرهایی وجود خواهد داشت که قطعاً برای شما هم اتفاق می‌افتد و اگر قرار باشد همه این اختلافات با عشق حل شود بعد از مدتی احساس دلزدگی و ناامیدی جای عشق را می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است انتظارات خود را از زندگی مشترک بدانید و ارزیابی کنید چه میزان از آن در زندگی مشترک برآورده می‌شود تا زمان مواجه با ناکامی‌ها احساس سرخوردگی نکنید.

  1. خانواده‌ها

به این مسئله توجه داشته باشید که دوران آشنایی و پیش از ازدواج منحصراً مربوط به شناخت فرد مقابل نیست، بلکه شناخت خانواده طرف مقابل نیز اهمیت زیادی دارد. یعنی به غیر از خودش چقدر خانواده وی را می‌شناسید؟ شریک زندگی شما چگونه و در چه خانواده‌ای بزرگ شده است؟ ارزش‌ها، سنت‌ها و اعتقاداتی که در خانواده آنها مشاهده می‌شود چیست؟ شناخت این موارد به شما کمک می‌کند انتظارات واقع بینانه‌ای از رابطه داشته باشید تا با پذیرش آن، سطح اعتماد و تفاهم عمیق‌تری بین شما ایجاد شود.

  1. سطح صمیمیت با خانواده‌ها

بعضی افراد بعد از ازدواج می‌خواهند همان صمیمیت قبل از ازدواج را با خانواده پدری‌شان داشته باشند و بعضی افراد تصمیم دارند تا صمیمیت را بیشتر در رابطه دو نفری تجربه کنند. مهم است که در این زمینه توافق داشته باشید و بدانید که در زندگی مشترک خانواده‌های اصلی‌تان چقدر قرار است در زندگی‌تان نقش، داشته باشند.

  1. ارزش‌های شما

تعارضات حاد و دردسرساز در ازدواج معمولاً از اعتقادات و ارزش‌های متفاوت ناشی می‌شوند. وقتی صحبت از دیدگاه شما درباره خانواده، سیاست و مذهب می‌شود، همیشه نباید باهم موافق باشید. آنچه مهم است نترسیدن از ابراز عقایدتان است، به خاطر دیگری تظاهر به تغییر آن ارزش‌ها نکنید. بلکه ببینید چقدر می‌توانید با عقاید و ارزش‌های متفاوت از خود کنار بیایید. کافیست شما کمی به عقب برگردید و ببینید چقدر با افراد متفاوت از خود در عقاید و ارزش‌ها توانسته‌اید کنار بیایید. توانایی تحمل تفاوت‌ها یکی از پایه‌های مهم یک زندگی مشترک، شاد و موفق است.


بیشتر بخوانید: ازدواج بدون عشق


  1. فرزند داشته باشیم یا نه؟

گرچه قرار نیست در مورد این مساله به صورت قطعی و مشخص تصمیم بگیرید، اما لازم است در مورد کلیت این موضوع نظر یکدیگر را بدانید؛ به خاطر داشته باشید تصمیم برای این مساله مستلزم شرایط بسیاری است و تا زمان تصمیم‌گیری ممکن است اتفاقات مختلفی نظر شما را تغییر دهد. بچه‌دار شدن از نظر شخصی و مالی تا آخر عمر مسئولیت بزرگی است و رابطه‌تان با شریک زندگی دچار تغییرات زیادی می‌شود. بعضی از افراد فکر می‌کنند این موضوع را می‌توانند بعداً حل کنند و یا فکر می‌کنند می‌توانند نظر شخص مقابل را تغییر دهند، اما این مساله بندرت به راحتی حل و فصل می‌شود. توافق در مورد این موضوع از ابتدا مهم است. 

  1. اهداف و مشاغل شخصی

ازدواج صرفا ایستگاهی از ایستگاه‌های مهم زندگی شماست و ازدواج به این معنی نیست که دیگر قرار نیست رویاهای شخصی خود را دنبال کنید؛ بنابراین قبل از ازدواج می‌بایست در مورد موضوعات مهمی از قبیل ارتباط با دوستان، میل به رشد فردی و شغلتان صحبت کنید. تصمیم بگیرید که چگونه می‌توانید هر دو مسیر متاهلی و فردی را دنبال کنید. اگر هر دو از یکدیگر حمایت کنید، می‌توانید با هم و به عنوان افراد جداگانه رشد کنید که البته این موضوع نیازمند بلوغ فکری و عاطفی در هر دو نفر است.

  1. مدیریت امور مالی

شما باید بر سر موضوعات مهمی مانند شیوه خرج کردن و نوع پس‌انداز کردن در زندگی مشترک به توافق برسید. چرا که تفاوت نگاه در این زمینه زیاد است. بعضی افراد باور دارند که باید درصدی از درآمدشان را پس‌انداز کنند و بعضی دیگر باور دارند که تا جوان هستند باید خوب خرج کنند و لذت ببرند. مسائل مربوط به پول در آوردن و خرج کردن آن از مهم‌ترین علل درگیری در ازدواج است. زیرا به موارد زیادی از جمله تصمیم‌گیری، کنترل، قدرت و اعتماد مربوط می‌شود. مهم است که در مورد چگونگی کنار آمدن با چنین مواردی مثل مخارج زندگی و پس‌انداز صحبت کنید.

لازمه ازدواج منطقی

بیشتر بخوانید:سردرگمی در زندگی

راهنمایی و مشاوره برای ازدواج منطقی و عاقلانه در افرا کلینیک

کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند برای داشتن یک ازدواج منطقی و عاقلانه بسیار راهگشا باشد. در جلسات روانشناسی افرا کلینیک قبل از ازدواج می‌توانید سبک زندگی دلخواهتان را که مهمترین پیش نیاز ازدواج منطقی است، پیدا کنید. شما می‌توانید از ترس‌هایتان صحبت کنید و نحوه مدیریت آنها را بیاموزید؛ همچنین می‌توانید از خط قرمزهایتان صحبت کنید و آنها را با توجه به رابطه جدیدتان تنظیم کنید. می‌توانید از تعارضات خانواده‌هایتان صحبت کنید و مستقلاً به عنوان فردی جدا از خانواده آنها را حل کنید. الگوهای شخصیتی خود را بهتر بشناسید و با دید بهتری از خود و شریک زندگیتان وارد ازدواج شوید. مشاوران و روانشناسان افرا کلینیک با کمک جلسات مشاوره و تست گرفتن می‌توانند شناخت بیشتری را برای شما فراهم آورند؛ همچنین می‌توانند به شما کمک کنند چگونه تصمیم عاقلانه و منطقی همراه با مدیریت هیجان بگیرید و اگر نحوه بیرون آمدن از یک رابطه را نمی‌دانید به شما کمک می‌کنند رابطه را به چه مسیری هدایت کنید تا نه شما آسیب ببینید نه به طرف مقابلتان آسیب بزنید.

برای دریافت مشاوره ازدواج آنلاین، تلفنی و حضوری می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha