021-44273757 ، 02144273767

راه های افزایش اعتماد به نفس : روش های تقویت خودباوری

 10 آذر 1399   12:25
 0
 1871

اعتماد به نفس اعتقاد به خود است. باور به اینكه فرد توانایی مقابله با چالش‌های زندگی و دستیابی به موفقیت را دارد. اعتماد به نفس و خودباوری مستلزم درک واقع بینانه توانایی‌ها، ضعف‌ها و احساس امنیت در مورد خود واقعی فرد، است. اعتماد به نفس یک ویژگی ذاتی و ثابت نیست. بلکه توانایی است که می‌تواند به مرور زمان به دست بیاید و آن را بهبود بخشید. بنابراین می‌توانیم با روش‌هایی اعتماد به نفس خود را بهبود دهیم. ما در این مقاله به راه‌های شناسایی میزان اعتماد به نفس و روش‌های افزایش آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

شناسایی میزان اعتماد به نفس در فرد 

در اینجا 14 کار وجود دارد که افراد با اعتماد به نفس، انجام نمی‌دهند و معیاری برای سنجیدن میزان اعتماد به نفس فرداست:

  1. آن‌ها اعتقاد ند‌‌‌ارند ارزششان از دیگران کمتر است.

"ارزش من به عنوان یک شخص با دیگران برابر است." این بدان معنی است که شما مثل هرکس دیگری می‌توانید از حقتان دفاع کنید. به آرزوهای خود پرداخته و از زندگی خود لذت ببرید. این روشی برای افزایش خودباوری‌ست.

  1. آن‌ها از خودباوری نمی‌ترسند.

افراد با اعتماد به نفس می‌دانند مثل هر فرد دیگری دارای بخش‌های منفی و یا ضعف‌هایی هستند، اما از آن نمی‌ترسند و سعی نمی‌کنند، آن را انکار کنند. 

  1. آن‌ها به تصمیمات خود مدام شک نمی‌کنند.

نکته مهم این است که اگر قرار است تصمیمی بگیرند می‌توانند ضرر و زیان تصمیم خود را در نظر گرفته و مسئولیت آن را بپذیرند.

  1. آن‌ها منتظر حرکت "بزرگ" نیستند. 

افراد با اعتماد به نفس ممکن است به افرادی که اقدامات بزرگ و جسورانه‌ای انجام می‌دهند، فکر کنند و آن‌ها را تحسین کنند؛ اما تحمل و صبوری برای پیشبرد کارشان، باعث مایوس شدن و کمبود خودباوریشان نمی‌شود.

  1. اعتماد به نفس را با گستاخی اشتباه نمی‌گیرند.

برخی از افراد از اعتماد به نفس می‌ترسند. زیرا آن‌ها نمی‌خواهند حق و حقوق خودشان را به دیگران تذکر بدهند یا اینکه آدم بدی به نظر برسند. افراد خودباور، در عین اینکه اعتماد به نفس را با گستاخی و غرور یا خودشیفتگی یکسان نمی‌دانند، آن را با ایثارگر بودن و از خودگذشتگی زیاد نیز یکی نمی‌دانند. 

  1. آن‌ها از بازخورد، انتقاد یا تذکر نمی‌ترسند.

یک فرد با اعتماد به نفس می‌تواند انتقادات مفید را بپذیرد، بدون آنکه نسبت به پذیرش آن مقاومت کنند.

  1. آن‌ها از شکست نمی‌ترسند.

اعتماد به نفس به این معنا نیست که شکست نخورید، همیشه لبخند بزنند یا اینکه هرگز مضطرب یا بدبین نشوید؛ بلکه به این معناست که می‌دانید از عهده این احساسات برمی‌آیید و می‌توانید آن را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: عزت نفس؛ ویژگی های افراد با عزت نفس بالا و پایین

راه های افزایش اعتماد به نفس

  1. آن‌ها مجبور نیستند که همه چیز را کامل کنند.

کمال گرایی نوعی تفکر معیوب است که به کم شدن اعتماد به نفس منجر می‌شود. اگر اعتقاد دارید که قبل از اقدام باید چیزی را کاملاً مشخص کنید، این افکار می‌تواند شما را تبدیل به یک فرد محتاط کند که از انجام کارهایی که برای آن ارزش قائل هستید، باز بمانید.

  1. آن‌ها افراد تلقین پذیری نیستند.

بسیاری از تبلیغات برای افرادی با کمبود اعتماد به نفس طراحی شده است. شرکت‌هایی که می‌خواهند محصولاتشان را بفروشند، معمولاً با ایجاد احساس "با این محصول می‌توانید انسان کاملتری شوید"، کارشان را پیش می‌برند.

  1. آن‌ها هر آنچه را که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، باور نمی‌کنند.

به‌ یاد داشته باشید که آنچه افراد در فضاهای آنلاین به اشتراک می‌گذارند، به شدت ویرایش می‌شود. همه افراد روزهای بد و نقص جسمی دارند ولی افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند آدم‌هایی را خیلی کامل و آدم‌هایی را خیلی ناقص می‌بینند. 

  1. آن‌ها از امتحان چیزهای جدید خودداری نمی‌کنند.

همانطور که سعی می‌کنید چیزهای جدیدی را امتحان کنید، خواهید فهمید که چگونه شکست و اشتباهات منجر به رشد می‌شوند. روش تقویت اعتماد به نفس همین امتحان کردن موارد جدید است.

  1. آن‌ها روی خودشان تمرکز نمی‌کنند.

وقتی اعتماد به نفس بیشتری دارید، کمتر روی خود تمرکز می‌کنید. مدام به این فکر نمی‌کنید "همه آن‌ها به من نگاه می‌کنند. همه آن‌ها فکر می‌کنند من احمق به نظر می‌رسم و هر حرفی که می‌زنم فوق‌العاده احمقانه است! " حقیقت این است که مردم در افکار خود گیر کرده‌اند. وقتی از ذهن خود خارج می‌شوید، می‌توانید با دیگران بهتر ارتباط بگیرید.

  1. آن‌ها اجازه نمی‌دهند دیگران اهدافشان را تعیین کنند.

هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید که چه چیزی برای شما مهمترین است. مطمئناً فرهنگ ما خواهد گفت که داشتن شغل بهتر، خآن‌های بزرگ‌تر و اتومبیلی شیک، چیزی است که برای خوشبخت کردنمان به آن نیاز داریم. اینکه فقط با انتظارات اجتماعی همراه نشوید، قدرت و اعتقاد زیادی نیاز دارد. "نه گفتن" به جامعه‌ای که از تو می‌خواهد صرفا از الگوهای ایده‌آل او پیروی کنی، نشانه اعتماد به نفس شماست.

  1. آن‌ها بخش‌های منفی را به دیگران نسبت نمی‌دهند.

افرادی که خودباوری دارند برای تحمل بخش‌های ضعیف و یا منفی خود نیازی به داشتن دشمن ندارند بلکه سهم خود را در شکست‌ها و اتفاقات منفی پذیرفته و با رنج آن کنار می‌آیند، بدون اینکه مجبور باشند  بار آن را به دوش دیگران بیاندازند.

بیشتر بخوانید: مهارت خودآگاهی و روشهای تقویت آن در زندگی

روش‌های تقویت اعتماد به نفس 

آنچه اعتماد به نفس شما را به طور عملی بالا می‌برد شامل پنج گام زیر است:

  1. اولین روش تقویت اعتماد به نفس، این است که به خود اجازه دهید از تمام احساسات خود، چه خوشایند و چه ناخوشایند، آگاه باشید، تجربه کنید و حرکت کنید. این به معنای کنار آمدن با هشت احساس ناخوشایند: غم، شرم، درماندگی، عصبانیت، آسیب پذیری، خجالت، ناامیدی و محرومیت است. اجازه دادن به خودتان برای حرکت به سمت درد و کنار آمدن با احساساتی که ناشی از ناامیدی است، قدرت تاثیر گذاری فرد را بالا می‌برد. هنگام تصمیم گیری، از مواردی که تجربه می‌کنید آگاهی داشته و با آن‌ها در ارتباط باشید. آن وقت احساس می‌کنید که نسبت به خود واقعی‌تر هستید. این شروع اعتماد به نفس است.

  2. مرحله دوم افزایش اعتماد به نفس، صحبت کردن یا ابراز وجود است. با روشی مثبت، احساسات یا تجربه‌های منفی خود را در رابطه با دیگران بیان کنید. در صورتی که بنای ارتباط را چه با خود و چه با دیگران بر پایه احترام بگذارید، این پایه گذاری به شما کمک می‌کند تا روند ابراز احساسات بهتری داشته باشید.

روش های تقویت خودباوری

  1. گام سوم، اقداماتی است که شما را به سمت اهدافتان سوق می‌دهد، حتی اگر انجامشان دشوار به نظر برسد. 

  2. گام چهارم پایان دادن به انتقاد خشن و سختگیرانه از خود یا گفتگوی منفی با خود است. این رفتار نه تنها شک و تردید در شما ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند اراده شما را برای دستیابی به اهدافتان کم کند. وقتی وسوسه می‌شوید که خودتان را کوچک جلوه دهید، از خود بپرسید: چه چیزی برای من دشوار است؟ هر آگاهی که بدست آورید، می‌تواند به اقدامات آینده شما کمک کند.

  3. قدم پنجم روش‌های تقویت اعتماد به نفس، پذیرفتن تعریف‌های واقعی و خوبی است که از شما ‌شود. 


بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس کودک؛ درمان اعتماد به نفس پایین در کودکان


نکاتی که برای افزایش اعتماد به نفس باید رعایت کنیم:

  • نقاط قوت خود را بپذیرید.

پذیرش نقاط قوت به این معنا نیست که خودتان را در مقایسه با دیگران برتر و بزرگتر بدانید؛ اما وقتی سخت کار کرده‌اید، به خودتان اعتبار دهید. وقتی کار خوبی انجام می‌دهید یا چیز جدیدی را امتحان می‌کنید، احساس غرور کنید. پذیرش نقاط قوت از روش‌های مهم افزایش اعتماد به نفس به شمار ‌رود.

  • نقاط ضعف خود را بپذیرید.

همه نقاط ضعفی دارند. آن‌ها به چند دستۀ متفاوت تقسیم می‌شوند. نقاط ضعفی که برای زندگی شما مهم است و برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد. نقاط ضعفی که از کمبود اطلاعات یا آموزش ناشی شده و نقاط ضعفی که از عدم تمرین ناشی می‌شوند. نقاط ضعفی که ناشی از خلق و خوی یا میزان استعدادهای طبیعی شما در یک زمینه است، نیاز به پذیرش تام دارد. اما مرحله بعد از پذیرش ضعف در اثر کمبود اطلاعات یا آموزش، می‌تواند به شما انرژی و انگیزه داده و فرصتی برای یادگیری و تلاش بیشتر فراهم آورد.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha