021-44273757 ، 02144273767

معیارها و عوامل موثر در انتخاب شغل

 19 تیر 1400   08:15
 0
 5519

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که همه افراد در زندگی با آن مواجه می‌شوند. دانستن معیارها و عوامل موثر در یک انتخاب خوب، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شغل مناسب خود را پیدا کرده و از داشتن این شغل لذت ببریم. 

برای دریافت مشاوره شغلی حضوری، تلفنی و آنلاین با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اهمیت انتخاب شغل 

وقتی شغلی را انتخاب می‌کنید، به سمت مسیری می‌روید که از طریق تحصیل و تجربه احتمالاً در آن متخصص خواهید شد و زمان بسیار زیادی را در این حرفه صرف خواهید کرد. به همین دلیل انتخاب مسیر شغلی، یکی از مهمترین تصمیماتی است که می‌توانید بگیرید. بنابراین لازمه که خیلی خوب فکر کنید و همه جوانب مثبت و منفی را بسنجید. شما باید فاکتورهای مهمی مانند: استعداد، تحصیلات، جنبه‌های مالی، تجربه کاری؛ شخصیت، علایق، شرایط اقتصادی و نقش عوامل اجتماعی را در انتخاب شغل در نظر بگیرید.

انتخاب شغل / عوامل موثر در انتخاب شغل

هدف شما از انتخاب شغل چیست؟

برای اینکه ببینید آیا هدفی برای انتخاب شغلتان دارید یا نه می‌توانید یک آزمایش ساده انجام دهید. هوارد تورمان توصیه مهمی به افراد جویای کار دارد"آنچه دنیا نیاز دارد را دنبال نکنید. ببینید چه چیزی باعث شور و شوق در شما می‌شود، بروید آن را انجام دهید. زیرا آنچه جهان نیاز دارد افراد سرزنده است. "

در این عبارت معروف هوارد تورمان، متکلم و رهبر حقوق مدنی آمریکا، احساس شور و شوق برای زندگی کردن را معیار مهم انتخاب شغل می‌داند. همه ما می‌خواهیم کار ما به چیزی متصل شود که آن را هدف بنامیم. 

همه ما می‌خواهیم کار مهمی انجام دهیم. پس برای داشتن کار مهم می‌بایست بفهمیم چه هدفی از انتخاب شغل خود داریم و ببینیم چگونه به این سوال پاسخ می‌دهیم، "چه چیزی باعث شوق زندگی در ما می‌شود؟ افراد هدف‌های مختلفی را برای انتخاب شغل دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

  • احساس "رضایت شغلی"

  • " کمک کردن" به مردم

  • احساس "مفید بودن"

  • برآوردن کردن "نیاز به قدرت و پول" 

  • احساس "لذت بردن" از مشغول بودن

  • گسترش روابط اجتماعی

  • نیاز به یادگیری و افزایش مهارت‌ها

  • تحقق نیاز به "جاه‌طلبی"

  • بالا رفتن از "نردبان شغلی"


بیشتر بخوانید: مهارت انطباق پذیری با محیط در زندگی شغلی و اجتماعی


معیارهای مهم در انتخاب شغل

واقع بینی

اگرچه برای انتخاب مسیر شغلی در نظر گرفتن شور و شوق در کار اهمیت زیادی دارد، اما این تنها بخشی از آن است. یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شغل واقع بین بودن در شغل است برای این که ببینید کاری که می‌خواهید داشته باشید چقدر می‌تواند واقعا تحقق پیدا کند، باید موارد زیر را در خود بررسی کنید:

توجه به ویژگی‌های شخصیتی

هرچه بیشتر در مورد ویژگی‌های شخصیتی خود بدانید، آمادگی برای انتخاب شغلی مناسب با روحیاتتان آسان‌تر خواهد بود. برای مثال افراد خلاق در شغل‌های کارمندی بعد از مدتی شور و شوق خود را از دست می‌دهند. 

شناخت استعدادها

باید درک صحیح و واقع‌بینانه‌ای از استعدادهای خود داشته باشید. مشاور می‌تواند با گرفتن آزمون‌های استعدادیابی و بررسی توانمندی‌های کلامی و عملی، شما را در پیدا کردن شغل مناسب کمک کند.

در نظر گرفتن اولویت‌ها

شناخت علایق، ارزش‌ها، خط قرمزها که در مجموع اولویت‌های شما را مشخص می‌کند، باعث می‌شود واقع‌بینانه‌تر در مسیر شغلی مناسب با خود قدم بگذارید؛ به عنوان مثال، آیا شما به خلاقیت در محیط کار بیش از موفقیت مالی اهمیت می‌دهید؟ آیا به دنبال شغلی هستید که فرصت‌های سفر کردن را برای شما فراهم کند یا فرصتی را برای شما فراهم کند که بتوانید زمان بیشتری را با خانواده سپری کنید؟

داشتن شور و شوق در کار همراه با واقع‌بین بودن درباره خود دو معیار مهم برای انتخاب شغل است. اما برای کاربردی کردن بهتر معیارها ما چک لیستی را در اینجا آورده‌ایم که می‌تواند شما را در انتخاب شغل مناسب کمک کند.

چک لیست معیارهای انتخاب شغل

  1. آیا از شغل خود لذت می‌برید؟

  2. آیا شغل شما چشم‌اندازهای مثبتی را پیش روی شما می گذارد؟

  3. آیا شغل شما پتانسیل برآورده کردن نیازهای مالی‌تان را دارد؟

  4. آیا این شغل متناسب با سبک زندگی شما هست؟

  5. خط قرمزهای شغل مورد نظر شما چیست؟

آیا از شغل خود لذت می‌برید؟

کاری که از آن لذت نمی‌برید را انتخاب نکنید. اولین و مهمترین معیار انتخاب شغل این هست که بتوانید ویژگی‌های سخت یا دوست نداشتنی آن را هم تحمل کنید. انتخاب شغلی که شما را آزرده‌خاطر کند یا باعث استرس شدید شما ‌شود، ضرر بزرگی به خودتان وارد می‌کند. اگر شغلی را که با شما متناسب‌تر است انتخاب کنید، خوشحال‌تر و احتمالاً موفق‌‌تر خواهید بود. برای اینکه مطمئن شوید از شغل خود لذت می‌برید‌، می‌توانید این سوالات را از خود بپرسید: 

  • آیا در این کار خوب هستم؟

  • آیا این شغل مرا علاقه‌مند یا مجذوب خود کرده است؟

  • آیا این کار از راه‌های مناسب مرا به چالش می‌کشد؟

  • آیا برای اتمام کار مدام ساعت خود را چک می‌کنم؟

آیا شغل شما چشم‌اندازهای مثبتی را پیش روی شما می‌گذارد؟

تحقیق در زمینه شغل و صنعت ضروری است چرا که همه صنایع در حال رشد نیستند و همه مشاغل نیز به صنعت مربوط نمی‌شوند. شما می‌بایست تحقیق کنید تا شغلی را با نرخ استخدام خوب، با پویایی بالا و ترجیحاً در یک صنعت در حال رشد انتخاب کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با ورود به این حوزه امنیت شغلی و فضای رشدی خوبی داشته باشید.

آیا شغل شما پتانسیل برآورده کردن نیازهای مالی‌تان را دارد؟

یکی از مشكلات شایع در انتخاب شغل مورد علاقه، امرار معاش با درآمد آن است. شما باید متوسط درآمد آن حرفه را با نوع زندگی که دوست دارید، مقایسه واقع‌بینانه کنید؛ چرا که با وجودی که دوست داشتن شغل معیار مهم و ضروری است، اما برای انتخاب شغل معیار کافی نیست.

آیا این شغل متناسب با سبک زندگی شما هست؟

در بسیاری از موارد، مشاغلی با درآمد بهتر نسبت به کارهای کم سود به تلاش بیشتری نیاز دارند. این نوع شغل‌ها قسمت بیشتری از زندگی شما را اشغال می‌کنند و به ناچار باید زمان کمتری را به کارهای دیگر (خانواده، سرگرمی‌ها، تعطیلات و غیره) اختصاص دهید. درمورد آنچه برای حفظ تعادل مناسب کار/ زندگی به آن نیاز دارید با خود صادق باشید و به دنبال کاری باشید که بتواند آن را به شما بدهد.

خط قرمزهای شغل مورد نظر شما چیست؟

بدست آوردن برخی مشاغل راحت‌تر از برخی دیگر است. یافتن موقعیت به عنوان فروشنده آسان‌تر از تلاش برای راه‌اندازی کافی شاپ است و بازیگر مشهور شدن بسیار دشوارتر از کارگر ساختمان بودن است. بنابراین برای شغلی که انتخاب می‌کنید میزان پشتکار، تلاش و اراده خود را برای عبور از موانع شغلی در نظر بگیرید.


بیشتر بخوانید: فرسودگی شغلی و روش‌های پیشگیری و مقابله با آن + عوارض فرسودگی شغلی


عوامل موثر در انتخاب شغل چیست؟

نقش‌های مختلف زندگی

هر شخصی در زندگی خود نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کند. پدر و مادر، فرزند یا همسر از نقش‌هایی است که افراد در زندگی تجربه می‌کنند. افراد می‌بایست تصمیم بگیرند به کدام یک از نقش‌ها اولویت دهند. در نظر گرفتن اولویت‌ها در انتخاب شغل تأثیر زیادی در میزان رضایتمندی از شغل دارد.

شخصیت و علایق

همه ما متفاوت هستیم. سلایق، ترجیحات و طبع ما متفاوت است و موفقیت در یک موقعیت شغلی خاص به این موارد بستگی دارد. یک نظریه‌ای به نام مضامین شغلی (Holland) وجود دارد و به این می‌پردازد که چگونه شخصیت بر انتخاب، جاه‌طلبی‌ها و توانایی‌های کاری تأثیر می‌گذارد.

سابقه کار قبلی

اگر افراد تجربه مثبتی در شغلی داشته باشند، قطعاً در انتخاب شغل آینده‌شان تأثیر ‌گذار است. تحقیقات نشان داده است که فرد ترجیح می‌دهد کاری را که در آن موفق‌تر بوده ادامه دهد تا اینکه کار جدیدی را شروع کند. در واقع، تمرکز روی یک کار، با موفقیت شغلی ارتباط مستقیمی دارد و همان‌طور که داشتن اعتماد به نفس در هر چیزی باعث موفقیت بیشتر در آن می شود. 

عوامل مهم در انتخاب شغل

چرا توانایی ذهنی برای انتخاب شغل اهمیت دارد؟

ممکن است این سوال را بپرسید که چرا توانایی ذهنی برای انتخاب شغل اهمیت دارد؟ یا آیا به طور کلی توانایی ذهنی برای انتخاب شغل اهمیت دارد یا نه؟ مهارت‌های شناختی از جمله میزان توجه، حافظه، پردازش و منطق و استدلال جزو توانایی‌های مهم ذهنی هستند که می‌توانند به شما در داشتن یک عملکرد قوی در شغل تان کمک کنند.

نقش عوامل اجتماعی در انتخاب شغل

معیارهای انتخاب شغل و سبک زندگی‌مان همیشه در چارچوب مسائل اقتصادی و نقش عوامل اجتماعی است. گاهی اوقات ما نمی‌توانیم جامعه‌ای را که دوست داریم در آن زندگی کنیم انتخاب کنیم، اما می‌توانیم تا حد زیادی شیوه زندگی‌مان را خودمان انتخاب کنیم.

پیشینه فرهنگی

پیشینه فرهنگی و قومی فرد می‌تواند در انتخاب شغل آینده تأثیرگذار باشد. علاوه بر خانواده، جامعه نیز می‌تواند عامل مهمی در انتخاب شغل بوده و می‌تواند در آینده شغلی فرد تاثیرگذار باشد. انتظارات و ارزش‌های زندگی فرد تا حدودی مطابق با مسائل فرهنگی جامعه‌اش شکل می‌گیرد و با قسمت‌های مختلف زندگی او ارتباط دارد. درک ماهیت انتظارات و ارزش‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا شخصیت خود را درک کند و انتخاب شغلی درستی داشته باشد.

جنبه مالی

برای بسیاری از ما، پولی که می‌توانیم از شغل‌مان بدست آوریم عامل مهم در انتخاب شغل است. اهمیت مسائل مالی چیز تعجب‌آوری نیست چرا که هر فردی نیازها و روش‌های مختلفی برای زندگی کردن دارد، به همین دلیل هنگام بررسی شغلی افراد نمی‌توانند صرفا شغل خود را مطابق میل‌شان انتخاب کنند.

اهمیت علاقه در انتخاب شغل

"شغلی را که دوست دارید انتخاب کنید آن وقت هرگز در زندگی خود مجبور نیستید یک روز هم کار کنید." (کنفوسیوس)

برای بسیاری از افراد، علاقه عامل انگیزه و شادی در زندگی آنهاست. وقتی کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید، همیشه بهترین عملکرد خود را ارائه داده و برای یادگیری بیشتر تلاش خواهید کرد. در نتیجه، این امر اعتماد به نفس را نیز افزایش می‌دهد. وقتی رشته مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید، برای آن سخت‌تر تلاش می‌کنید و بهترین عملکرد را خواهید داشت. هنگامی که شغل با علاقه فرد همسو است، فرد انگیزه بیشتری برای تلاش در جهت توسعه دانش، مهارت‌ها، اهداف مربوط به شغل و اقدامات لازم برای دستیابی به این اهداف خواهد داشت. همه این رفتارها می‌تواند به فرد کمک کند تا عملکرد او در شغلش بهبود یابد.

برای دریافت مشاوره شغلی حضوری، تلفنی و آنلاین با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha