021-44273757 ، 02144273767

برای رهایی از غم غربت چه باید کرد؟

 15 آبان 1400   10:19
 0
 1424

مهاجرت و ورود به کشوری جدید تجربه‌ای نو و هیجان‌برانگیز است. همان‌ اندازه که زندگی در کشوری دیگر و خلق تجربیاتی متفاوت می‌تواند جذاب باشد، چالش‌برانگیز نیز خواهد بود. ممکن است در ابتدای ورود سرشار از انرژی و اشتیاق برای تحقق بخشیدن به اهداف و آرزوهای خود باشید؛ اما با احساس‌های متفاوت و متضادی نیز رو به رو شوید. یکی از این احساسات ناخوشایند که سراغ اکثر مهاجرین می‌آید غم غربت است.

غم غربت مهاجرت، به نوعی احساس اندوه و دلتنگی اشاره دارد. برای رهایی و مدیریت بهتر غم غربت مهاجرت بهتر است ابتدا این احساس را به خوبی بشناسید، با جنبه‌های مختلف آن مواجه شوید و آن را بپذیرید. فرار از این احساس، سرکوب کردن یا کتمان آن غم غربت را حذف نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند. پذیرش غم غربت به شما کمک می‌کند تا بتوانید از راهکارهای مقابله‌ای سالم برای مدیریت آن استفاده کنید و زندگی فعالی را در پیش بگیرید؛ اما قبل از هرگونه اقدامی برای کنترل احساس غم غربت بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید. با افراکلینیک همراه باشید تا جنبه‌های مختلف این احساس را بهتر بشناسید.


برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767


احساس غم غربت

چرا احساس غم غربت می‌کنیم؟

غم غربت پدیده شایع و رایجی در میان اکثر مهاجرین است. این احساس به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود. هم می‌تواند ناشی از ماهیت مهاجرت باشد و گاهی هم به دلیل مشکلات شخصیتی خود مهاجرین اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین دلایل احساس غم غربت عبارت‌اند از: 

دلبستگی و تعلق به سرزمین مادری

همه افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند در کشور مادری خود با مسائل، مشکلات و کمبودهایی مواجه بوده‌اند. کمبودهایی که آن‌ها را به این نتیجه رسانده است که زندگی در کشوری دیگر و مهاجرت می‌تواند برخی از این محدودیت‌ها را برای آن‌ها جبران کند و به اهداف خود برسند. اما مهاجرت صرفا یک پدیده ماشینی و انتقال از مکانی به مکانی دیگر نیست. شما در حال ترک مکانی هستید که در آن به دنیا آمده‌اید، بزرگ شدید، با افرادی آشنا شده و رابطه برقرار کرده‌اید، سرزمین مادری شما پر از خاطرات تلخ و شیرین است. همه این موارد به لحاظ روانی نوعی احساس تعلق، هویت و دلبستگی برای شما ایجاد می‌کند. با مهاجرت همه این دلبستگی و تعلقات را از دست می‌دهید، بنابراین کاملا طبیعی است که با ورود به کشور جدید تا زمان سازگار شدن با محیط و پیدا کردن جایگزین برای این دلبستگی‌ها گهگاهی احساس غم و اندوه به سراغتان بیاید. 

اختلال سازگاری

مهاجرت اگرچه هیجان‌برانگیز بوده و آرزوی بسیاری از افراد است اما چالش‌های خاص خود را نیز دارد. ورود به مکانی جدید به خودی خود می‌تواند اضطراب برانگیز باشد. مهاجرین در ابتدای ورود خود کاملا با همه چیز غریبه و ناآشنا هستند و تا زمانی که بتوانند با محیط جدید خود را وفق دهند و ارتباطات جدیدی شکل دهند با نوعی ابهام و تشویش رو به رو هستند. به طور کلی اگر تحمل این ابهام برای فرد سخت باشد، ممکن است درجاتی از اختلال سازگاری را تجربه کند. اختلال سازگاری به شکل افسردگی و اضطراب خود را نشان می‌دهد. بنابراین یکی از دلایل غم غربت عدم مهارت انطباق پذیری و سازگاری با شرایط جدید می‌تواند باشد.

مشکلات شخصیتی

برخی از افراد دوری از خانواده و از دست دادن تعلقات و وابستگی‌های خود را می‌توانند به خوبی مدیریت کرده و با آن کنار بیایند. اما برخی از مشکلات شخصیتی همچون اختلال شخصیت وابسته یا اجتنابی، و اختلالات روانشناختی همچون افسردگی و اضطراب مانع از انطباق فرد با محیط جدید می‌شود. از طرفی دیگر خود مهاجرت به عنوان پدیده‌ای که با اضطراب و استرس همراه است می‌تواند محرکی برای عود مجدد اختلال باشد و افراد را با غم غربت مواجه کند. 


بیشتر بخوانید: روانشناسی مهاجرت چیست؟


روش‌های مقابله با غم غربت

غم غربت مهاجرت نوعی احساس اندوه، ناشی از فقدان تعلقات و دلبستگی‌ها است. برای مقابله با این پدیده روش‌های مقابله‌ای موثری وجود دارد. برخی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با غم غربت عبارت‌اند از:

پذیرش 

پذیرش یک هیجان ناخوشایند از پیچیده‌تر شدن آن جلوگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید هیجان خود را به شکل سالم تجربه کنید. به خود یادآوری کنید غم غربت احساسی عجیب یا غیرقابل تحمل و وحشتناک نیست. تا حدودی طبیعی است و تا زمان سازگاری با محیط جدید بهتر است به خود زمان بدهیم. وقتی این احساس سراغتان می‌آید خودتان را سرزنش نکنید و سعی کنید با خود مهربان‌تر باشید.

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا این احساس را بپذیرید انجام تمرین‌های مراقبه و ریلکسیشن است. به عنوان مثال می‌توانید در جای آرامی به حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرید. چشمان خود را ببندید و یک موقعیت لذت‌بخش را تصور کنید. این موقعیت می‌تواند منظره‌ای از یک طبیعت زیبا باشد یا خانه‌ای که در آن خاطرات کودکی خود را سپری کرده‌اید یا هر چیز دیگری که از آن خاطره خوبی دارید. سعی کنید این فضا را با تمام حواس پنج‌گانه خود تصور کنید. مثلا اینکه تصور کنید در جایی که هستید هوا چطور است؟ چه صداهایی می‌شنوید؟ چه احساسی دارید؟ اگر هوا آفتابی است آیا تابش نور خورشید بر پوست خود را حس می‌کنید؟ و ...، همزمان با تصور این صحنه عضلات بدن خود را به ترتیب منقبض کرده، 5 ثانیه بشمارید و سپس رها کنید.

فعال باشید

به طور طبیعی هرگونه احساس غم و اندوهی افراد را منزوی و منفعل می‌کند. فرد غمگین تمایلی به برقراری روابط جدید و انجام فعالیت‌های روزانه ندارد. اکثر افراد غمگین تصور می‌کنند این انزوا و گوشه‌نشینی به احساس بهتر آن‌ها کمک می‌کند یا شاید هم منتظر هستند تا حالشان بهتر شود و شروع به فعالیت کنند. غم غربت مهاجرت نیز همین حالت را برای افراد ایجاد می‌‌کند. این انزوا و عدم فعالیت سازگاری افراد را با محیط جدید به تاخیر می‌اندازد. شاید در کوتاه مدت بی‌فعالیتی موثر باشد‌ اما قطعا در درازمدت افراد را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. بنابراین دست به کار شوید و به دنبال تجربیات جدید، افراد جدید و خلق ارتباطات موثر باشید.

تعلقات و دلبستگی‌های خود را حفظ کنید

با اعضای خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید و برنامه منظمی برای برقراری تماس با آن‌ها داشته باشید. درست است که شما در حال حاضر در کشوری دیگر زندگی می‌کنید و به خیلی از موارد دسترسی ندارید، اما می‌توانید برخی از خاطرات خود را مجدد احیا کنید. مثلا گاهی وقت بگذارید و غذای مورد علاقه خود را درست کنید، به رستوران‌هایی با سبک سرزمین مادری خود سر بزنید و یا آلبوم خانوادگی خود را ورق بزنید. سعی کنید به مهاجرت خود معنا بدهید و به خود یادآوری کنید که برای چی اینجا هستید. این کار به شما انگیزه می‌دهد و بهتر می‌توانید غم مهاجرت را بپذیرید.


بیشتر بخوانید: شوک فرهنگی مهاجرت چیست؟ مراحل مختلف شوک فرهنگی مهاجرت


دریافت مشاوره در زمینه غم غربت و راه‌های مقابله با آن در افراکلینیک

اگرچه غم غربت تا حدی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما گاهی ممکن است سخت و طاقت‌فرسا شده و یا بیش از حد طولانی شود. در این مواقع کمک گرفتن از مشاور می‌تواند گزینه مناسبی باشد. افراکلینک با تیمی از کارشناسان مجرب و امکان برگزاری جلسات آنلاین به شما کمک می‌کند تا غم غربت را بهتر مدیریت کرده و بتوانید ریشه‌های آن را بشناسید. شناسایی علت ایجاد این غم در حل آن بسیار کمک‌کننده خواهد بود. مشاوران افراکلینیک فضای امنی را فراهم می‌کنند تا شما بتوانید با آسودگی در مورد هیجان و احساس ناخوشایند خود صحبت کنید و راهکارهای مناسبی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha