021-44273757 ، 02144273767

روانشناسی مهاجرت چیست؟

 05 آبان 1400   09:57
 0
 1278

بسیاری از افراد برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود و داشتن زندگی بهتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. شروع فرایند مهاجرت و رسیدن به مقصد معمولا با استرس‌ها و فشارهای روحی متعددی همراه است. وقتی افراد در پروسه مهاجرت قرار می‌گیرند با تصمیم‌گیری‌های متعددی روبه‌رو هستند. این تصمیم‌گیری‌ها و مواجه شدن با ابهامات، اضطراب زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روانشناسی مهاجرت و تصمیم‌گیری برای مهاجرت از روانشناسان افرا کلینیک کمک بگیرید

021-44273757 ، 021-44273767

منظور از روانشناسی مهاجرت چیست؟ 

روانشناسی مهاجرت یکی از گرایش‌های علم روانشناسی است که به افراد کمک می‌کند تا در مورد تصمیم برای مهاجرت و چالش‌های ‌‌ناشی از آن، تصمیم‌های درست و منطقی بگیرند و بتوانند در صورت تصمیم به مهاجرت، مهارت‌های لازم برای زندگی در کشور مقصد را به دست آورند. ‌‌

روانشناسی مهاجرت

چرا روانشناسی مهاجرت اهمیت دارد؟

مهاجرت پدیده‌ای است که از ابتدای زندگی بشر با انسان همراه بوده است. انسان‌ها همواره به دلایل مختلف از مکانی به مکان دیگر در حال مهاجرت بوده‌اند. جنگ، ناامنی، شرایط اقتصادی نامناسب و گاه شرایط سیاسی، افراد را ترغیب به مهاجرت می‌کند. همه افرادی که مهاجرت می‌کنند به دنبال رسیدن به شرایطی بهتر برای پیگیری اهداف و آرزوهای خود هستند؛ اما مهاجرت و رفتن به کشوری دیگر همه مسئله نیست. در بسیاری از موارد تصمیم‌گیری برای مهاجرت اضطراب زیادی را به افراد تحمیل می‌کند و در این مسیر دشواری‌های زیادی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این قرار گرفتن در یک فضای جدید برای افراد دلهره‌آور بوده و نگران انطباق خود با شرایط جدید هستند. بنابراین با توجه به پیچیدگی‌های مهاجرت، افراد در زمینه‌های مختلف نیازمند استفاده از خدمات مشاوره خواهند بود. روانشناسی مهاجرت در زمینه‌های زیر می‌تواند برای افرادی که قصد مهاجرت دارند و یا مهاجرت کرده اند، سودمند باشد. 

مشاوره فردی

روانشناسی مهاجرت از ابتدای تصمیم‌گیری برای مهاجرت با ارائه مشاوره‌های مناسب فرایند تصمیم‌گیری را برای فرد تسهیل کرده و از اتخاذ تصمیمات نامناسب و هیجانی جلوگیری می‌کند. روانشناسی مهاجرت به افراد کمک می‌کند تا اهداف واقع بینانه‌ای برای خود ترسیم کنند و انتظارات منطقی از مهاجرت و زندگی در کشور خارجی داشته باشند. ‌‌روانشناسان متخصص در زمینه مهاجرت با ارائه آموزش های لازم مهارت‌های کنترل استرس، تاب‌آوری و انطباق با شرایط جدید را به افراد آموزش می‌دهند.‌‌‌

مشاوره خانوادگی 

وقتی مهاجرت به شکل خانوادگی اتفاق میافتد، کودکان و نوجوانان از آسیب‌پذیری بسیار زیادی برخوردار هستند. هماهنگی با فرهنگ جدید و پیدا کردن هویت، چالش جدیدی برای فرزندان و والدین ایجاد می‌‌‌‌کند. روانشناسی مهاجرت به والدین کمک می‌کند تا بتوانند نیازهای فرزند خود را به درستی مدیریت کرده تا بتوانند در مسیر هویت‌یابی نوجوانشان همراهشان باشند. آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان نیز کمک می‌کند تا بحران‌های مرتبط با سنین نوجوانی را به خوبی کنترل کرده و بتوانند با شرایط جدید سازگار شوند.

‌تاثیر مهاجرت بر اختلالات روانی

شروع فرایند مهاجرت با استرس‌های زیادی همراه است و این موضوع تا حدی اجتناب‌ناپذیر است. این استرس و فشار روانی در بسیاری از موارد باعث آشکار شدن یک اختلال روانی در فرد می‌شود. در واقع ممکن است نوعی آسیب‌پذیری نسبت به اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب وجود داشته باشد و یا فرد قبلا نوعی اختلال روانی را تجربه کرده باشد در این صورت استرس‌های مرتبط با مهاجرت منجر به بروز اختلال روانی یا شدت گرفتن بیماری‌های قبلی می‌شود.


بیشتر بخوانید: شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟


دو اختلال روانی عمده که در اثر مهاجرت می‌تواند شدت بگیرد و یا به دلیل وجود ژن آن شرایط بروز این اختلالات فراهم شود، عبارت است از: افسردگی و اضطراب 

اگر استرس‌های ناشی از مهاجرت به شکل صحیحی مدیریت نشود به تدریج مزمن شده و عملکرد فرد را مختل می‌کند. حتی ممکن است این اضطراب حل نشده تا سال‌های سال با فرد باقی بماند و تبدیل به نوعی خستگی مزمن شود. افسردگی نیز یکی از اختلالات روانی شایع است که می‌تواند در اثر مهاجرت بروز پیدا کرده و یا تشدید شود. مهاجرت معمولا احساس تنهایی و غمگینی را در افراد افزایش می‌دهد و چون فرد به منابع حمایتی کمتری دسترسی دارد هنگام بروز مشکلات احساس ناامیدی می‌کند. تجربه مکرر احساسات غمگینی، ناامیدی و تنهایی در صورت عدم مدیریت، زمینه‌ساز شکل‌گیری اختلال افسردگی خواهد بود.

علاوه بر اضطراب و افسردگی، مهاجرین ممکن است به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و یا نگاه‌های خاصی که به افراد مهاجر وجود دارد دچار کاهش اعتماد به نفس شده و عزت‌نفس افراد تحت‌تاثیر آن قرار بگیرد. ‌

چگونه می‌توان استرس ناشی از مهاجرت را به حداقل رساند؟

اگرچه استرس و فشار روانی بخشی از فرآیند مهاجرت است؛ اما با انجام مشاوره‌های تخصصی در زمان مناسب تا حد زیادی می‌توان استرس ناشی از مهاجرت را به حداقل رساند. برای کاهش استرس مهاجرت ابتدا باید انگیزه‌های مهاجرت برای فرد روشن شود و هدف مشخصی را فرد برای خود در نظر بگیرد. بسیاری از افراد در پروسه مهاجرت توانایی‌های خود را دست‌کم گرفته و یا خیلی خوشبینانه به مسائل نگاه می‌کنند. هرچه‌قدر افراد نگاه منطقی‌تری به مشکلات و توانمندی‌های خود داشته باشند، استرس ناشی از مهاجرت را به شکل بهتری می‌توانند مدیریت کنند. در بسیاری از موارد عدم قطعیت و روشن نبودن نتیجه اقداماتی که افراد در  زمینه تحصیلی یا شغلی انجام می‌دهند، اضطراب زیادی ایجاد می‌کند. هرچه قدر فرد بتواند ابهامات را  بهتر تحمل کند و این بلاتکلیفی را به شیوه موثرتری مدیریت کند، از فشار روانی ناشی از مهاجرت تا حد زیادی کاسته می‌شود.

مهارت حل مسئله نیز در تمام مراحل مهاجرت به فرد کمک می‌کند تا با مشکلات موجود مقابله کرده و راه‌حل‌های مناسب و منطقی را انتخاب کند.‌‌

دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت از افراکلینیک

از زمانی که افراد تصمیم به مهاجرت می‌گیرند با 3 مرحله روبه‌رو هستند. تصمیم‌گیری قبل از مهاجرت، مسائل مربوط به حین مهاجرت و شروع زندگی جدید در کشور مقصد. هر کدام از این مراحل دشواری‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. ممکن است شخصی در مرحله تصمیم‌گیری با مخالفت اعضای خانواده مواجه شود، منبع حمایتی نداشته باشد و یا دچار تردید شده و بعد از تصمیم‌گیری، استرس‌های ناشی از مهاجرت را به خوبی نتواند مدیریت کند و در مرحله سوم بعد از مهاجرت و ورود به کشور جدید در سازگاری با شرایط جدید و مدیریت احساس دلتنگی و تنهایی دچار مشکل شود.

افراکلینیک با برخورداری از متخصصان مجرب در زمینه مهاجرت آماده ارائه خدمات مشاوره به افراد در هر 3 مرحله مهاجرت است. ‌مشاوران افراکلینیک به افراد کمک می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود تصمیمات مناسب خود را بگیرند، مشکلات روحی و اضطراب‌های خود را به شیوه موثری مدیریت کنند و بتوانند در کمترین زمان خود را با شرایط جدید سازگار کنند. خدمات مشاوره تخصصی به دو شکل حضوری و آنلاین در افراکلینیک ارائه می‌شود.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha