021-44273757 ، 02144273767

بدرفتاری کودکان در مدرسه و بررسی علل آن

 18 دی 1397   13:46
 0
 24057

مدرسه محلی است که افراد سال ­های زیادی را در آن می­ گذرانند. یکی از تأثیر گذارترین مکان ­ها بر روی شکل گیری شخصیت افراد، مدرسه است. کودکانِ مدرسه­ ای بیشتر اوقات در مدرسه خوشحال­ اند و مربیان و معلم ­ها نقش مهمی در ایجاد این حس در کودک دارند. ولی این محیط تاثیرگذار گاهاً تبدیل به میدان جدال بین کودکان و معلمان یا کودکان و والدینشان می­ شود که مجموعه ای از بدرفتاری های کودکان را شامل می شود. هر چه پیش می ­رویم اعتراض­ های معلمان مدارس به رفتار دانش آموزان افزایش می ­یابد و بسیاری از معلم ­ها از کاهش انگیزه ­ها و بی توجهی دانش آموزان به مسائل اخلاقی و رفتاری می ­نالند.

برای دریافت مشاوره تربیت کودک می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

بدرفتاری کودک در مدرسه به چه رفتارهایی اطلاق می‌شود

مشکلات رفتاری کودک و بدرفتاری با کودک در مدرسه می­ تواند باعث اختلال در سیر رشد روانی-اجتماعی کودک شود. بعضی وقت ­ها تا مسئله مهمی اتفاق نیفتد، پدرها و مادرها متوجه مشکلات رفتاری کودکان خود در مدرسه نمی ­شوند و زمانی که به مشکلات رفتاری کودک آگاه می ­شوند سر در گم شده و نمی ­دانند چکار باید بکنند. معمولاً دلایل قابل تشخیصی برای عملکردهای فاقد همکاری کودک وجود دارد. ممکن است او یکی از کسانی باشد که در کلاس خارج از کنترل است که این بیشتر به نحوه کلاس داری معلم یا نحوه مدیریت معاونان و مدیر مدرسه مربوط می شود یا کلاس فقط یکی از مکان ­هایی است که کودکِ غیر قابل کنترل در آن کنترل نمی ­شود که این مورد بیش تر مربوط به مشکلات کودک است.

بدرفتاری کودکان در مدرسه و تبعات آن برای کودک

نکته:

وقتی معلم کودکتان با شما تماس می­ گیرد و می ­گوید «پارسا» در مدرسه بد رفتاری می ­کند، این برای شما یک لحظه بد است. شما نگران هستید به او برچسب (بچه پردردسر) داده شود (کسی که هرگز با محیط خود کنار نمی ­آید)، همچنین احساس می کنید به عنوان والدین در کارتان موفق نبوده ­اید. اما به یاد داشته باشید معلمان به ندرت تماس می ­گیرند تا گزارش موارد خوبی که کودکان انجام داده اند را بگویند. چون آن­ ها سرشان خیلی شلوغ است و بنابراین فقط موارد منفی را گزارش می دهند. بنابراین اهمیت این اظهارات را نادیده نگیرید، معلمان معمولاً مایلند خودشان رفتار کودک در مدرسه را کنترل کنند مگر اینکه مشکل غیر عادی مکرر و شدید باشد.

بیشتر بخوانید: بدخلقی کودکان

بدرفتاری هایی که موجب نگرانی می شود

آن دسته از بدرفتاری های کودک که می تواند موجب نگرانی والدین و معلمان شود موارد زیر می باشد:

  • پیروی نکردن کودک از دستورات معلم
  • کودک باعث حواس پرتی دانش آموزان دیگر می شود .
  • بی قراری روی صندلی
  • داد زدن در کلاس یا مدرسه
  • راه افتادن در کلاس
  • تمام نکردن و انجام ندادن تکالیف
  • بی­ توجهی به درس دادن معلم
  • دعوا کردن با دانش آموزان دیگر
  • تقلب در امتحانات
  • همراه داشتن لوازم ارتباطی الکترونیک (که خلاف قانون اکثر مدارس است) و استفاده از این لوازم هنگام تدریس
  • ترک کلاس و حضور پیدا نکردن منظم در مدرسه
  • بی احترامی به معلم ­ها و مدیر مدرسه
  • افراط در شوخی کردن و تمسخر یکدیگر در کلاس

بدرفتاری هایی که موجب نگرانی می شود

بیشتر بخوانید: پرخاشگری کودکان

دلایل بدرفتاری کودک در مدرسه

در ادامه به ۱۰ دلیل شایع بدرفتاری کودکان در مدرسه اشاره خواهد شد. برخی از این موارد با تذکر مداوم و صحبت با کودک حل خواهند شد ولی برخی دیگر از آن‌ها جدی‌تر می باشند و نیاز به مشاوره کودک می باشد.

ناتوانی والدین در آموزش ارتباط اجتماعی

والدین مهم ­ترین نقش را در آموزش آداب اجتماعی به فرزندشان دارند. پس بدرفتاری کودک را تقصیر اولیای مهد و مدرسه، همسالان یا محیط اجتماعی نیندازید. شما باید با آموزش مفاهیم و ارزش ­های رفتاری به فرزندتان و الگویی مناسب بودن برای او، علاوه بر تصحیح اشتباه هایش، او را برای حضور در جمع آماده کنید. در امور تربیتی و آموزش آداب اجتماعی رویکرد همسو با همسرتان داشته باشید مثل آموزش رعایت نوبت. اگر در مورد مفهومی با فرزندتان صحبت می کنید، نباید با رفتار و عملکرد خود، آموزش تان را نقض کنید. در غیر این صورت فرزندتان سردرگم می ‌شود و رفتارهای ناشایستی نشان می‌دهد.

عدم آگاهی کودک از قوانین مدرسه

در همه مدرسه ­ها و کلاس ­های درس برای رفتار کودکان قوانین و مقرراتی وجود دارد. زمانی که کودکان از این قوانین آگاه نباشند یا آن­ ها را درک نکرده باشند، امکان دارد رفتار نامناسب از خود نشان دهند. از طرف دیگر وقتی قوانین موجود، روشن و واضح نباشند یا پیروی از آن ­ها برای کودکان مشکل باشد و یا قانون شکنی پیامدی نداشته و یا پیامدهای آن ثابت نباشد و هر روز تغییر کند، می ­تواند مشکلات رفتاری کودکان را بیشتر کند.

بی اطلاعی کودک از الزامات موقعیت

بی اطلاعی و کم تجربگی در مورد نحوه برخورد مناسب در یک موقعیت جدید (مثلا سلام کردن، رعایت نظم کلاس، نحوه ورود و خروج از کلاس، نحوه سوال پرسیدن و پاسخ دادن و…) می ­تواند باعث بروز رفتارهای نامناسب در کودک شود. کودک نمی ­داند کدام رفتار در چه موقعیتی ارزش است و در کدام موقعیت ضد ارزش؛ مثلاً ممکن است نداند صحبت کردن بدون اجازه پدر و مادر در خانه عیبی ندارد اما صحبت کردن بدون اجازه معلم در کلاس بد است.

تشویق رفتار نامناسب از سوی دانش آموزان دیگر یا معلم

گاهی اوقات کودکان به شکل تصادفی برای رفتار نامناسبشان تشویق می ­شوند. اگر کودکی رفتار نامناسبی انجام دهد که باعث جلب توجه و خندیدن دانش آموزان دیگر شود، این رفتار نامناسب احتمالاً ادامه پیدا می­ کند. در کلاس ­های پر جمعیت امکان دارد معلمان ناخودآگاه رفتارهای مناسب کودک را نادیده بگیرند و تنها زمانی به کودک توجه کنند که او رفتار نامناسبی نشان می ­دهد.

الگو برداری از دانش آموزان دیگر

رفتار نامناسب در کودکان می­ تواند به دلیل تماشا و الگو برداری از دیگران باشد. اگر کودک ببیند که دیگران توانسته­ اند با رفتار نامناسب توجه معلم را جلب کنند، احتمال دارد او هم همان رفتار را تقلید کند و انجام دهد.

عدم توانایی در انجام تکالیف

گاهی وقت ­ها، کودک به دلیل عدم توانایی در انجام تکالیف مدرسه ­اش رفتار نامناسب دارد. کودکانی که توانایی یا اعتماد به نفس کافی ندارند امکان دارد با بدرفتاری، از انجام وظایف خود شانه خالی کنند. کودکانی هم که انجام تکالیف برایشان بسیار آسان است امکان دارد به دلیل اینکه حوصله­ شان سر می ­رود شلوغ کنند. اگر شما گمان می ­کنید که کودکتان در یادگیری مشکل دارد یا برعکس انجام تکالیف برایش به حدی آسان است که باعث کسل شدن کودک می­ شود، به متخصصین مراجعه کنید تا کودک را مورد ارزیابی قرار دهند چرا که اختلال یادگیری یکی از موارد شایع در بین کودکان است.

عدم توانایی کودک در انجام تکالیف

مشاوران افرا کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به شما هستند.

بدرفتاری کودک قلدر با فرزند شما در مدرسه

با خواندن کتاب ­های مرتبط و کمک گرفتن از مشاور کودک و نوجوان، روش­ های صحیح برخورد با این کودکان را بیاموزید و به فرزندتان آموزش دهید. مثلاً به او بگویید: «به جای زدن بچه ­های شرور از بزرگترها و معلمان و مسئولین مدرسه کمک بخواه». اگر ارتباط نزدیکی با والدین کودک بدرفتار دارید، مودبانه گوشزد کنید این رفتار ناشایست چه پیامدهایی برای فرزندتان دارد و بهتر است او را اصلاح کنند. فرزندتان در این مواقع می ­آموزد چطور در بزرگسالی با افراد زورگو و فرصت طلب برخورد کند.

بدرفتاری کودک قلدر با فرزند شما در مدرسه

همراه نداشتن لوازم مورد نیاز

اگر کودک در جمع همکلاسی ­های خود وسایل کودکی دیگر را ببیند که خودش همراه نبرده یا آن­ ها را ندارد، ممکن است برای جبران فراموشی خود رفتارهای نامناسبی نشان دهد.

اختلاف ­های کودکانه

بگو مگوی کودکان سر خوراکی، جای ایستادن در صف، یا جای نشستن در کلاس، می‌­تواند موجب رفتار نامناسب از سوی آنان شود اما این موارد فرصتی مناسب برای آموزش مهارت «حل مساله» است.

دور افتادگی کودک از جمع

رفت و آمد نداشتن با اقوام و دوستان، زندگی در شهری دور یا ایزوله کردن کودک به دلیل ترس از یادگیری رفتارهای خلاف ارزش، می ­توانند باعث بی اطلاعی او از تعامل ­های اجتماعی شوند و حضور ناگهانی او در مهد یا مدرسه به او ضربه ­های بدی می ­زند. ضربه ­هایی مثل ناتوانی در گرفتن حق، دوست یابی، شوخی، بازی گروهی یا حتی کتک خوردن.

توصیه:

بدرفتاری کودکان در مدرسه گاهی با خشونت همراه می ­شود که در بعضی مواقع موجب آسیب دیدن خود کودک یا دیگر دانش آموزان می ­شود. از این رو توجه به آن اهمیت خاصی دارد. كودك پرخاشگر شاید از لحاظ ظاهری با همه كودكان دیگر مدرسه تفاوت خاصی نداشته باشد ولی تهدید كردن، هل دادن، لگد زدن و كتك كاری با همشاگردی ­ها باعث می‌شود حداقل هفته‌ای یك‌بار پدر و مادرش مجبور شوند به مدرسه بروند و شكایات معلمان و همشاگردی ‌ها را بشنوند.

نکته مهم:

اکثراً در مورد بدرفتاری به بخش پرخاشگری توجه بیشتری می شود در حالی که بدرفتاری کودک در یک طیف از پرخاشگری فیزیکی یا لفظی تا منفعل بودن می باشد. کودکان منفعل گرچه در ظاهر مشکلی برای مدرسه یا معلم ها ایجاد نمی کنند اما این کودکان که متاأسفانه بیشتر هم مورد غفلت قرار می‌گیرند بیشتر از همه خود را آزار می‌دهند و در مرحله دوم والدین خود را با شکایت های مداوم از مدرسه و بچه ها و رفتار دوری گزینی از مدرسه آزار می دهند. بنابراین توصیه می شود در صورتی که کودک شما در این بخش قرار می گیرد در مورد مدرسه هراسی و درمان پرخاشگری کودکان مطالعه کنید و در نهایت با یک مشاور کودک در این زمینه گفتگو کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت مهارت دوست یابی در کودکان

برخورد مناسب با بدرفتاری کودکان در مدرسه

کمک به کودک برای بهبود رفتارش در مدرسه مستلزم تلاش توام خانه و مدرسه است. این راه حل ­هایی که ما ارائه می­ دهیم به شما کمک خواهند کرد تا مشکل را شناسایی و روشی ایجاد کنید تا هماهنگ با تلاش شما و معلم، کودک شما رفتارش اصلاح شود. 

قدم اول نحوه برخورد با کودک : جمع آوری اطلاعات

اولین قدم برای درمان بدرفتاری کودک این است که از تمام منابع موجود استفاده کنیم تا دقیقأ بفهمیم در کلاس چه می ­گذرد.

با کودک صحبت کنید.

از کودک در مورد مشکلات مدرسه سوال کنید. بهتر است قبل از این که با معلم کودک جلسه‌ای داشته باشید، از دیدگاه کودکتان از مشکل او آگاه شوید. کودک را به خاطر مشکلی که پیش آمده نصیحت یا سرزنش نکنید. به جای سرزنش بهتر است نظر کودک را در مورد راه ­های حلِ مشکل بپرسید و با کودک رفتار صحیح داشته باشید.

صحبت با کودکان برای حل مشکل بدرفتاری

  • در مدرسه چه خبر است؟
  • از کلاس ­ها یا نبود سرگرمی در مدرسه خسته است؟
  • آیا درس چون خیلی آسان است خسته کننده می ­باشد؟
  • اگر مشکلی در درک مطالب است آن را پیگیری کنید. آیا مطلب را نمی فهمد یا نمی بیند یا نمی شنود؟
  • وقتی کار کلاسی ­اش را انجام نمی ­دهد، چه اتفاقی می ­افتد و او چه می ­کند؟
  • وقتی کار کلاسی ­اش تمام شد چه می­ کند؟

با معلم و مسئولین مدرسه جلسه بگذارید.

بگذارید معلم، معاونین و مدیر مدرسه بدانند شما بالاترین اولویت خود را بر رفتار درست و یادگیری کودکتان در مدرسه گذاشته اید. سعی کنید تا حد ممکن ملاقات حضوری انجام دهید و به ندرت به مکالمه تلفنی اکتفا کنید. از معلم بخواهید که رفتارهای نگران کننده­ی کودکتان را دقیقاً برایتان شرح و توضیح دهد. سعی کنید از دیدگاه آموزگار نسبت به مشکل کودکتان آگاه شوید. مشکلات مشابهی را که امکان دارد با کودکتان داشته باشید برای معلم بگویید و به او بگویید که در منزل این مشکلات را چگونه مدیریت می‌کنید. این مسئله می‌تواند به آموزگار در شناخت کودکتان کمک کند.

  • از روش هایی که تاکنون مسئولین مدرسه برای حل و رفع مشکلات قبلی به کار برده­ اند سوال بپرسید.
  • آیا در تمام کلاس­ ها این گونه رفتارهایی دارد یا فقط در یک کلاس خاص رفتار نامناسب دارد؟
  • آیا این مشکل به تازگی پیش آمده و یا بارها تکرار شده است؟
  • آیا تعداد زیادی از دانش آموزان درکلاس بدرفتاری می­ کنند یا فقط کودک شما شاخص است؟
  • اگر کودک مشکلات تحصیلی دارد، چگونه می­ توانید این مشکل و نیاز را حل کنید؟
  • آیا معلم، معاون یا مدیر، پیشنهاد خاصی دارند؟
  • توقعات خود را به روشنی بیان کنید.

بعضی معلمان امکان دارد در مورد کارهایی که شما می ­توانید برای کمک به حل مشکل انجام دهید، سفارش ­های ویژه­ ای داشته باشند. سفارش­ های معمول شامل این موارد است: نظارت بر انجام تکالیف و این نکته که کودک هر روز تمام لوازم ضروری را با خود به مدرسه بیاورد و تکلیف خاص مثل مشاهده دقیق کودک در هنگام انجام تکالیف مختلف برای شناخت دقیق تر توانمندی ها یا ضعف های کودک.

بررسی ­های بیشتر

ببینید آیا تنش‌های غیر عادی که در مدرسه دارد در خانه هم دارد؟ اگر اینطور است نیاز است از نظر عاطفی کودک را ارزیابی کنید. اگر تشخیص معلم این است که ریشه مشکل کودکتان در مساله یادگیری است، ممکن است عاقلانه این باشد که با یک متخصص شنوایی، بینایی، اختلال یادگیری، آموزشی و یا یک روانشناس کودک مشورت کنید.

قدم دوم نحوه برخورد با کودک: شناسایی مسائل بدرفتاری کودک در مدرسه

اکنون شما می ­دانید کودکتان در مدرسه چه کار می ­کند که خارج از محدوده در نظر گرفته می ­شود. در این‌جا مجموعه رفتارهایی، ممکن است نقش داشته باشند و یا شاید این مشکلی است که فقط با یکی از چندین معلم رخ می­ دهد. اکنون شما با شرایط کلاس آشنا هستید و بعضی از زمینه ­ها را می ­شناسید. اینک وقت آن است که فراتر بروید.

رفتارها را مشخص و مجزا کنید

با کمک معلم یا معاون، مشخص کنید کدام رفتارها باید تغییر یابند. سپس، کوشش خود را در جهت تغییر آن رفتارها در کودک، متمرکز کنید. کودک را تحقیر نکنید. تمرکز کنید که بدرفتاری او را تصحیح کنید همچنین رفتارهای او را از شخصیت او مجزا کنید.

عمل بر حسب شرایط

اگر کودک، همان رفتاری را که در مدرسه دارد، در خانه هم دارد. رسیدگی به مساله و برآمدن از عهده آن را باید از خودتان آغاز کنید. در رفتارتان با همسرتان، سایر فرزندان و فرزندِ بدرفتار خود بازنگری کنید.

زمانی­ که بدرفتاری کودک در مدرسه ادامه داشت چه باید کرد؟

با کمک معلم یک برنامه منزل _ مدرسه طراحی کنید

اگر بدرفتاری کودک ادامه داشت می ­توانید از یک برنامه منزل _ مدرسه کمک بگیرید که شما و معلم می ­توانید با این روش با همکاری یکدیگر رفتار کودک را مدیریت کنید. با همکاری آموزگار، جدولی برای رفتارهای داخل مدرسه طراحی کنید به این ترتیب که: اوقات مدرسه را به چند بخش، مانند قبل از زنگ تفریح، قبل از ناهار و زنگ آخر تقسیم نمایید. اگر مشکلات خارج از کلاس درس هم وجود دارد زنگ تفریح را نیز در این تقسیم بندی قرار دهید. قوانینی را که لازم است کودکتان رعایت کند بنویسید. آموزگار می ­تواند برای هر قانونی که کودک در هر یک از بخش ­های یاد شده رعایت می­ کند به کودک امتیاز بدهد. همین‌طور معلم هم می­‌تواند نظرات مثبت خود را درمورد تلاش ­ها و رفتارهای کودک کنار جدول یادداشت کند. کودک باید هر روز جدول را به منزل بیاورد تا به وسیله شما امضا شود و فردا آن را به آموزگار برگرداند. برای این که کودک دلسرد نشود درمورد جدول اظهار نظرهای منفی یا انتقادی نکنید و امتیازاتی را که کسب کرده است پس نگیرید.

برنامه را برای کودک توضیح دهید

بگذارید کودک بداند که جدول رفتار در مدرسه چگونه تکمیل می­ شود و برایش توضیح دهید. برای کودک توضیح دهید در هر بخش از اوقات مدرسه اگر از قوانین آن پیروی کند، می ­تواند امتیاز بگیرد. مطمئن شوید کودکتان می ­داند که باید جدول را هر روز به مدرسه ببرد و به منزل بازگرداند.

برنامه درمانی را به کودک توضیح دهید

راجع به پاداش­ ها با کودکتان صحبت کنید

در مورد پاداش‌های جدول در زمانی که کودکتان به هدف تعیین شده رسیده است، تصمیم­ گیری کنید. امکان دارد شما بخواهید در پایان هفته نیز پاداش دیگری در نظر بگیرید. پاداش ­های روزانه می ­تواند مثل یک دسر مورد علاقه یا نیم ساعت بازی کردن با یک بازی خاص با والدین و پاداش ­های هفتگی می­ تواند شامل یک روز رفتن به منزل مادر بزرگ یا رفتن به پارک، سینما و یا امانت گرفتن یک فیلم ویدئویی باشد. به کودکتان بگویید که اگر به هدف تعیین شده برسد دوست دارد چه پاداشی را دریافت کند و در صورتی که شما با آن موافق بودید آن را کتبی یادداشت کنید.

در مورد پیامدها صحبت کنید

از قبل دقیقاً تصمیم بگیرید که اگر کودکتان به هدف تعیین شده نرسد یا جدول روزانه را برای بررسی نزد شما نیاورد چه کار خواهید کرد و چه پیامدهایی برایش دارد. پیامدهای مناسب می­‌تواند شامل محروم شدن از یک فعالیت لذت بخش یا از دست دادن یک امتیاز مثل تماشای تلویزیون یا بازی با دوستان پس از مدرسه باشد. همچنین اگر کودک در مدرسه رفتاری نامناسب دارد می­ توان در مدرسه نیز برایش پیامدهایی در نظر گرفت. به کودکتان بگویید اگر به هدف تعیین شده نرسد یا جدول روزانه را به منزل نیاورد چه پیامدهایی خواهد داشت.

برنامه را شروع کنید

هر روز امتیازهای کسب شده را بررسی کنید. اگرکودک قوانین مدرسه را رعایت کرده است او را تشویق کنید. جدول را امضا کنید و مطمئن شوید که روز بعد آن را به مدرسه خواهد برد. در پایان مدت تعیین شده امتیازاتی را که کودک کسب کرده جمع ببندید و اگر به هدف رسیده است به او پاداش دلخواهش را بدهید. اگر کودکتان به هدف تعیین شده نرسیده است، یا جدول را برای بررسی نزد شما نیاورده است، مشکل و پیامد آن را برای کودکتان شرح دهید. در مورد امتیازها با فرزندتان بحث نکنید. فقط پیامدهایی را که قبلاً در مورد آن ­ها تصمیم گرفته ­اید اجرا کنید. به توافق ­هایتان و این که کودک در چه شرایطی می ­تواند فعالیت یا امتیازی را که از آن محروم شده است مجدداً به دست آورد وفادار بمانید. امکان دارد لازم شود چندین روز پیامدها را اجرا کنید تا کودکتان پیروی از قوانین مدرسه را بیاموزد. اگرچه در بیشتر مواقع بررسی علت این کارشکنی می تواند کمک کند تا یک سری تمهیدات دیگر برای اصلاح برنامه ایجاد کنیم تا بهتر قابل اجرا باشد و نیازی به استفاده از محرومیت ها نباشد.

به همراه معلم پیشرفت کودک را بررسی کنید

بعد از یک هفته، برای بررسی پیشرفت کودکتان معلمش را ملاقات کنید و تغییرات لازم را در برنامه اعمال کنید. از معلم به خاطر زحماتش قدردانی کنید به او بگویید از کمک شما متشکرم، خوشحالم که می ­توانیم با همکاری یکدیگر روی این برنامه کار کنیم. در مورد مرحله پایانی برنامه صحبت کنید.

همکاری با معلم برای درمان بدرفتاری کودک در مدرسه

پایان برنامه

اگر کودک شما برای ۵ روز پیاپی به هدف تعیین شده دست یافت، با مشکل تر کردن شرایط دریافت پاداش، کمتر کردن پاداش­ ها را شروع نمایید. مثلاً فقط زمانی به کودکتان پاداش دهید که دو روز متوالی به هدف تعیین شده رسیده باشد. سپس این زمان را به سه روز پیاپی و بعد به یک هفته افزایش دهید. اگر کودکتان قوانین مدرسه را رعایت نمی­ کند، پیامدها را دائماً اجرا کنید. تشویق کودکتان را برای رفتارهای مناسب در مدرسه ادامه دهید. وقتی رفتار کودکتان پیشرفت کرد می ­توانید جدول رفتاری را ۲ روز در میان و سپس هفتگی به مدرسه بفرستید و سپس فرستادن آن را متوقف کنید. حداقل ۲ مرتبه در طول نیم سال با معلم تماس تلفنی بگیرید و یا به مدرسه کودک بروید تا مطمئن شوید که رفتار کودکتان رضایت بخش است. اگر رفتار کودک بدتر شد، به سادگی یک قدم به عقب برگردید و برنامه را دوباره شروع کنید. مثلاً تا زمانی که کودکتان موفقیت پایداری پیدا کند جدول را هر روز بررسی کنید یا دفعات پاداش را بیشتر نمایید. سپس مرحله پایانی را مجدداً اجرا کنید.

روش های پیشگیری از بدرفتاری کودکان در مدرسه

بهترین روش برای جلوگیری از بروز بد رفتاری در کودکان ارتباط خوب والدین با کودک و آموزش های اولیه از طریق والدین است. والدین با آموزش برخورد مناسب و شناسایی عواملی که سبب بروز بدرفتاری در رفتار آینده کودک می شود می توانند از بروز این رفتار در فرزند خود جلوگیری نمایند. والدین با محبت و ارتباط دوستانه با فرزند می توانند رابطه خوبی با وی برقرار کرده و از اتفاقاتی که در نبودشان اتفاق می‌افتد با خبر باشند. البته باید توجه داشته باشند که در این روش نیز نباید زیاده روی کنند و فرزندانی وابسته بار بیاورند.

مشاوره بدرفتاری کودک در مدرسه در افراکلینیک

با معلم کودکتان مشارکت داشته باشید. نگرانی ­هایتان را در مورد رفتار او به وضوح و با آرامش برای معلم بیان کنید. توجه داشته باشید که عوامل زیادی بر رفتار کودک تأثیر می­ گذارند، سرزنش معلم و حتی خودتان به کودکتان کمکی نخواهد کرد. به جای این که فکرتان را مشغول عوامل ایجاد کننده­ی مشکل کنید، بر روی راه حل­ ها تمرکز نمائید و باز تاکید داریم که کلید موفق شدن بر بدرفتاری کودکان، گفتگوهای همدلانه و گوش دادن فعال به آن هاست. همکاران ما در افراکلینیک برای ارائه مشاوره بدرفتاری کودک در مدرسه همواره آماده همراهی با شما هستند.

برای دریافت مشاوره تربیت کودک می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha