021-44273757 ، 02144273767

افسردگی بعد از مهاجرت

 05 آبان 1400   10:45
 0
 1152

پدیده مهاجرت به دلیل چالش‌های زیادی که برای افراد ایجاد می‌کند ممکن است زمینه‌ساز بروز اختلالات روانی متعددی در افراد شود. یکی از این اختلالات روانی، افسردگی بعد از مهاجرت است.

برای آشنایی با افسردگی بعد از مهاجرت، مدیریت و روش‌های درمان آن، این مطلب را تا انتها بخوانید.

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

افسردگی مهاجرت چیست؟

افسردگی بعد از مهاجرت با احساس غمگینی و بی‌علاقگی شروع می‌شود. این غمگینی معمولا بیش از دو هفته طول می‌کشد و عملکرد فرد را مختل می‌کند. افسردگی مهاجرت علاوه بر احساس غمگینی، منجر به احساس ناامیدی و افکار منفی نیز می‌شود. فردی که مهاجرت کرده و درگیر افسردگی بعد از مهاجرت شده است احساس اطمینانش را نسبت به آینده و شرایط جدید از دست داده و گاهی نمی‌تواند به بهتر شدن شرایط امیدوار باشد. فرد ممکن است در مرحله‌ای از افسردگی بعد از مهاجرت خود، احساس پشیمانی داشته باشد و نسبت به توانایی‌‌های خود دچار تردید شود؛ بنابراین افسردگی بعد از مهاجرت اختلالی است که با علائم متعددی همچون بی‌علاقگی، احساس بیارزشی، ناامیدی، عدم احساس تعلق و بدبینی نسبت به آینده، خود را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید اگر احساس غمگینی، بی علاقگی و کم انرژی بودن بیش از شش هفته همچنان با شدت روز اول باقی مانده یا بیشتر شده باشد، علامت اصلی افسردگی بعد از مهاجرت است.

افسردگی بعد از مهاجرت

دلایل افسردگی پس از مهاجرت

عوامل محیطی

افسردگی بعد از مهاجرت به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد. برخی از این عوامل، عوامل محیطی هستند. به عنوان مثال مهاجرت به برخی از کشورها که به لحاظ جغرافیایی متفاوت از کشورهای آسیایی هستند می‌تواند در بروز افسردگی موثر باشد. در این کشورها به دلیل کاهش نور خورشید و کاهش هورمون ملاتونین افراد مستعد افسردگی می‌شوند.

مشکلات روحی 

گاهی افراد از قبل از مهاجرت مشکلات روحی و شخصیتی پنهانی دارند و وقتی در فرایند مهاجرت قرار می‌گیرند، استرس‌های ناشی از مهاجرت، باعث بروز مشکلات قبل می‌شود؛ در واقع بروز مشکلاتی از جمله عدم تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری شخصیت در کشور جدید در افراد احساس ناتوانی و ناامیدی در حل کردن چالش‌های جدیدی که مهاجرت ایجاد کرده، شده و این مسئله کم‌کم منجر به افسردگی می‌شود.

عدم دستیابی به اهداف و آرزوها

ممکن است افراد تصور نادرستی از مهاجرت داشته باشند و یا برای رسیدن به اهداف غیرمنطقی دست به مهاجرت زده باشند و زمانی که در کشور جدید برای رسیدن به تصورات و اهداف خود با موانع جدی روبرو می‌شوند که قبل از مهاجرت آن‌ها را در نظر نگرفته بودند، این ناکامی و سرخوردگی، فرد را ناامید و دچار بی‌ارزشی می‌کند. افراد در این مواقع همه آرزوهای خود را از دست رفته می‌بینند و فشار روحی زیادی را متحمل می‌شوند. این فشارهای روحی ممکن است به شکل موجی از ناامیدی و افسردگی خود را نشان ‌دهد.


بیشتر بخوانید: برای رهایی از غم غربت چه باید کرد؟


مدیریت افسردگی پس از مهاجرت

اگرچه احساس غمگینی بعد از مهاجرت تا حدودی طبیعی است و به مرور کاهش می‌یابد؛ اما چنانچه بیش از شش هفته همچنان به قوت خود باقی باشد و در کنار این غمگینی، احساس بی‌علاقگی و بی‌انرژی بودن بارزی نیز مشاهده شود، نشان‌دهنده افسردگی بعد از مهاجرت است و در این شرایط افراد نیازمند مداخلات مشاوره‌ای یا دارویی هستند. برای مدیریت افسردگی بعد از مهاجرت بهتر است شما از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان در این شرایط کمک می‌کنند تا شما بنوانیدریشه‌های افسردگی خود را بشناسید و تحلیل درستی از شرایط داشته باشید. متخصصین افراکلینیک در کنار ارائه خدمات مشاوره‌ای در ادامه به شما تکنیک‌هایی را پیشنهاد می‌دهند تا بتوانید تا حدی افسردگی بعد از مهاجرت خود را مدیریت کنید.


بیشتر بخوانید:  روانشناسی مهاجرت چیست؟ ‌تاثیر مهاجرت بر اختلالات روانی


فعال‌سازی رفتاری

وقتی افراد دچار افسردگی بعد از مهاجرت می‌شوند به دلیل کاهش انرژی روانی میل و حوصله‌ای برای انجام کارها ندارند. این بی‌میلی منجر به عدم فعالیت شده و به تدریج افراد را منزوی می‌کند. در این مواقع افراد تصور می‌کنند اگر استراحت کنند، به تدریج انرژی از دست رفته خود را به دست خواهند آورند و ترغیب می‌شوند تا به زندگی قبل برگردند؛ اما در واقع این یک خطای ذهنی است چرا که برای غلبه بر بی‌حوصلگی باید بلند شد و کاری انجام داد. افراد می‌بایست برای برنامه‌های روزانه خود فعالیتی داشته باشند و به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهند. البته این برنامه فعال‌سازی نباید خیلی متفاوت از سطح انرژی و توانمندی فعلی فرد باشد و افراد باید مراقب باشند که دچار بلندپروازی نشوند.

درمان افسردگی بعد از مهاجرت

شناسایی افکار منفی 

بعد از مهاجرت، در بسیاری از مواقع افکار ناامیدکننده سراغ افراد می‌آید؛ چرا که گاهی افراد از مهاجرت برای خود مدینه فاضله ساخته که اصلا واقعیت ندارد و این باعث سرخوردگی آنها شده و همه انرژی آن‌ها را تحلیل می‌برد. محتوای این افکار اغلب شامل تله‌های ذهنی از جمله نقص، بی‌ارزشی و احساس بیگانگی است. مثلا بعضی از این تله‌های ذهنی مربوط به احساس گناه برای تنها گذاشتن والدین و عزیزان فرد است که باعث ایجاد هیجان غم، حسرت و ... می‌شود. بخشی دیگری از این افکار مربوط به آینده و با احساساتی همچون نگرانی و اضطراب همراه است. شما می‌توانید این افکار رو یادداشت کنید و هر روز در یک زمان خاص به آنها فکر کنید. مثلا اگر افکار شما مربوط به آینده است بررسی کنید ببینید برای این نگرانی‌ها چه راه حل‌‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید؟ کدام نگرانی‌ها واقعی و کدام‌ آنها به احتمال خیلی ضعیفی ممکن است اتفاق بیافتد؟ و در زمان‌های دیگر اگر این افکار به ذهنتان هجوم آورد به خودتان یادآور شوید که سر ساعتی که مشخص کردید به آنها فکر خواهید کرد، به این ترتیب شما از فشار ذهنی که مدام بر روی شما هست، جلوگیری می‌کنید.

گاهی این افکار منفی مربوط به یک اتفاق ناخوشایند یا یک حقیفتی است که در زندگی شما اتفاق افتاده است. مثلا همه‌گیری کرونا، محدودیت‌های ناشی از آن و تغییر اجباری سبک زندگی است.
 در مواجهه با این افکار سعی کنید خودگویی‌های خود را تغییر دهید. در واقع کرونا محدودیت‌ها و آسیب‌های زیادی داشته است اما فکر کردن مداوم به آن‌ها چه کمکی به شما می‌کند؟ پس به جای تمرکز روی نقاط منفی که فعلا کاری نمی‌توانید انجام دهید، بهتر است تمرکز خود را روی آنچه که در حال حاضر می‌توانید انجام دهید بگذارید، در واقع از تکنیک تسلیم باش فعال باش استفاده کنید. این تکنیک به این موضوع اشاره دارد که شما در زندگی بر روی بخشی از اتفاقات کنترلی ندارید و بر روی بخشی دیگر می‌توانید با تصمیمات و انتخاب‌های خود شرایط را تحت کنترلتان قرار دهید. مهم این است که این بخش‌ها را بشناسید و بتوانید محدوده واقعی تسیلم بودن و فعال بودن خود را مشخص کنید.

درمان افسردگی بعد از مهاجرت در افرا کلینیک

در کلینیک افرا روانشناسان متخصص با استفاده از رویکردهای درمانی مختلف به افراد کمک می‌کنند تا افسردگی بعد از مهاجرت را مدیریت کرده و از مزمن شدن آن جلوگیری کنند. روانشناسان افراکلینیک از طریق خدمات آنلاین به افرادی که به دلیل مهاجرت افسرده شده‌اند، کمک می‌کنند تا موقعیت موجود را به درستی تحلیل کرده و ریشه افسردگی خود را درک کنند. در مرحله بعدی افکار منفی و احساس ناامیدی آنها تحلیل شده و تکنیک‌های مناسبی برای کنترل افکار منفی به مراجعین آموزش داده می‌شود. در کلینیک افرا با استفاده از مشاوره‌های آنلاین فضای امنی فراهم می‌شود تا اشخاص به راحتی در مورد احساسات خود صحبت کنند و با آموزش راهکارهای تنظیم هیجانات با احساساتی از جمله احساس گناه، ناامیدی و سردرگمی آشنا شوند. گاهی افراد به دلیل وابستگی و یا عدم مهارت حل مسئله بعد از مهاجرت با دشواری‌های زیادی مواجه می‌شوند، در این شرایط روان درمانی برای درمان اختلال وابستگی و مشاوره برای آموزش مهارت حل مسئله کمک بسیار خوبی به درمان افسردگی و فعال شدن مجدد افراد خواهد کرد. 

برای دریافت مشاوره فردی می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس حاصل فرمایید.

021-44273757 ، 021-44273767

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha