021-44273757 ، 02144273767

بررسی موضوع اختلاف سنی در ازدواج

 14 شهریور 1401   10:23
 0
 1062

فرایند ازدواج یک تصمیم‌گیری بسیار مهم و پیچیده است. برای رسیدن به یک تصمیم مناسب افراد باید میزان تناسب خود در ویژگی‌های مختلف را نسبت به طرف مقابل به خوبی بسنجند. یکی از مواردی که تناسب در آن باید مورد توجه قرار گیرد فاصله سنی است. ممکن است برای افرادی که در سنین ازدواج قرار دارند همواره این سوال مطرح شود که چه میزان فاصله سنی برای ازدواج و رابطه عاطفی طبیعی است و چه میزان غیر طبیعی و مشکل‌ساز؟ در این مقاله افراکلینیک به موضوع اختلاف سنی در ازدواج پرداخته ‌است و سعی شده تا به سوالات مهم در این زمینه پاسخ داده شود. اگر شما هم تصمیم به ازدواج دارید پیشنهاد می‌شود حتما این مقاله را مطالعه کنید.

مناسب‌ترین تفاوت سنی برای ازدواج

مبنای دقیقی برای اختلاف سنی مطلوب در ازدواج و یا رابطه عاطفی وجود ندارد. این به معنی عدم وجود فاصله سنی مطلوب در یک ازدواج نیست بلکه به این معناست که افراد با شرایط و ویژگی‌های شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی مختلف، در این زمینه تصمیمات متفاوتی می‌گیرند. اما می‌توان از مشاهده زوج‌ها به سرنخ‌هایی دست یافت؛ تحقیقی در سال 2019 انجام گرفته است که نشان می‌دهد زوج‌های دگرجنس‌گرا عموما حدود سه سال فاصله سنی دارند و در این روابط معمولا مرد از زن بزرگ‌تر است. در کلینیک افرا، مشاوران خانواده در رابطه با ارزیابی فاصله سنی مناسب برای ازدواج  به شما کمک می کنند تا برای شروع زندگی مشترک خود تصمیم مناسبی بگیرید.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

اختلاف سنی در ازدواج

ترجیح سنی در انتخاب همسر

براساس روانشناسی تکاملی، نوع نگاه ما به مولفه سن در روابط عاطفی، بی‌دلیل و خود‌به‌خودی نیست. روانشناسی تکاملی بر این فرض استوار است که ذهن انسان، راهبردهایی انطباقی را برای افزایش تولید مثل و بقا پرورش داده است. در همین راستا در مسیر تکامل، زنان با جستجوی مردانی که موقعیت و منابع لازم را برای فرزندپروری و حمایت از خانواده در اختیار داشتند، شانس تولد و بقای فرزندان را افزایش می‌دادند. در عین حال مردان تمایل داشته‌اند زنانی جوان‌تر را به همسری برگزینند تا نیروی باروری آن‌ها در طول زمان بیشتر باقی بماند و فرزندان بیشتری به بار آورند. این امر تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا زنان تمایل دارند مردانی مسن‌تر از خود و مردان تمایل دارند زنانی جوان‌تر از خود را به همسری برگزینند. همچنین این امر میزان اهمیت موضوع فاصله سنی برای ازدواج را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اختلاف طبقاتی در ازدواج

اختلاف سنی در زوج چه تاثیری بر سلامت فرزند دارد؟

به نظر می‌رسد با وجود تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف در طول سالیان، همچنان فاصله سنی برای ازدواج که برای افراد مطلوب و مناسب باشد، مانند اجدادمان، بزرگ‌تر بودن مرد از زن و حدود سه سال است. شواهد حاکی از آن است که سلامت نوزاد زمانی در بهترین حالت خود قرار دارد که بدون در نظر گرفتن سن مادر، پدر از مادر بزرگ‌تر بوده و فاصله سنی آن دو کم باشد. در روابطی که زنان به طور قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر از همسر خود هستند، سلامت نوزادان حتی در مقایسه با زنان همسن آنچنان قوی نیست.

جنبه‌های منفی فاصله سنی بالا در ازدواج

بدبینی جامعه: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که زوج‌های دارای فاصله سنی بالا تجربه می‌کنند، نوع نگاه افراد در جامعه به آن‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند افراد معمولا با دیدن زوجی که اختلاف سنی بالایی دارند، اینطور تصور می‌کنند که فرد بزرگ‌تر در حال سوء‌استفاده از فرد کوچک‌تر است. این مسئله یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بررسی فاصله سنی برای ازدواج باید آن را در نظر گرفت.

بلوغ عاطفی: حتی در مواردی که فاصله سنی کمی میان طرفین وجود دارد، یعنی 4یا 5 سال، تفاوت سطح بلوغ در دو طرف مشهود است. اما زمانی که تفاوت سنی بالا است، تجارب زندگی طرفین می‌تواند تا حد زیادی باهم متفاوت باشد. در چنین روابطی معمولا فردی که سن بالاتری دارد، بار عاطفی سنگین‌تری را دربرابر فاصله سنی برای ازدواج به دوش می‌کشد و احتمال اینکه دچار خستگی و فرسودگی ذهنی شده و رابطه را خاتمه دهد وجود دارد. البته باید افزود سن بیشر لزوما به معنای بلوغ عاطفی بیشتر نیست اما هرچه سن افراد بیشتر می‌شود، در معرض تجربه‌های بیشتری قرار می‌گیرند.

تفاوت در اولویت‌ها: افراد با سنین متفاوت، اولویت‌های متفاوتی در زندگی دارند. به عنوان مثال شخصی که در میان‌سالی قرار دارد ممکن است بیشتر به سلامتی خود اهمیت داده و تمایل کمتری به تفریحات هیجان‌انگیز داشته باشد. در فکر کردن به فاصله سنی برای ازدواج، باید تفاوت اولویت‌ها را نیز در نظر گرفت.

نگرانی درباره مرگ: افرادی که در رابطه‌هایی با فاصله سنی زیاد قرار دارند و با فردی بزرگ‌تر از خودشان ازدواج کرده‌اند ممکن است درباره مرگ و از دست دادن شریک عاطفی خود دچار نگرانی شوند. در چنین شرایطی گفت‌و‌گو درباره این ترس‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر در چنین رابطه‌ای هستید و نگرانی و دلمشغولی درباره از دست دادن همسرتان شما را آزار می‌دهد، می‌توانید از روان‌درمانگران فردی کلینیک افرا کمک بگیرید.

عدم تعادل قدرت: ممکن است شریک عاطفی جوان‌تر احساس کند در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شود. به دنبال چنین احساسی، ممکن است بحث‌ها و مجادلاتی درباره تعادل قدرت بین طرفیت صورت گیرد که برای افراد خوشایند نیست.

بیشتر بخوانید: باورهای اشتباه در مورد ازدواج

اختلاف سنی زیاد با مرد

مشکلات اختلاف سنی زیاد مرد

در چنین روابطی معمولا عدم تعادل قدرت به نفع مرد وجود دارد و ممکن است در این راستا زن با محدودیت‌هایی مواجه شود. همچنین درصورتی که از قبل طرفین درباره این مسائل گفت‌وگو نکرده باشند، ممکن است مرد تمایلی به فرزندآوری نشان ندهد و در این زمینه اختلاف‌نظر به وجود بیاید. مسئله دیگری که می‌تواند موجب ناخشنودی در رابطه شود، تفاوت میزان انرژی و انگیزه دو طرف برای تفریح و وقت گذراندن بیرون از خانه است.

مشکلات اختلاف سنی زیاد زن

در این روابط مسئله انگ اجتماعی و قضاوت دیگران درباره رابطه پررنگ‌تر است. از آنجایی که این الگو در انتخاب شریک زندگی به طور تکاملی در انسان‌ها رواج نداشته است، افراد ممکن است آ‌ن را امری غیر طبیعی بدانند و به قضاوت بپردازند. تحمل نظرات منفی دیگران درباره رابطه گاه می‌تواند برای زوج دشوار باشد. مسئله دیگر محدودیت زمانی زن برای فرزندآوری است که برای پیشگیری از بروز مشکل، باید از قبل درباره آن گفت‌و‌گو شود.

چطور رابطه خود را بررسی کنیم؟

اگرچه ازدواج هایی که افراد دارای فاصله سنی زیاد هستند با معایبی همراه است اما متخصصین به طور کلی چنین ازدواج هایی را منع نمی کنند؛ ولی قبل از تصمیم گیری بهتر است این سوالات را خود بپرسید:

  • آیا این رابطه کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟

در یک رابطه کوتاه‌مدت و بی‌هدف، لذتی که افراد تجربه می‌کنند ممکن است از چالش‌هایی که پیش رو دارند  بیشتراست . در چنین روابطی فاصله سنی می‌تواند نادیده گرفته شود. اما در روابط بلندمدت و ازدواج چالش‌های پیش‌روی طرفین جدی است و بهتر است درباره آن فکر و گفت‌و‌گو کنند.

  • آیا اهداف بلندمدت مشترکی دارید؟

روابط بلندمدت با هر ماهیتی زمانی موفق تر هستند که طرفین خواسته‌ها و اهداف مشابهی داشته باشند. از آنجایی که بسیاری از اهداف زندگی با سن مرتبط هستند، سؤال از اهداف مشترک می‌تواند برای زوج‌هایی که فاصله سنی زیادی دارند، جدی‌تر باشد. سوالاتی مانند اینکه بازنشستگی یکی از زوجین ممکن است با اشتغال دیگری همراه باشد، در این صورت برای گذراندن اوقات خود و برنامه های تفریحی همراهی و هماهنگی لازم را با یکدیگر دارید؟آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید؟

اگر در یک رابطه بلندمدت هستید و یکی از طرفین بزرگ‌تر است، بحث و گفت‌و‌گو درباره بچه‌دار شدن ضروری است. مطمئنا این بحثی است که برای تمام زوج‌هایی که روابط بلندمدت دارند و ازدواج کرده‌اند اهمیت بالایی دارد اما روابط با فاصله سنی زیاد ممکن است در این زمینه با چالش‌های خاصی روبه‌رو شوند. زنانی که در رابطه مسن‌تر هستند توانایی محدودتری برای فرزندآوری دارند و مردان مسن‌‌تر ممکن است تمایلی به داشتن فرزند در سنین بالا نداشته باشند. بنابراین گفت‌و‌گو در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. تصمیم‌گیری برای فرزندآوری بطور کلی دشوار و پرچالش است. مشاوران خانواده در کلینیک افرا در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: دروغ در ازدواج

اختلاف سنی زیاد با زن

کلینیک افرا چه خدماتی برای موضوع اختلاف سنی در ازدواج دارد؟

در این مرکز برای افرادی که در تصمیم‌گیری برای ازدواج نیاز به مشورت و کمک حرفه‌ای دارند، کسانی که در اثر نارضایتی در رابطه عاطفی و یا زندگی مشترک خود دچار مشکلات روان‌شناختی از جمله افسردگی و اضطراب شده‌اند و همچنین برای زوج‌هایی که در خصوص تصمیم‌‌گیری درباره فرزندآوری و یا سایر تصمیمات مهم زندگی مشترک خود نیاز به کمک دارند، خدمات گوناگونی از جمله مشاوره خانواده، مشاوره و روان‌درمانی فردی و مشاوره ازدواج ارائه می شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha