021-44273757 ، 02144273767

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج

 19 شهریور 1401   12:04
 0
 612

عوامل فرهنگی و اختلاف سطح طبقاتی نقش محوری را در خانواده ایفا می‌کند. حال تصور کنید دو فرد از خانواده با فرهنگ‌های متفاوت قصد دارند برای مدت زیادی در کنار هم زندگی کنند. به نظرتان تفاوت فرهنگی و اختلاف سطح طبقاتی بر روی رابطه آن‌ها تاثیر ندارد؟ قطعا تاثیر شگرفی دارد و از مسائل مهمی است که قبل از ازدواج باید در نظر گرفته شود. ارزش‌ها، مناسک، الگوهای تبادلی رایج و شیوه‌های ارتباط برقرار کردن، حتی تعریف دقیق «خانواده» و «ازدواج» در فرهنگ‌های مختلف_ همگی مستلزم بررسی دقیق و مشاوره موثر پیش از ازدواج هستند. در این مقاله از افراکلینیک به برررسی اختلاف طبقاتی در ازدواج میپردازیم.

خواه ناخواه تفاوت فرهنگی و اختلاف سطح طبقاتی حتی در یک شهر و به فاصله یک کوچه قابل مشاهده است؛ اما مسئله مورد بحث ما توجه لازم به این ابعاد بوده است. طبق مطالعات ارتباط بیشتری بین تفاوت فرهنگی و ازدواج تا تفاوت سطح اقتصادی و ازدواج است. محققان دریافته‌اند که زوج‌های با تفاوت فرهنگی بالا نرخ بالایی از تعارض و بی‌ثباتی در روابط را گزارش کرده‌اند. همچنین این زوج‌ها نسبت به دیگر زوج‌ها از مسائل و چالش‌های رابطه سخت‌تر عبور می‌کنند. 
درگیری‌هایی که با گذشت زمان برای زوجین با اختلاف فرهنگی زیاد ممکن است به وجود بیاید شامل:

  • خانواده و دوستان غیرحمایت‌کننده،

  • تعصبات بر روی مسائل مختلف،

  • اختلاف بر سر ارزش‌ها و باورهای اساسی، اهداف و چشم‌اندازها،

  • تفاوت بر سر شیوه‌های فرزندپروری،

  • از دست دادن هویت فردی و ...

در این مقاله از سایت افراکلینیک به موضوع اختلاف سطح طبقاتی خانواده‌های افرادی که تصمیم به ازدواج گرفته‌اند، پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه کنید. 

بیشتر بخوانید: اختلاف تحصیلات در ازدواج

اختلاف سطح طبقاتی خانواده ها در ازدواج

منظور از اختلاف طبقاتی در ازدواج چیست؟

اختلاف سطح طبقاتی می‌تواند در حوزه فرهنگ و اقتصاد بررسی شود. تفاوت‌های فرهنگی اشکال مختلفی دارند. ممکن است شما و شریک زندگیتان در یک کشور به دنیا نیامده باشید یا به یک زبان بزرگ نشده باشید. همچنین امکان دارد شما به نژاد، مذهب یا گروه قومی دیگری تعلق داشته باشید. یا ممکن است از طبقات اجتماعی متفاوتی باشید و انتظارات متفاوتی در مورد محل زندگی خود داشته باشید. امکان دارد از یک گروه فرهنگی باشید؛ اما در مورد نقشی که دین باید در زندگی شما داشته باشد، نظرات متفاوتی را ارائه دهید. بعضی از افراد دوست دارند آداب و رسوم سنتی را رعایت کنند، مانند تهیه همه غذاها به روش خاصی، در حالی که شریک زندگی شما چنین احساسی ندارد. عید نوروز، اعیاد دینی، شب یلدا و ...، زمان‌هایی هستند که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، و احتمال دارد برای کسانی که از این مراسم‌ها خوششان نمی‌آید پرتنش و ناخوشایند باشد.

تفاوت‌های فرهنگی در روابط به دلایل متعددی هر روز بیشتر از دیروز می‌شود:

  • جهان در حال سراسری شدن است. به طور فزاینده‌ای در مدرسه، محل کار، و در جوامع ما، ملاقات با افرادی از فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر رایج است.

  • مردم بیشتر از گذشته به جوامع جدید سفر و مهاجرت می‌کنند. همین مسئله آن‌ها را در معرض افراد با پیشینه‌های مختلف قرار می‌دهد.

  • تغییر در قوانین و نگرش‌ها منجر به پذیرش فزاینده روابط بین افراد از نژادها، مذاهب یا گروه‌های قومی مختلف شده است. 

بیشتر خوانید: دروغ در ازدواج

تاثیر اختلاف طبقاتی خانواده‌ها

افراد از فرهنگ‌های مختلف، احتمالاً افکار متفاوتی در مورد درست و غلط بودن دارند.آرمان‌ها و ارزش‌های متفاوتی را در مورد مسائلی مانند خانواده، پول، مذهب و آزادی پرورش می‌دهند. درک متفاوتی از جنسیت و آزادی داشته، و شاید در مورد اینکه هر کدام چگونه باید در شرایط خاص رفتار کنند، نظرات متفاوتی ارائه می‌دهند. این تفاوت‌ها در برخی شرایط منجر به نزاعی سنگین بین دو نفر شده و در شرایطی دیگر می‌تواند با سازش به راحتی حل شود. اگر دو نفر در دو دنیای ذهنی متفاوت و با فرهنگ‌های کاملا متضاد هم رشد کرده‌اند؛ بنابراین سازش سخت‌تر خواهد شد. 

از جهاتی همه روابط شامل تفاوت می‌شوند؛ اما در زوج‌هایی با فرهنگ تقریبا مشابه، این تفاوت‌ها شاید به مسائل سلیقه‌ای در انتخاب خانه یا انتخاب مدرسه محدود ‌شود. با این حال هرکسی از یک خانواده متفاوت می‌آید تا یک واحد جدید تشکیل دهد. تفکر یا انتخاب هیچ‌کس دقیقاً شبیه دیگران نیست؛ اما این تفاوت‌ها در مقایسه با مواقعی که زوج‌ها از کشورهای مختلف، نژاد یا قوم دیگری هستند، تفاوت زیادی دارند. 

هدف اصلی این نیست که بخواهید دقیقاً مانند شریک زندگی خود باشید، در واقع مهم است که در رابطه خود متفاوت و منحصر به فرد باشید. در صورتی که خیلی به شریک خود وابسته هستید، این خطر وجود دارد که خودتان را فدای دیگری نمایید. باید سطحی از فردیت وجود داشته باشد که به هر دوی شما اجازه دهد علایق مختلف را دنبال کنید، دوستان جداگانه داشته باشید و بتوانید از هم جدا باشید. با این حال، اگر شما از فرهنگ‌های مختلف آمده‌اید، تفاوت‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ به نظر برسند که تمایل طبیعی به سازش برای غلبه بر تفاوت‌های عمیق و اساسی که در طول زمان ظاهر می‌شوند، کافی نباشد؛ اما راه‌هایی برای پر کردن شکاف و ایجاد یک واحد خانواده وجود دارد که در هر دو دنیا به خوبی کار می‌کند و در عین حال یکپارچگی و اصالت را حفظ می‌کند.

معایب اختلافات طبقاتی خانواده‌ها در ازدواج چیست؟

مدیریت یک رابطه طولانی‌مدت آسان نیست و تفاوت‌های فرهنگی بین شرکا می‌تواند چالش دیگری را اضافه کند. فرهنگ فقط در مورد چیزهایی نیست که ما می‌توانیم ببینیم. این فقط به نوع غذا، مدل لباس‌هایی که مردم می‌پوشند، خدایانی که می‌پرستند یا حتی مکان‌هایی که زندگی می‌کنند مربوط نمی‌شود. فرهنگ در بیشتر موارد نامرئی است. ما حتی به سختی متوجه آن می‌شویم تا زمانی که مجبور شویم بیرون برویم و آن را از منظری جدید ببینیم. مقدار زیادی از کارهایی که انجام می‌دهیم، حرف‌هایی که می‌زنیم، افکار و باورهایی که در سر داریم، و تا حدی احساساتی که داریم - توسط فرهنگی شکل می‌گیرد که از آن آمده‌ایم. بنابراین فرهنگ بر رابطه اثر کاملا مستقیم خواهد داشت. 

تاثیر اختلاف سطح طبقاتی خانواده ها در ازدواج

چالش‌هایی که تفاوت فرهنگی می‌تواند برای رابطه ایجاد کند، شامل موارد زیر است:

  • شکل نگرفتن گفتمان درست: از آن‌جایی که تفاوت فرهنگی و جهان‌بینی‌های مختلف باعث می‌شوند که درک دیگران دشوار شود، زمانی که اختلاف نظر و بحثی شکل می‌گیرد، ممکن است دو طرف نتوانند با آن به درستی کنار بیایند.

  • از دست دادن هویت فردی: اگر به کشور دیگری نقل مکان کرده‌اید، مذهب خود را تغییر داده‌اید، یا فرهنگ خود را قربانی کرده‌اید تا شریک زندگیتان شما را بپذیرد، ممکن است کمی احساس کنید که از فردی که قبلا بوده‌اید فاصله گرفتید. هنگامی که با یک فرهنگ جدید ادغام می‌شوید، اغلب مجبورید برخی از عادات قدیمی خود را پشت سر بگذارید. به زودی، مشخص خواهد شد که این عادت‌های کوچک چقدر برای شما مهم بوده‌اند و چقدر بر هویت شما تأثیر گذاشته‌اند. در چنین شرایطی ممکن است از خود بپرسید: «من کی هستم؟»، «من به کجا تعلق دارم؟»، «آیا من مسئولیتی برای حفظ میراث فرهنگی خود دارم؟»

  • اختلاف بر سر امور روزمره و سبک زندگی: آشپزی، بهداشت، استانداردها، مراسم‌ها و ... (برای مثال: تفاوت دیدگاه بر سر مصرف الکل / تفاوت دیدگاه بر سر نوع پوشش)

  • درک نکردن یکدیگر: که به دلیل جهان‌بینی و باورهای متفاوت در مورد عشق، خانواده، فرزند و ... اتفاق می‌افتد.

  • تفاوت‌های دینی و اعتقادی: اگر عاشق کسی شوید که عقاید دینی شما را ندارد، چگونه می‌توانید از این واقعیت چشم‌پوشی کنید که ممکن است ایده‌های اساسی متفاوتی درباره زندگی داشته باشید؟ آیا باورهای شما با هم سازگار است؟ آیا برخی از تشریفات مذهبی خود را قربانی خوهیدکرد؟ یا برخی از باورهای خود را برای خوشحال کردن شریک زندگی خود از بین می‌‌برید؟ آیا برای آشنایی با عقاید آن‌ها وقت می‌گذارید، یا شاید حتی با آن‌ها به مسجد/کلیسا/معبدشان می‌روید؟ اگر نمی‌توانید با این مسائل کنار بیایید بهتر است خود را وارد این چالش‌ها نکنید؛ زیرا عدم حمایت شما و عدم دریافت حمایت از شریک زندگیتان بر رابطه شما اثر منفی خواهد داشت. 

چالش‌هایی که مطرح شدند، می‌توانند با توجه به شرایط شما دردسرساز باشند یا نباشند. به طور کلی، وارد شدن به زندگی مشترکی که برای شما تا این حد چالش درست خواهد کرد، انرژی و مهارت‌های زیادی می‌خواهد. اگر تصمیم دارید پا به این نوع زندگی بگذارید لازم است سرمایه‌های روانشناختی خود را ارتقا دهید؛ حتما از یک روانشناس یا مشاور کمک دریافت کنید و نسبت به چاش‌ها و موانع پیش روی خود تا جایی که ممکن است آگاهی کسب کنید. 

یکی از عمده دلایل طلاق در بین زوجین، تفاوت ارزش‌ها و اخلاقیات متفاوت است؛ زیرا بعد از ازدواج به این مسئله پی می‌برند و پیش از آن بررسی‌ها لازم را انجام ندادند. از دیگر دلایل مربوط به طلاق، مشکلات مالی و بدهی است. تفاوت سطح خانواده‌ها در ازدواج منجر به عدم درک و حمایت لازم شده و به دلیل ناتوانی طرفین در خصوص راهبردهای مقابله‌ای و مدارا کردن، رابطه از بین می‌رود. 

بشیتر بخوانید: دوران آشنایی قبل از ازدواج

افراکلینیک چه خدماتی برای بررسی اختلاف سطح طبقاتی خانواده‌ها در ازدواج دارد؟

با صرف زمان برای گوش دادن به احساسات و افکار یکدیگر در یک محیط عینی با یک مشاور، می‌توان به سطح جدیدی از درک دست یافت، بر موانع غلبه کرد و برنامه‌ای برای حرکت رو به جلو ایجاد کرد.

با موانع زیادی که در روابط بین فرهنگی باید برطرف شود، داشتن مرزهای ارتباطی واضح در زندگی روزمره ضروری است. در برخی موارد توصیه خواهد شد که ازدواج صورت نگیرد و در شرایطی می‌توان با تمرین مهارت‌هایی زندگی مشترک را آغاز کرد. مشاورین افرا کلینیک می‌توانند به حل این مشکلات و چالش‌ها با نگاه کردن به نیروی محرکه و برانگیزاننده آن‌ها به شما کمک کرده و راه را برایتان هموار سازند.  

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha