021-44273757 ، 02144273767

ازدواج با دختر بزرگتر چه مزایا و معایبی دارد؟

 07 بهمن 1402   11:01
 0
 352

ازدواج با دختر بزرگتر، ممکن است لزوماً یک تصمیم رایج در جامعه امروزی نباشد؛ اما به این معنی نیست که تصمیمی سودمند نیست. صرف نظر از فاصله سنی، تجربه ازدواج با یک دختر بزرگتر می‌تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد، به ویژه به این دلیل که دختر بزرگتر، تمایل به خودآگاهی، اعتماد به نفس، روشن‌تر بودن خواسته‌های خود و ثبات عاطفی بیشتری دارند.

از طرفی برای مردان بسیار آسان‌تر است که با زنان بسیار جوان‌تر رابطه داشته باشند؛ اما اگر یک زن بخواهد با یک مرد جوان‌تر رابطه داشته باشد چه؟ قطعاً رد پای انگ اجتماعی دیده می‌شود. قضاوت‌ها و نگاه‌های سوگیرانه از سوی دیگران وجود خواهد داشت. علاوه بر انگ اجتماعی، دختر بزرگتر در نگاه برخی از پسران، زودتر جذابیت خود را از دست می‌دهد و به لحاظ زیست‌شناختی و احتمال باروری بیشتر در خطر هستند.

روی هم رفته آیا ازدواج با دختر بزرگتر از خود مشکل دارد؟ احتمال طلاق و جدایی در ازدواج پسر با دختر بزرگتر از خود چقدر است؟ این مطلب از افراکلینیک را بخوانید.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

ازدواج با دختر بزرگتر از پسر

ازدواج با دختر بزرگتر چه مزایا و معایبی دارد؟

به طور کلی، مردان تمایل بیشتری به ازدواج با دختر جوان‌تر از خود دارند. بر اساس مطالعات متعدد، این امر ریشه‌های تکاملی دارد. از آن‌جایی که مردان زمان باروری سختگیرانه‌ای ندارند، در آینده می توانند بچه دار شوند. از نظر تاریخی، این امر باعث شده است که زنان برای روابط با مردان مسن تر بازتر شوند، زیرا آنها نیازی به نگرانی در مورد باروری مردان ندارند.

مردان مسن‌تر نیز به دلیل سن و تجربه‌شان، منابع پولی بیشتری دارند، که می‌تواند برای زنان جذاب‌تر باشد، وقتی در نظر بگیرند که چگونه می‌خواهند از فرزندان بالقوه خود حمایت کنند. این منجر به یک جفت تاریخی می شود که موفقیت آمیز بوده است زیرا زنان جوان تر احتمال باروری بیشتری دارند.

به طور کلی، مطالعات نشان داده است که مردان نسبت به زنان نسبت به سنین بیشتر، به ویژه با افزایش سن، بازتر هستند. علاوه بر اینکه مردان می‌توانند نگرانی ساعت‌های بیولوژیکی را نادیده بگیرند، در گذشته، زنان هیچ مزیتی برای قرار ملاقات با مردان جوان‌تر پیدا نمی‌کردند.

  • سازگاری جنسی: کار کلاسیک آلفرد کینزی در مورد تمایلات جنسی به این نتیجه رسید که هورمون‌های جنسی مردان در 18 سالگی و زنان در اوایل 30 سالگی به اوج خود می‌رسند. البته، عواملی غیر از هورمون‌ها بر جنسیت تأثیر می‌گذارند - مثلاً تجربه‌ی جنسی - اما مرد با ازدواج با زن مسن‌تر شانس خود را برای سازگاری جنسی افزایش می‌دهد.

  • بلوغ در رابطه: پس از عمر طولانی‌تر، احتمال بلوغ فرد با افزایش سن بیشتر می‌شود: این‌قدر در مورد چیزهای بی‌اهمیت دعوا نکند، به احتمال زیاد رابطه‌ای با هم نداشته باشد، زیرا آن‌ها را از سیستم خود خارج کرده است. ازدواج با یک زن مسن به طور متوسط به معنای ازدواج با فرد بالغ تر است.

  • بلوغ در فرزندپروری: فرزندپروری بسیار دشوارتر و استرس زاتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند. برای تعیین مداوم محدودیت ها، اما نه بیش از حد، حفظ آرامش و حل مشترك مشكلات با فرزندتان، به پختگی و آرامش نیاز دارد. احتمال این که فرد مسن‌تر به این بلوغ برسد بیشتر از یک فرد 20 ساله است.

  • به احتمال زیاد در حرفه خود بیشتر خواهد بود: همانطور که گفته شد، افراد مسن زمان بیشتری برای پیشرفت در حرفه خود داشته اند. بنابراین ازدواج با یک زن مسن‌تر، به‌طور متوسط، نه تنها شانس کمک مالی بیشتری به درآمد خانواده را افزایش می‌دهد، بلکه او در موقعیت بهتری برای ارائه مشاوره شغلی و حتی شاید کمک به شوهرش برای یافتن شغل بهتری خواهد بود. بعلاوه، داشتن یک زن حرفه‌ای با تجربه به عنوان همسر، توصیه‌های شغلی محرمانه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند که احتمال کمتری از سوی همسالان وجود دارد.

  • سازگاری با سلامت: زنان 5 سال بیشتر از مردان عمر می کنند و مردان از 9 مورد از ده علت اصلی مرگ زودتر می میرند. این تحقیق نشان می دهد که این ناشی از زیست شناسی است نه سبک زندگی. بنابراین، به طور متوسط، مردی که زنی پنج سال بزرگتر را انتخاب می کند، با همتای فیزیولوژیکی خود ازدواج می کند.

چرا ممکن است این مهم باشد؟ در سن 80 سالگی، یک مرد معمولی در حال مرگ یا مرده است. اکنون به ازای هر بیوه بیش از چهار بیوه وجود دارد. اگر یک مرد 80 ساله با یک پیرمرد 75 ساله ازدواج کرده باشد، از نظر فیزیولوژیکی 70 ساله، حتی اگر او هنوز او را دوست داشته باشد، ممکن است احساس کند که او یک آلباتروس است و ممکن است احساس کند که او سربار است. در مقابل، اگر او با فردی پنج سال بزرگتر از خود ازدواج کرده بود، احتمال اینکه آنها همسالان سلامتی باشند و با هم محو شوند، بیشتر بود.

بیشتر بخوانید: استرس دوران نامزدی

آیا ازدواج با دختر بزرگتر از خود درست است؟ 

ازدواج با یک زن مسن می‌تواند برای بسیاری از زوج‌ها یک تجربه شگفت‌انگیز و رضایت‌بخش باشد. سن نباید تنها عامل اتخاذ چنین تصمیم مهمی باشد. آنچه واقعاً اهمیت دارد سازگاری، عشق و تفاهم بین شرکا است. تفاوت سنی در روابط لزوماً منجر به نارضایتی یا طلاق نمی‌شود. در واقع، یک مطالعه به این نتیجه رسید که شرکای مسن‌تر در یک رابطه عموماً رضایت در عشق و روابط را با ویژگی‌هایی مانند اعتماد متقابل، تعهد و وفاداری یکی می‌دانند.

به آنچه جامعه یا سنت‌ها بین دو بزرگسال رضایت‌بخش می‌گویند، چه میزان باید اهمیت داد؟ به جای تمرکز بر تفاوت سنی با شریک زندگی، اولویت‌ها باید در ایجاد رابطه، امن‌ترین و سازگارترین فضا برای رشد عشق باشد.

تجربه ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسی 

  • برخی از مطالعات نشان داده‌اند که فقدان حمایت اجتماعی برای روابط با فاصله سنی می‌تواند منجر به رضایت کمتر از رابطه شود.

  • یکی از مواردی که در بسیاری از مطالعات یافت شده است، این است که روابط دارای فاصله سنی در رضایت زوجین وابسته به سن کاهش می‌یابد، به‌ویژه زمانی که مجبورند با میزان سختی مالی مواجه می‌شوند.

  • اگر نگران یک رابطه با فاصله سنی هستید (چه در یک رابطه باشید و چه کسی را بشناسید و دوست داشته باشید)، مطمئن شوید که از هرگونه پویایی قدرت و تأثیر آن بر رفاه مالی و عاطفی خود آگاه هستید.

  • به یاد داشته باشید که همیشه از خودمختاری خود آگاه باشید و مطمئن شوید که هر دوی شما فضایی را برای ارتباط با نیازها و مرزهای خود اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: ازدواج با همسن

عوامل موثر بر درست یا غلط دانستن ازدواج با دختر بزرگتر 

فرهنگ و جامعه

عاملی که بر ازدواج با دختر بزرگتر تأثیر می‌گذارد، درک آن‌ها از عدم تأیید اجتماعی است. به این معنا که اگر افراد در ازدواج با دختر بزرگتر از پسر معتقد باشند که خانواده، دوستان و جامعه اطراف آن‌ها ناراضی هستند، تعهد رابطه کاهش یافته و خطر جدایی افزایش می‌یابد.

مراحل رشدی

یکی دیگر از عوامل در ازدواج با دختر بزرگتر، مربوط به مراحل رشدی است. به عنوان مثال، یک فاصله ده ساله بین یک جوان 20 ساله و یک فرد 30 ساله ممکن است چالش‌ها و مسائل متفاوتی را نسبت به یک فاصله ده ساله که در آن یکی از شرکا 53 و دیگری 63 است، ایجاد کند. زندگی ما از مراحل مختلفی تشکیل شده است و هر مرحله شامل وظایف خاصی است که باید بر آن‌ها مسلط باشیم. ما در این مراحل متمایز زندگی خود، به تسلط بر وظایف مختلف اولویت می‌دهیم. بنابراین هنگامی که هر یک از اعضای یک زوج در مرحله متفاوتی از زندگی قرار می‌گیرند، ممکن است در متعادل کردن نیازها و اهداف متفاوت زندگی یکدیگر به چالش بخورند. 

عوامل شخصیتی

زوج‌ها در هر سنی باید با توجه به شخصیت، اهداف، ارزش‌ها و اولویت‌های فردی، تصمیم بگیرند. در ازدواج پسر با دختر بزرگتر، باید به اهداف بلندمدت توجه کرد. آیا این اهداف مشترک هستند؟ آیا تفریحات مشترک دارید؟ برای بازنشستگی خود چه برنامه‌ای دارید؟ آیا تشکیل خانواده برای شما به معنای بچه‌دار شدن است یا خیر؟

بقا و باروری

روانشناسی تکاملی بر این فرض استوار است که ذهن انسان راهبردهای انطباقی را برای حمایت از تولید مثل و بقا تکامل داده است. در این راستا، از نظر اجدادی، زنان با جستجوی مردانی که موقعیت و منابع لازم برای حمایت از فرزندپروری و تمایل به انجام آن را داشته باشند، سود می‌بردند. این ویژگی‌ها به مردان بزرگتر گره خورده است. مردان نیز، زنان جوان‌تر را ترجیح داده‌اند؛ زیرا جوانی آن‌ها تضمینی برای باروری است.

مسائل مالی

زوج‌هایی که در مراحل مختلف شغلی خود هستند، ممکن است شرایط و انتظارات مالی متفاوتی داشته باشند که می‌تواند تنش ایجاد کند. 

ازدواج با دختر بزرگتر از خود

ارتباط

یکی دیگر از عوامل مهمی که می‌تواند بر موفقیت ازدواج با دختر بزرگتر تأثیر بگذارد، ارتباط است. برای زوج‌ها ضروری است که به طور آشکار و صادقانه در مورد احساسات، انتظارات و نگرانی‌های خود صحبت کنند. این می‌تواند به جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و درگیری‌ها و ایجاد اعتماد و صمیمیت در رابطه کمک کند.

مزایای ازدواج با دختر بزرگتر از پسر 

هر یک از طرفین برای انگ اجتماعی آماده هستند

زنان بیشتر وقت خود را صرف ارزیابی هزینه‌ها و مزایای این روابط می‌کنند؛ زیرا آن‌ها انگ را پیش‌بینی می‌کنند. برای این منظور، آن‌ها تمایل دارند با شریک زندگی خود در حالت بازتر و صادقانه‌تر وارد روابط شوند؛ زیرا اغلب مجبور بوده‌اند در ابتدا درباره پیامدهای بالقوه بحث کنند.

زنان تمایل به یافتن شادی بیشتری دارند

مطالعات نشان داده‌اند که تجربه ازدواج با دختر بزرگتر، باعث رضایت بیشتر زنان در مقایسه با سایر هم‌سن‌های خود می‌شود. این به این دلیل است که روابط از نظر پول و شغل برابرتر هستند. برای مردان، در ازدواج با دختر بزرگتر از خود، رضایت از رابطه ثابت می‌ماند؛ بنابراین واقعاً یک ارتباط برد-برد است.

شرکای درگیر ممکن است امید به زندگی طولانی‌تری داشته باشند

مشخص شده است که افرادی که در روابط با فاصله سنی هستند، عمر طولانی‌تری دارند. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله توانایی شریک جوان در مراقبت از شریک بزرگتر تا دوران پیری و امنیت اقتصادی.

مشکلات بزرگتر بودن دختر از پسر در ازدواج

علاوه بر چالش‌های معمولی که اکثر روابط با آن‌ها روبرو هستند، بسیاری از کسانی که با دختر بزرگتر از خود وارد رابطه می‌شوند، ممکن است با قضاوت‌های انگ و کلیشه‌های منفی از دنیای بیرون مواجه شوند. باور غالب این است که افراد جوان‌تر به دنبال پول شریک خود هستند، و در عین حال افراد بزرگتر به دنبال سوءاستفاده و غارت هستند. 

طبق تحقیقات، بسیاری از زوج‌هایی که یکی از زوج‌ها به طور قابل‌توجهی مسن‌تر است، از سه راهبرد برای مدیریت انگی که در روابط خود با آن روبه‌رو هستند و به‌طور بالقوه به دست آوردن حمایت اجتماعی استفاده می‌کنند:

  • انکار و گذر کردن: یکی از طرفین به طور فعال تلاش می‌کند تا از نظر سنی به دیگری نزدیک‌تر به نظر برسد.

  • مکانیزم دفاعی شوخ‌طبعی: استفاده از شوخی برای انحراف هرگونه انگ و تهدید.

  • رد کردن: هر دو طرف توافق می‌کنند که قضاوت را نادیده بگیرند و به آن توجه نکنند. 

انگ اجتماعی و کلیشه‌ها بر روی خانواده نیز اثر می‌گذارد و بسیاری از والدین پذیرش این موضوع برایشان سخت است. 

مشکلات مالی نیز می‌تواند اثرگذار باشد. از آن‌جایی پسر در این ازدواج ممکن است هنوز به شرایط باثبات زندگی خود نرسیده باشد، مشکلات مالی و شغلی قابل پیش‌بینی هستند. 

مشکل ازدواج با دختر بزرگتر

سخن آخر

مهم‌ترین چیز در انتخاب همسر سازگاری است: از نظر جنسی، بین‌فردی، ارزش‌ها، مهر و محبت و اخلاقی بودن و البته اینکه یکدیگر را دوست داشته باشند. وقتی در یک اتاق با آن شخص هستید احساس خوبی دارید. خوشحالی یکدیگر برایتان مهم است. اگر گزینه‌های خود را به افراد هم سن و سال خود محدود نکنیم، ممکن است همسری پیدا کنیم که در درازمدت از آن راضی باشیم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha