021-44273757 ، 02144273767

چگونه با استرس دوران نامزدی مقابله کنیم؟

 16 دی 1402   11:25
 0
 358

دوره‌ای از زندگی مشترک یک دختر و پسر، قبل از ازدواج را به اصطلاح دوره نامزدی گویند. در این دوره، اطرافیان رابطه دو فرد را به رسمیت می‌شناسند.

دوره نامزدی دوره‌ای است برای تعاملات و شناخت دو نفر و خانواده‌ها از هم؛ پس دوره‌ای مهم و سرنوشت‌ساز است که افراد باید نسبت به یکدیگر، دقت کافی داشته باشند تا شناخت لازم و آمادگی با هم بودن را پیدا کرده و برای زندگی مشترک در طولانی‌مدت، یکدیگر را سنجیده و تا حد امکان با هم روابط آزادانه‌‌تری دارند.

به طور عادی روانشناسان، 6 الی 8 ماه را زمان مناسبی برای طول مدت دوران نامزدی دانسته‌اند؛ اما با توجه به شرایط، عقاید، فرهنگ و توانایی دو فرد و خانواده‌ها، ممکن است که این مدت کوتاه یا طولانی‌تر شود.

از آن جایی که قرار است تحولی در زندگی افراد رخ دهد، طبیعتا در دوره نامزدی، حساسیت و دقت برای شناخت و درک لازم دو طرف بالا می‌رود و همین امر باعث ایجاد استرس در افراد می‌شود. چرا که برای شناخت یک آدم، لازم است تا نقاط قوت و ضعف او را بدانیم، رفتارهای او را در شرایط مختلف ببینیم و بسنجیم، از روراستی، صادق بودن و تعهد طرف مقابل آگاهی یابیم و در آخر تصمیم بگیریم. همه این‌ها وظایفی است بر گردن دختر و پسری که با هم دوره نامزدی را می‌گذرانند و قرار است که بین آن‌ها اعتمادی شکل بگیرد و تصمیم بگیرند که آیا حاضرند از من بودنشان کم کنند و ما بودن را بپذیرند یا خیر؟

استرس دوران نامزدی امری طبیعی است و بهتر است که دو طرف مقابل برای ازدواج، بتوانند استرس و اضطراب خود را مدیریت کرده  تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند. برای دریافت مشاوره پیش از ازواج می توانید با افرا کلینیک در تماس باشید.

اضطراب دوران نامزدی

علت‌های استرس دوران نامزدی

عدم آمادگی فرد از نظر ذهنی و روحی جهت پذیرش امر ازدواج

امر ازدواج و پرورش این ذهنیت در افراد متفاوت، به شکل‌های مختلف پردازش می‌شود. عموما در این امر، ممکن است با افرادی مواجه شویم که سال‌ها به ازدواج فکر می کردند و ازدواج کردن برای آن‌ها به شکل یک هدف یا آرزو بوده و کاملا از نظر جسمی و روحی و روانی ، آماده پذیرش ازدواج هستند . اما در برخی از انسان‌ها ، این آمادگی وجود ندارد و ممکن است ازدواج ، به طور ناگهانی برایشان پیش آمده باشد . و چون فرد پیش زمینه ذهنی در این زمینه نداشته و در حال گذر از مسئولیت‌های دیگر زندگی و چالش‌های پیش آمده شخصی بوده، ممکن است هنگامی که بطور جدی با این امر مواجه شده و در دوره نامزدی قرار گرفته باشد، دچار استرس شده و از نظر فکری دچار آشفتگی گردد و اختلال در امر برنامه ریزی و مسئولیت هایش ایجاد شود.

تجربه رابطه عاطفی شکست خورده در گذشته فرد

افرادی که در دوره‌ای از زندگیشان به کسی اعتماد کرده بودند و با آن شخص در یک رابطه عاطفی ناموفق قرار گرفتند و انتخاب درستی نداشتند و یک بار شکست را تجربه کرده‌اند، اعتماد دوباره برای این افراد سخت است و با استرس فراوان همراه است و حتی ممکن است با کمبود اعتماد به نفس وارد رابطه شوند و آسیب ببینند. چرا که نگران هستند که آیا فرد درستی را انتخاب کرده‌اند یا خیر. اگر در مدیریت این نگرانی ، ناتوان باشند ، ممکن است به رابطه ( حتی اگر فرد مناسب باشد) آسیب وارد کنند.

توقعات غیرواقع بینانه

اینکه خانواده‌ها و اطرافیان، انتظارات و توقعات غیر واقع بینانه‌ای، نسبت به دو طرف داشته باشند و مسئولیت‌هایی از جهت اداره زندگی، جهیزیه و تدارکات عروسی و مراسم‌ها را به شکل غیر واقع بینانه بررسی کنند و والدین انتظارات و مسئولیت‌های خود را به فرزندانشان واگذار کنند و از آن ها انتظار داشته باشند، باعث ایجاد استرس در دختر و پسر می‌شود.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

مهاجرت و جا به جایی مکان زندگی بعد از ازدواج

ممکن است که لازم باشد ، پسر یا دختر بعد از ازدواج ، به دلیل شرایط شغلی و زندگی فرد مقابل ، برای شروع یک زندگی جدید ، به جا به جایی و مهاجرت از مکان زندگی خود یا به مکان زندگی همسر مجبور شوند. طبیعتا هر گونه جدایی از دلبستگی‌ها ، با غم و استرس و اضطراب همراه است و احساس ناخوشایندی را در فرد مهاجرت کرده به وجود می آورد. از طرفی همراه با تغییر جدید ناشی از ازدواج، فرد تغییر جدیدی مثل مهاجرت را باید بپذیرد.

ترس از پذیرفته نشدن توسط خانواده‌ها

گاهی اوقات دختر و پسر ، یکدیگر را پذیرفته‌اند و آماده شروع یک زندگی مشترک می شوند. اما خانواده‌ها ، ممکن است راضی به وصلت نباشند و از خودشان رفتار هایی را جهت عدم پذیرش طرف مقابل زندگی فرزندشان نشان دهند که سبب استرس در دختر و پسر می شود. خوب است در دوران نامزدی سنگ‌ها را وا بکنند و این موضوع را حل کنند؛ زیرا هرچه جلوتر بروید، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

اسارت ازدواج و تهدید آزادی دوران مجرد بودن

انسان ، ذاتا آزاد است و به سمت آزادی و استقلال داشتن ، گرایش دارد. اینکه به یک فرد و یک زندگی متعهد باشد و در تصمیم‌گیری‌هایش بخواهد ، فرد دیگری را در نظر بگیرد و کسی را شریک لحظاتش بکند ، ممکن است که در ابتدا تصور شود که آزادی از بین می رود و نوعی اسارت آغاز می شود.  در این صورت دو نفر می توانند با هم صحبت کرده و به شناخت بیشتر هم پی برده و علاوه بر زندگی مشترک و اهداف مشترک زندگی ، تا حدی که به زندگی مشترکشان آسیب وارد نشود ،  زندگی و اهداف فردی شان را دنبال کنند و از آن لذت ببرند.

بیشتر بخوانید: نشانه های آمادگی برای ازدواج

عوامل موثر بر استرس در دوران نامزدی

علاوه بر توضیحاتی که داده شد، دلایلی وجود دارند که باعث به وجود آمدن استرس در دوران نامزدی می‌شوند. عوامل دیگری هم هستند که ممکن است بر استرس موثر باشند و باعث بیشتر شدن آن در فرد شوند . این عوامل ممکن است همه جایی نباشد و در هر فرهنگی نسبت به فرهنگ دیگر ، متفاوت باشد و با توجه به طرز تفکر و نگرش و بستر خانوادگی رخ دهد. برای مثال از عواملی که تشدید کننده استرس هستند، وجود کمال گرایی، وسواس، داشتن شخصیت اضطرابی، طرحواره‌های متفاوت شخصیتی و شرایط خانوادگی و... باشند که در میزان متفاوت، باعث تشدید استرس خواهندشد.

علاوه بر این‌ها انسان موجودی اجتماعی است و تا حدودی نیازمند تایید گرفتن از اطرافیان و جامعه است. حال اگر کسی یا کسانی که در زندگی یک شخص، نظرشان مهم است انتخاب آن شخص را تایید نکرده باشند نیز ممکن است باعث تشدید استرس در فرد، هنگام انتخاب شریک عاطفی‌اش باشد.

استرس دوران نامزدی از پسر

فردی هم که در تصمیم‌گیری ناتوان است و مشکل دارد و تا به حال نتوانسته به تنهایی تصمیماتی را بگیرد نیز ممکن است هنگام انتخاب فرد مقابل، دچار ناتوانی در تصمیم گیری درست شده و حتی دست رد به یک فرد کاملا مناسب و ایده آل بزند؛زیرا به دلیل اضطراب شدید، اجتناب می‌کند.

زمانی هم وجود دارد که فرد توانایی خارج شدن از نقطه امن زندگی اش را ندارد و به ادامه دادن زندگی‌اش، بدون کمترین تغییری عادت کرده و برخلاف میلش که خواهان تغییر در این روند است، با ناتوانی برای تغییر در خودش رو به رو شده و این موضوع نیز باعث ایجاد استرس در او می‌شود.

در این موارد لازم است ، شخصی را به عنوان روانشناس یا مشاور کاربلد و با تجربه در کنارمان داشته باشیم تا با خودشناسی و حل تعارضات در خودمان به تصمیم درستی دست بزنیم.

کنترل استرس در دوران نامزدی

قدم اول پذیرفتن استرس در شرایط موجود است. فرد باید بپذیرد که کاملا طبیعی است که انسان وقتی در شرایط تازه و جدیدی قرار می گیرد ، درگیر استرس شده و با توجه به میزان مهم بودن موضوع درگیر استرس می‌شود.

فرد در این شرایط می‌تواند انعطاف‌پذیری خود را بالا برده و کمال‌گرایی را کنار بگذارد و از آنچه که هست لذت ببرد و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، رضایت و شادکامی خود را تا حد امکان بالا ببرد.

یکی از موضوعات دیگر که کمک‌کننده است، این است که فرد کاملا روراست باشد ، خود واقعی‌اش را نشان دهد و در مورد همه دغدغه‌هایی که در ذهن برایش ایجاد شده، صحبت کرده و یکی یکی آن ها را حل کنند.

برای زندگی مشترک برنامه‌ریزی کرده و بر همان اساس پیش بروید. با شریک زندگیتان در مسیری که انتخاب کردید پیش بروید و از افراد آگاه و مشاوران و روانشناسان کاربلد هم می‌توانید کمک بگیرید.

از مقایسه کردن خودتان با شریک زندگیتان دست بردارید و با توجه به سلیقه و علاقه خودتان، فرد مورد نظرتان را انتخاب کرده و به آن ایمان داشته باشید.

کاهش استرس و درمان آن در دوران نامزدی

با شریک عاطفی خود ، بیشتر وقت بگذرانید و از احساسات خودتان با هم صحبت کنید و سعی کنید اشتباهات خودتان را پذیرفته و در صورت لازم با یک مشاور با تجربه صحبت کنید و نقاط تاریک و ضعیف وجودتان را بشناسید و آن را مدیریت کنید.

با مراجعه کردن به روانشناس، علاوه بر شناخت بهتر خود و شریک زندگیتان، نسبت به دلایل زمینه‌ای اضطراب دوران نامزدی نیز آگاه خواهید شد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha