021-44273757 ، 02144273767

نشانه های آمادگی برای ازدواج مردان و زنان

 29 آبان 1401   09:25
 0
 1793

در گذشته تصمیم‌گیری برای ازدواج به گونه‌ای ساده‌تر انجام می‌شد. داشتن خانه‌ای برای زندگی کردن و شغلی برای کسب درآمد کافی بود تا افراد احساس کنند برای ازدواج کردن و شروع زندگی مشترک آماده هستند. اما امروزه با تغییر سبک زندگی افراد، ملاک‌های افراد برای ازدواج و انتخاب همسر بسیار متفاوت تر از گذشته شده است و لزوما معیارهای آمادگی برای ازدواج نیز تغییر کرده‌ است. در این مقاله از افراکلینیک به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا آگاهی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج مهم است؟

اگرچه ازدواج می تواند زندگی شما را غنی کند، اما اگر با فرد اشتباهی ازدواج کنید یا برای تعهد آماده نباشید، می تواند منبع درد بسیار زیادی باشد. احتمالات منفی می تواند باعث ترس افراد از ازدواج شود، اما نباید فراموش کرد که ازدواج بخش مهمی از زندگی است. اگر شریک مناسبی را انتخاب کنید که با او سازگاری دارید، می توانید امید و امکانات مثبتی را برای آینده خود به ارمغان بیاورید. 

نشانه‌های آمادگی زنان برای ازدواج 

امروزه ازدواج برای زنان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. علاوه بر بالاتر رفتن سن ازدواج زنان، استقلال مالی و روانی آن‌ها از خانواده پیش از ازدواج، افزایش یافته است. برخی از نشانه‌هایی که به شما می‌گویند برای ازدواج آماده هستید در ادامه آمده است:

آمادگی برای ازدواج دختر

  1. برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنید: اریکسون، روانکاو آمریکایی مراحل رشد افراد را در دوره‌های مختلف زندگی تقسیم‌بندی کرده است. به عقیده او دوره جوانی که پس از حل شدن مسائل هویتی نوجوانی آغاز می‌شود با دغدغه فکری درباره آینده و زندگی عاطفی و اجتماعی خود همراه است. افراد در این زمان شریک عاطفی مناسب خود را پیدا می‌کنند و با او برای آینده مشترک خود برنامه می‌ریزند. زمانی که برای آینده خود شروع به برنامه‌ریزی کردن کنید، یکی از ملاک‌های آمادگی برای ازدواج را دارا هستید.
     
  2. برای مستقل شدن از خانواده و والدین خود آماده هستید: یکی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج دختر این است که بتوانید از خانواده خود مستقل شوید. استقلال تنها به معنای استقلال مالی نیست. لازم است که از لحاظ روان‌شناختی و عاطفی بتوانید از والدین خود جدا شوید. برای شروع زندگی مشترک خود باید بتوانید به تنهایی برای زندگی خود تصمیم بگیرید و بتوانید مسیر زندگی خود را با انتخاب شخصی خودتان مشخص کنید.  عدم استقلال از خانواده بعد از ازدواج منجر به بروز تنش و اختلاف میان شما و همسرتان می‌شود.
     
  3. از انتخاب شریک زندگی خود مطمئن هستید: ازدواج مستلزم انتخابی درست و عاقلانه است. زمانی که بدانید انتخاب شما درست است و نسبت به آن کمترین میزان تردید را داشته باشید، می‌توانید خود را آماده ازدواج بدانید. اما در صورتی که از انتخاب خود مطمئن نیستید و هنوز آمادگی کافی برای ازدواج را کسب نکرده‌اید، بهتر است از مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج در افراکلینیک کمک و راهنمایی دریافت کنید.
     

نشانه‌های آمادگی مردان برای ازدواج

ازدواج برای مردان تجربه‌ای متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهند امروزه مردان معمولا در میانگین سنی 27 سال تصمیم به ازدواج می‌گیرند. این دوره سنی زمانی است که فرد از دغدغه‌های شغلی و تحصیلی تا حد زیادی رهایی یافته و آماده است تا به زندگی خود سامان دهد. برخی از نشانه‌های آمادگی قبل از ازدواج پسران به قرار زیر است:

  1. آمادگی برای متعهد شدن: یکی از چالش‌هایی برخی از پسران با آن موجه هستند، مسئله تعهد است. فرد زمانی می‌تواند زندگی مشترک خود را آغاز کند که قادر باشد تنها به یک نفر عشق بورزد و برای خوشبختی و آرامش او تلاش کند. لازمه آمادگی برای تعهد، این است که افراد از مرحله رشدی نوجوانی و دغدغه‌های مربوط به آن دوره عبور کرده و به بلوغ روان‌شناختی دست یافته باشند. تعهد علاوه بر شریک زندگی، مسائل و جنبه‌های دیگر زندگی فرد را نیز در بر می‌گیرد. او باید بتواند نسبت به شغل، رشته تحصیلی و باورهای خود نیز احساس تعهد و تعلق کند. در صورتی که احساس کنید با وجود گذر از دوره نوجوانی همچنان آماده متعهد شدن نسیتید بهتر است با کمک روانشناسان فردی در افراکلینیک به حل تعارض‌های خود بپردازید.
     
  2. قادر به کنار گذاشتن سبک زندگی قبلی خود هستید: ازدواج، با خود یک سبک زندگی جدید به همراه می‌آورد. بعد از ازدواج نمی‌توانید به اندازه قبل وقت خود را صرف دوستان خود کنید. سرگرمی‌های شما ممکن است متفاوت شوند چون اغلب تفریحات خود را به صورت مشترک با همسر خود انجام می‌دهید. پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج باید به این موارد فکر کنید و آمادگی لازم برای مواجه شدن با آن‌ها را پیدا کنید. رها نکردن سبک زندگی مجردی بعد از ازدواج می‌توانید به زندگی مشترک شما آسیب بزند. در صورتی که با چنین مشکلی در زندگی مشترک خود مواجه هستید، می‌توانید از مشاوران خانواده و فردی در افراکلینیک کمک بگیرید.
     
  3. به استقلال مالی دست یافته‌اید: یکی از نشانه‌های آمادگی قبل از ازدواج پسران این است که شغل مناسب و مورد علاقه خود را یافته باشند و از لحاظ مالی از خانواده خود مستقل شده باشند. لازم است که شغل فرد، شغلی باشد که او چشم‌اندازی واضح و روشن از آینده آن شغل داشته باشد. همچنین فرد باید به شغل خود و کاری که بر عهده اوست علاقه‌مند باشد. استقلال مالی باعث می‌شود فرد بتواند برای زندگی مشترک خود برنامه‌ریزی کند.

بیشتر بخوانید: ازدواج با دختر بزرگتر

نشانه‌هایی که هم زنان و هم مردان تجربه می‌کنند

برخی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج برای زنان و مردان مشترک هستند. آنچه در ادامه می‌آید، نشانه‌های مشترک آمادگی برای ازدواج است:

آمادگی قبل از ازدواج پسران-

  1. شناسایی و حل کردن تعارض‌های گذشته: برخی از افراد مشکلات قبلی زندگی فردی خود را وارد زندگی مشترک می‌کنند. مشکلاتی از قبیل روابط آسیب‌زای گذشته، رفتارهای مخرب و ویژگی‌های شخصیتی که منجر به از بین رفتن روابط قبلی آن‌ها شده است. آن‌ها ممکن است هنوز محرک‌هایی از آسیب‌های قبلی داشته باشند که می‌تواند به‌طور نامناسبی در رابطه با شریک زندگی‌شان فوران کند. باید بدانیم مشکل، تجارب بد گذشته نیست بلکه درس نگرفتن از این تجارب و حل نکردن آن‌هاست. اگر الگوهای روابط قبلی شما حل نشده‌اند، بهتر است پیش از ازدواج با یک مشاور خانواده در افراکلینیک صحبت کنید.
  2. فهمیدن معنای تعهد: ممکن است اطلاعات شما درباره زندگی مشترک و متعهد شدن، به قصه‌های عاشقانه و فیلم‌ها و رمان‌ها محدود باشد. یا اینکه همه آنچه که از ازدواج می‌دانید را از خانواده خود شنیده و آموخته باشید. باید بدانیم ازدواج و تعهد ابعاد پیچیده‌ای دارند و لازم است پیش از متعهد شدن به همسر خود، درباره این ابعاد فکر کنید. بسیاری از روابط فرازناشویی که در ازدواج‌های ناموفق اتفاق می‌افتند ناشی از آگاهی نداشتن نسبت به ابعاد مختلف تعهد پیش از ازدواج است. برای اینکه در این زمینه آگاهی کسب کنید بهتر است از یک مشاور پیش از ازدواج در افراکلینیک کمک بگیرید.
     
  3. توانایی ساختن تجربه‌های جدید: زوج‌هایی که تعهدات طولانی‌مدت موفقی را انجام می‌دهند، در غنای لحظه‌های خود زندگی می‌کنند.اما همچنین می‌دانند که گذشته هر از گاهی ظاهر می‌شود و باید دوباره آن را مرور کرده و آن را به زمان حال رابطه خود پیوند بزنند.. آنها همچنین به طور همزمان به ساختن آینده خود با هم بر اساس آنچه یاد می‌گیرند و تجربه می‌کنند ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید: اضطراب دوران نامزدی

10 سوال که به شما کمک می‌کنند میزان آمادگی خود برای ازدواج را بسنجید

این 10 سوال ساده را از خود و پارتنرتان بپرسید تا ببینید آیا هر دوی شما آماده تعهد به یک رابطه طولانی مدت هستید یا خیر؟  فکر کردن و پاسخ به این سوالات تا حد زیادی ذهنتان را برای تصمیم گیری درست برای ازدواج روشن می کند.

  • آیا معضلات اصلی رابطه خود را در گذشته حل کرده اید؟
  • آیا محرک های عاطفی خود را می‌شناسید و می‌دانید چگونه در زمان بروز هیجانات خود را آرام کنید؟
  • آیا توانایی این را دارید که آنچه هستید و می‌خواهید را به وضوح و صادقانه ابراز کنید؟
  • آیا حاضرید از آزادی ادامه تجربه روابط با دیگران چشم پوشی کنید؟
  • آیا می‌توانید محدودیت‌های خود را بپذیرید و آن‌ها را آشکارا به اشتراک بگذارید؟
  • آیا فکر می‌کنید حتی اگر چالش های غیرمنتظره ای وجود داشته باشد می توانید در تصمیم خود باقی بمانید؟
  • آیا می دانید که عشق و تعهد نیاز به سرمایه‌گذاری دائمی زمان، انرژی و عشق دارد؟
  • آیا می‌توانید یک رابطه متعهدانه را به عنوان یک موجودیت همیشه در حال تغییر نگاه کنید؟
  • آیا آماده هستید که یک تیم دائمی باشید و همه چیز را با هم به اشتراک بگذارید؟
  • آیا هنوز معتقدید که داشتن روابط طولانی‌مدت عالی امکان پذیر است؟

 همچنین می‌توانید این سؤالات را از دوستانی که در زندگی مشترک خود موفق بوده‌اند نیز بپرسید. افراد در روابط طولانی‌مدت موفق همیشه و در هر دقیقه از روز احساس یکسانی نسبت به یکدیگر ندارند. آنها می‌دانند که در زندگی مشترک، عشق گاهی رو به افول می‌رود و دوباره بازمی‌گردد. آن‌ها جدایی‌های موقت را با شجاعت و ایمان پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین می‌دانند که گهگاه ممکن است یکی جلو برود در حالی که دیگری عقب بماند، اما این تفاوت‌ها معمولاً با گذشت زمان رفع می شوند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha