021-44273757 ، 02144273767

علل و راه حل تغییر رفتار پس از ازدواج مردان و زنان

 17 آبان 1402   08:56
 0
 553

ازدواج تعهدی بزرگ است و شاید یکی از بزرگترین تصمیم‌های زندگی ما باشد. مانند اینکه چه تحصیلاتی را دنبال کنیم یا چه شغلی را باید در پیش بگیریم. فردی که تصمیم می‌گیریم تا آخر عمر با هم زندگی کنیم، با او تشکیل خانواده دهیم، با او در خانه شریک شویم، نقش مهمی در روند زندگی ما و میزان رضایتمان دارد.

سال‌های اولیه ازدواج، زمان تغییرات شخصی و رابطه‌ای قابل‌توجهی است که شرکا با نقش‌های جدید خود سازگار می‌شوند. سازگاری با نقش‌های جدید به خودی خود بسیار سخت است و در طول آن ممکن است رفتارهای جدیدی از شریک زندگی خود ببینید. تغییر رفتار پس از ازدواج، با دگرگون شدن شرایط زندگی، تغییر نقش‌های فردی و اضافه شدن مسئولیت‌های جدید، اجتناب‌ناپذیر است. در این مقاله از افراکلینیک علل تغییر رفتار پس از ازدواج برای مردان و زنان را شرح خواهیم داد.

تغییر رفتار مردان بعد از ازدواج

علل و راه حل تغییر رفتار پس از ازدواج مردان و زنان

تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج تا حدی طبیعی است. بعد از رسمی شدن رابطه، زندگی شما به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند. یاد گرفتن سازش بر شما امری واجب است و پس از ازدواج باید زمان بیشتری را با خانواده بگذرانید تا دوستان. نقش‌های جدیدتان در طول زمان آن‌قدر برجسته می‌شوند که شما تجربه‌ای نزدیک بحران هویت خواهید داشت. در چنین شرایطی هر فردی تا زمانی که بتواند سازگار شود خلق‌وخو و رفتارش تغییر خواهد کرد و این دگرگونی در جنسیت‌های مختلف متفاوت است. 

از طرفی زمانی که یک رابطه در مرحله اولیه خود است، فرد بهترین جنبه‌های خود را به همسر خود نشان می‌دهد. پس از ازدواج، واقعیت زندگی مشترک تمام تظاهرها را از بین می‌برد و تصویر واقعی ظاهر می‌شود. بهتر است برای این تغییرات اجتناب‌ناپذیر آماده باشید و یاد بگیرید که با آن‌ها سازگار شوید. پس از ازدواج، در مورد عادات، ترجیحات و کارهای روزمره شریکتان که ممکن است آزاردهنده به نظر بیاید، آشنا خواهید شد. اگر واقعا سازگاری برایتان سخت است، درباره آن صحبت کنید و به او بگویید که چه احساسی دارید.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

علل تغییر رفتار زنان بعد از ازدواج 

  • مسئولیت‌پذیری بیشتر: بعد از ازدواج، وظایف و مسئولیت‌های زنان چند برابر می‌شود. آن‌ها باید درکنار کارهای قبلی خود، خانه‌داری کنند و حواسشان به جزئیات زندگی مشترک باشد. طبق تحقیقات، زنان از این موارد کمتر شکایت می‌کنند و از قبل خودشان را آماده کرده‌اند. 
  • تغییر اولویت‌های زندگی: اگر تا پیش از ازدواج، سرگرمی‌های مختص به خودتان را داشتید و کارتان اولویت شما بود، بعد از ازدواج این اولویت‌ها تغییر خواهد کرد. شما باید با شریک خود در مورد نوع تفریح به تفاهم برسید. زمانی که بار زندگی و مسئولیت‌ها بیشتر شود، شاید اولویت شغلی شما نیز دستخوش تغییر شود. در این شرایط، رفتار زنان بعد از ازدواج تغییر خواهد کرد. 
  • دگرگونی در ثبات عاطفی: تغییر رفتار زنان بعد از ازدواج می‌تواند به دلیل تغییراتی در ثبات عاطفی باشد. به‌طور کلی زنان بیشتر از مردان روان‌رنجوری (عدم ثبات عاطفی) را گزارش می‌دهند. 
  • محدودتر شدن فضای شخصی: این موضوع برای هردو جنس مطرح است. محدود شدن فضای شخصی و کمبود زمان مناسب برای وقت‌گذرانی با دوستان و تفریحات فردی، برای زوج‌ها سخت خواهد بود. 
  • تغییرات در برنامه‌ریزی مالی: بعد از ازدواج، بسته به نوع مشارکت زن و مرد، تغییراتی در خرج‌ومخارج روی می‌دهد. برای مثال اگر خانمی خانه‌دار بوده و منبع درآمدی نداشته باشد، باید مخارجش از سوی مرد تأمین شود و همین وابستگی مالی ممکن است او را تحت فشار قرار دهد. 
  • از دیگر دلایلی که باید به آن اشاره کرد: علاقه نداشتن به رابطه، اجتناب از صمیمیت، افزایش عوامل استرس‌زا، دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک و ...

بیشتر بخوانید: ازدواج بدون عشق

علل تغییر رفتار مردان بعد از ازدواج

  • مسائل اقتصادی 
  • نادیده گرفته شدن نیازها
  • علاقه نداشتن به رابطه
  • محدود شدن فضای شخصی 
  • ترس از تعهد و صمیمیت 
  • درک نکردن مسائل شما
  • افزایش عوامل استرس‌زا
  • ناتوانی او در بیان احساسات و افکارش

تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج

تغییر رفتار پس از ازدواج چگونه است؟

تغییر رفتار پس از ازدواج نشانه‌هایی دارد که باید به آن آگاه باشید. 

  • کمتر شدن کلمات محبت‌آمیز
  • انجام دادن امور به صورت انفرادی
  • رفتارهای مبهم و متناقض
  • مسئولیت‌پذیری کم و مقصر دانستن دیگری
  • پنهان‌کاری و دروغ
  • انزوا و گوشه‌گیری یا اجتماعی بودن افراطی به طوری که در هردو صورت برای شریک زندگیتان وقت نگذارید
  • پرخاشگری و بی‌احترامی
  • عدم پایبندی به قول‌ها

هرکدام از این نشانه‌ها شدت و حدتی دارد. اگر رفتارها از کنترلتان خارج شد، لازم است به دنبال کمک باشید. 

مواجهه با تغییرات رفتار همسر پس از ازدواج

  • انتظارات خود را تنظیم کنید: آیا درمورد انتظارات خود از همسر و رابطه خود واقع‌بین هستید؟ به یاد داشته باشید، با گذشت زمان، هر دوی شما تغییر خواهید کرد. آیا هنوز هم منطقی است که انتظار یک شام مفصل را هر روز داشته باشیم؟ آیا در هر مناسبتی منتظر یک هدیه عجیب و غریب هستید؟ شاید زمان و پول در حال حاضر برای این انتظارات وجود نداشته باشد. در مورد آنچه می‌خواهید و به آن امید دارید با همسرتان صحبت کنید.
  • اول روی خودت کار کن: آیا شما در این دام گیر افتاده‌اید که «اگر او فقط ... پس ما می‌توانیم خوشحال باشیم»؟ این دام خطرناک است. اگر نیاز به تغییر اوضاع بین شما باشد، به جای اینکه عقب بنشینید و از همسرتان انتظار تغییر داشته باشید، به آنچه خودتان می‌توانید تغییر دهید، فکر کنید. 
  • برای تعهدتان ارزش قائل شوید: اگر تعهد وجود نداشته باشد، حتی عاشقانه‌ترین ازدواج‌ها هم می‌تواند از هم بپاشد. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن تعهد قاطع برای «پایبندی» به رابطه‌تان در زمان‌های خوب و بد، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. وقتی مشکلات پیش می‌آیند، زمانی که زندگی دشوار می‌شود، یا وقتی موانع غیرمنتظره‌ای ظاهر می‌شوند، آگاهی از اینکه قصد دارید در مسیر باشید یا خیر اهمیت دارد. 
  • در مورد اختلافاتتان مذاکره کنید: با گذشت زمان، احتمالاً بارها و بارها با این مسائل روبه‌رو خواهید شد! اما هر اختلاف‌نظری لزوماً مشکل‌ساز نیست. نحوه برخورد ما با آن‌ها اهمیت دارد. یادگیری مبارزه منصفانه و استفاده سازنده از تعارض می‌تواند شما دو نفر را از آن عبور دهد.
  • برخی از تفاوت‌ها را بپذیرید: ممکن است برخی از مسائل درازمدت وجود داشته باشد که شما دو نفر در مورد آن‌ها برای سال‌ها درگیری داشته باشید، شاید حتی در طول رابطه‌تان. این ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما در واقعیت، طبیعی است. تحقیقات نشان می‌دهد که «رفع» مشکل مهم نیست، بلکه رفتار با احترام و مهربانی با یکدیگر دارای اهمیت است، حتی زمانی که با یکدیگر مخالف هستید.
  • اعمال کوچک عاشقانه را از یاد نبرید: اعمال کوچک مهربانی و ارتباط کمک می‌کند تا رابطه بین شما و همسرتان را از طریق انواع تغییرات قوی نگه دارید. آن‌ها همچنین خاطرات خوش جدیدی می‌سازند و لحظات مثبت نویی را خلق می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: توصیه های قبل از ازدواج

تغییر رفتار زنان بعد از ازدواج

چه زمانی عوض شدن و تغییر رفتار پس از ازدواج مشکل‌ساز است؟

زمانی‌که یکی از شرکا قبل از ازدواج پنهان‌کاری کرده باشد؛ یعنی برای مثال در مورد اعتقادات مذهبی خود چیزی نگفته باشد. در این موقعیت تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج، براساس خود واقعی او بوده و تصویری دروغین از خود به شما نشان داده است. 

از طرفی اگر تغییر رفتار او منجر به آسیب جسمی یا عاطفی شود، باید نگران شد. تنش و مشکلات به صورت مقطعی وجود دارند، و نوع سازش شما با آن اهمیت دارد. اگر برای طولانی‌مدت نتوانستید با این موقعیت‌ها سازگار شوید، پس شما نیاز به کمک دارید. 

پیشگیری از تغییر رفتار پس از ازدواج

هرچه آگاه‌تر و آماده‌تر باشید، بهتر است. به گفته جفری لارسون، درمانگر، اکثر ازدواج‌ها در واقع سه مرحله را طی می‌کنند که شامل:

  • مرحله 1 عشق رمانتیک: عشق هیجان‌انگیز و پرشوری است که ما در اولین ورود به یک رابطه احساس می‌کنیم. بسیار هیجان‌انگیز است، اما با گذشت زمان، شعله‌های آتش تا حدودی خاموش می‌شود.
  • مرحله 2 سرخوردگی و حواس‌پرتی: تجربه‌ای است که پس از مدتی با هم بودن اتفاق می‌افتد. وقتی متوجه می‌شویم که همه چیز بی‌نقص نیست، مأیوس می‌شویم. (به عنوان مثال، همسر ما در تمیز نگه داشتن خانه بسیار بد است، یا هر روز بعد از کار بدخلق می شود).
  • مرحله 3 نقطه تصمیم: اگرچه هر زوجی «بحران» جدی تعهد را تجربه نمی‌کند، اکثر آن‌ها در مقطعی متوجه می‌شوند که باید انتخاب کنند. با مواجهه با واقعیت زندگی روزمره و عشق و تغییری که همه ما تجربه می‌کنیم، زوج‌ها یا تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند (عاطفی یا رسمی) یا با هم به جلو بروند و روی مسائل کار کنند.

اگر از این نقطه تصمیم به روشی مثبت عبور کنیم، می‌توانیم به مرحله جدید و عمیق‌تری از عشق برسیم. اما برای انجام این کار، باید مهارت‌ها و باورهای واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم. مهارت‌های فردی و ارتباطی خود را بهبود دهید. روی شخصیت خود کار کنید تا آماده این تغییر رفتار باشید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha