021-44273757 ، 02144273767

توصیه های قبل از ازدواج برای شروع زندگی مشترک

 07 آبان 1402   09:29
 0
 604

توصیه های مهم قبل از ازدواج مثل دفترچه راهنمایی و رانندگی است. همان‌طور که قبل از تبدیل شدنتان به یک راننده محتاط و حرفه‌ای نیاز به یادگیری علائم و قوانین از پیش‌تعیین‌شده دارید، در ارتباط با ازدواج نیز باید توصیه های مهم قبل از ازدواج را به خوبی بلد باشید. پیش از متعهد شدن بلندمدت به فرد موردنظر، باید جوانبی را در نظر بگیرید. جوانبی که سنگ بنای زندگی مشترکتان است. بایدها و نبایدهای قبل از ازدواج شما را به سمت آمادگی برای شروع زندگی مشترک می‌برد.

چرا توصیه های قبل از ازدواج مهم است؟ در این مطلب از افراکلینیک با توصیه هایی برای آمادگی شروع زندگی مشترک و دلیل اهمیت آن آشنا می‌شوید. 

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

آگاهی های قبل ازدواج

توصیه های قبل از ازدواج برای شروع زندگی مشترک 

یکی از نقاط عطف مهم در زندگی بیشتر انسان‌ها ازدواج است. این یک دوره منحصر به فرد در زندگی است که نیاز به تعهد در دوست داشتن و قدردانی از کسی در روزهای خوب و بد است. اما برای موفقیت و ماندگاری یک ازدواج توصیه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت. در زیر 10 موردی که قبل از ازدواج باید در نظر بگیرید آورده شده است:

  1. سازگاری: سازگاری جزء ضروری هر ازدواج موفق است. زوج‌ها قبل از تعد بلندمدت باید سازگاری خود را تجزیه‌وتحلیل کنند. سازگاری شامل مواردی مانند ارزش‌ها، باورها، علایق و اهداف می‌شود. به عنوان مثال، اگر یکی از همسران برای صداقت و درستکاری ارزش قائل باشد؛ در حالی که دیگری نسبت به این اصول بی‌توجه باشد، ممکن است منجر به تعارض شود.
  2. ارتباط سالم: این نوع ارتباط یک ازدواج شاد را به ارمغان می‌آورد. زوج‌ها باید بدون توجه به موقعیتی که در زندگی زناشویی دارند، کارآمد، آزادانه و صادقانه با یکدیگر صحبت کنند. ارتباط، نقش اساسی در غلبه بر اختلافات و سوءتفاهم‌ها و تقویت روابط بین زوجین دارد. به عنوان مثال، اگر یک نفر عصبانی است یا مشکلی دارد، باید آن را با همسر خود در میان بگذارد تا با گفتگو و مذاکره آن را حل کنند و برایش چاره‌ای بی‌اندیشند. بنابراین باید بر مهارت‌های ارتباطی خود پیش از ازدواج کار کنید (مهارت‌هایی همچون جرئتمندی، حل مسئله، هوش هیجانی و ...).
  3. پیشینه خانوادگی: تاریخچه خانوادگی یک فرد ممکن است تأثیر قابل توجهی بر شخصیت، باورها و جهان‌بینی او داشته باشد. قبل از ازدواج، درک پیشینه خانوادگی یکدیگر و اینکه چگونه می‌توانند بر ازدواج تأثیر بگذارند، ضروری است. به عنوان مثال، اگر یکی از شرکا در یک خانه سختگیرانه و محافظه‌کار بزرگ شده باشد درحالی‌که دیگری در یک خانه آزاد و راحت‌تر بزرگ شده باشد، ممکن است تعارض ایجاد شود.
  4. حل تعارض: همیشه در ازدواج اصطکاک وجود خواهد داشت. زوجین باید بتوانند اختلافات را به صورت دوستانه و مؤثر حل کنند. مهارت‌هایی مثل گوش دادن به نظرات یکدیگر، شناسایی نقاط توافق و سازش لازم است. به عنوان مثال، اگر یکی از شرکا بخواهد در شهر خودش زندگی کند در حالی که دیگری به فکر مهاجرت باشد، باید مصالحه‌ای داشته باشد که به نفع هر دو باشد.
  5. سبک زندگی: شرکا باید از نظر انتخاب سبک زندگی سازگار باشند. این شامل مواردی مانند سرگرمی‌ها، اوقات فراغت و معاشرت می‌شود. به عنوان مثال، اگر یکی از همسران اهل مهمانی باشد در حالی که دیگری ترجیح می دهد در خانه بماند، ممکن است منجر به تنش شود.
  6. اهداف: زوج‌ها باید اهداف و خواسته‌های مشترکی برای آینده مشترک خود داشته باشند. و این شامل اهدافی مانند شغل، خانواده و توسعه شخصی است. به عنوان مثال، اگر یکی از همسران مایل به بچه‌دار شدن باشد و دیگری نه، می‌تواند باعث نگرانی شود.
  7. سازگاری عاطفی: در هر ازدواج، سازگاری عاطفی حیاتی است. زوج‌ها باید بتوانند از نظر عاطفی از یکدیگر در شرایط خوب یا ترسناک حمایت کنند. به عنوان مثال، اگر یکی از همسران روزهای سختی را سپری می‌کند، شریک دیگر باید بتواند حمایت عاطفی ارائه دهد.
  8. عقاید مذهبی: مذهب ممکن است بخش مهمی از زندگی یک فرد باشد. زوجین قبل از ازدواج باید سازگاری مذهبی خود را در نظر بگیرند. این شامل صحبت در مورد چیزهایی مانند باورها، سنت‌ها و آداب و رسوم است. به عنوان مثال، اگر یکی از همسران بسیار مذهبی باشد در حالی که دیگری مذهبی نیست، در اکثر مواقع منبع اختلاف خواهد بود.
  9. رشد شخصی: ازدواج فرآیند رشد و پیشرفت شخصی است. شرکا باید متعهد به رشد و توسعه شخصی یکدیگر باشند. حمایت از یکدیگر برای رسیدن به رویاها و جاه‌طلبی‌ها لازم است. به عنوان مثال، اگر یکی از شرکا بخواهد برای دریافت مدرک به دانشگاه بازگردد، شریک دیگر باید موافقت کند.

با بررسی دقیق این متغیرها، زوج‌ها می‌توانند شانس ازدواج خوب و طولانی‌مدت خود را افزایش دهند. ازدواج یک همکاری است و هر دو طرف باید وقف حمایت از یکدیگر، صحبت آشکار و همکاری برای حل هر مشکلی باشند که ممکن است پیش بیاید. ازدواج با دیدگاه و رویکرد مناسب می‌تواند یک ماجراجویی زیبا و رضایت‌بخش باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم خواستگاری

دلیل اهمیت توصیه های قبل از ازدواج

میزان اهمیت توصیه های آمادگی قبل از ازدواج برای افراد ناآگاه زمانی مشخص می‌شود که کار از کار گذشته است. پیش از هر تصمیم باید از خود چرایی آن را بپرسید؛ «چرا می‌خواهم ازدواج کنم؟» و «هدف اصلی من از ازدواج چیست؟». با پاسخ به این پرسش‌ها قدم اول را در اقدام‌های پیش از ازدواج برداشته‌اید. در مراحل بعدی باید شناخت کامل از خودتان و دیگری داشته باشید.

مگر می‌شود سالیان سال در کنار کسی زندگی کنیم که مدام با او در تعارض باشیم. شناخت ارزش‌ها، باورها، اعتقادات، موقعیت خانوادگی، فرهنگی و مالی خودمان و فرد مقابل و تصمیم با چشم باز از ایجاد تعارض می‌کاهد. 

باید و نباید های قبل ازدواج

تا جایی که برایتان مقدور است از دیگران کمک بخواهید. همه ما تجربه عشق و دوست داشتن را در زندگی خود داشتیم؛ اما مگر چند درصد از آن‌ها به ازدواج می‌انجامد؟ در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی باید منطق و احساس دست هم را به درستی بگیرند تا یکی از آن‌ها سقوط نکند. 

بایدها و نبایدهای قبل از ازدواج 

  • ظاهر همه چیز نیست: اکثرمان یک شریک خوش‌تیپ با ظاهر مناسب را دوست داریم، اما این نمی‌تواند همه چیز باشد. فقط به ظاهر نگاه نکنید. به یاد داشته باشید، «هر چیزی که می درخشد طلا نیست»! بنابراین، وقتی به ویژگی‌هایی نگاه می‌کنید که یک شریک زندگی کامل باید داشته باشد، به تصویر کلی نگاه کنید - شخصیت، سازگاری، شباهت‌ها، تفاوت‌ها و ایدئولوژی‌ها. سعی کنید یک انتخاب محتاطانه انجام دهید.
  • رفتار را رمزگشایی کنید: از دوره زمانی قبل از ازدواج برای شناخت بهینه شریک زندگی خود استفاده کنید. مطمئن شوید که زمان کافی برای گذراندن با او برای درک عادات روزمره‌اش دارید. هرچه زمان بیشتری را با هم به اشتراک بگذارید، درک عمیق‌تری از نحوه رفتار او با شما و دیگران در اطرافتان خواهید داشت. این به شما کمک می‌کند تا انتخاب درستی در مورد شریک زندگی داشته باشید و پایه و اساس یک همراهی سالم را ایجاد کنید.
  • مراقب آداب و جانمایه اولیه باشید: ماهیت اولیه یک شخص هرگز تغییر نمی‌کند. این که آیا او آرام، عصبانی، مسلط، طردکننده، پرشور، جوانمرد، با اعتماد به نفس است یا نه؛ مواردی هستند که باید مراقب آن‌ها باشید. در طول مکالمات خود به جزئیات توجه کنید. به اینکه او نظر شما را در مورد یک مکان یا منوی رستوران می‌پرسد، توجه کنید. رفتارش با شما یا کارکنان چگونه است، ببینید او چگونه غذا می‌خورد و صحبت می‌کند. 
  • به دنبال ارتباط معنادار باشید: ایجاد ارتباط مناسب با فردی که باید زندگی خود را با او بگذرانید بسیار مهم است. شما نباید مجبور به مکالمه با این شخص باشید. صرف نظر از غذا، موسیقی، سفر، اخبار یا منظره‌ها، باید چیزی وجود داشته باشد که به شما در ارتباط کمک کند. علاوه‌بر این، یک رابطه سالم رابطه‌ای است که در آن هر دو طرف از بیان نظرات خود هراسی ندارند. ارتباطات، پایه و اساس یک رابطه شاد است.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج

  • شباهت‌ها و تفاوت‌های خود را بسنجید: هنگامی‌که یک شریک زندگی مناسب را انتخاب می‌کنید، فقط مطمئن شوید که آن‌قدر متفاوت نیستید که بعداً در زندگی به نوع ارتباطتان لطمه بزند. با این حال، اگر بیش از حد شبیه هم هستید، این نیز می‌تواند برای رابطه مشکل ایجاد کند. ازدواج باید مانند آتش و یخ باشد - اگر یکی شعله‌ور شد، دیگری باید آن را خاموش کند. داشتن برخی از چیزهای مشترک نیز خوب است زیرا آن‌ها چیزهایی هستند که با هم از آن لذت می‌برید.
  • ضریب هوشی را نادیده نگیرید: ضریب هوشی عامل مهمی است که باید هنگام انتخاب یک شریک زندگی عالی در نظر بگیرید. و منظور ما این نیست که بگوییم صرفاْ سوابق تحصیلی و شغلی او را بررسی کنید. شریکی را انتخاب نکنید که به هر طریقی سعی می‌کند به شما احساس کوچکتر بودن بدهد یا سرمایه روانشناختی و پتانسیل حل درست مسائل را نداشته باشد. نسبت به شریکی که به هر دلیلی به دنبال پیچیده‌تر کردن شرایط است، حساس و گوش‌به‌زنگ باشید. 
  • جایگاه فرهنگی و اجتماعی خانواده را بررسی کنید: خانواده‌ها حتی اگر حضور کمرنگی داشته باشند، درنهایت اثرشان مادام‌العمر است. نادیده گرفتن خانواده‌ها و اثرشان اشتباه استراتژیکی است. بنابراین در مورد سابقه خانوادگی و جایگاه فرد عاقل باشید. باید هم‌سطح بودن را در نظر بگیرید تا سازگاری برایتان به چالش تبدیل نشود. 
  • احترام حرف اول را می زند: اگر رابطه‌ای فاقد احترام باشد، درست کار نمی‌کند. احترام به شما، خانواده‌تان، انتخاب‌هایتان، ایدئولوژی‌هایتان، اولویت‌هایتان همه جنبه‌های مهمی برای بقای ازدواج هستند. با کسی نباشید که شما را تحقیر می‌کند؛ زیرا در پس این بی‌احترامی معناهای زیادی نهفته است. 
  • عجله برای چیست: تصمیمات عجولانه ضریب خطای بالاتری دارند. ما در فرهنگی زندگی می‌کنیم که بر «سن ازدواج» تاکید زیادی شده است. اغلب افراد به دلیل فشار خانواده در ازدواج‌های ناسالم گیر می‌کنند. هیچ عجله‌ای برای تصمیمگیری وجود ندارد؛ زیرا ازدواج همانطور که گفتیم می‌تواند یک تصمیم تغییردهنده زندگی باشد. «بله» گفتن را تا زمانی که به طور کامل همه جوانب را بررسی نکردید، به تعویق بی‌اندازید. 

توصیه های آمادگی قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج و مزایای آن

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شرکا کمک کند تا زمینه‌هایی را که ممکن است بعداً منجر به تعارض شوند، مانند امور مالی، روش‌های تربیت فرزند، اهداف شغلی، و پویایی‌های خانواده، شناسایی کنند. یا در صورت امکان در مراحل اولیه رابطه با این مسائل کنار بیایید یا برنامه‌ای برای رسیدگی به آن‌ها در سال‌های آینده ایجاد کنید. مطالعات نشان می‌دهند که زوج‌های تحت مشاوره قبل از ازدواج احتمال کمتری دارد که طلاق بگیرند. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha