021-44273757 ، 02144273767

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج

 02 آبان 1401   09:12
 0
 7539

روابط عاطفی انسان‌ها از یک الگوی مشخص پیروی نمی‌کند. افراد بنا بر سن، ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگ خود الگوهای متفاوتی را در روابط عاطفی خود در پیش می‌گیرند. برخی افراد ممکن است سال‌ها در رابطه دوستی با شریک عاطفی خود باقی بمانند و بعد تصمیم به ازدواج بگیرند و برخی دیگر پس از یک ماه آشنایی اولیه ازدواج کنند. در هردو این موارد نیز ممکن است افراد ازدواج موفقی داشته باشند. آنچه در این مقاله قصد بررسی آن را داریم این نکته است که افراد طی چه مدت زمانی به شناخت کافی از طرف مقابل دست می‌یابند؟ و چه عواملی در این زمینه دخیل هستند؟

تشخیص مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج

وقتی با شخصی که به او علاقمند هستیم وارد رابطه عاطفی می‌شویم هورمون‌هایی که در ایجاد هیجان و لذت دخیل هستند مانند هورمون دوپامین در مغز ترشح می‌شود. تازگی رابطه‌ای که تجربه می‌کنیم و هیجانات همراه با آن ممکن است قدرت تصمیم‌گیری منطقی و معقول را در ما مختل کند. به همین دلیل تشخیص مدت زمان شناخت قبل ازدواج ممکن است در ابتدای رابطه راحت نباشد. تصمیم‌گیری عجولانه و مبتنی بر احساسات در این زمان می‌تواند باعث بروز پیامدهایی نامطلوب برای شخص شود. پیش نیاز ازدواج، آگاهی از انتظارات خود را از زندگی مشترک و ارزیابی میزان برآورده شدن آن در زندگی مشترک است. 

مدت آشنایی قبل از ازدواج

مدت زمان لازم برای آشنایی پیش از ازدواج

روابط عاطفی افراد مختلف با هم متفاوت است اما مراحلی که افراد در روابط خود طی می‌کنند تا حدودی مشابه است. مثلا همه افراد ابتدا اولین ملاقات با طرف مقابل را تجربه می‌کند، اگر ارتباط اولیه برقرار شد قرارهای بعدی و دیدادرهای بعدی اتفاق می‌افتد. پس از مدتی افراد در مکان‌های مختلفی مانند سینما، فروشگاه، رستوران و جمع‌های دوستانه با یکدیگر حاضر می‌شوند و از این طریق زوایای مختلف شخصیت یکدیگر را می‌شناسند. به مرور طرفین با دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و علایق یکدیگر آشنا می‌شوند. همه روابط عاطفی از این مراحل عبور می‌کنند. روانشناسان و محققان حوزه ازدواج، بازه زمانی 1 تا 3 سال را به عنوان مناسب‌ترین مدت آشنایی برای ازدواج می‌دانند. تحقیقی که در دانشگاه آتلانتا صورت گرفته است نشان می‌دهد زوج‌هایی که حداقل سه سال پیش از ازدواج با یکدیگر دوست بوده‌اند، نسبت به کسانی که پس از یک سال دوستی ازدواج کرده‌اند، 39 درصد کمتر احتمال دارد که جدا شوند.

نشانه‌های پایان زمان آشنایی قبل ازدواج

متخصصان و محققان حوزه ازدواج معتقدند رسیدن به مرحله تصمیم‌گیری برای ازدواج در رابطه عاطفی بیش از آن که به طی شدن زمان خاصی مربوط باشد، به کامل شدن جنبه‌هایی از رابطه برمی‌گردد. این ابعاد اساسی رابطه عاطفی که نشانه‌های پایان یافتن مدت آشنایی قبل ازدواج هستند عبارت‌‌اند از:

نحوه برقراری ارتباط و حل کردن تعارض‌ها

نحوه‌ای که طرفین در رابطه عاطفی مسائل و مشکلات خود را حل می‌کنند در پیش‌بینی موفقیت ازدواج آن‌ها می‌تواند موثر باشد. زمانی که افراد به درکی متقابل و زبانی مشترک برای حل تعارض‌ها و مسائل خود در رابطه دست یابند، می‌توان گفت آمادگی شروع زندگی مشترک را کسب کرده‌اند. حل کردن موثر تعارض‌ها در رابطه عاطفی امری است که نیاز به یادگیری دارد. برای یادگیری این مهارت و دریافت راهنمایی در این زمینه با کلینیک مشاوره ازدواج افرا در ارتباط باشید.

یافتن علائق و ارزش‌های مشترک

نیازی نیست که زوج‌ها در همه علائق خود با یکدیگر اشتراک داشته باشند اما ضروری است که برخی علائق و نظام ارزشی مشترکی داشته باشند. دو طرف باید درباره نوع نگاهی که مفهوم خانواده و پرورش فرزندان دارند به اتفاق نظر رسیده باشند. همچنین اگر در زمینه باورهای مذهبی میان طرفین اختلافی وجود دارد باید درباره حد و مرزهای خود و انتظاراتی که برای پذیرش اعتقادات از یکدیگر دارند، گفتگو کرده باشند. از باورهای اشتباه در مورد ازدواج، این است که ازدواج مسیری مشخص و همگانی دارد. هیچ قانون مشخص و همگانی برای ازدواج و روابط عاطفی وجود ندارد مگر آنچه که خود طرفین درباره آن به توافق برسند. 

چگونگی رسیدگی به مسائل مالی 

بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل ناسازگاری در زمینه مسائل مالی به هم می‌خورند. لازم است در زمان دوستی قبل ازدواج درباره مواردی از جمله اشتغال هریک از طرفین، شیوه پس‌انداز برای خانواده و نحوه تقسیم‌بندی مخارج زندگی میان دو طرف گفت‌و‌گو صورت بگیرد. اگر برای صحبت کردن در زمینه مسائل مالی و سایر مرزبندی‌ها با شریک‌ عاطفی خود نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران خانواده و ازدواج در افراکلینیک می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

تصور شما از آینده مشترک

مطالعات اخیر نشان می‌دهند میزان رضایتی که از آینده رابطه خود انتظار دارید و پیش‌بینی می‌کنید بر میزان تعهد شما نسبت به شریک عاطفی‌تان و کاهش احتمال طلاق، به میزان قابل توجهی موثر است. باید بدانید آنچه در آینده با یکدیگر تجربه خواهید کرد نمونه‌ای وسیع‌تر از چیزی است که در حال حاضر، در دوران آشنایی پیش از ازدواج در حال تجربه کردن آن هستید.

مدت آشنایی برای ازدواج

مشکل طولانی شدن دوران آشنایی قبل ازدواج

اگر مدت آشنایی قبل ازدواج بیش از سه سال به طول بیانجامد می‌تواند مشکلاتی را در رابطه عاطفی زوج ایجاد کند. ممکن است طرفین از روند کند رابطه و جلوتر نرفتن آن خسته و دلسرد شوند. همین امر می‌تواند در کیفیت رابطه عاطفی طرفین اختلال ایجاد کرده و باعث بروز اختلافات و بحث و جدل میان دو طرف شود. طولانی شدن دوران آشنایی همچنین ممکن است باعث شود افراد انگیزه لازم برای شروع زندگی مشترک و پذیرفتن چالش‌های آن را پیدا نکنند. معمولا دوستی‌هایی که پیش از ازدواج سال‌ها ادامه می‌یابند، مانند دوستی‌های کوتاه‌مدت، به ازدواج موفقی ختم نمی‌شوند.

برای افرادی که در ذهنشان قصد بودن طولانی مدت با طرف مقابل وجود دارد، پس از رابطه جنسی، هورمون اکسی توسین شروع به افزایش ترشح کرده و چون این هورمون مربوط به وابستگی است با رابطه جنسی، فرد به طرف مقابلش وابسته می‌شود. اگر این وابستگی شدید قبل از شناخت طرف مقابل اتفاق بیفتد و یا طرف مقابل قصد ماندن طولانی مدت در رابطه را نداشته باشد باعث آسیب شدید به فرد می‌شود. بنابراین رابطه جنسی قبل از ازدواج را به یک تجربه تاثیرگذار مثبت و یا منفی تبدیل می‌کند.

نکات مهم پیش از شروع مدت آشنایی ازدواج

برای تصمیم‌گیری درباره مدت آشنایی برای ازدواج باید به این نکته توجه کرد که هرچند بازه زمانی یک تا سه سال، زمانی مناسب برای آشنایی پیش از ازدواج در نظر گرفته شده است اما عواملی دیگر نیز در این میان اثر گذار هستند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. سن افراد هنگام ازدواج یکی از این موارد است. هرچه سن افراد در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج بالاتر باشد مدت زمانی که صرف آشنایی می‌شود کاهش می‌یابد. علاوه بر سن، عامل دیگری که بر این بازه اثر می‌گذارد این است که افراد کاملا با یکدیگر غریبه هستند و یا از قبل آشنایی داشته اند. طبیعتا در شرایطی که طرفین پیش از شروع رابطه عاطفی آشنایی کافی با یکدیگر داشته باشند، مدت زمان لازم برای دوستی پیش از ازدواج بهتر است کمتر باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha