021-44273757 ، 02144273767

ترس از بچه دار شدن در مردان و زنان

 24 اردیبهشت 1401   13:17
 0
 3671

تصور بچه دار شدن در عین حال که برای خیلی از زوج‌ها لذت‌بخش است؛ اما در عین حال ترس از بچه دار شدن یکی از دغدغه‌های رایج مردان و زنان است. اغلب زوج‌ها بچه دار شدن را تجربه چالش‌برانگیز و حتی گاهی دردسرساز زندگی زناشویی می‌دانند؛ برای آماده شدن برای این مرحله گاهی نیاز به چند سال آمادگی دارند تا بتوانند بر ترس‌هایشان غلبه کنند و برای چالش‌های پیش روی خود مهارت‌ها و برنامه‌ریزی‌های  لازم را کسب کنند.

طولانی شدن زمان آماده شدن برای بچه دار شدن یکی از مشکلات این مرحله است؛ چرا که بعضی از افراد زمان زیادی برای آن ندارند و سن، به عنوان فاکتوری است که افراد را در تنگناهای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. اگر شما هم چنین شرایطی را تجربه می‌کنید، کمک یک متخصص، پیشنهاد افرا کلینیک به شما است تا سریع‌تر بتوانید برای بچه دار شدن تصمیم بگیرید. 

در ابتدا شما با مطالعه این مقاله می‌توانید تشخیص بدهید که ترس شما برای بچه دار شدن طبیعی یا غیرطبیعی است. همچنین به دلایل رایج ترس مردان و زنان پی ببرید و در مرحله بعد در صورت نیاز می‌توانید با مشاوره خانواده یا روانشناسان مرکز مشاوره افرا در این زمینه گفتگو کنید.

امروزه به دلیل تغییر نقش زنان و مردان از حالت سنتی به مدرن، نقش فرزند نیز جایگاه متفاوتی پیدا کرده است. در حال حاضر زنان و مردان حق و حقوق بیشتری را برای انتخاب سبک زندگی خود قائل هستند؛ همچنین نقش فرزند از نیروی کار یا نجات‌دهنده زندگی به جایگاه  موجودی که والدینش در به وجودآوردن و رشد او مسئولیت دارند، تغییر کرده است.  این تحولات باعث شده تا نگرانی‌ها یا ترس‌های زیادی برای زنان و مردان در بچه دار شدن به وجود بیاید. در این مقاله با ما همراه باشید تا دربارۀ دلایل و درمان ترس از بچه دار شدن بیشتر بدانید.

دلایل ترس از بچه دار شدن

اگرچه عوامل روانشناختی نقش مهمی در ترس از بچه دار شدن دارند؛ اما جنسیت، تغییر و تحولات فرهنگی و مسائل اجتماعی نیز به میزان زیادی در آن نقش دارند که ما به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ترس‌های زنان و مردان از بچه دار شدن

شاید شما هم از خود می‌پرسید چرا از بچه دار شدن می‌ترسم؟ ترس از بچه دار شدن بعد از ترس از ازدواج دومین تصمیم مهم افراد در زندگی متاهلی است. این دو ترس تفاوت مهمی دارند که در زمان اجرای آن است؛ زیرا زمان بچه دار شدن مثل ازدواج دامنه گسترده‌ای ندارد و برای ترس از بچه دار شدن باید با سرعت بیشتری اقدام کرد تا زمانی که تصمیم خود را برای بچه دار شدن گرفتید، زمان و انرژی لازم برای تربیت او را داشته باشید. 

ترس مادر از بچه دار شدن

ترس‌های رایجی که در مورد بچه دار شدن در زنان و مردان وجود دارد شامل موارد زیر است: 

عوامل روانشناختی مردان و زنان در بچه دار شدن

خشم نسبت به والدین

افرادی که از شیوه تربیت والدین‌شان ناراضی هستند و شکایت و خشم زیادی نسبت به آن‌ها دارند، زمانی که نوبت بچه دار شدن خودشان می‌شود دچار ترس زیادی می‌شوند. آن‌ها تصور می‌کنند اگر به فرزندشان ناخواسته آسیب بزنند و یا اگر فرزندشان نیز مثل خودشان از شیوه تربیتی آن‌ها ایراد بگیرد، نمی‌توانند خودشان را ببخشند؛ همانطور که نتوانستند والدینشان را ببخشند.

عدم تصمیم‌گیری 

ترس از تصمیم‌گیری به ویژه در افراد وسواسی بسیار دیده می‌شود. اطلاعات متفاوت و گاهی‌اوقات متضاد در مورد تربیت کودک که در کتاب‌ها و دیدگاه مشاورین کودک در دوران بارداری و بعد از آن دیده می‌شود؛ و از طرف دیگر توصیه‌ها و نصیحت‌های دوستان و اطرافیان در مورد الزام به بچه دار شدن یا هرگز بچه دار نشدن باعث می‌شود که شک و تردید در مورد این تصمیم‌ افزایش یابد. 

کمال‌گرایی افراد

بچه دار شدن یکی از پروژه‌های غیر قابل کنترل و غیر قابل پیش‌بینی در زندگی افراد است. زنان و مردان کمال‌گرا اغلب بچه دار شدن را بسیار سخت و ترسناک می‌دانند؛ چرا که آن‌ها باید با تجربه عدم کنترل کامل بر اوضاع مواجه شوند و تصور وجود نقص و کامل نبودن شرایط تربیت کودک، گاهی این افراد را دچار اضطراب و تردید زیادی می‌کند.

ترس از گیر افتادن در زندگی

بعضی از زوج‌ها در مورد ادامه دادن زندگی مشترکشان در تردید و دودلی هستند. آن‌ها نمی‌دانند دوست دارند با همسرشان ادامه دهند یا می‌خواهند از او جدا شوند. این افراد می‌ترسند اگر بچه دار شوند به خاطر بچه باید زندگی مشترک را حتما ادامه دهند.

ترس از محروم شدن از عشق و توجه همسر

 گاهی افراد بعد از تجربه مادری و پدری، همه توجه و عشقشان متوجه فرزندشان می‌شود. علاوه بر این تحقیقات نشان داده در سال‌های اول بچه دار شدن، رضایت زناشویی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است عشق و علاقه‌ای که زوج به هم داشته‌اند، تحت‌تأثیر چالش‌های فرزندپروری و تفاوت در شیوه تربیتی آن‌ها کاهش یابد. به همین دلیل موضوع بچه دار شدن برای خیلی از افراد که رابطه خوبی با همسرشان دارند، با اين ترس همراه بوده كه از همسرشان دور شوند. 

تنوع در لذت بردن از زندگی

زوج‌هایی هستند كه تفريح‌های لذت بخشی مثل مهمانی‌های طولانی شبانه و یا مسافرت دارند.گاهی ترس از به‌ هم ریختن این آرامش و رفاه را دارند، این افراد تصور می‌کنند با بچه دار شدن باید تفريح‌ها و مهمانی‌هایشان را حذف و یا تغییرات اساسی در آن‌ها ايجاد كنند. این باعث ترس و دودلی آن‌ها در آمادگی برای بچه دار شدن می‌شود.

تجربه‌های سخت اطرافیان

گاهی افراد در اطراف خود ، نزدیکان یا دوستانی دارند که با بچه دار شدن زندگیشان به چالش‌های سخت و مصیبت‌باری دچار شده است؛ برای مثال داشتن کودک اوتیسم و یا بارداری‌های سخت و دشوار.  این افراد تصور می‌کنند تجربه‌های ذکر شده برای آن‌ها نیز اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل به شدت از بچه دار شدن هراس دارند.

بیماری‌های جسمی و روانشناختی

افرادی که اعضای اصلی خانواده‌شان دچار بیماری‌های جسمی و یا روانشناختی هستند، ترس از انتقال ژن بیماری به فرزندشان را دارند و اغلب می‌ترسند که عامل آسیب به فرزندشان بشوند.

نداشتن مهارت ارتباط با فرزند

گاهی زوج‌ها تصور می‌کنند ارتباط درست با فرزند یک استعداد ذاتی است و از این که ندانند در برابر فرزند خود باید چگونه واکنش نشان دهند، از ورود به مرحله بچه دار شدن پرهیز می‌کنند؛ در حالی که بچه دار شدن مثل هر مرحله جدیدی از زندگی نیازمند به دست آوردن اطلاعات درست و آگاهی از چالش‌های این مرحله است. شما می‌توانید در صورت نیاز از مشاورین کودک افرا کلینیک کمک بگیرید.

ترس از بچه دار شدن و پدر و مادر شدن

دلایل ترس از بچه دار شدن در زنان چیست؟ 

بارداری دوره حساس و پر چالشی است که گاهی زنان از ورود به این مرحله ترس زیادی دارند. ترس از تنها ماندن با سختی‌های بچه‌داری و همچنین تغییرات زیادی که در جسم و ساختار زندگی زنان به وجود می‌آید، منجر به چالش‌های زيادی در اين دوران می‌شود. در ادامه ما به ترس‌های رایج زنان از بچه دار شدن می پردازیم:

ترس از ازدست دادن تناسب اندام 

امروزه یکی از چالش‌های افراد داشتن ظاهر قابل‌قبولی است که جامعه به افراد تحمیل می‌کند و این فشار و تحمیل به حدی است که داشتن جذابیت‌های بدنی تبدیل به یکی از اولویت‌های ضروری زندگی شده است.

به همین دلیل بچه دار شدن برای زنان نگرانی‌های زیادی را در زمینه از دست دادن تناسب اندام به وجود آورده است. این نگرانی گاهی به حدی زیاد می‌شود که افراد ترجیح می‌دهند خود را از لذت بچه دار شدن محروم کنند. زنانی که نگرانی‌هایشان تبدیل به وسواس فکری شده است؛ یعنی زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد این که چه چیزی را بخورند یا نخورند؛ و یا اغلب روز را به این فکر می‌کنند که آیا اندامشان به اندازه کافی خوب است یا نه، بهتر است قبل از بچه دار شدن با یک روانشناس در این زمینه گفتگو کنند.

ترس از زایمان

فرایند زایمان یکی از بخش‌های دلهره‌آور بچه دار شدن برای خیلی از زنان است. ترس از زایمان جز مهم‌ترین ترس‌های زنان در فرآيند بچه دار شدن است و رابطه زیادی با اعتماد به نفس آن‌ها دارد. هرچقدر زنان اعتماد کمی به توانمندی‌های خود داشته باشند بیشتر از مرحله زایمان ترس دارند. 

ترس از نداشتن امنیت شغلی 

با توجه به این که سال‌های رشد شغلی با سال‌های بچه دار شدن برای زنان تقریبا همزمان است، زنانی که در شغل خود امنیت ندارند و یا دوست دارند در شغل خود پیشرفت کنند ترس زیادی دارند که با بچه دار شدن، شغلی که سال‌ها برای آن  تلاش کرده یا درس خوانده‌اند را از دست بدهند. 

دلایل ترس از بچه دار شدن در مردان چیست؟

ترس از مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی به ویژه نداشتن امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های جدی مردهاست؛ زيرا هنوز در خیلی از خانواده‌ها مرد نان آور خانواده است و در شرایطی که حقوق دو نفر هم گاهی برای زندگی کافی نیست، مردان احساس می‌کنند با بچه دار شدن این چالش‌های مالی بیشتر نیز خواهد شد.

ترس از بچه دار شدن به علت مشکلات اقتصادی

ترس از محدود شدن آزادی و خوشی‌ها

مردانی که تفریح‌هایشان هنوز شبیه دوران مجردی است، به بچه دار شدن همانند یک گرفتاری نگاه می‌کنند. برای این مردان بچه دار شدن یعنی گذشتن از لذت مهمانی‌ها و گشت و گذارها که گاهی برای مردان این غیر ممکن است.

ترس از پایبند شدن به زندگی

 بچه دار شدن یعنی وارد شدن به مرحله جدی‌تری از زندگی مشترک و مردانی که هنوز چالش‌های زندگی دونفری خود را حل نکرده‌اند و تمایل دارند به زندگی مجردی خود برگردند، بچه دار شدن را نوعی پذیرفتن زندگی متاهلی و پایبند شدن به آن می‌دانند. 

چگونه بر ترس از بچه دار شدن غلبه کنیم؟

اگرچه این ترس ممکن است دردسرساز بوده و مانعی بر سر سیر طبیعی زندگی زناشویی باشد؛ اما تا حدودی نشان از پختگی روانی افراد نیز دارد؛ زيرا ترس زمانی به وجود می‌آید که افراد فکر می‌کنند و برای برطرف شدن خطرات احتمالی به دنبال راه‌حل هستند. در این‌جا ما ترس از بچه دار شدن را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم:

  1. ترس‌های مربوط به کمال‌گرایی
    از دست دادن شغل و مشکلات اقتصادی، ترس‌هایی هستند که بیشتر در حیطه پذیرش ناکامی‌ها و پذیرفتن نقص‌ها است؛ به این دلیل که هر تصمیمی مزایا و معایبی دارد که افراد باید با بررسی آن به یک نتیجه  مطلوب برسند.
  2. ترس‌هایی که افراد در آن احساس می‌کنند نسبت به شریک زندگی خود از نظر جسمی و زمانی باید سرمایه  بيشتری صرف كنند
    این ترس‌ها از طريق صحبت‌هایی که  با شریک زندگی خود داريد، می‌تواند به شكلی منطقی حل شود. اغلب در این مواقع همسر با پیشنهادهای  مناسب، دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌های طرف مقابل خود را می‌تواند برطرف کند.
  3. ترس‌هایی که مربوط به از دست دادن لذت‌های زندگی فردی یا دوتایی است
    ترس‌های مربوط به محدود  شدن و پایبند شدن به زندگی زناشویی، ترس‌های واقعی است؛ چرا که گاهی افراد لذت‌ها و سبک زندگی خود را به حدی دوست دارند که نمی‌توانند از آن بگذرند. این افراد بهتر است تا زمانی که برای لذت داشتن خانواده بزرگ‌تر، خوشحالی از وقت گذاشتن برای فرزند، سختی کشیدن برای آسایش فرزند آمادگی ندارند، برای بچه دار شدن دست نگه دارند؛ زیرا افراد مثل گذشته تحت فشار خانواده‌ها یا اجتماع برای بچه دار شدن نیستند و بچه دار شدن یا نشدن انتخاب یک سبک زندگی است. امروزه بسیاری از افراد مسئولیت‎پذیر که حد و حدود توانایی‌های خود را می‌دانند تصمیم می‌گیرند که بچه دار نشوند و این می‌تواند یک تصمیم بالغانه و شجاعانه باشد.
  4. ترس‌های مربوط به شبیه والدین خود نبودن
    ترس‌های مربوط به نادیده گرفته شدن توسط همسر و ترس‌های مربوط به بدشکلی بدن ترس‌هایی است که ریشه در مشکلات روانشناختی افراد دارد و بهتر است با یک متخصص روانشناس در این زمینه صحبت شود.
اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha