021-44273757 ، 02144273767

چگونه به خانواده بگوییم قصد ازدواج داریم؟ (روشی آسان)

 22 آبان 1401   11:52
 0
 1699

می‌توان گفت ازدواج، مهم‌ترین تصمیم و انتخاب زندگی هر فرد است. این تصمیم می‌تواند ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و آن را دگرگون کند. مطرح کردن این تصمیم بزرگ با خانواده برای بسیاری از افراد مسئله بسیار مهمی است و گاهی اوقات با چالش‌هایی همراه می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین چالش‌هایی بهتر است با راه‌های درست مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

021-44273757 ، 021-44273767

چگونه به خانواده بگوییم قصد ازدواج داریم

مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده مسئله ای است که افراد هنگام ازدواج با آن مواجه هستند. صحبت کردن با خانواده درباره این مسئله نیازمند رعایت کردن برخی نکات است. آنچه در ادامه می‌آید نکاتی است که هنگام مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده خود باید به آن‌ها توجه کنید.

مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده

  • از انتخاب خود مطمئن شوید

در هر خانواده بسته به شرایط فرهنگی و مذهبی آن، به گونه‌ای متفاوت با ازدواج فرزندان برخورد می‌شود. در خانواده‌هایی که فرزند به طور مستقل برای برای ازدواج خود تصمیم می‌گیرد، بهتر است پس از کسب اطمینان از انتخاب خود تصمیمش را با خانواده در میان بگذارد.
 این نشانه‌ها به شما می‌گویند که شریک عاطفی شما برای ازدواج مناسب است:

  • او فردی مستقل است

یک فرد مستقل، برای مراقب از خود به شما تکیه نمی‌کند. به شما نیاز ندارد بلکه شما را می‌خواهد. کسی که نیاز به وجه و اطمینان‌بخشی مداوم از سوی شما دارد، برای ازدواج گزینه مناسبی نمی‌تواند باشد. توجه کنید که برخی از وابستگی‌های متقابل سالم هستند. در حالت ایده‌آل، هر فرد می‌تواند به طور کامل به تنهایی و مستقل عمل کند اما با این حال، همچنین می داند که چگونه وقتی به حمایت عاطفی نیاز دارد، به شریک عاطفی خود نزدیک شود. اگر در رابطه عاطفی خود با مسئله استقلال و وابستگی درگیر هستید، بهتر است پیش از تصمیم قطعی برای ازدواج، از روانشناسان افراکلینیک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: ازدواج با دختر بزرگتر

  • توانایی مدیریت شرایط استرس‌زا را دارد

فردی که با بروز مشکلات کوچک، جا نمی‌زند و احساس ناتوانی نمی‌کند، می‌تواند گزینه خوبی برای ازدواج باشد. این بدان معنا نیست که فرد در مواجهه با مشکلات احساس ناراحتی نکند بلکه به این معناست که فرد بتواند احساسات خود را به گونه‌ای بالغانه مدیریت کند.

  • به دیگران اهمیت می‌دهد

یک شریک زندگی مناسب کسی است که نه تنها به شما بلکه به دیگران نیز فکر می‌کند. به نحوه برخورد او با افراد زندگی خود توجه کنید، از همسالانش گرفته تا والدین خود و افرادی که در زندگی روزمره با آن‌ها روبرو می‌شود. اگر با نزدیکانش خوب رفتار کند بسیار خوب است، اما نحوه رفتار او با غریبه‌ها نیز چیزهای زیادی را در مورد شخصیتش نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن همسری مهربان، آرام و فهمیده با کاهش تعارضات زناشویی و رضایت زناشویی بیشتر مرتبط است. همسری که با ملاحظه، همدل و دلسوز است، بیشتر سعی می‌کند احساس دیگران را درک کند. چنین فردی بیشتر احتمال دارد که از شما مراقبت کند و برای حل مشکلات یک رابطه اقدام کند. فراتر از آن، حضور او در دراز مدت خوشایندتر خواهد بود.

  • از شما حمایت می‌کند

اگر شریک عاطفی‌تان از اهداف شغلی و یا تحصیلی شما حمایت می‌کند، به این معناست که استقلال شخصی شما را می‌پذیرد. چنین فردی شما را برای رسیدن به اهدافتان تشویق می‌کند، هنگام نا امیدی و ناراحتی در کنار شماست و تا جایی که بتواند به رشد و پیشرفت شما کمک می‌کند. بدیهی است که در زندگی مشترک، اهداف شخصی زوج باید با هم همخوانی نسبی داشته باشد. 

در حالی که داشتن این ویژگی ها تضمینی برای اینکه یک فرد، همسری عالی خواهد بود نیست، اما برای سنجیدن طرف مقابل نقطه شروع خوبی هستند. وقتی به دنبال معیارهایی برای سنجش شریک عاطفی خود هستید، به چیزهایی که برایتان مهم‌تر است، از جمله ارزش‌ها و اهدافتان فکر کنید و به این نکته توجه کنید که آیا شریک عاطفی شما  این ویژگی‌ها را دارد یا خیر. انتخاب فرد مناسب برای یک رابطه پایدار و رضایت طولانی مدت بسیار مهم است.

  • حد و مرزها را مشخص کنید

بهتر است درباره حدود روابط خود با خانواده‌ها با شخصی که قصد ازدواج با او را دارید، صحبت کنید. بهتر است برای طرف مقابل روشن شود که شما چه نوع ارتباطی با خانواده خود دارید و مایل هستید او چه نوع رابطه‌ای با خانواده شما داشته باشد. مطالعه ای که روی 371 زوج که شانزده سال از ازدواجشان می‌گذرد انجام شده است نشان می‌دهد زوج‌هایی که درباره میزان نزدیکی به خانواده‌ها اختلاف نظر داشتند، بیشتر احتمال داشت جدا شوند. بنابراین بهتر است پیش از مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده‌ها، درباره میزان نزدیکی به خانواده‌ها به توافق برسید.

اگر خانواده با ازدواج مخالفت کند، چه باید کرد؟

اینکه خانواده شما با ازدواجتان مخالفت کند، می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. در چنین شرایطی اگر به خانواده خود نزدیک باشید و همزمان به فردی که قصد دارید با او ازدواج کنید علاقه داشته باشید، تصمیم‌گیری می‌تواند دشوار باشد. والدین به دلایل مختلفی ممکن است با ازدواج شما مخالفت کنند. دلایلی از جمله اینکه:

  • ممکن است فکر کنند شریک عاطفی‌تان برای شما فردی مناسب نیست
  • ممکن است بیش از حد نگران آینده شما باشند
  • و یا ممکن است مرزهای فردی در خانواده شما رعایت نشود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم خواستگاری

اگر خانواده با ازدواج مخالفت کند، چه باید کرد؟

در هر کدام از این موارد لازم است برای جلب رضایت خانواده خود اقدام کنید. پرداختن به این عدم تایید و یافتن راه هایی برای کنار آمدن با آن می تواند برای سلامت و آینده رابطه شما با شریک زندگی تان مهم باشد. در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‎تواند به شما کمک کند کاری کنید تا والدین‌تان احساس راحتی بیشتری با شریک عاطفی شما داشته باشند:

با والدین خود صحبت کنید

با اینکه این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد، مهم است که با خانواده خود صحبتی صریح در مورد اینکه چرا شریک عاطفی شما را دوست ندارند یا ازدواج شما را تایید نمی‌کنند، داشته باشید. بهتر است با آرامش و احترام به آنها اجازه دهید تا اعتراضات خود را بیان کنند. ممکن است والدین شما فرصتی برای شناختن شریک عاطفی شما نداشته باشند. یا شاید مخالفت آنها بر اساس یک سوء تفاهم باشد. با گفت‌و‌گو می‌توانید به آنها اطمینان دهید که شریک عاطفی شما همسر خوبی خواهد بود.

در عین حال، این احتمال نیز وجود دارد که مخالفت والدین شما به جا و درست باشد. مثلا در مواردی که شریک عاطفی‌تان در گذشته به شما خیانت کرده باشد یا بیش از حد کنترل‌گر باشد، ممکن است متوجه شوید که نگرانی‌های والدینتان درست است و باید به طور جدی آنها را در نظر بگیرید.

به والدین‌تان کمک کنید تا شریک عاطفی‌تان را بهتر بشناسند

ملاقات‌های مکرر شریک عاطفی‌تان با خانواده شما می‌تواند به بهبود رابطه آن‌ها کمک کند. زمان‌هایی را به بودن در کنار یکدیگر اختصاص دهید و برنامه‌هایی برای تفریح مشترک در نظر بگیرید. شریک عاطفی خود را ترغیب کنید تا درباره خاطرات، دوران کودکی و اهداف خود با خانواده شما صحبت کند تا آن‌ها شناختی بهتر از او پیدا کنند. 

از یک مشاور کمک بگیرید

یک شخص سوم بی‌طرف، مانند یک درمانگر ازدواج و خانواده، ممکن است در ترغیب همه خانوده به بهبود ارتباطات و یافتن راه حل های مناسب برای این اختلاف بسیار مفید باشد. یک مشاور همچنین می تواند به تسهیل تشکیل یک ساختار خانواده جدید که شامل همسر شما نیز می‌شود کمک کند. مشاوران خانواده و پیش از ازدواج در افراکلینیک می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ازدواج با دختر بزرگتر

برنامه‌ریزی برای آینده روابط خانوادگی

اگر والدینتان حتی پس از ازدواجتان هم به مخالفت خود ادامه می‌دهند، در مورد مرزها و محدودیت هایی که هر دو باید در رابطه با والدین خود تعیین کنید صحبت کنید. مهم این است که عدم تایید آنها به شکافی بین شما و همسرتان تبدیل نشود. مثلاً با هم تصمیم بگیرید که آیا همسرتان در جمع‌های خانوادگی شما شرکت می‌کند یا با والدینتان ملاقات می‌کند یا خیر. اما اجازه ندهید همسرتان شما را از والدینتان دور کند. مهم است که اجازه ندهید درگیری به حدی برسد که رابطه شما با والدینتان از بین برود. عواقب یک دوری طولانی مدت از والدین و احتمالاً پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده گسترده خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که نگه داشتن کینه و عصبانیت می‌تواند به سلامتی شما نیز آسیب برساند.

ازدواج در گذشته و امروز

در گذشته در اغلب فرهنگ‌ها در جهان، ازدواج به صورتی از قبل تعیین شده و بدون دوران دوستی و آشنایی اولیه، انجام می‌شد. معمولا والدین برای ازدواج فرزندان خود تصمیم می‌گرفتند و خود فرد نقش چندانی در تعیین زندگی مشترک آینده‌اش نداشت. اما امروزه اغلب افراد خودشان برای آینده خود تصمیم می‌گیرند و پس از طی کردن یک دوره دوستی، با شریک عاطفی خود تصمیم به ازدواج می‌گیرند. با این وجود نظر خانواده برای شروع زندگی مشترک همچنان دارای اهمیت است. یک مطالعه نشان داده است که دخالت والدین در ازدواج فرزندان باعث افزایش احساس عشق بین زوج ها می شود، پدیده ای که محققان آن را اثر رومئو و ژولیت نامیدند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که عدم موافقت خانواده و دوستان شما با ازدواجتان، به طور کلی به رضایت، کیفیت و نتایج رابطه شما آسیب می رساند. بنابراین مطرح کردن موضوع ازدواج با خانواده همچنان برای افراد مسئله‌ای مهم و چالش‌برانگیز است. یکی از تفاوت‌هایی که ازدواج در دوران جدید نسبت به گذشته دارد، وجود مشاوران خانواده و پیش از ازدواج است که افراد می‌توانند برای حل چنین مسائلی از آن‌ها کمک و راهنمایی دریافت کنند.
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha