021-44273757 ، 02144273767

تااثیر خودشناسی برای داشتن یک ازدواج موفق

 09 مهر 1401   16:14
 0
 2382

بسیاری از افراد در فرایند تصمیم‌گیری برای ازدواج تلاش زیادی برای شناخت طرف مقابل انجام می‌دهند و تصور می‌کنند صرف شناخت دیگری می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند. اگرچه شناخت متقابل بسیار مهم است اما باید توجه داشته باشیم شناخت دیگری در صورتی مفید و راهگشا خواهد بود که ابتدا شناخت دقیقی از خود داشته باشیم و نسبت به ویژگی‌های شخصیتی، حساسیت‌ها و خواسته‌هامایمان آگاه باشیم. مطالعات پژوهشی بسیاری نشان داده است بالا بودن این مولفه در افراد، رضایت زناشویی و موفقیت در ازدواج را پیش‌بینی می‌کند. در این مقاله از افرا کلینیک با اهمیت خودشناسی قبل از ازدواج و راهکارهای افزایش خودشناسی برای انتخاب همسر و یک رابطه موفق آشنا می‌شوید.

خودشناسی برای ازدواج

اهمیت خودشناسی در ازدواج

افراد در روابط خود با دیگران از روش‌های مختلفی برای مدیریت تعارض‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از افراد ممکن است به دنبال به وجود آمدن تنش و بحث در رابطه، سکوت کرده و فاصله بگیرند و بعضی از افراد نیز ممکن است با دعواهای کلامی سعی کنند موضوع پیش آمده را حل کنند. اهمیت خودشناسی در ازدواج از آن جهت است که افراد با فهمیدن الگوهای رفتاری خود در ارتباط با دیگران، بهتر خواهند توانست مسائل زندگی مشترک و رابطه عاطفی را مدیریت کنند و با شناخت نقش خود در مشکلات پیش آمده، در حل تعارضات مشارکت موثرتری داشته باشند.

مشاوره پیش از ازدواج، به دلیل آشنا کردن افراد با الگوهای رفتاری خود، می‌تواند در پیشگیری از بروز اختلافات میان طرفین پس از ازدواج، موثر باشد. مشاوران خانواده در افرا کلینیک با ارزیابی شخصیت شما، می‌توانند در تصمیم‌گیری برای ازدواج به شما کمک کنند.

تاثیر خودشناسی در انتخاب همسر

شناخت خود، پیش‌زمینه لازم برای شناخت دیگری است. هر فرد با کوله باری از تجارب مثبت و منفی از کودکی خود تا کنون، وارد رابطه با فردی دیگر می‌شود. اعضای خانواده و نزدیکانی که بطور مداوم با فرد در ارتباط بوده‌اند، هرکدام به نوبه خود اثراتی قابل توجه بر روان و شخصیت فرد بر جای گذاشته‌اند.

زمانی که فرد با الگوهای رفتاری و شخصیتی خود که در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند آشنا شود، می‌تواند با دید بازتری به انتخاب همسر بپردازد. چنین فردی می‌تواند در انتخاب شریک زندگی خود معیارهای بالغانه‌تر و معقول‌تری را در نظر بگیرد و به دنبال آن ازدواج موفق‌تری داشته باشد.

فردی که خود را به خوبی نمی‌شناسد و با چرخه‌های معیوب رفتار خود آشنا نیست، احتمالا در رابطه عاطفی قادر به برقراری رابطه‌ای سالم با طرف مقابل نیست و تنها آسیب‌های روابط گذشته خود را تکرار می‌کند.

بنابراین ممکن است به انتخاب همسری بپردازد که تکرار کننده روابط آسیب‌زای گذشته او باشد. درصورتی که احساس می‌کنید در رابطه عاطفی فعلی خود، الگوهای روابط ناموفق گذشته در حال تکرار شدن هستند و از رنج کشیدن و آسیب دیدن دوباره می‌ترسید، با کمک گرفتن از روانشناسان افرا کلینیک می‌توانید با شناخت بهتر خود از تکرار الگوهای گذشته جلوگیری کنید.

روش‌های مناسب برای افزایش خودشناسی در ازدواج

شناخت خود کار آسانی نیست. گاه ممکن است افراد سال‌ها به روان‌درمانگر و یا روانکاو مراجعه کنند برای اینکه خود را بهتر بشناسند. اما خودشناسی که افراد برای زندگی مشترک به آن نیاز دارند در زمان کوتاه‌تری حاصل می‌شود. آنچه افراد برای ازدواج نیاز دارند درباره خود بدانند شامل شیوه‌های حل مسئله، الگوهای رفتاری ناسازگارانه و احساسات‌شان نسبت به خود و همسرشان است. برای افزایش خودشناسی در ازدواج، می‌توانید از تمرین‌های زیر استفاده کنید.

خودشناسی قبل از ازدواج

داستان خود را بشناسید: تا چه حد از این که چه چیزی بر روش تعامل خودکار شما با شریک زندگی تان تأثیر می گذارد اگاه هستید؟ این رفتارها اغلب از تجربیات دوران کودکی و روابط قبلی شما ناشی می شود. برای بررسی تاریخچه شخصی خود وقت بگذارید و بهتر درک کنید که چگونه رویدادهای اولیه بر ادراک، انتظارات و رفتار شما در رابطه فعلی‌تان تأثیر می گذارد. در اینجا چند سؤال مفید برگرفته از هفت اصل یک ازدواج موفق اثر جان گاتمن، وجود دارد که می‌توانید از خود بپرسید:

  • چه دوره های سختی را پشت سر گذاشته اید؟ چگونه توانستید از این آسیب ها عبور کنید؟ آن آسیب‌ها چه اثرات ماندگاری بر شما گذاشت؟
  • چه رفتارهایی برای محافظت از خود در برابر آسیب های آینده در پیش گرفته‌اید؟
  • زمانی که کودک بودید خانواده‌تان چطور ابراز احساسات می‌کردند؟ فلسفه خودتان در مورد ابراز احساسات چیست؟
  • چه تفاوت هایی بین شما و همسرتان در ابراز احساسات وجود دارد؟ چگونه این تفاوت ها را درک می کنید؟

تمرین ذهن‌آگاهی: تکنیک‌های ذهن‌آگاهی،  هدفشان بهبود گشودگی و آگاهی در لحظه است،  بنابراین در شناسایی محرک‌ها و آسیب‌پذیری‌های اساسی مفید هستند. از آنجایی که این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند در لحظه حال بمانید و آن را تجربه کنید، در یافتن نقش‌تان در تعارض‌هایی که با همسرتان دارید و تمرکز بر نقش و مسئولیت خود در این تعارض‌ها مفید هستند. همچنین به کمک انجام تمرین‌های ذهن‌آگاهی تعارض های موجود در یک رابطه را بهتر مدیریت می‌کنید و می‌توانید با فکر و تامل بیشتر پاسخ دهید. 

به روان‌شناس و یا مشاور مراجعه کنید: گاهی اوقات تاثیراتی که تجربیات گذشته بر روان ما گذاشته‌اند به حدی است که طی گفت‌و‌گوهای ساده با همسر و یا تمرین‌های ذهن‌آگاهی نمی‌توان آن‌ها را شناخت. در این مواقع مراجعه به یک روانشناس و یا مشاور فردی که بتواند مشکلات ارتباطی ما را ریشه‌یابی کرده و برای حل آن‌ها به ما کمک کند، ضروری است.

از همسرتان بازخورد بخواهید: یکی از منابع مهم خودشناسی، بازخورد گرفتن از افراد نزدیک درباره رفتارهای خود است. همسر و شریک زندگی به دلیل نزدیکی و ارتباط عمیقی که با شما دارد بیشتر از هر کسی می‌تواند درباره رفتارهایتان به شما بازخورد دهد. سعی کنید یک گفتگوی ایمن و باز با شریک زندگی خود برقرار کنید تا در مورد مشکلات ارتباطی و راه حل های احتمالی بحث کنید. این امر مستلزم آن است که کمی انتقادپذیر باشید چرا که ممکن است همیشه از آنچه می شنوید خشنود نشوید. بهتر است از هرگونه واکنش منفی نسبت به انتقادهای همسر خود پرهیز کنید تا راه برای گفت‌و‌گوهای بعدی در این زمینه باز بماند.

تاثیر خودشناسی در رابطه موفق

دریافت مشاوره خودشناسی در افرا کلینیک برای ازدواج

در صورتی که در حال تصمیم‌گیری برای ازدواج و انتخاب همسر هستید و یا در ازدواج خود با تعارض‌هایی روبه‌رو شده‌اید مشاوران ازدواج در افرا کلینیک با ارائه خدماتی مانند انجام تست‌های شخصیتی، شناسایی چرخه‌های معیوب ارتباطی، شناسایی طرحواره‌ها و بررسی احساسات شما نسبت به خود و همسرتان، می‌توانند برای تصمیم‌گیری بهتر برای ازدواج و یا بهبود زندگی مشترک‌تان به شما کمک کنند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha