021-44273757 ، 02144273767

مشاوره آنلاین روانشناسی

 15 فروردین 1401   09:44
 0
 1090

مزیت مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری روانشناسی

دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، در واقع استفاده از تکنولوژی در همه قسمت‌های زندگی ویژگی مهم و متمایزکننده زندگی در قرن حاضر است. استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی حتی در خدمات پزشکی و سلامت روان نیز جای خود را باز کرده است و پاندمی کرونا به رغم همه تاثیرات مخرب و منفی در این حوزه تاثیرات مثبتی گذاشته است و تا حدودی مشاوره آنلاین را اجتناب‌ناپذیر کرده است. مشاوره آنلاین مزایای زیادی برای مراجعین و درمانگران دارد که در ادامه مهم‌ترین مزایا معرفی می‌شوند.

  • دسترسی بیشتر

مشاوره آنلاین موانع دسترسی به روانشناس، برای مراجعینی که دارای شرایط ویژه جسمی هستند یا در مکان‌های دور زندگی می‌کنند را رفع می‌کند، همچنین این شکل از خدمات مناسب برای بحران‌هایی چون شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ فاصله فیزیکی است.

  • راحتی 

مشاوره آنلاین رفت و آمد را برای مراجع و درمانگر تسهیل می‌کند. همچنین منجر به صرفه‌جویی در زمان‌های مراجع و روانشناس شده و می‌توانند به راحتی به سایر فعالیت‌های خود نیز بپردازند. مراجعین می‌توانند در حین رفت و آمد به محل کار، خانه و یا در سفر به راحتی از اینترنت استفاده کرده و در جلسات مشاوره شرکت کنند.

مشاوره آنلاین

  • برابری اجتماعی 

به طور ویژه گروه‌های خاص یا افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، در مشاوره‌های آنلاین آرامش بیشتری را تجربه خواهند کرد و به آن تمایل بیشتری نشان خواهند داد. افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که به خدمات روانشناسی مطلوب دسترسی ندارند و مراجعینی که مشکلات روانشناختی و محدودیت‌های فیزیکیشان امکان رفت و آمد به مراکز درمانی را برایشان محدود می‌کند، مشاوره آنلاین روانشناسی بسیار برایشان مناسب است.

  • اعتباربخشی به ابراز هیجانات

مشاوره روانشناسی آنلاین نوعی شرایط گمنامی و ناشناخته ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مراجع اطلاعات شخصی بیشتر و هیجانات شدیدتری را در مقایسه با مشاوره حضوری، با درمانگر در میان بگذارد.

  • تعدیل نگرش‌های نادرست 

برخی افراد به رغم نیاز به مشاوره آنلاین روانشناسی به دلیل برخی نگرش‌های نادرست از مراجعه به روانشناس امتناع می‌کنند. این افراد نگران هستند به واسطه ملاقات با روانشناس مورد قضاوت نادرست قرار بگیرند و از اینکه به طور اتفاقی در اتاق انتظار مراکز مشاوره دیده شوند واهمه دارند. ارائه مشاوره آنلاین نگرانی‌های مرتبط با نگرش‌های نادرست را کاهش داده و به این افراد کمک می‌کند حریم شخصیشان بیشتر حفظ شود.

حریم خصوصی در مشاوره آنلاین

رازداری و حفظ حریم شخصی یکی از مهم‌ترین موارد مرتبط با حقوق مراجع در رابطه با خدمات روانشناختی است. این موضوع هم در مشاوره حضوری و هم مشاوره آنلاین باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. یکی از مواردی که مراجعین باید در جلسه اول و یا پیش از برگزاری جلسات با روانشناس در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورند نحوه نگهداری اسناد و دسترسی سایرین به پرونده‌ها است. مراکز مشاوره و روانشناسان نیز موظف هستند توضیحات کافی به مراجع ارائه دهند. 

برخی از روانشناسان و یا مراکز درمانی برای ارائه خدمات سلامت روان از اپلیکیشن‌های مخصوصی استفاده می‌کنند در این موارد لازم است به مراجعان اطمینان کافی داده شود که این اپلیکیشن‌ها مجهز به سیستم‌های ضدویروس و سرقت اطلاعات هستند و در دسترس همگان قرار نمی‌گیرد. همین طور در سایر فرمت‌های اجرای مشاوره آنلاین (تلفنی، ویدئو کال  و ... ) روانشناسان موظف به حفظ اسرار مراجع بوده و باید امنیت سیستمشان را مورد بررسی قرار دهند.

برای چه مشکلاتی می‌توان از مشاوره آنلاین استفاده کرد؟

استفاده از مشاوره آنلاین تقریبا هیچ محدودیتی نداشته و همه افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این نوع از مشاوره به خصوص برای افرادی که محدودیت‌های جسمانی داشته و جا به جایی برایشان سخت است یا در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به خدمات سلامت روان ندارند بسیار مناسب است. همچنین برای افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند و از مواجهه حضوری واهمه دارند و یا صحبت کردن رو در رو برایشان سخت است می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مشاوره آنلاین تقریبا در همه مشکلات روانشناختی موثر بوده و می‌توانند کمک کننده باشد اما در چند مورد با محدودیت‌هایی رو به رو است و بهتر است در این موارد از مشاوره حضوری استفاده شود. مهم‌ترین موارد عبارت‌اند از :

  • خانواده درمانی 

در برخی رویکردها به جای فرد کل خانواده مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند. در این موارد مشاوره آنلاین ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد و بهتر است از مشاوره حضوری استفاده شود.

  • مشاوره کودک و نوجوان 

برقراری ارتباط و شکل‌گیری اعتماد بین مراجع و درمانگر یکی از مهم‌ترین مولفه‌های روان‌درمانی موفق است. ارتباط گرفتن با کودکان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌های سنی خاص آن‌ها اهمیت بیشتری داشته و ممکن است دشوارتر باشد. به همین دلیل بهتر است جلسات اولیه به شکل حضوری برگزار شود. علاوه بر این برخی از روان درمانگران از رویکرد بازی درمانی برای کار با کودکان استفاده می‌کنند و مشاوره آنلاین از این جهت با محدودیت‌هایی رو به رو است.

مشاوره آنلاین روانشناسی

دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین از بهترین مشاوران افراکلینیک

خدمات روانشناختی در افراکلینیک به دو شکل حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود. از ابتدای شروع پاندمی کرونا مشاوره روانشناسی آنلاین به شکل ویژه‌ای در کلینیک افرا مورد توجه قرار گرفته است. مشاورین و  متخصصین مختلف در کلینیک افرا به هر دو شکل خدمات حضوری و غیرحضوری فعالیت کرده و هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات وجود ندارد. همچنین مراجعین می‌توانند با توجه به شرایط خود به شکل منعطف از هر دو خدمات استفاده کنند. در تمام مشاوره‌های آنلاین حریم شخصی مراجع حفظ شده و از این جهت به مراجعین اطمینان خاطر داده می‌شود. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha